Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010

Nótt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror vi har komemt frem til 2 navn vi begge liker... men jeg vil ikke tenke så mye på det før jeg ser frøkna jeg... vil ikke assossiere for mye til navnet før jeg ser henne... vi hadde tenkt på Sara - men så fikk vi nye naboer nå nettopp som har ei lita jente som heter Sara.. så det ble litt dumt.. så da strøyk vi det navnet fra lista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe navn klar her heller. Synes det er vanskelig jeg! Hun skal jo forhåpentligvis ha navnet resten av livet...

Skulle (før vi ble gravide) kalle ei evt jente opp etter svigermor og mormor som har det samme mellomnavnet, et vanlig norsk navn som ikke er så mye brukt lengre, men vet ikke om hun vil passe til navnet. Den feminine versjonen av kjæres navn er veldig vakkert, men han syntes det ble for likt sitt, noe som var meningen da... Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par navn liggende, men siden vi ikke vet kjønnet så har jeg heller ikke diskutert det så mye med kjære. Tar det når vi kommer litt nærmere tenker jeg. Og vi skal på UL igjen den 12 oktober så kanskje vi får vite kjønnet da - gjør det litt lettere med tanke på navn synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vel egentlig navnet klart tror jeg.

Bruker det innimellom, så har blitt ganske vant til det. Men får nok et nytt inntrykk av det når det skal "plasseres" på et menneske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har jentenavn klart. Blir arvet fra begge våres bestemor (ikke samme :fnise: ) og mellomnavn som er mitt navn eller en av våre søstres mellomnavn (vanskelig å velge). Men guttenavn er et lite prosjekt. Vil ikke ha topp 10 navn så har lånt navnbok fra biblioteket, så det blir spennende. Foreløpig er det bare baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er opptatte av å holde oss unna topp ti, samt andre motenavn, som de veeeldig spesielle. Vil bare ha et helt vanlig navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr det ingenting om navnet er topp ti. faktisk har vi alle 3 populære navn og jeg har aldri opplevd å gå i klasse med noen som heter det samme som meg..selv om navnet mitt har ligget på topp i flere år. Liker vi navnet så går vi får det uannsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har iallefall navnet klart. Ellers så er jo lite ting klart. Stellebord og seng er søkt på fra hjelpemiddelsentralen. Skal sjå over tinga til brutter i helga. Må nok ta ein kjøpestopp på kler. Må berre ha ein bobledress og litt meir ull. Om ikkje broren har noko eg kan bruka?? Han har jo gutteklær, men det kan jo vera.

Ellers har eg ein del utfordringer med helsa allerede no. Så føler at eg må fikse ein del no mens eg endå kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper heldigvis de største innkjøpene, har jo alt etter jenta vår på 18 mnd. Har en del nøytralt tøy også, men ser at vi trenger litt mer. Eneste jeg vet vi trenger er en kurv/seng til lillebror og så skal han få et nytt lammeskinn. Kjøpte dunpose til jenta vår og lillebror i magen i går, var tilbud på Odenwalder dunpose så da slo vi til :fnise: Sparte 1000 kr tilsammen. Lillebror skal også i barnehage etterhvert og da er det viktig med gode poser til soving.

Ellers har jeg begynt å få vondt i bekkenet. Begynnendes bekkenløsning kanskje? Det gjør hvertfall litt vondt rett over rumpa og så stråler det ned til den ene siden. Skal til legen om 6 dager så får nevne det da. Vet ikke om det er noe man kan gjøre for å forebygge?

Ellers nyter jeg å være gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper heldigvis de største innkjøpene, har jo alt etter jenta vår på 18 mnd. Har en del nøytralt tøy også, men ser at vi trenger litt mer. Eneste jeg vet vi trenger er en kurv/seng til lillebror og så skal han få et nytt lammeskinn. Kjøpte dunpose til jenta vår og lillebror i magen i går, var tilbud på Odenwalder dunpose så da slo vi til :fnise: Sparte 1000 kr tilsammen. Lillebror skal også i barnehage etterhvert og da er det viktig med gode poser til soving.

