Gå til innhold

Huldas opptrening

Hulda

Anbefalte innlegg

Joda, belte på når det er tungt, men det er det jo ikke nå. Derfor har jeg kutta det ut, men siden korsryggen er vond bruker jeg det likevel fra i dag. Blir mer stabilt slik, med bedre trykk, noe som er viktig nå som jeg øker litt sakte etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske stor forskjell på løft med og uten belte, både på knebøy og markløft. Vanligvis anbefaler man bruk av belte kun ved maxløft og tunge løft med få reps. Hvis man vil trene musklaturen som man bruker i det daglige, er det mer fornuftig å kjøre uten belte, og terpe mye teknikk! Men, hvis du bruker belte pga ryggproblemer, så er det nok kanskje ikke dumt. :)

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Det er ganske stor forskjell på løft med og uten belte, både på knebøy og markløft. Vanligvis anbefaler man bruk av belte kun ved maxløft og tunge løft med få reps. Hvis man vil trene musklaturen som man bruker i det daglige, er det mer fornuftig å kjøre uten belte, og terpe mye teknikk! Men, hvis du bruker belte pga ryggproblemer, så er det nok kanskje ikke dumt. :)

-misa

Enig med denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med misa jeg også. Jeg har faktisk aldri brukt belte, selv ikke på tunge løft, men jeg er heldig og har en sterk og skadefri rygg. Jeg ser absolutt poenget med å bruke belte på vanlig bøy- og marktrening hvis et hjelper på ryggskaden, så lenge man er flink til å trene opp kjernemuskulaturen på en annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis anbefaler man bruk av belte kun ved maxløft og tunge løft med få reps.

Jeg er ikke helt enig i dette. ;) Min mening er at det ofte kan være vel så vanskelig å holde riktig teknikk gjennom hele settet om man kjører mange repetisjoner (og i tillegg ganske tungt, riktignok), og at det derfor i mange tilfeller vil være veldig lurt å bruke belte som sikkerhet (slik lucy? var inne på på forrige side). Jeg sier ikke at alle bør bruke belte i alle situasjoner (absolutt ikke), men jeg synes heller ikke man skal være redd for å bruke det eller bare forbeholde det til maxløft. Med mindre man da ikke presser seg noe særlig, og ligger langt unna "kanten", det vil si faresonen for at noe går galt.

Det er ingen tvil om at man får svært god treningseffekt også uten belte, men som dere påpeker vil det jo bli noe mindre på støttemuskulaturen. Jeg synes ikke det er så viktig for min del, siden jeg kan trene denne muskulaturen på andre måter og spesielt fordi ryggen krangler så mye. Jeg trener knebøy for bein og rumpe, og markløft for ryggstrekkerne, og da vil jeg heller forebygge skader enn å få denne "ekstraeffekten" (som jeg altså er enig i er verdifull, men ikke essensiell). Det er ikke ment som en kritikk mot de som gjør og anbefaler annerledes, men jeg er, naturlig nok, veldig opptatt av skadeforebygging siden jeg har vært så mye utsatt for skader selv. Også er jeg litt opptatt av at det finnes mange løsninger på ting, og at det finnes mange måter å gjøre ting på ut ifra målsetning og hvilken tanke man har bak det man gjør. :) Selv om det finnes noen generelle retningslinjer på mange ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Som du sier Hulda, det kommer an på hva man vil få ut av treningen. Jeg tenker at å kjøre knebøy og markløft uten belte ER skadeforebygging så lenge man kjører relativt lett fordi man da trener støttemuskulatur, men hvis ikke målet med øvelsene er å trene opp mage/rygg men faktisk som du sier å bare trene rumpe/lår og ryggstrekkere så tilpasser man øvelsen til det (og evt bruker belte for å passe på stabiliteten i korsryggen).

Jeg kjører sjeldent belte når jeg er under 50kg, men pleier å strappe det på når jeg er ned mot 4 reps da det blir såpass tungt at jeg ikke tar sjansen hvis ryggen skal svikte :)

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier Hulda, det kommer an på hva man vil få ut av treningen. Jeg tenker at å kjøre knebøy og markløft uten belte ER skadeforebygging så lenge man kjører relativt lett fordi man da trener støttemuskulatur,

Ja, jeg er helt enig i at trening av støttemuskulatur på en eller annen måte - f.eks. med markløft - er viktig og skadeforebyggende (jeg la altfor lite vekt på det de første årene). Så får man velge selv om man vil gjennomføre alt, litt eller ingenting med/uten belte, og hvordan man legger opp løpet. Jeg har altså ingenting imot at folk velger å ikke bruke belte (jeg varierer jo selv også, og oppvarmingssett har jeg alltid kjørt uten), jeg vil bare ikke si meg helt enig i at belte generelt bør unngås i mark og bøy.

