KatteLatte Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #221 Skrevet 3. juni 2010 Hehe, takk for tipset Har ikke kjent noe spesielt enda, selv om skinnen strammet litt først. Går liksom og venter på at det skal bli vondt, men spørs om det blir .. Er det ikke vondt når du setter den i, blir det ikke vondt Kanskje neste skinne strammer mer, kommer jo også an på hvor flink du er til å bruke skinnene. Har du vært slapp med en, blir det strammere med den neste, naturlig nok. Men jeg tror ikke du skal vente deg noen spesiell smerte, invisalign er litt greiere sånn i forhold til tradisjonell tannregulering, tror jeg.
fink Skrevet 3. juni 2010 #222 Skrevet 3. juni 2010 Så bra Skjønte hva dere mente med "tørr munn" da jeg våknet i dag tidlig
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #223 Skrevet 3. juni 2010 "Tradisjonell tannregulering" har også utviklet seg. Selv ble jeg utrolig overrasket da jeg så meg selv i speilet etter å ha fått tannregulering for tre år siden. Klossene var HELT gjennomsiktige og kunne ikke ses i det hele tatt (jeg har sett bilder på internett hvor det ser helt teit ut fordi de enten er veldig hvite, veldig gule, veldig..annerledes enn normale tenner, men mine "fadet" altså helt med mine egne tenner), og selve strengen var hvit. Fikk to kommentarer totalt i løpet av behandlingstiden på 1,5 år, og jeg hadde ikke fortalt det til mine beste venner engang (som garantert hadde kommentert det om de hadde sett det, de er ikke redd for å spørre/ta opp slike ting). Også selve behandlingsmetoden, ikke bare estetikken, har kommet langt videre fra hvordan den var tidligere. Blant annet varmeaktiveres selve buen og endrer gradvis form, i stedet for å bli presset på slik gamle ståltråder ble. Akkurat i det man får satt på ny streng/bue skal det altså ikke stramme i det hele tatt. I tillegg brukes det mer og mer selvligerende klosser, som gjør at tennene "fritt" kan bevege seg på selve buen, i stedet for å være festet fast til den med strikk sånn som før. Jeg kjente at det "presset" litt kun tre ettermiddager i løpet av hele behandlingen, og da er det mulig jeg var heldig, men det var altså ikke særlig vondt. Sår på innsiden av kinnet fikk jeg heller ikke :D Alt i alt var jeg storfornøyd med hvordan det var å ha regulering (hadde gruet meg veldig mye på forhånd), og det som var mest plagsomt var egentlig å møtte være hos tannlegen så mange ganger i løpet av så lang tid (hadde vel 6 ukers intervaller). Stor respekt til dere som orker å gå for Invisalign! Det er vel kanskje den metoden som skjules mest, men også den man må jobbe mest for å få til å fungere uten å få problemer... Og det hadde jeg aldri orket :gjeiper: Da tror jeg faktisk jeg hadde valgt lingualteknikk i stedet, det er det vel også mindre "jobb" med. Men altså, resultatet man får bli jo det samme uansett, så stå på! Regner med at det kommer til å bli mye mer bruk av både Invisalign og andre utradisjonelle metoder fremover. Såvidt jeg vet undervises det ikke noe som helst i bruk av Invisalign ved tannlegeutdanningen i Oslo, det sier vel litt om hvor ny metoden er.
Bentix Skrevet 3. juni 2010 #224 Skrevet 3. juni 2010 Gratulerer Fink Endelig!! Å så heldig du er som slipper klossene... er de som vises med meg, vises ikke ellers. men har ikke fått så mange kommentarer på de heller da. i starten var det noen som så det var noe, fordi jeg fiklet med leppen og gjorde ting jeg ikke brukte. men nå har jeg blitt mer vant til å ha noe i munnen og gjør ikke så mye rart med leppene lenger hehe Jeg har nå startet på min 3. skinne jeg synes nesten den strammet litt for lite...hehe. Så langt så har jeg ikke hatt noe vondt, for utenom de første timene på første skinne og litt vindt da jeg tok de av de første gangene. Nå har jeg fått god teknikk på å få lirket de av, selv med alle klossene. Tannlegen min har sagt at jeg kan velge om jeg vil ha streng bak eller sånn skinne, man bruker om natten. men om jeg skal ha sånn skinne, så koster det ekstra. vet ikke helt hva som er best jeg?
