Gå til innhold

Soon


Soon

Anbefalte innlegg

1 mnd til termin :duskedame:

Nærmer seg virkelig nå ja :)

Får håpe du får god info på sykehuset i morgen. Hvis ikke - spør og grav! :nei: Noen ganger må man visst det desverre...

Hadde jo vært veldig greit om bebisen faktisk er en 10-12% under gjennomsnittet da - sånn ift setefødsel hvis det blir aktuelt.

Ja, nå nærmer det seg.... 36 uker idag :hoppe:

Skal snart på sykehuset, blir spennende å se om poden har blitt større, eller om han fortsatt er litt liten.

Men det er sant, greit hvis han er litt liten hvis det først skulle bli setefødsel da :jepp:

Skal spørre og grave til legene blir grønne i ansiktet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilbake fra sykehuset.

Baby ligger fortsatt i seteleie - og legen mente - for å være helt ærlig, at han ikke kommer til å snu seg - selv om man selvfølgelig kan få overraskelser.

Han var nå 16% under snittet, mot 12% for 3 uker siden, men legen mente det var genetisk - både meg og kjæresten var små ved fødsel.

Alt var bra med den lille ellers, morkaka fungerte som den skulle og det var fin blodgjennomstrømming i navlestrengen.

Vi fikk 3 valg:

*vending

*ks

*føde vaginalt

Vi velger å prøve en vending, så skal tilbake på fredag morgen.

Spurte om risiko, og legen sa at det er små risikoer, men vi er jo på et sykehus, på en avdeling hvor ting blir tatt hånd om med en gang hvis noe skulle skje.

Hvis alt går bra, skal vi tilbake for sjekk en uke senere for å se at han fortsatt har hodeleie.

Hvis ikke vi får vendt, må vi ta stilling til ks eller vaginal fødsel - men det tar vi da...

Litt tårer og sånt da vi kom hjem, vil jo liksom bare ha en vanlig fødsel med hodet først...men sånt råder vi visst ikke over.

Så nå får vi se hvordan det går på fredag...blir noen lange dager frem til da kjenner jeg...

Skal til en venninne nå, blir koselig å være litt sosial og tenke på noe annet - selv om det nok blir litt snakk om babyen også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man rår dessverre ikke over hvordan disse små finner det for godt å ligge, selv om man så gjerne vil. Håper det hjelper å vende på han, og dersom ikke, så får dere krysse den brua når dere kommer dit. Da vil dere sikkert få anledning til å snakke med leger og det hele om alternativene, samt få hjelp til å vurdere hva som er best for dere.

Men, det skal du ikke tenke så mye på nå. Du skal jo kose deg hos venninne! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det dere hadde håpet på nei, men han viser allerede nå at det er han som bestemmer, så det er kanskje en bestemt liten gutt dere har i magen :)

Vendig har jeg hørt veldig mye forskjellig om, både at det gjør veldig vondt og noen som nesten ikke kjenner det. Men om det stemmer at babyen er 16% under snittet, så vil han ligge på rundt 3000 og da er det ikke sikkert det gjør så vondt. Spørs jo hvordan han ligger med bein og armer der inne også da!

Du må bare se på det positive ved det, at de faktisk sjekker såpass ofte og nøye som de gjør. Mange vet jo ikke at babyen ligger i sete før fødselen er i gang og ender opp med en ekkel fødsel eller hastekeisersnitt. Så om du må ta keisersnitt, er ikke det noe nederlag, det er babisen som bestemmer rett og slett :fnise:

Kos deg på venninnebesøk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Skjønner godt at du er litt nervøs for vendingen. Jenta mi lå i seteleie fram til uke 37, og da ble hun vendt :jepp: Husker jeg var kjempelei meg og skremt fordi hun lå i seteleie, men at det viktigste var at fødselen gikk bra uansett hvordan den ville foregå. Vendingen gikk kjempefint! Jeg var skråsikker på at hun snudde seg tilbake igjen samme dag, men hun lå så fint med hodet nede til fødselen begynte. Fødte helt normalt også :)

Sakset fra dagboka mi den gang:

For en dag dette skulle bli! Min siste arbeidsdag før permisjon ble slettes ingen arbeidsdag. I går fikk jeg brev i posten om at jeg skulle på kontroll av babyens leie i dag kl. 9.30. Jeg tenkte at det var da unødvendig, siden vi var på ul og vekstestimering for ei uke siden, og babyen lå med hodet ned da. Men siden jeg skulle på jobb i byen likevel, så kunne jeg da ta turen bortom.

