Gå til innhold

Huldas opptrening


Hulda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi. Det er jo rett og slett ganske bra! :tommelopp:

Det er ihvertfall ikke så altfor gærent. :ler:

Jeg har ikke vært oppe på mer enn det før, men når jeg tenker meg om er det fordi forrige benkeperiode (da jeg var sterkest) kjørte jeg bare med stang. Så sånn sett var det kanskje ikke så fantastisk som jeg tenkte først, men... Uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rååå hantelpress-økt da! Jeg har makset på 15 kg i hver med 3 reps. Tror jeg kunne klart 17,5 hvis jeg ikke hadde kjørt så mange sett før, men... ;) Hva tar du i sittende roing? Jeg kommer bare til å kjøre pinglevekter fremover jeg da, må jo tenke litt på skulderen. :sjenert:

Håper formen holder seg!!

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rååå hantelpress-økt da! Jeg har makset på 15 kg i hver med 3 reps. Tror jeg kunne klart 17,5 hvis jeg ikke hadde kjørt så mange sett før, men... ;) Hva tar du i sittende roing? Jeg kommer bare til å kjøre pinglevekter fremover jeg da, må jo tenke litt på skulderen. :sjenert:

Håper formen holder seg!!

-misa

Takktakk!

Der jeg trener nå er det ganske stort hopp mellom manualene, så neste ned fra 20 er 17.5. Det er litt synd at det ikke er en liten mellomting, spesielt når det blir tyngre enn 20 også, men jeg kommer jo til å fokusere på stang så det er ikke så nøye med hantlene i benk egentlig.

Jeg vet ikke "hva jeg tar" i sittende roing ;), jeg som deg må tenke på skuldre og rygg (selv om det ser bedre ut nå, og jeg tror jeg kan øke litt). Men jeg har aldri vært noen racer på ro-øvelser, siden jeg har slurva på det området i nesten alle år (tror jeg begynte å trene ryggtykkelse dette året eller litt før - det er utrolig latterlig egentlig :ler: ). I dag kjørte jeg vel 40 kg et par ganger med 10-12 reps, også 35 kg etterpå. Blir igrunnen først sliten i underarmene og bicepsfestene (selv om jeg fokuserer veldig på å bruke ryggen, IKKE armene), og det er litt kjipt. Jeg kjører en ganske liten bevegelse i denne øvelsen, og beveger ikke rygg og armer noe særlig. Fokuserer på kontakt og "skvis"/hold. Det er det som er så greit når man har skader av ulike slag, slik som oss - man kan få mye ut av lite vekter om man er litt kreativ i utførelsen. Jeg bruker også mye sakte negativer, kanskje det kan være noe for deg også? Ikke sikkert det er heldig for skulderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare fnise litt av "hva tar du i...", siden jeg forbinder det med

1) Hva tar'u i benken 'a?

2) Maxing (og jeg så for meg maxing i sittende roing)

:ler:

men jeg vil bare presisere at det hadde med mine egne assosiasjoner å gjøre, og ikke ditt spørsmål, misa! Jeg ville bare si det, siden det er lett å misoppfatte sånt skriftlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, du er råsterk jo! :jepp: Hvordan utfører du øvelsen?

eller denne? Jeg kjører siste variant, fikk også anbefalt den av PV'en min her om dagen. Får skikkelig SVIS mellom skulderbladene. :) Også kjører jeg 15-20 reps, så det blir ganske slitsomt. :gjeiper:

-misa

Endret av misa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte bare fnise litt av "hva tar du i...", siden jeg forbinder det med

1) Hva tar'u i benken 'a?

2) Maxing (og jeg så for meg maxing i sittende roing)

:ler:

men jeg vil bare presisere at det hadde med mine egne assosiasjoner å gjøre, og ikke ditt spørsmål, misa! Jeg ville bare si det, siden det er lett å misoppfatte sånt skriftlig. :)

:fnise: Jeg tok det ikke sånn, for jeg vet jo hvor søt du er til vanlig! ;) Men enig, det er så mye på forumer, mail, sms, chat som misoppfattes, og jeg har hatt noen diskusjoner med folk pga det. Så nå plukker jeg opp tlf med en gang det blir noe tvil, så får man avklart ting umiddelbart, hehe.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkehulda! :hoppe:

Der jeg trener nå er det ganske stort hopp mellom manualene, så neste ned fra 20 er 17.5. Det er litt synd at det ikke er en liten mellomting, spesielt når det blir tyngre enn 20 også, men jeg kommer jo til å fokusere på stang så det er ikke så nøye med hantlene i benk egentlig.

