Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010


Nótt

Anbefalte innlegg

Ang lue:

Noen ganger er det oppgitt i cm-mål. Vanlig nyfødt er ca 35cm.

Andre ganger i klesstr. Altså er nyfødt str50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var bra dere nevnte det med lue-størrelser, for det har jeg lurt på også. Syns det er vanskelig å velge lue jeg, for er usikker på hvor tykk og varm den bør være i januar..Så lenge man kjøper ull, er man vel kanskje safe, men..

Nå har jeg vært på et søndagsåpent apotek og skaffet meg nytt blodsukkerapparat til denne svangerskapsdiabetesen. Apparatet begynte å vise mange rare resultat som bare skremte vannet av meg..Men nå er alt i orden igjen..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på at et nytt blodsukkerapparat gjør susen! slitsomt med svangerskapsdiabetes da - hele tida passe på. Hadde jeg slitt med nå ettersom jeg blir kvalm når blodsukkeret går ned.. :sjenert:

Må sjekke luene jeg har da for å se om det er noen av de som kan brukes.. aner ikke helt hvilken str de er.. har egentlig bare kjøpt ei utelue, og tok den minste de hadde.. strikkelue med fleece inni..

Var hos mammaen en tur nå og hun hadde kjøpt ei kjempefin jakke, rødrutete kåpejakke fra Zara Mini :rødme: Str 3-6 mnd, så det er nok 17 mai jakka det ja =)

Jeg har heldigvis slutta å tisse om natta, det er deilig det! men det kommer vel tilbake tenker jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg sliten. Sambo fikk lurt meg med ut for å fylle bensin og kjøpe milkshake fra McD. Og da vi kom tilbake så satt sofaen full av familie og venner.

:duskedame: BABYSHOWER:duskedame:

Det var søsteren min som hadde arrangert det i samarbeid med søsteren til sambo. Og siden søsteren min utdanner seg til lærer hadde hun bedt alle hjelpe til med å lage bebisen sitt første bibliotek. Fikk masse fine bøker. Sangbok, eventyrbok, bok om tassen og larven og andre figurer :tommelopp:

Søsteren min og mamma har tydeligvis shoppet siden de fikk vite at vi var gravide. Herregud så enormt mye klær vi fikk. De har hatt egen skuff hos mamma med alle klærne, så nå trenger vi IKKE handle ikke noe særlig. Bare noen strømpebukser og kluter.

Er så veldig glad nå. Søte familie og venner :rødme:

Så mange klemmer til de som snoker på KG :klemmer:

Og alle i januar/februarklubben :klem:

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg sliten. Sambo fikk lurt meg med ut for å fylle bensin og kjøpe milkshake fra McD. Og da vi kom tilbake så satt sofaen full av familie og venner.

:duskedame: BABYSHOWER:duskedame:

Det var søsteren min som hadde arrangert det i samarbeid med søsteren til sambo. Og siden søsteren min utdanner seg til lærer hadde hun bedt alle hjelpe til med å lage bebisen sitt første bibliotek. Fikk masse fine bøker. Sangbok, eventyrbok, bok om tassen og larven og andre figurer :tommelopp:

Søsteren min og mamma har tydeligvis shoppet siden de fikk vite at vi var gravide. Herregud så enormt mye klær vi fikk. De har hatt egen skuff hos mamma med alle klærne, så nå trenger vi IKKE handle ikke noe særlig. Bare noen strømpebukser og kluter.

Er så veldig glad nå. Søte familie og venner :rødme:

Så mange klemmer til de som snoker på KG :klemmer:

Og alle i januar/februarklubben :klem:

Så utrolig koslig! Og så du som nesten ikke hadde kjøpt noe! =) Passa jo skikkelig bra!!

Fant denne artikkelen foressten.. Bekkenløsning/Bekkenlåsning

ganske interesant forskjell.. jeg har jo mer vondt oppover korsryggen enn nedover i beina... så kanskje mye av plagene mine kan rettes opp i, også er kanskje de smertene i beina reell bekkenløsning? men at mye av det kan rettes opp i... hadde uansett tenkt å ringe å bestille time til kiropraktor, men nå skal jeg i alle fall gjøre det! Er jo følge plagene som er mest plagsomme for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi såpass ja, kanskje vi også skulle ha satt igang med bestillinga snart. Vet du om det er like lang bestillingstid på butikker over hele landet? Hvor i så fall er det dere bestiller fra?