Jeg kjører sjeldent belte når jeg er under 50kg, men pleier å strappe det på når jeg er ned mot 4 reps da det blir såpass tungt at jeg ikke tar sjansen hvis ryggen skal svikte :)

Jepp, det høres lurt ut!

Jeg har brukt belte på flere reps enn det også, men da har det vært veldig tungt. Jeg brukte f.eks. alltid belte i markløft selv om jeg kjørte 8'ere på 90-95 osv, og jeg ville aldri gjort det uten. Fordi risken om noe skal gå galt er så stor for den stakkars ryggen hvis det først går galt med slike vekter - ihvertfall i forhold til min vekt og kroppsstørrelse, og når det er såpass tungt i forhold til max. Jeg har generelt løftet altfor mye tunge basisøvelser i altfor store mengder, og det er nok deler av grunnen til at jeg sliter sånn med ryggen nå (i tillegg til et par andre grunner). Nå kan jeg angre. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAGENS TRENING - TIRSDAG 27. OKTOBER

Chins: 3 + 3 + 3 + 3 (saaaakte negativer) + 3 (saaaakte negativer)

Nedtrekk bredt grep (5 sett)

Bicepscurl: hantler, ez-stang og enarms i kabel. Døøøød over biceps! :trampe:

Pull over i kabel

Skulle egentlig ta ryggtykkelse også, men fikk en akuttgreie i ryggen da jeg satt og sløva i sofaen (!) i dag, og er av en eller annen grunn dødsstøl i hele nedre rygg. Kanskje vært litt ryggrad og pirket borti muskulaturen i løpet av natta. Gikk ihvertfall fint på trening i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og uenig her. Gitt at man er skadefri, så mener jeg det man ønsker å få ut av treningen er det som bør definere om man skal bruke belte eller ikke. Trener man mark og bøy for å bli god i mark og bøy, eller for å trene "bare" ryggstrekker og rumpe/lår, så er det jo helt greit å bruke belte på (store) deler av treningen. Trener man derimot mer for funksjonell styrke, synes jeg ikke det blir helt riktig å bruke belte. Da vil treningen mark og bøy gir på kjerne- og støttemuskultaur være spesifikk og like viktig for å klare tunge løft senere, som den direkte styrken man oppnår i rygg/rumpe/lår. Og da kommer det selvfølgelig inn at man ikke skal løfte tyngre enn at hele kroppen fikser det, og gravids opptrening må til.

Men som jeg har sagt tidligere; er man skadet eller kjører opp mot max synes jeg belte er en fin ting. Jeg bruker det aldri, men jeg synes jo ikke at det er feil at andre gjør det. Man bør bare vite hvorfor man gjør det. Og det gjlr jo du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det spørs hva man trener for.

Men når det gjelder funksjonell styrke, så kan man jo også spørre seg om man noengang vil trenge å kunne løfte en stang (det kan jo ikke direkte overføres til andre typer grep eller gjenstander) på 100 kg flere ganger. Jeg ser absolutt det funksjonelle ved å være istand til å løfte en viss vekt, og at man da må være i stand til det med hele kroppen (både grep, støttemuskulatur og hele bøtteballetten), men jeg vet ikke om det har så voldsomt mye å si i hverdagen om man bruker belte eller ei på f.eks. vekter rundt 90-100 kg når man veier 60 (for å ta et eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. :ler:

Men jeg mener likevel at det har en funksjon at hele kroppen blir riktig trent ifht den vekten man løfter (om funksjonell styrke er det viktige), og ikke bare enkelte deler av kroppen.

Jeg mistenker at vi ikke blir helt enige her. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. :ler:

Men jeg mener likevel at det har en funksjon at hele kroppen blir riktig trent ifht den vekten man løfter (om funksjonell styrke er det viktige), og ikke bare enkelte deler av kroppen.

Jeg mistenker at vi ikke blir helt enige her. :fnise:

Jeg tror kanskje heller ikke at vi blir helt enige om dette her - og det var da jaggu også på tide (at vi ikke er helt enige i noe). :ler:

(men jeg er enig i at det har en funksjon å trene hele kroppen i forhold til vekta man løfter, altså, for ellers hadde jeg jo ment at det var helt poengløst og det ville vært merkelig å mene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så tror det det jeg har skrevet over betyr at vi egentlig er enige likevel. Ihvertfall strengt teoretisk.