Det er det samme problemet der jeg trener. Fra 10 kg og oppover er det kun partallsvekter, og det er ganske store sprang, synes jeg. Jeg har sagt fra mange ganger, men skjer det noe? Nei. :roll:

Forøvrig så er det på det samme senteret ikke lårcurl-maskin, fordi den foråsaker så mye skader blant nybegynnere, og fordi de er et mosjonistsenter, og lårcurl er for de avanserte. :roll: Da jeg påpekte at hvis det er filosofien, så burde de jo kvitte seg seg med knebøystativet også, jeg kan knapt tenke meg noen øvelse som kan forårsake verre skader enn knebøy utført feil med alt for høy vekt. Svaret var at men i en knebøy kan du bare vri deg ut av, og legge stanga tilbake. Herregud, legg 100 kg skulderen, og bare vri seg unna? Er det mulig å være så på bærtur? Jeg ser at lårcurl kan forårsake skade på knær om den utføres feil, men da må man sørge for god instruksjon. Herregud. Det er jo et supert supplement til trening av bakside lår.

Sårri. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Englefjes, nå lurer jeg på hvilket senter du bruker. :lur: Merkelig filosofi de har.. men problemet med partallsvekter har jeg sett overalt, bortsett fra på BI i Nydalen (Oslo), der hadde de vekter fra 0,5 opp til noen og tyve, med kun ett kgs økning. Perfekt! Beskjeden fra der vi trener var at det visstnok ikke fantes vekter med kun ett kilos økning. :laugh:

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Englefjes, nå lurer jeg på hvilket senter du bruker. :lur: Merkelig filosofi de har.. men problemet med partallsvekter har jeg sett overalt, bortsett fra på BI i Nydalen (Oslo), der hadde de vekter fra 0,5 opp til noen og tyve, med kun ett kgs økning. Perfekt! Beskjeden fra der vi trener var at det visstnok ikke fantes vekter med kun ett kilos økning. :laugh:

-misa

Jeg er småsjenert, så jeg tar det på PM. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Åhr, for store forskjeller mellom hvert manualsett er utrolig irriterende. På Spenst hvor jeg trener opererer man med merkelig vektbelastning på manualene, og det er også for stort hopp mellom dem. Eksempel: 11 - 13,6 - 16,2 - 18,8 (?), etc. Jeg synes det er litt for stor forskjell mellom særlig 13,6 og 16,2, og det er jo naturligvis i det området jeg ofte ligger. Skulle gjerne hatt et manualsett på ca. 15 kilo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhr, for store forskjeller mellom hvert manualsett er utrolig irriterende. På Spenst hvor jeg trener opererer man med merkelig vektbelastning på manualene, og det er også for stort hopp mellom dem. Eksempel: 11 - 13,6 - 16,2 - 18,8 (?), etc. Jeg synes det er litt for stor forskjell mellom særlig 13,6 og 16,2, og det er jo naturligvis i det området jeg ofte ligger. Skulle gjerne hatt et manualsett på ca. 15 kilo!

Det er nøyaktig samme opplegg på vårt senter, men etter ombyggingen så fikk vi flere manualer mellom (måtte en del mailer og klager til fra oss jentene da...). Grunnen til det merkelige systemet er at vektene er amerikanske, altså i pounds. :)

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utfører du øvelsen?
eller denne? Jeg kjører siste variant, fikk også anbefalt den av PV'en min her om dagen. Får skikkelig SVIS mellom skulderbladene. :) Også kjører jeg 15-20 reps, så det blir ganske slitsomt.