Her kjennes mye spark! Nå synes jeg det bare er herlig, men regner vel med å bli litt lei etterhvert. I går kveld lå kjæresten og holdt på magen min og kommenterte at den lille var jo helt vill, han kjente dunk både på høyre og venstre side og nede og litt lengre opp på magen. Så regner med det er både sparking og boksing på gang :fnise:

Jeg synes det er så spesielt å tenke på at flere av dere i terminklubben har passert den magiske "9 av 10 barn overlever om de blir født nå" grensa :rødme:

Venninna mi har forresten en nyfødt som målte 52cm/4200g og hun klarer såvidt å presse på klær i str 50, så hun har brukt str 56 fra dag 1. Barnet ble estimert til ca 4100g på siste kontroll så det passet jo ganske bra. Hun kan også bruke str 62 nå (etter bare 2 uker) selv om det fortsatt er litt for stort. Jeg har kjøpt et par bodyer på salg i str 50, så dersom de ikke passer så er det heldigvis ikke masse penger det er snakk om. Kommer til å kjøpe litt større klær nå fremover. Regner med det blir kjøpt mer i str 50 etter at vesla kommer dersom hun er lita.

Emmaljunga er kansje litt spesiellt da dem ikke fører noe lager, sa hun i butikken.Dem lager så og si alt på bestilling.

Hender jo at butikken har på lager,men har dem ikke det, må det bestilles da.nå har dem jo også begynt og selge 2010 modell vognene.

dem har en fin katalog på nett på emmaljunga.com hvis dere vil ta en titt.

Falt helt for disse vognene.Dem er litt dyrere enn andre vogner,men er ganske sikker på at man får der man betaler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei :)

Jeg har vært på ekstra ultralyd i dag for å sjekke morkakas plassering, og den hadde flyttet seg til dit den skulle, så nå er den saken ute av verden. Fikk også bekreftet med 100% sikkerhet at det var en gutt, så det også selv helt tydelig denne gangen, morsomt! :) Ble litt skremt av at hodets diameter allerede er 7,3 cm, men hodet er forhåpentligvis ikke det som vokser mest de siste ukene? :sjenert:

Ellers er formen fin, er ikke oppe og tisser om natta, så etter at min kjære har begynt å ofre puta si hver natt :hjerte: , så jeg kan ha den som en kile under magen, så sover jeg faktisk ganske ofte hele natten gjennom! :)

Hadde litt høyt blodtrykk ved forrige legekontroll, så jeg må inn til en ekstra sjekk til torsdag, men ellers var alt bra. Følger vekstkurven fint, og ingen verre plager enn litt sure oppstøt og mye kynnere.

Kjenner MASSE bevegelse. Mannen som gjorde ultralydundersøkelsen i dag kommenterte med et smil at "han spreller noe vanvittig med bena". :ler:

Endret av LilleRamona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :)

Jeg har vært på ekstra ultralyd i dag for å sjekke morkakas plassering, og den hadde flyttet seg til dit den skulle, så nå er den saken ute av verden. Fikk også bekreftet med 100% sikkerhet at det var en gutt, så det også selv helt tydelig denne gangen, morsomt! :) Ble litt skremt av at hodets diameter allerede er 7,3 cm, men hodet er forhåpentligvis ikke det som vokser mest de siste ukene? :sjenert:

Ellers er formen fin, er ikke oppe og tisser om natta, så etter at min kjære har begynt å ofre puta si hver natt :hjerte: , så jeg kan ha den som en kile under magen, så sover jeg faktisk ganske ofte hele natten gjennom! :)

Hadde litt høyt blodtrykk ved forrige legekontroll, så jeg må inn til en ekstra sjekk til torsdag, men ellers var alt bra. Følger vekstkurven fint, og ingen verre plager enn litt sure oppstøt og mye kynnere.

Kjenner MASSE bevegelse. Mannen som gjorde ultralydundersøkelsen i dag kommenterte med et smil at "han spreller noe vanvittig med bena". :ler:

Så bra at du fikk deg time =) og at alt var som det skulle =) Satser på at blodtrykket også kommer seg ned på riktig nivå nå så er alt bare fryd og gammen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått tilbake smaken på kaffe! Jeg har ikke hatt lyst på kaffe siden jeg ble gravid og når kjære spiste kaffedrops i første trimester maktet jeg ikke en gang at han pustet min vei. :ler: Men nå har lysten på en god kopp kaffe innimellom kommet tilbake.

En venninne av meg som er "coca-coliker" mistet lysten på cola under svangerskapet. Har dere opplevd noen sånne ting?

