Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010


Nótt

Anbefalte innlegg

Huff høres ikke morsomt ut for dere som sliter med bekkenet. Selv merker jeg det av og til når jeg har gått mye, men det går over av seg selv etter litt avslapping. Derimot blir jeg mye raskere sliten i ryggen enn tidligere.

Jeg har kjøpt 4 bodyer og 2 bukser som var på tilbud. Klarte ikke å holde meg unna :rødme: Men har funnet ut at vi skal kjøpe så lite klær som mulig og heller ønske oss spesifikke klær til jul osv. Vogn er bestemt (emmaljunga city cross). Bilstol er vi fortsatt litt usikker på men vurderer emmaljunga der også siden den da kan festes på understellet til city crossen og at den matcher i fargene ;) Ellers blir vel det meste av det vi mangler kjøpt inn over nyttår når vi får flyttet ut av denne minileiligheten vi bor i nå.

Har dere forresten begynt å få kynnere? Leste noe på forumet til barnimagen om kynnere i uke 20. Jeg tror ikke jeg har hatt det ennå..men så vet jeg jo heller ikke hvordan det kjennes ut da. Jeg har ei venninne som har to barn og hun sier hun ikke kan huske å ha kjent en eneste kynner i sine to svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var og kikket på vogner på Barnas Hus i går - har ikke peiling på sånt i det hele tatt, og tenkte jeg skulle prøve å få litt oversikt. Mmm, særlig - er egentlig enda mer forvirret nå ;)

Jeg vil ha noe som er forholdsvis lite og lett, tenker jeg - men samtidig bør det vel være god plass oppi bagen (syns noen var så vanvittig smale!) siden babyen kommer i februar og det kan bli rimelig kaldt der vi bor... Og så skal det trilles i by, mye brostein og ujevnt underlag, så litt solide hjul er sikkert lurt... :klø:

Kan jeg spørre hvilke vogner dere har valgt (og hvorfor dere valgte akkurat den?) :) *grønn* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Teutonia Spirit S3. Det er en trehjuling.

Jeg kjøpte den fordi den er forholdsvis liten (jeg er jo bare 160), lett og ettersom den bare hare tre hjul så er den veldig lett å trille på små plasser (kan snu den rundt sin egen akse veldig lett).Så er ikke noe styr inn og ut av butikker etc.

Sittedelen kan snus begge veier noe jeg la litt vekt på.

Vi har veldig lite snø her, og kommer mest til å trille på asfalt eller opparbeidede turstier.

Bagen er nok noe liten og smal, men jeg tenkte som så at dette blir en bag som blir brukt fra ca midten av januar til ca mai/juni. Jeg har også prøvd med en Voksi Urban pose og det var fint plass til den.

Sittedelen kan legges helt flat, og med en fotpose på så trenger ikke snuppa kunne sitte for egen maskin før langt utover sommeren.. så vi er ikke avhengig av bagen når det blir varmere ute så om hun skulle bli for lang (noe jeg tviler på, det er ingen høye i familiene våre noe sted :fnise: ) så kan vi ta i bruk sittedelen da.

Jeg likte også at det er håndbremse på håndtaket, litt lettere å holde igjen da ned bakker etc.

Jeg syns ikke kombivogner er så veldig fine, så var derfor jeg valgte duo vogn med hardbag, i stedet for kombi med mykbag.

Leste også en del på nettet og mange var fornøyde med denne vogna - de hadde også litt å si for valget. Kan også feste MaxiCosi bilstolen rett på understellet (med adapter)

Mye gode bekkentips fra Missiw her! Jeg har endelig fått meg badedrakt som passer, så nå skal jeg komme meg i varmtvannsbassenget. Ble anbefalt det av ultralyddamen på sykehuset. Jeg blir også verre av å gå.. klarer vel ikke gå mer enn 500 meter om dagen, og sitte max 3-4 timer.. da må jeg ligge på sofaen resten av dagen.. er jo forferdelig kjedelig, men de dagene jeg tar det helt med ro og holder sofaen så er jeg mye bedre dagen etter. Jeg har fått følgeplager med at ryggen stivner til og dermed også skuldrene, som da gir dovne armer og mye hodeverk.... så gleder meg til varmtvannsbassenget. Håper det hjelper litt på både skuldre, rygg og bekken.

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, bekkenløsning høres virkelig ikke noe videre behagelig ut! Håper det hjelper når du kommer deg i varmtvannsbasseng.