KatteLatte Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #225 Skrevet 3. juni 2010 Tannlegen min har sagt at jeg kan velge om jeg vil ha streng bak eller sånn skinne, man bruker om natten. men om jeg skal ha sånn skinne, så koster det ekstra. vet ikke helt hva som er best jeg? Jeg hadde helt klart gått for streng bak. Den har du resten av livet, og tennene skal da teoretisk sett aldri kunne flytte seg igjen. Som tannlegen min sa om sin: "den strengen følger meg i grava" Hvis du velger skinne, så er det vel ikke meningen å bruke den resten av livet? Tennene kan flytte på seg i voksen alder. Jeg har ei venninne som hadde regulering på barne-/ungdomsskolen, og nå, i en alder av 27, har hun veldig skeive tenner. Jeg vil ikke at det skal skje med meg!
fink Skrevet 21. juni 2010 #226 Skrevet 21. juni 2010 Nå er jeg ca halvveis med skinne 2! Har hatt litt "ømme" tenner de første dagene på hver skinne, men det går seg fort til, og har bare kjent det når jeg har spist. Litt irriterende med rengjøringen, men det er vel det eneste. Gleder meg til å spontant kunne smake på ting igjen. Jeg kan jo det nå også, det er bare at jeg ikke gidder å pusse tennene heeele tiden. Hvor mange klosser har dere andre? Vet jeg skal file mellom tennene en del ganger. Noen erfaringer med det?
KatteLatte Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #227 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har 11 klosser, tror maks er 12 stk. Har filt flere ganger ja. Noen ganger, hvis det bare er et lite mellomrom som skal lages, bruker hun et slags "sandpapir", andre ganger bruker hun slipemaskin. Det er ubehagelig, men ikke vondt. Kan bare være litt vondt om hun kommer borti tannkjøttet!
Gjest Vaseline Skrevet 21. juni 2010 #228 Skrevet 21. juni 2010 Å slipe av frisk emalje mellom tennene kan da umulig være bra? Jo tynnere emaljen er, jo større blir jo sjansen for approksimalkaries... Skjønner at de fjerner minst mulig, men for å få noe virkning, så må man jo fjerne noe, og emaljen er tynn fra før av.
fink Skrevet 21. juni 2010 #229 Skrevet 21. juni 2010 Å slipe av frisk emalje mellom tennene kan da umulig være bra? Jo tynnere emaljen er, jo større blir jo sjansen for approksimalkaries... Skjønner at de fjerner minst mulig, men for å få noe virkning, så må man jo fjerne noe, og emaljen er tynn fra før av. Jeg får frysninger av tanken, men det må vel til... :S
Gjest gjest Skrevet 22. juni 2010 #230 Skrevet 22. juni 2010 Glad jeg fant denne tråden. Jeg fikk mine første skinner for 5 dager siden. Må innrømme at jeg syns de er ubehagelige å ha på, hvertfall den oppe. Føles som jeg går rundt med snusleppe. Og jeg får en sånn ekkel vane om å gå å suge på den hele tiden. Ser nok litt rar ut med munnen, selv om skinnene i seg selv er nokså usynlige. Nå har jeg fått vondt i halsen og det er enda verre å ha dem på. Hva gjør dere når dere er forkjøla/har halsbetennelse og sånt? Er det lov å ta en pause innimellom? hva skjer hvis man går et par dager uten? Så lurer jeg på en annen ting: Hvordan renser dere dem? Tannlegen sa jeg bare skulle bruke lunkent vann, og at jeg kunne bruke litt tannpasta innimellom. Jeg føler behov for å rense dem mer. Noen tips? På den positive siden så ser tennene mine veldig hvite og fine ut i skinnene, og mellomrommet virker mindre. Har ikke hatt så store problemer med uttalen heller, men jeg merker at det er vanskelig å snakke lenge.