Jeg gjør det slik som Sandvik viser (tok den andre varianten før, men da likte jeg ikke øvelsen). Jeg synes det funker veldig bra, og fint når ryggen/skuldrene helst skal jazzes minst mulig med. Jeg er (og må være) veldig nøye på å ikke løfte/dra med skuldrene i øvelser som roing og nedtrekk.

Grunnen til at du kjører så mange reps er skulderen din, regner jeg med? Tror det på at det er slitsomt. :)

Forøvrig så er det på det samme senteret ikke lårcurl-maskin, fordi den foråsaker så mye skader blant nybegynnere, og fordi de er et mosjonistsenter, og lårcurl er for de avanserte. :roll:

Seriøst? :hoho:

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt. Lårcurl, liksom? Hva med å legge ned hele senteret, for å unngå at folk skader seg? Blæh.

Og - VRI seg unna i knebøy... Hohoho. Dessuten så er det jo ikke bare det å miste stanga som er risikoen ved å gjøre knebøy feil. Av og til blir jeg utrolig oppgitt over mangelen på kompetanse hos folk som tjener penger på trening.

... og nå skal jeg logge dagens trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det slik som Sandvik viser (tok den andre varianten før, men da likte jeg ikke øvelsen). Jeg synes det funker veldig bra, og fint når ryggen/skuldrene helst skal jazzes minst mulig med. Jeg er (og må være) veldig nøye på å ikke løfte/dra med skuldrene i øvelser som roing og nedtrekk.

Grunnen til at du kjører så mange reps er skulderen din, regner jeg med? Tror det på at det er slitsomt. :)

Stemmer, blir mye x20-25 på meg fremover. :gjeiper: Jaaaaaa, dette blir GØY! ... Neste ryggdag skal jeg prøve å kjøre Sandvik-style, og se hvordan det føles for skuldrene, har aldri tenkt sånn på det. Takk for tips!

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FREDAG 30. OKTOBER

Knebøy: herregud så mye styrke jeg har mistet i denne øvelsen. Helt vanvittig. Tok to sett med 60x5 som tyngste i dag, og det var ikke spesielt lett. Med belte. Men jeg tulla litt med pusteteknikken, så det kan ha hatt litt å si, men dæven døtte, dette er uvant. Jeg må minne meg selv på at målet ikke er å bli supersterk i bøy lenger, for det ligger veldig naturlig for meg å hige etter kjenner jeg. :ler: Tok imidlertid noen lettere sett med fokus på ekstremt god kontakt med rumpe og lår, og det funka kanon. Prøvde med litt smalere beinstilling for fremside lår, men det funker ikke altså. Jeg klarer ikke å stoppe i 90 grader når bevegelsen går til anklene, og da får jeg liten effekt på forside lår. Burde finne et alternativ til det, samtidig som jeg prøver å tenke litt annerledes til det også nå. Jeg har jo lenge tenkt litt som en bygger, men siden jeg aldri skal konkurrere er det jo dumt å trene slik at jeg ville sett bra ut med fettprosent på under 5%... :gjeiper: Siden jeg lagrer fett på rumpe og lår ser jeg fort bare feit ut om lårene er store, så det er igrunnen ikke så voldsomt pes heller. Jeg skal jo trene de, men det er ikke livsviktig å drepe dem på hver beinøkt.

Utfall: litt med stang og litt med hantler. River litt i korsryggen når jeg tar venstrebeinet, og det er irriterende. Må ha ganske lette hantler for at det skal gå bra, men samtidig så kjenner jeg det ganske fort i denne øvelsen uansett. Tar sinnsykt på rumpa om man har liten avstand mellom beina.

Strakmark: fokus på rumpa i tillegg til bakside lår. Et par sett, funka greit, men var litt redd for korsryggen.