Frosk; Vi ble som deg, enda mer forvirret etter å ha besøkt BabyShop for å se på vogner. Hadde i forkant bestemt oss for at vi skulle ha en fir-hjuling, og en med stor bag. Hadde egentlig sett meg ut Emmaljunga da, men sånn ble det ikke. I butikken kikket og og prøvde vi forskejllige vogner, og begge var enige om at vi likte Simo Kombivogna. Likte fjæringa godt, store gummihjul med luft, som jeg har forstått skal være kjekt ute på snøføre, og god plass i bagen til barnet vårt, som vi tror blir stort/langt. Jeg er nesten 180 cm og mannen er 190. I tillegg så jeg jo at svært mange var fornøyd med vogna, til tross for at den er noe stor og tung;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmaljunga city cross - hovedsaklig fordi den var liten og ikke minst, veldig lett! Bagen ser liten ut, men vi fikk plass til det vi ville da vi prøvde med forskjellige bager nedi. Både jeg og samboern min var små da vi ble født (under 3000g/48cm) så jeg tviler sterkt på at vi får en stor unge. Den gikk veldig fint inn i bilen som er en sedan og så da slipper vi å kjøpe ny. Med justerbare håndtak fungerer den både til mine 160 cm og til sambos i underkant av 180, vi hadde derfor ikke behov for teleskophåndtak eller hva det heter. I tillegg ville vi ha en vogn med 4 hjul.

Har prøvd flere vogner på mange forskjellige butikker og det var denne vi likte best. Synes også den er veldig pen å se på! I tillegg hjelper det jo at flere vennepar anbefalte oss denne vogna (etter at vi hadde bestemt oss).

Det lønner seg nok å ta en tur ut på butikkene og prøve seg litt frem :) Og spør betjeningen! De vi fikk hjelp av var veldig kunnskapsrike og det hjalp oss veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merket heller ikke noe til kynnere sist svangerskap og ikke noe nå heller, men det kan jo komme.

Vi har Emmaljunga Edge Duo Combi, superfornøyd med vogna :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmaljunga city cross - hovedsaklig fordi den var liten og ikke minst, veldig lett! Bagen ser liten ut, men vi fikk plass til det vi ville da vi prøvde med forskjellige bager nedi. Både jeg og samboern min var små da vi ble født (under 3000g/48cm) så jeg tviler sterkt på at vi får en stor unge. Den gikk veldig fint inn i bilen som er en sedan og så da slipper vi å kjøpe ny. Med justerbare håndtak fungerer den både til mine 160 cm og til sambos i underkant av 180, vi hadde derfor ikke behov for teleskophåndtak eller hva det heter. I tillegg ville vi ha en vogn med 4 hjul.

Har prøvd flere vogner på mange forskjellige butikker og det var denne vi likte best. Synes også den er veldig pen å se på! I tillegg hjelper det jo at flere vennepar anbefalte oss denne vogna (etter at vi hadde bestemt oss).

Det lønner seg nok å ta en tur ut på butikkene og prøve seg litt frem :) Og spør betjeningen! De vi fikk hjelp av var veldig kunnskapsrike og det hjalp oss veldig.

Jeg hadde den som valg nr 2, men gikk for tre hjul til slutt.. men hadde vi bestemt oss for 4 hjuling så hadde det blitt city crossen! Veldig fin vogn syns jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forresten begynt å få kynnere? Leste noe på forumet til barnimagen om kynnere i uke 20. Jeg tror ikke jeg har hatt det ennå..men så vet jeg jo heller ikke hvordan det kjennes ut da. Jeg har ei venninne som har to barn og hun sier hun ikke kan huske å ha kjent en eneste kynner i sine to svangerskap.

Jeg har hatt kynnere hvertfall de siste 10 ukene. Da jeg var hos legen på kontroll i uke 18 hadde jeg allerede hatt det lenge, og da spurte jeg henne om det var normalt at hele magen stramma seg som i en krampe av og til.

Ja, det er helt normalt, sa hun, og mer informasjon fikk jeg ikke om det. :sjenert:

Visste ikke engang at det var kynnere før jeg tilfeldigvis leste om kynnere på nettet for en stund siden. De siste ukene har de blitt kraftigere, noen ganger er de såpass at jeg impulsivt bøyer meg fremover, og èn gang hadde jeg en vond en, med mens-liknende smerter, men stort sett går det veldig greit. På en god dag har jeg kanskje 20 korte kynnere, mens på en litt dårligere dag kan jeg ha flere i timen og våkne av dem om natten, og noen ganger kan en kynner vare i nesten en time. Det er ikke spesielt vondt, men det er tungvint å bevege seg mens man har en, fordi hele livmoren er jo i krampe.

Men det jeg egentlig skulle si, var at det er ikke noe å grue seg til, eller bekymre seg for, for jeg har mye av det, og syns likevel ikke det er noe stort problem i hverdagen.