Pokker. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt enig i dette. ;) [...] Også er jeg litt opptatt av at det finnes mange løsninger på ting, og at det finnes mange måter å gjøre ting på ut ifra målsetning og hvilken tanke man har bak det man gjør. :) Selv om det finnes noen generelle retningslinjer på mange ting.

Det var derfor jeg skrev vanligvis. :) Hvis man ønsker funksjonell styrke trener man oftest uten. Hvis målet er å løfte tyngst mulig, vil jo belte helt klart være en fordel, siden man løfter ganske mye mer med, enn uten. Ellers enig i det Englefjes sier, som dere fant ut på slutten var det samme som du mente? Eller? :fnise:

-misa

Endret av misa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Hvis målet er å løfte tyngst mulig, vil jo belte helt klart være en fordel, siden man løfter ganske mye mer med, enn uten.

Det kommer jo litt an på hvor tungt man løfter.. Jeg tror jeg fint kan jobbe der jeg er nå uten belte, men jeg tar ikke sjansen hvis jeg skulle komme til å svikte. Hvis det først blir for tungt blir det for tungt, med eller uten, det er bare at beltet kan gi den støtten som redder ryggen min som jeg ikke får hvis jeg kjører uten ;)

Ellers, enig med alle her inne, greit å bruke et par sider på å diskutere seg fram til at man egentlig ikke hadde noe å diskutere i det hele tatt.. :ler: Men fy fader, det ble en temmelig smart diskusjon dette her og vi virker alle veldig reflekterte og intelligente. SÅH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellers, enig med alle her inne, greit å bruke et par sider på å diskutere seg fram til at man egentlig ikke hadde noe å diskutere i det hele tatt.. :ler: Men fy fader, det ble en temmelig smart diskusjon dette her og vi virker alle veldig reflekterte og intelligente. SÅH!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ONSDAG 28. OKTOBER

Treningsfri.

Dårlig form, hodet verker og musklene føles som slappfisker. Dårlig tegn, men hadde samme følelsen for ikke lenge siden, og ble ikke syk, så satser på at en natts søvn vil hjelpe. Må forøvrig få mer søvn - nå får jeg kanskje 4 timers søvn på hverdagene (mer i helgene), og etter noen dager slik blir jeg helt ødelagt. Hangler meg gjennom uka, får tatt igjen litt i helga, og begynner på'n igjen på mandag. Vanskelig å få gjort noe med som b-menneske, og spesielt om vinteren når det er så mørkt og jeg trenger enda mer søvn enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rope: IKKE SYK NÅ HELLER!!! :hoppe:

TRÆNING TORSDAG 29. OKTOBER

20 minutters oppvarming.

Benkpress med hantler

Stanga var opptatt, noe som var litt synd siden jeg kjører 5x5 om dagen, men men. Sikkert greit mtp korsryggen. Styrken er ikke så altfor ille synes jeg, alt tatt i betraktning. 5 reps med 20 kg i hver som tyngst i dag, og det føltes egentlig ganske greit, bortsett fra at jeg sleit med å håndtere vektene før de lå i riktig stilling og etter at jeg var ferdig. Pingle. :ler:

Skulderpress m hantler og arnoldpress

Herlig! Denne øvelsen har jeg ikke trent på hundre år (eller mellom 6-8 mnd), på grunn av ryggen. Er fornøyd med resultatet her også, dette tatt i betraktning, men aller viktigst: det tok skikkelig godt (selvfølgelig), og hvis jeg kan fortsette med denne blir det fart på skuldertreninga igjen. Jeg blir litt lykkelig av dette. :fnise:

Sittende roing

Jeg hadde det litt travelt på slutten, så det ble ikke akkurat max effekt her. Litt for lett, jeg må legge på litt her tror jeg, men helt ok. Kan være greit at det går litt rolig pga korsryggen som ikke er helt i hundre (men mye bedre!).

Sidehev

Dropsett. Var oppe på 8 kg igjen på det ene settet i dag, det er bra. Det er lenge siden sist.

Enarms hantelroing

Av en eller annen grunn får jeg nå bedre kontakt på venstresida enn høyre - det pleier alltid å være omvendt. Kan ihvertfall legge mer på her, bortsett fra kanskje i dag siden jeg var så psycho sliten/pumpa i skuldrene.

Veldig fin trening, supert å få trent skuldrene bedre igjen.

Fettprosenten begynner også å innfinne seg, og det gjør også at jeg er litt ekstra fornøyd med at styrken går oppover (selv om jeg sannsynligvis flyter på hatt-pause-i-et-halvår-bølgen enda). *glad*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...