Rett oppå benken, fram med ul-dingsen, og der kunne vi se at lillesnuppa lå med setet ned Men siden denne jordmora ikke var ekspert på ul, så måtte jeg inn til en annen jm. Begynte å grine med en gang jeg kom inn, dette kom som et sjokk! :( Hun lå jo med hodet nede i forrige uke! Også her kunne jeg se at hodet lå oppe ved navlen min.

Så ble jeg satt til å vente på å få snakket med en lege, og jeg ventet i over en time før jeg fikk komme inn. Min kjære hadde dratt på jobb, dette skulle jo bare være en bekreftelse på hodeleie, og det var ikke lett for ham å komme fra. Men det hadde vært godt å ha hatt ham der mens jeg ventet :sjenert:

Til slutt fikk jeg komme inn til legen, og nok en gang ble det tatt ul. Han spurte om jeg ville at de skulle prøve å snu babyen, og selvsagt ville jeg det. Men dette skal egentlig gjøres på fastende mage, så jeg tenkte at vi kom til å få time senere. Men så ringer legen til fødeavdelinga og ber om vending! :eek: Nå var det gått 5-6 timer siden jeg spiste frokost, så jeg var jo nesten fastende.

Ble lagt i seng på fødestue, og da ringte jeg mannen og ba ham komme. Det gjorde utrolig godt å ha ham der :rødme: Lå med CTG i en halvtime før en lege og jordmor kom for å forsøke å snu babyen. Legen sa at det kun var vellykket i 50% av tilfellene, men at hvis det gikk bra, så var det bare 10% som snudde seg tilbake igjen.

Det gjorde vondt! Men utrolig nok hjalp det mot smertene å se på den trygge og gode samboeren min :elsker: To ganger prøvde legen å snu :babyjente:, men det ville seg ikke, antakelig fordi jeg ikke greide å la være å spenne meg litt. Derfor fikk jeg en sprøyte som skulle få livmora til å slappe av. "Nå er det tredje og siste forsøk," sa legen. Og jeg konsentrerte meg om min kjære og å puste rolig og å slappe av og tenke at dette er til det beste for jenta. Jeg torde ikke se på magen min, men samboeren min sa at det så litt rart ut. Legen klemte flatt alt unntatt babyen i sitt forsøk på å snu henne, løftet og dyttet. Men han hadde full kontroll.

Og det gikk bra! :nigo: Med ett lå hun i hodeleie igjen :biggrin:

Jeg lå til slutt med CTG i enda en halvtime for å sjekke at alt gikk bra før vi kunne dra. Fikk heldigvis gjort unna alt jeg skulle på jobben, og nå har jeg permisjon!

Håper jeg ikke skremte deg nå :sjenert: Det gjorde vondt, men jeg tenkte at visst søren var det verdt det. Heller det ennå føde i seteleie eller ta keisersnitt, tenkte jeg ;) Men det er lov å si at du ikke vil mer hvis det blir for ubehagelig :klem: Har dere fått time til vending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, nedtur med seteleie altså, og litt skummelt med vending, men du er nok i trygge hender. Håper det går fint, krysser fingre for dere :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke alt man rår over. Se på det positive; nå vet dere hvilke problemer dere står over. Håper på vellykket vending nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man rår dessverre ikke over hvordan disse små finner det for godt å ligge, selv om man så gjerne vil. Håper det hjelper å vende på han, og dersom ikke, så får dere krysse den brua når dere kommer dit. Da vil dere sikkert få anledning til å snakke med leger og det hele om alternativene, samt få hjelp til å vurdere hva som er best for dere.

Men, det skal du ikke tenke så mye på nå. Du skal jo kose deg hos venninne! :klemmer:

Takk for trøstende ord!