Ellers har jeg begynt å få vondt i bekkenet. Begynnendes bekkenløsning kanskje? Det gjør hvertfall litt vondt rett over rumpa og så stråler det ned til den ene siden. Skal til legen om 6 dager så får nevne det da. Vet ikke om det er noe man kan gjøre for å forebygge?

Ellers nyter jeg å være gravid :)

Alltid gøy med et kupp på ting som ellers er ganske dyre! Høres ut som bekkenløsning ja.... jeg har også vondt rett over rompa.. der rompa henger fast i ryggen...går nedover i beinet hvis jeg steger for fort frem.. Er visst ikke noe en kan gjøre med det... er jo noe som skal skje forsåvidt... jeg fikk bare beskjed av legen om å bevege meg så mye som mulig, innenfor mine grenser.. også hele tiden unngå belastning..

Får håpe det ikke blir verre etterhvert da! =) Mitt har i alle fall holdt seg ganske stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, blir jo bare verre dette her. Klarer nesten ikke bevege meg enkelte ganger. Og blir skikkelig vondt jo mer jeg går, men er kanskje vanlig det?!?

Nå er det frokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, så kjedelig at du blir verre Linky! Har dessverre ingen gode tips å komme med selv. Har selv ingen plager med bekkenet, eller med graviditeten generelt, men jeg har fått en betennelse i hofta som ikke blir noe bedre da. Får jo ikke gått på betennelsesdempende heller, så er 50 % sjukmeldt.

Håper du blir litt bedre utover dagen da, Linky!

I går var mannen og jeg og handlet inn siste rest av barneutstyr. Kjøpte pose, det ble en lilla Odenwalder-pose som var på tilbud på Barnas Hus. Leste om testen av den på tv2 hjelper deg, men leste også forsvaret av den, så nå føler jeg meg ikke usikker på den. Det stod blant annet dette: "Når SIFO testet brennbarheten ble det brukt en propanbrenner med en 40mm høy åpen flamme og posen ble holdt opp-ned, noe som gjør at flammene ”stiger”.

Dette mener vi ikke er representativt for hva en vognpose under ”normalt bruk” vil komme ut for, og det kan overhode ikke sammenlignes med f.eks glør fra bål eller sigaretter når posen ligger i vognen eller i pulken.

Vår testing viser at en glo fra en sigarett kun vil svi et hull i posen, for deretter å slokke. Testing med åpen lighter flamme, viser det samme, men det blir et litt større hull. Posen tar ikke umiddelbart fyr!!"

Ellers kjøpte vi vaskekluter, gulpekluter, stellemadrass til stellekommoden, lammeskinn til vogna og senga, myggnetting (kjekt å ha i januar.. :fnise: ), sengehimmelstativ og litt mer ullklær. Har nå 2 ullstrømpebukser, 2 ullstillongs med fot, og 4 ullbodyer. Bør ikke det holde til en nyfødt? Har kjøpt de i str 50 og 60. Har i tillegg en del klær i bomull, deriblant strømpebukser og bodyer.

På fredag kjøpte jeg sengehimmel og sengekant på Princess, og enda litt mere sengetøy.

Nå mangler bare seng og madrass. Det skal mannen innom Ikea og handle inn til uka.

Syns det er så deilig å være ferdig med alt innkjøp av utstyr! Er jo litt tidlig ute kanskje, men nå kjenner jeg at "ah..nå kan vesla bare komme. Jeg er klar!".. :ler: Håper selvsagt at hun blir i magen så lenge som hun skal da;)

Nå fremover kan jeg heller bare kose meg med å handle inn litt mere klær. Må ha en varmedress blant annet.