Jeg har til gode å få dilla på noe, annet enn at jeg til tider har veldig lyst på ting som jeg ikke bør spise, som f.eks. salami.

Litja i magen har blitt veldig aktiv i de siste ukene og det er så morro å kjenne på alle de forskjellige beveglesene og at tydligvis driver å flytter på seg for sparkene/slagene og hikkingen flytter på seg. Jeg skremte meg selv veldig forrige torsdag da jeg plutselig kom på at jeg ikke hadde kjent noe i løpet av ettermiddagen og kvelden. Kjente etterhvert "noe" og greide å slå meg til ro. Hun har i ettertid tatt igjen det tapte!

Fikk et tips fra svigerinnen om å drikke brus eller saft hvis jeg synes det har vært lenge stille og blir bekymret, og så legge meg på ryggen og vente på at sukkeret når fram til babyen. Vet ikke om det funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips fra svigerinnen om å drikke brus eller saft hvis jeg synes det har vært lenge stille og blir bekymret, og så legge meg på ryggen og vente på at sukkeret når fram til babyen. Vet ikke om det funker...

Det funker! og drikke noe iskaldt! Da blir det leven her!! =)

Jeg kan også få frem litt action dersom jeg dytter i magen på sidene.. så sparker hun tilbake :fnise: Stort sett beveger hun seg når jeg legger meg flatt i grunn...

Jeg har i grunn ikke fått dilla på noe rart jeg.. spiser en del nugatti, men det har jeg alltid hatt dilla på :fnise:

Ellers er det eneste som hjelper når jeg blir småkvalm - cola... så det har gått en del cola dessverre... prøver å kompensere ved å drikke koffeinfri te.. så ikke det skal bli dobbelt opp... men har ikke drukker mye cola da.. blir et glass i ny og ne.. men ikke halvannen liter om dagen liksom...

Jeg er så fornøyd nå - har fått kjøpt meg Voksi Aktiv pose på finn.no - brukt en sesong og så helt ny og fin ut - til 1000 kr =) Godt fornøyd ja!! Gleder meg til å få den i posten om et par dager =)

Har akkurat sittet å sett på www.voksi.no - og blir mer og mer fornøyd med valget. Ser ut til å være en utrolig allsidig og grei pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gravide medsøstre.

Må skrive frustrasjonen av meg her, regner med dette er rette stedet for å få litt forståelse... :jepp:

Var på middag med svigermor i kveld, hun ba meg og min kjære ut for å feire bursdagen jeg har hatt nylig. De siste årene har jeg alltid fått gavekort på en av favorittklesbutikkene mine, noe jeg har vært veldig godt fornøyd med. I år hadde hun kjøpt et smykke, som var fint, for all del! Men forklaringen på hvorfor hun hadde valgt å kjøpe smykke i stedet for det sedvanlige gavekortet, den kunne jeg vært foruten.

Hun kikket nedover kroppen min og sa:"Ja, det ble smykke i år, for det nytter jo ikke å shoppe klær nå... Jeg tenkte på å kjøpe et gavekort på Gina Tricot eller en av de butikkene der, men du kommer jo ikke inn i noen av de klærne de har der, det er jo nytteløst!" Og så lo hun. :tristbla:

Det er da virkelig ikke noe man sier til en gravid? Eller til noen i det hele tatt, for den saks skyld! Happy birthday to me... Jeg ble skikkelig lei meg, jeg... :sukk:

Hun pleier å komme med en del stygge kommentarer til meg, min kjære sier at han tror hun er sjalu fordi hun ikke klarer å venne seg til at hun ikke er den eneste kvinnen i hans liv lenger. Kan sikkert stemme det, men dårlig gjort likevel?

Endret av LilleRamona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt at dere er enige, da er det kanskje ikke bare meg som er hormonell... Eller... dere er jo hormonelle dere også! :ler:

Uansett, jeg føler meg bedre i dag, men er fortsatt fornærma, da.

Men ikke så lei meg lenger. :) For det stemmer jo ikke det hun sier, jeg får faktisk veldig fint på meg klær fra Gina Tricot, og sånn som moten er nå med lengde på det meste av topper og gensere, så trenger man jo ikke å handle utelukkende i mamma-avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" vet jo at en bør være litt forsiktig med hva de sier til gravide! Men noen vet jo ikke helt hvor grensa går, dessverre. Og at det kan være håpløst med klær, vet vi, og trenger ikke å bli fortalt det av svigermor!