:klemmer:

Det var ikke det dere hadde håpet på nei, men han viser allerede nå at det er han som bestemmer, så det er kanskje en bestemt liten gutt dere har i magen :)

Vendig har jeg hørt veldig mye forskjellig om, både at det gjør veldig vondt og noen som nesten ikke kjenner det. Men om det stemmer at babyen er 16% under snittet, så vil han ligge på rundt 3000 og da er det ikke sikkert det gjør så vondt. Spørs jo hvordan han ligger med bein og armer der inne også da!

Du må bare se på det positive ved det, at de faktisk sjekker såpass ofte og nøye som de gjør. Mange vet jo ikke at babyen ligger i sete før fødselen er i gang og ender opp med en ekkel fødsel eller hastekeisersnitt. Så om du må ta keisersnitt, er ikke det noe nederlag, det er babisen som bestemmer rett og slett :fnise:

Kos deg på venninnebesøk :klemmer:

Ja, han er nok like vrang og sta som jeg var da jeg var lita :fnise:

Har en sånn liten følelse av at han ikke vil vendes heller...vet ikke hvorfor, men han har liksom ligget så lenge der han ligger nå...

Dessuten sa legen at jeg hadde normalt med fostervann, men at hun kunne tenke seg litt mer med tanke på vendingen...men vi får prøve å se!

Nei, det er ikke verdens undergang med ks, tror vi har falt på det valget hvis ikke han vil vendes...

Men det blir vel litt mer info på sykehuset på fredag.

:klem:

:hallo:

Skjønner godt at du er litt nervøs for vendingen. Jenta mi lå i seteleie fram til uke 37, og da ble hun vendt :jepp: Husker jeg var kjempelei meg og skremt fordi hun lå i seteleie, men at det viktigste var at fødselen gikk bra uansett hvordan den ville foregå. Vendingen gikk kjempefint! Jeg var skråsikker på at hun snudde seg tilbake igjen samme dag, men hun lå så fint med hodet nede til fødselen begynte. Fødte helt normalt også :)

Håper jeg ikke skremte deg nå :sjenert: Det gjorde vondt, men jeg tenkte at visst søren var det verdt det. Heller det ennå føde i seteleie eller ta keisersnitt, tenkte jeg ;) Men det er lov å si at du ikke vil mer hvis det blir for ubehagelig :klem: Har dere fått time til vending?

:klem:

Takk for at du deler erfaringer!!

Ja, har time på fredag kl 09.

Uff, nedtur med seteleie altså, og litt skummelt med vending, men du er nok i trygge hender. Håper det går fint, krysser fingre for dere :klem:

Tusen takk :klem:

Det er dessverre ikke alt man rår over. Se på det positive; nå vet dere hvilke problemer dere står over. Håper på vellykket vending nå!

Takk skal du ha for trøstende ord!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 uker :hoppe:

Synd med fortsatt seteleie da. Men vending fungerer jo i mange tilfeller - får håpe det gjør det for deg! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det fortsatt var seteleie. Men støtter dere i og prøve vending. Håper det går bra i alle fall :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 uker :hoppe:

Synd med fortsatt seteleie da. Men vending fungerer jo i mange tilfeller - får håpe det gjør det for deg! :kose:

Ja, vi får satse på at han lar seg snu...er veldig spent!!

Kjedelig at det fortsatt var seteleie. Men støtter dere i og prøve vending. Håper det går bra i alle fall :klem:

Takk for støttende ord!

Håper virkelig det fungerer - skremmende å tenke på at det kan ende i hastekeisersnitt på fredag - da er han plutselig kommet liksom...men skal vel sikkert godt gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :):vinke:

Kjedelig at bebisen ikke har villet snudd seg..

Håper det går bra på fredag og at de får snudd han! :)

Masse lykke til :klemmer::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :):vinke:

Kjedelig at bebisen ikke har villet snudd seg..

Håper det går bra på fredag og at de får snudd han! :)

Masse lykke til :klemmer::hjerte:

Ja, vi får krysse fingrene...begynner å grue meg for om det skal gjøre vondt jeg nå...:sjenert:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Hallo jenter!