Beinspark i kabel: improviserte denne for å få trent litt mer "oppå" rumpa. Bandt fast kabelen i ankelen, og sparket bakover. Funka vel bare så der... ;)

Bicepscurls: diverse med hantler, stang, kabel og enarms. Enarmsen i kabel er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Vi blir litt store i låra vi jenter, er liksom ikke noe å gjøre med det. Jeg syns det er verdt det nå, men jeg er jo liksom på vei inn dit hvor du har vært før ;) Så jeg er bare gira jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du Hulda, jeg tror vi alle faste loggere her (lucy, Mrs Shorty, Enigma, fragment for å nevne noen - vet at Englefjes også tenker slik ;)) sliter med å holde oss til å trene "litt". Vi vil bli sterke, og vi vil bli BEST! :laugh: Men det er sant. Det er helt døden å stå på ellipse og kave når man ser de andre kjører på grisetungt i mark, eller å fise rundt med 8,3 kg i knebøy når de andre nærmer seg tigangen. Meeeeen sånn er det nå en gang, vi får tenke korsrygg/skuldre og være flinke piker. :gjeiper:

Ang. utfall og korsrygg (som jeg også sliter med, seff), så funker gående utfall med stang betydelig mye bedre for meg enn med hantler. Fikk en helt annen holdning, man tvinges automatisk til å rette seg opp. Kan anbefales. :)

-misa

Endret av misa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir litt store i låra vi jenter, er liksom ikke noe å gjøre med det. Jeg syns det er verdt det nå, men jeg er jo liksom på vei inn dit hvor du har vært før ;) Så jeg er bare gira jeg :ler:

Selvfølgelig. :) Jeg hadde gitt faen jeg også om jeg kunne holdt samme fokus som før (styrke/max), men siden jeg ikke kan det lenger er det ikke noe eget poeng i seg selv å få størst mulig lår, liksom. Det samme tenker jeg forsåvidt om ryggbredde - jeg vet ikke om jeg er interessert i å jobbe veldig intens for å bli bredest mulig over ryggen når jeg uansett ikke skal stille. Jeg kommer selvfølgelig til å trene ryggbredde, fordi jeg synes det er gøy, men jeg synes ikke verdens bredeste lats er noe å hige etter i seg selv (for min del).

Men jeg synes ikke det er stygt med "store" lår og bred lats på jenter, altså. Det er bare ikke den muskulaturen jeg vil prioritere å bygge opp på meg selv annet enn det som kommer av seg selv med den vanlige treninga. :)

Vet du Hulda, jeg tror vi alle faste loggere her (lucy, Mrs Shorty, Enigma, fragment for å nevne noen - vet at Englefjes også tenker slik ;)) sliter med å holde oss til å trene "litt". Vi vil bli sterke, og vi vil bli BEST!

Ja, det er noe med det der, altså. :ler:

Det er jo derfor jeg må drive å omformulere målsetninger for meg selv hele tida, siden jeg ikke klarer å trene noe annet enn det som er målet mitt. Og da er jeg nødt til å sørge for at målsetninga mi er noe som kroppen min tåler, ellers gidder jeg jo ikke å trene det. :fnise: Når jeg har bestemt meg for at f.eks. bygging er målet fremfor styrke derimot, så er det helt greit å trene på den måten. Jadda! Men det er litt fint å ha et slags fellesskap her inne med andre som skjønner hvordan man tenker om det. :)

Men det er sant. Det er helt døden å stå på ellipse og kave når man ser de andre kjører på grisetungt i mark, eller å fise rundt med 8,3 kg i knebøy når de andre nærmer seg tigangen. Meeeeen sånn er det nå en gang, vi får tenke korsrygg/skuldre og være flinke piker. :gjeiper:

Hehe, ja det er noe skikkelig dritt, faktisk. Jeg kan heldigvis begynne å ta i litt mer nå, men det er fortsatt litt på det stadiet og jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier.

Vi får trøste oss med at vi har viljestyrke, og viljestyrke er TØFT! :tommelsmil::ler:

Ang. utfall og korsrygg (som jeg også sliter med, seff), så funker gående utfall med stang betydelig mye bedre for meg enn med hantler. Fikk en helt annen holdning, man tvinges automatisk til å rette seg opp. Kan anbefales.

Jeg kjørte de første settene med stang i dag, og det var verst for korsryggen. Men det varierer veldig fra gang til gang - noen ganger går det helt greit. Men jeg liker best utfall med stang hvis jeg kan velge! Som du sier får man en annen holdning (og mer vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...