Håper du har på deg et lekkert antrekk fra f.eks. GT neste gang du er der og gnir det inn! :lur:

Og trøst deg med at når hun gikk gravid gikk de i "omstendighetskjoler" og skulle ikke vise fram at de var gravide! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var frekt syns jeg, men jeg lo litt :sjenert: Hadde nemlig en liten episode da jeg kom på jobb idag. Ny kollega som spør hvor lenge jeg har igjen, jeg sier 11 uker og hun svarer at det ser jo bare ut som jeg bare har et par uker igjen. Takk for den lissom. Her kommer hvalen lissom :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uffda - ikke en helt heldig kommentar fra svigers der nei! Får trøste deg med at hun nok bare er enda litt mer sjalu nå som du kompletterer familien og gir mannen din enda mer grunn til å være glad i deg, og prioritere deg i forhold til henne.. noen mødre sliter jo med det.. men det bør de jo holde seg for gode til da!

Du får slå til med et fantastisk GT antrekk neste gang ja! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ble lei deg over kommentaren fra svigermoren din. Skulle ønske folk kunne tenke seg om to ganger før de uttaler seg!!

Så kjekt at du fant voksi-posen billigere på Finn da, Thumbaline! Voksi Aktiv, er det den med spenner istedenfor knyting?

Jeg har vært på sjukehuset på kontroll igjen i dag da. Alt er bare velstand visstnok. Vesla vokser akkurat som hun skal, hun følger kurven veldig bra, og jeg fikk skryt for at jeg ikke har lagt på meg (jeg har gått ned en halv kilo den siste måneden, og veier nå 1,5 kilo mindre enn ved første svangerskapskontroll..)og at blodsukkeret mitt er bra..! :danse:

Blir litt forvirra med dette blodsukkeret, for langtidsblodsukkeret mitt har ligget på ca 5,6 hver gang de har målt på sykehuset. Forrige uke tok jeg ny blodprøve, og den fikk jeg svar på i dag. Nå var langtidsblodsukkeret på 5,2! Det er jo selvsagt veldig bra, men da lurer jeg på om det apparatet mitt har vist feil en stund..For den påstod jo at blodsukkeret mitt har steget litt, og det ser ut til at jeg reagerer mer på sukkerholdige ting nå. I dag har jeg ikke målt..og jeg har skeiet ut med et skolebrød og en muffins (fyyy! :gjeiper: ), så jeg skal jammen meg ta å måle blodsukkeret etterpå og se. Jaja, nok om det.. :fnise:

Jeg spurte også jordmora litt ang svineinfluensa og vaksinen. Hun anbefalte meg å ta den, men skjønte godt at vi gravide syns dette var et vanskelig valg. Hun sa hun bare måtte forholde seg til det folkehelsa sier om vaksinen, hvor det anbefales for oss. Hun nevnte også på dette med at barnet også vil bli vaksinert mot svineinfluensaen når jeg tar den. Sånn sett tenker jeg at jeg bør ta vaksina, men jeg føler meg samtidig som en forsøkskanin. KAN det skje noe med barnet mitt om jeg tar vaksina er det jeg tenker mest på..Ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten, kjære medgravide! :klem:

Ja, jeg skal jaggu meg stille i antrekk fra GT neste gang jeg ser henne. :fnise: Og hun kan forresten bare glemme å komme inn i samme størrelsene som meg, selv om jeg er begynt på min syvende måned... :nigo: Så det så!! :jepp:

Huff, du har min dypeste medfølelse, Puserjenta! Veldig hyggelig kommentar... :ironi: Men trøst deg med at det er mange som ikke har peiling på hvordan gravide damer "skal" se ut på de forskjellige stadiene og derfor gjetter helt vilt.

Da vi var i Tyrkia i sommer var det en som spurte om jeg var seks måneder på vei. Da var jeg fire og en halv, og hadde mindre mage enn mange har når de ikke er gravide. Blæ... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksi aktiv er den med klipsspenner ja.. ikke knytting.. syns det så litt lettere ut enn alle disse trådene...

Jeg får hele tida kommentarer på at jeg har så liten mage... men jeg ligger på gjennomsnittet på symfysemålet... så skjønner ikke helt det.. og jeg har jo gått opp 7 kg nå faktisk fra før graviditeten.. så føler jeg bør se større ut!

Men tror de sammenligner mye med venninner de har som har født før - og de er større.. men er vel noe med at magen kanskje blir større når de er andre og tredjegangs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...