Tidlig på`n idag jeg...kjæresten dro på jobb ved halv sju tiden, og da er det jo ikke noe gøy å ligge i senga alene..ettersom jeg allikevel var våken.

Kanskje et tegn på at kroppen forbereder seg til omveltning...regner med det ikke blir like mange timer søvn etterhvert :fnise:

Har rukket å spise frokost - 2 brødskiver med hjemmelagd blåbærsyltetøy :sikle:

Og så har jeg malt siste strøket på en vegghylle vi skal ha i stua etterhvert...så er da litt effektiv på morran.

Så havnet jeg i sofaen med pc`n, så da er vel denne formiddagen over før jeg vet ordet av det tenker jeg :ler:

Tenker så fælt på alt styret med seteleie...drømmer om det hele natta, og tenker på det når jeg er våken - blir litt sliten kjenner jeg.

Men jeg har konkludert med 3 løsninger da, hvis babyen ikke lar seg snu (huff, har ikke noe god følelse ang den vendinga altså...).

1: vaginal fødsel som går bra - men det er jo usikkert for man aner jo ikke utfallet.

2. vaginal fødsel som ender med komplikasjoner og hastekeisersnitt - ikke en koselig tanke - tenker på full narkose, pappa`n som ikke får være med inn, mange timer uten at jeg får sett lillegutten etc etc.

3. Planlagt keisersnitt - er jo sånn jeg ser det, det mest forutsigbare i øyeblikket. Men da er det disse smertene og såret i ettertid og sånne teite ting da...:sjenert: Men samtidig - hvis det skulle ende i haste keisersnitt, så får man jo det samme såret og alt det der også...

Huff, noen som har noen tanker og gode ord til meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Jeg ville først og fremst prøvd å la være å gruble til etter vendingsforsøket, selv om det er vanskelig. Jeg var skråsikker på at babyen snudde seg tilbake samme dag, og måtte velge mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Hadde bestemt meg for å prøve setefødsel, men så ble jeg anbefalt av alle som hadde født selv å ta keisersnitt :sur: Kan tro jeg ble i villrede da! Heldigvis slapp jeg å ta den avgjørelsen.

Du har min sympati, og jeg håper vendingen blir vellykket :jepp: Hvis ikke, så lander du sikkert på den beste løsningen for deg uansett. Har du lest noen vellykkede setefødsel-historier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klem: Jeg ville først og fremst prøvd å la være å gruble til etter vendingsforsøket, selv om det er vanskelig. Jeg var skråsikker på at babyen snudde seg tilbake samme dag, og måtte velge mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Hadde bestemt meg for å prøve setefødsel, men så ble jeg anbefalt av alle som hadde født selv å ta keisersnitt :sur: Kan tro jeg ble i villrede da! Heldigvis slapp jeg å ta den avgjørelsen.

Du har min sympati, og jeg håper vendingen blir vellykket :jepp: Hvis ikke, så lander du sikkert på den beste løsningen for deg uansett. Har du lest noen vellykkede setefødsel-historier?

:klem:

Ja, jeg har jo lest om velykkede setefødsler, vellykkede ks, vellykkede vendinger, og uvellykkede av alle slag også...er så usikker på det hele...men vi får nå se!!

Du har sikkert rett i at det er best å ikke tenke på det før vi vet om vi i det hele tatt må ta stilling til det...men er ikke så lett.

Men skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men jeg har endelig begynt å bake :jepp:

Nå står det en stor sjokoladekake i ovnen og steker, og så har jeg kanelbolledeig til heving - litt stolt nå altså :)

Deilig å holde på med noe også kjenner jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok kjempelett for meg å si som ikke er der. Først ville jeg sett an snuingen og håpet på at den ble vellykket. Dersom det ikke hadde skjedd, tror jeg jammen jeg ville forsøkt setefødselen fremfor KS.

Men jeg ville ikke tatt avgjørelsen før jeg kom til det punktet hvor sete eller KS er eneste alternativ.

*krysser fremdeles for vellykket snuing*

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er. Her skjer det lite. Har planlagt å treffe venninne neste uke. Satser på null føding innen den tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...