Og noen ganger kan det nesten være litt morsomt, for magen antar en merkelig form som er forskjellig hver gang, den strammer seg jo rundt barnet, så den får forskjellig form etter hvordan barnet for øyeblikket ligger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt kynnere innimellom. Ikke sånn at det blir veldig plagsomt, men litt slitsomt å holde på med ting mens det holder på. Roer seg fort ned da heldigvis.

Ellers sliter jeg med bekkenet jeg og. Gjorde det sist og. Men denne gang har jeg kastet inn håndkleet på jobb før det blir for ille. Sitter mest bak foreløpig, men kjenner antydninger til at det kommer mer fremme og. Sist måtte jeg ha hjelp til alt med snuppa de første ukene, så håper det blir bedre denne gang.

Utstyr og sånn har vi det meste fra før. Må ha litt mer klær i guttefarger. Men visste ikke kjønn sist, så har nok nøytralt i de første str. Så haster ikke veldig.

Og det med antall bodyer man trenger; kommer helt an på ungen. Snuppa mi var en skikkelig gulpeunge, så det gikk MYE klær på en dag. På både meg og henne.. Ikke alltid like festlig når hun gulper, det renner nedover mellom puppene og samler seg en dam i bh'en :fnise: Lukta sur melk i flere mnd ;)

En gang tror jeg vi brukte 3 bodyer og 2 bukser på to timer. Er lett for at de tisser litt i det bleia går av. Og er man riktig heldig skjer det akkurat idet man løfter opp rumpa litt for å legge ny bleie under. Da renner det gjerne oppover magen og ned på bodyen.

Så det kan nok være greit å ha litt klær. Evt ønske seg de minste str etter ungen er født og man ser hvor stor den er. De fleste kjøper gaver i str 62 liksom.

Syns forresten tida går vanvittig fort jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt kynner innimellom en god stund. Ikke noe særlig plagsomt.

Kommer etter sex og noen ganger etter jeg har vært på do, særlig på nattaen egentlig. Kanskje det kommer lettere når blære har vært sprengfull.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du fikk noe ut av tipsene mine, Thumbalina! Ekstra kjedelig med følgeplagene! Er det liksom ikke nok med bekkenløsningen? Godt å vite at de aller fleste er kvitt den når babyen kommer! *puh*

Vi har også kjøpt Emmaljunga Duo Edge! Har ikke vært å prøvd så mange vogner, da vi hadde noen av spesifikasjonene på plass før vi bestemte oss; fire hjul med luft, stor og hard bag, og høyt nok håndtak (jeg er over 175 og kjære er nærmere 2 meter).

Vi har passet niesa mi i hennes trehjuling, tror det var en Quinny, og vi likte ikke den, derfor ville vi ha vogn med 4 hjul. Den er super på shopping og på byvandring, men på en skikkelig tur er den ikke noe særlig og nesten litt skummel. Quinnyen var vinglete på skogtur, tung i snøen og det er nesten ingen oppbevaringsplass under vogna. I tillegg måtte hun slutte å sove i vogn i barnehagen da vogna var nær på å velte flere ganger når hun våknet og ville ut av vogna. De har valgt en firhjuling fra Simo til nr 2.

Duo Edgen har mange fine funksjoner (som kanskje ikke er nødvendige men veldig kjekke); vendbart teleskop håndtak, bremse på beggge sidene, intergrert myggnetting, vuggefunksjon på baggen, lufting i bunn og kalesje, fottrekk til sittedelen m.m. Vi skal i tillegg ha Quadroliften fra Emmaljunga, varme/bærebag som passer både i bag og sittedel og kan deles opp og gjøres om. Vi har fått tak i en nesten ikke brukt (10 uker) 2009-modell med matchende stellebag og solskjerm til over 2000,- under nypris. Er strålende fornøyd! :hoppe:

Det som er negativt med Duo Edgen er at den er tung, men vi kommer til å kjøpe ei lettere og billigere trille når litja blir litt større. Kjekt å ha når en er ute og reiser, og vi slipper å være så redd for den mtp. at Emmaljungan også er tiltenkt nummer 2.

Det er en jungel med vogner og det er vanskelig å bestemme seg for hva en trenger, men jeg tror det kan være kjekt å ta en prat med butikkmedarbeiderne. (Kanskje også flere, siden de også har egne meninger om ting...)

Vi begynner egentlig å få ting i orden og synes det er greit, da alt sakte men sikkert begynner å bli tyngre. Vi mangler stellekommode (men vet hva vi skal ha), noe småtterier til vogga, og å rydde og få i orden barnerommet. Har heldigvis arvet masse klær og mere er visst i vente. Er vanskelig å vite hvor mye vi trenger. Samtidig er det vanskelig å ikke kjøpe noe mere, da der er sååå mye fint! :rødme: Vi kommer også til å ønske oss noe til jul; babygym, treningsmatte m.m.