Håper dere så langt har hatt en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å være ferdig med utstyret da Skogtussa :) Vi kjøpte også Odenwalder dunpose til våre små på tilbud, vi var også skeptiske siden vi hadde hørt at de var lett anntennelige, men ble beroliget med at det skulle mye til for at de tok fyr. Man har jo ikke propanbrenner ved siden av posen akkuratt :fnise: Jeg føler meg ganske trygg og det er kjempegode poser. Og inni posen står det feil på vaskeanvisningen, det står 60 grader men skal vasker på 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har jo det meste klart av utstyr etter førstemann.. så dersom det ikke viser seg å ha grodd ut en tut på henne på 3d ultralyden er det kun noen småting vi mangler (nye dyner blant annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bekkeløsning jeg også. Hos meg begynte det i korsryggen og spredde seg nedover mot rumpa. Noen dager kjenner jeg det mere framover og da er det så ille at jeg ikke greier å løfte et ben for å få på meg buksene. Jeg visste ikke at bekkenløsning kom av hormoner og var redd jeg hadde gjort noe galt.

Har fått en del tips fra fysioterapeut og nett:

* Tren magemuskler og bekkenbunnsmusklatur.

* Stå opp, snu deg i senga, stig ut av bilen o.l. med samlede ben.

* Ikke heng på hofta når du står, men ha lik vekt på begge bena med litt knekk i knærne.

* Ikke legg ut på langturer. Jeg blir mye værre av å gå mye.

Jeg har kuttet helt ut støvsuging, tunge løft og turer. Jeg unngår lange shoppingturer når jeg er ekstra dårlig. Jeg går på vanngym en til to ganger uka for å myke opp kroppen og det hjelper. Unngår vanlig svømming, da det kan gjøre det værre, samt alle øvelser som gjør at jeg må bevege bena ut og inn (å spre bena), som f.eks. å lage "vannengler".

I tillegg har jeg begynt med styrketrening sammen med fysioterapeut to ganger i uka. Jeg fikk etter mye om og men henvisning med "bekkeløsning med gangvansker" fra legen. Fysioterapeuten mente at jeg hadde stivnet i ryggen og rompa etter å ha gått lenge med smerter i bekkenet. Det var kroppens måte å prøve å stabilisere bekkenet på. Jeg plages også med at det ene låret dovner helt bort når jeg står og går. Legen mente at det var noen nerver som kom i klem og at det ikke var noe å gjøre med det, mens fysioterapeuten har mere troen på at det har sammenheng med bekkenløsningen å gjøre. Jeg har mao. fått div. følgeplager, som en gjerne gjør hvis ikke smertene blir tatt på alvor.

Jeg føler at treningen og forhåndsregelene har hjuplet masse og jeg har faktisk gode dager innimellom. Er veldig glad for at jeg ble tatt på alvor av fysioterapeuten, og ikke hørte på legen som avfeide problemene mine og mente at jeg "måtte bli værre"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trenger ein god del meir, flasker, smokker, gulpekluter, håndkler, mer sengetøy, ullbodyer, osv.

Huff bekkenløsningen min begynte med at eg sleit med å gå, at det gjorde litt vondt, så begynte rompa å verke. Ikkje så rart siden eg sitt så mykje. No klarer eg ikkje å ligge mot venstre i senga og bør helst ligge med masse puter mellom beina og under lakenet. Å gå generelt er supervondt men når eg sitter i rullestolen går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trenger ein god del meir, flasker, smokker, gulpekluter, håndkler, mer sengetøy, ullbodyer, osv.

Huff bekkenløsningen min begynte med at eg sleit med å gå, at det gjorde litt vondt, så begynte rompa å verke. Ikkje så rart siden eg sitt så mykje. No klarer eg ikkje å ligge mot venstre i senga og bør helst ligge med masse puter mellom beina og under lakenet. Å gå generelt er supervondt men når eg sitter i rullestolen går det greit.

Uff, det hørtes ikke godt ut. Er du sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...