KatteLatte Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #231 Skrevet 22. juni 2010 Hei gjest! Du har helt rett i at skinnene bør renses oftere. De skal renses hver gang du tar dem ut, med enten tannkrem og tannbørste, eller såpe og vann. Husker ikke om jeg har leste dette på invisalign-sidene eller hva... Men hvis du ikke gjør det, kan de begynne å lukte. Jeg vil tro at dersom man ikke renser dem ofte nok vil faren for halsbetennelse bli større, ettersom det danner seg mer bakterier? Men dette er bare spekulasjoner fra min side altså! Jeg pusser mine med tannbørste og tannkrem hver gang jeg har spist. Vet ikke om du bør la være å ha dem i om du har vondt i halsen, jeg ville vel ikke tro det, men det bør du høre med tannlegen din om. Det er i hvert fall ikke lurt å ha de ute i så mye som to dager innimellom. I jula i fjor fikk jeg ikke hatt mine så lenge i som jeg burde (de skal helst være inne 22 timer i døgnet), og da fikk jeg beskjed av tannlegen om å bruke de ei uke til før jeg fikk lov til å skifte. Dersom du sluntrer unna med å ha dem på kan det føre til at tennene ikke flytter seg slik de skal, og resultatet ikke blir riktig. Jeg har også hørt at for stort press på tennene kan føre til at tennene dør, da blir de brune. Jeg tenker at dersom man har vært veldig sløv med en skinne og bytter til en ny en før man egentlig skal, så kan det bli for mye press... Enig i at tennene ser bedre ut med skinnene på ja, det er jo supert Hvor mange skinner skal du ha?
fink Skrevet 22. juni 2010 #232 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har ikke hatt invisalign lenge, skal snart begynne på tredje skinne. I starten synes jeg det var veldig uvant også, men nå hender det jeg tror jeg har glemt å sette i skinnen, men så viser det seg at den faktisk er i. Med andre ord: det har bare gått 5 dager. Gi det litt tid, så venner du deg nok på det. Når jeg tar ut skinnen for å spise, skyller jeg den som regel i vann. Når jeg skal sette den inn igjen skrubber jeg den nøye med tannbørste og tannpasta. Tror det blir såpass mye bakterier og guffe at du må rengjøre den flere ganger for dagen om du skal unngå skikkelig kjip ånde. Tror jeg skal ta en runde med zalo eller noe en gang innimellom. Når det gjelder halsbetennelse, tror jeg bare du må bite tennene sammen ( ) og holde ut. Husk at det bare har gått 5 dager. Noen her som bruker noen pastiller eller mints for frisk ånde, forresten? Vet jo at man ikke skal tygge tyggis, men har ikke helt forstått om dette er fordi den klistrer seg fast, eller om det er fordi det ikke er bra å ha stoffene i tyggisen liggende i skinnen. Har våget meg til noen "frisk" innimellom, men vet ikke om det er lurt.
Gjest gjest Skrevet 22. juni 2010 #233 Skrevet 22. juni 2010 Hei, og takk for svar! Jeg syns det var rart han sa jeg bare skulle bruke lunkent vann, ja. Men jeg har lest et sted at tannpasta kan gjøre at det danner seg belegg på dem? Kan man bruke vanlig såpe altså? Jeg skal ha 18 oppe og 17 nede. Jeg har ganske skjeve utstående tenner med stort mellomrom foran, så jeg må liksom igjennom dette. Håper jeg blir mer vant til det etterhvert. Det hørtes skremmende ut det der med døde, brune tenner. Får håpe tannlegene vet hva de gjør!