Kynnere har jeg ikke kjent noe til...

Endret av Missiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og noen ganger kan det nesten være litt morsomt, for magen antar en merkelig form som er forskjellig hver gang, den strammer seg jo rundt barnet, så den får forskjellig form etter hvordan barnet for øyeblikket ligger. :)

Er det dette som er kynnere? Jammen da har jeg jo hatt de allerede i noen uker! Jeg har ikke kjent noen krampelignende følelse akkurat, men plutselig kan magen strammes rundt den lille (kanskje det er kramper det.. :sjenert:) Jeg har bare trodd at det var den lille som holdt på å snu seg på tverra inni magen :fnise: Men magen får en skikkelig merkelig form ja, og det er veldig tydelig hvor lillejenta ligger. Skal være litt mer oppmerksom neste gang!

Huff i trønderstaden her pøser det ned i dag, men egentlig har det ingenting å si for jeg jobber hjemmefra og koser meg med te og radio og kattepusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og min unge var vist helt anderledes en capricon.. gulpet veldig lite og bæsjet som regel i bleia si eller direkte på en klut (la gjerne sånne engangsvaskekluter under rompa ved vært skfit) så vi brukte lite klær.

Vogn ja. Jeg har emmaljunga edge og den er da ikke SÅ tung. Jeg er liten og slank, men har ingen problemer med å bruke den. (selv der vi bodde før med bare bakker)..Vi er i allefall strålende fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takker for masse fin vogninfo! Kan ikke huske å ha sett Emmaljunga-vogner på Barnas Hus, tror jeg må se nærmere på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, takker for masse fin vogninfo! Kan ikke huske å ha sett Emmaljunga-vogner på Barnas Hus, tror jeg må se nærmere på dem :)

Tror ikke Barnas Hus har Emmaljunga. Det har de ikke i vår by i allefall. Men se på emmaljunga.se og søk etter forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som er kynnere? Jammen da har jeg jo hatt de allerede i noen uker! Jeg har ikke kjent noen krampelignende følelse akkurat, men plutselig kan magen strammes rundt den lille (kanskje det er kramper det.. :sjenert:) Jeg har bare trodd at det var den lille som holdt på å snu seg på tverra inni magen :fnise: Men magen får en skikkelig merkelig form ja, og det er veldig tydelig hvor lillejenta ligger. Skal være litt mer oppmerksom neste gang!

Huff i trønderstaden her pøser det ned i dag, men egentlig har det ingenting å si for jeg jobber hjemmefra og koser meg med te og radio og kattepusen :)

Høres ut som du har det koselig! :):kaffekopp:

Ja, det er visst dette som er kynnere. De fleste opplever dem som vi gjør, som lette kramper i livmoren, men det kan også være virkelig plagsomt med sterke kramper og mens-smerter hver gang, som svake rier. Jeg visste som sagt heller ikke hva det var :), til jeg kom over en artikkel om det på nettet. Det stod også at kroppen "øver seg" på å føde. :ler: Greit at jeg har så mange, tenkte jeg da, for da er sikkert jeg super-føde-trent om 14 uker! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tror ikke jeg har hatt noen kynnere nei.. men høres jo litt morsomt ut! =)

Her hos oss har de Emmaljunga på Barnas Hus - men det kommer kanskje an på butikken? At de ikke er med som standardsortiment for kjeden??

Fikk kjøpt meg litt mer tøy til meg selv i dag.. en sort topp, en cardigan og en kosegenser i velur... alt sammen kan brukes etter frøkna har kommet til verden også - så det var litt greit.

Jeg har ikke kjøpt noen ullbodyer enda, tenkte jeg ville se hvor stor snuppa er først.. så kjøper jeg noen som passer da..

Kunne tenkt meg en pulk jeg... så vi finkjemmer finn.no for tida på leting etter en brukt en... om ikke vi bruker den til å gå på ski det første året, så kan den jo være grei å dra med seg når vi er på hytta og skal gå en tur bare... gidder ikke dra på vogn når det er snø..

Ellers så tror jeg vi har det meste av utstyret på plass faktisk... har lånt noen ting, kjøpt noe brukt og noe nytt.. fin blanding hehe.. det eneste er at vi kanskje må ut å få tak i madrass til vugga.. vet ikke enda målene på den, og om det er madrass i den fra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, det var altså kynnere jeg hadde i sted :ler: (Har jo lest om kynnere før, men har ikke tenkt over at det er dét jeg har hatt *treg*) Jeg får gjerne kramper når jeg traver avgårde i bra tempo, eller når jeg har gått langt - når det blir plagsomt stopper jeg bare opp litt, så gir det seg omtrent med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...