fink Skrevet 22. juni 2010 #234 Skrevet 22. juni 2010 Hei, og takk for svar! Jeg syns det var rart han sa jeg bare skulle bruke lunkent vann, ja. Men jeg har lest et sted at tannpasta kan gjøre at det danner seg belegg på dem? Kan man bruke vanlig såpe altså? Jeg skal ha 18 oppe og 17 nede. Jeg har ganske skjeve utstående tenner med stort mellomrom foran, så jeg må liksom igjennom dette. Håper jeg blir mer vant til det etterhvert. Det hørtes skremmende ut det der med døde, brune tenner. Får håpe tannlegene vet hva de gjør! Vel, det danner seg nok minst like guffent belegg om du ikke skrubber dem Ja, de vet nok hva de gjør, men det er opp til deg å bruke skinnen mye, det er det bare du som kan kontrollere Jeg er også livredd for døde tenner
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #235 Skrevet 22. juni 2010 En liten oppdatering herfra og Jeg har nå satt inn den aller siste skinnen i overkjeven, og det føles utrolig deilig! To uker til, så har jeg perfekte tenner oppe. Forhåpentligvis! Kan nok se i morgen allerede om resultatet er bra nok, men i mine øyne var de helt rette på nest siste skinne allerede, så har troen på at det blir bra Nede har jeg fortsatt noen skinner igjen, men det spiller liten rolle, er jo ikke de tennene som vises mest akkurat:) Tiden siden jeg startet behandlingen har gått UTROLIG fort! Gleder meg til å få av attachmentsene oppe og smile bredt til verden Live
fink Skrevet 22. juni 2010 #236 Skrevet 22. juni 2010 En liten oppdatering herfra og Jeg har nå satt inn den aller siste skinnen i overkjeven, og det føles utrolig deilig! To uker til, så har jeg perfekte tenner oppe. Forhåpentligvis! Kan nok se i morgen allerede om resultatet er bra nok, men i mine øyne var de helt rette på nest siste skinne allerede, så har troen på at det blir bra Nede har jeg fortsatt noen skinner igjen, men det spiller liten rolle, er jo ikke de tennene som vises mest akkurat:) Tiden siden jeg startet behandlingen har gått UTROLIG fort! Gleder meg til å få av attachmentsene oppe og smile bredt til verden Live Gratulerer! Hvor mange skinner har du hatt totalt? Det beste og verste med behandlingen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #237 Skrevet 22. juni 2010 Gratulerer! Hvor mange skinner har du hatt totalt? Det beste og verste med behandlingen? Hjertelig! Har 20 oppe og 25 nede, så jeg er nå på 20/20 og 20/25. Det beste er definitivt at de er så lite synlige, og at de er avtagbare. Det verste er at det krever en del planlegging, spesielt hvis man er ute og reiser. Kan bli litt tungvindt, men hva gjør man ikke for å få et pent smil
Bentix Skrevet 24. juni 2010 #238 Skrevet 24. juni 2010 Jeg begynner snart på min skinne nr 5 og synes tiden så langt har godt veldig fort. Man venner seg fort til å bruke skinnene, men gi det litt mer tid På min første og kanskje andre skinne følte jeg også at det sto veldig ut og gjorde mye merkelig med munnen. men nå er det blirr mye bedre siden jeg har blitt vant til å bruke de, så kjenner jeg ikke etter de hele tiden
fink Skrevet 25. juni 2010 #239 Skrevet 25. juni 2010 Jeg begynner snart på min skinne nr 5 og synes tiden så langt har godt veldig fort. Man venner seg fort til å bruke skinnene, men gi det litt mer tid På min første og kanskje andre skinne følte jeg også at det sto veldig ut og gjorde mye merkelig med munnen. men nå er det blirr mye bedre siden jeg har blitt vant til å bruke de, så kjenner jeg ikke etter de hele tiden Skjønner hva du mener. Begynner å bli vant til mine nå, og gleder meg til å skifte til skinne 3 på onsdag
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2010 #240 Skrevet 17. juli 2010 Jeg hadde helt klart gått for streng bak. Den har du resten av livet, og tennene skal da teoretisk sett aldri kunne flytte seg igjen. Som tannlegen min sa om sin: "den strengen følger meg i grava" Hvis du velger skinne, så er det vel ikke meningen å bruke den resten av livet? Tennene kan flytte på seg i voksen alder. Jeg har ei venninne som hadde regulering på barne-/ungdomsskolen, og nå, i en alder av 27, har hun veldig skeive tenner. Jeg vil ikke at det skal skje med meg! Hvordan blir renholdet med en slik streng på tennene? Kan man f.eks. bruke tanntråd på vanlig måte? Den reguleringstannlegen jeg var hos sa at den strengen kom til å bli fjernet med tid og stunder - kanskje derfor de aldri garanterte noe varig resultat av tannregulering og...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå