MarianneE Skrevet 25. november 2009 Forfatter #161 Del Skrevet 25. november 2009 disse: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...6092&st=120 men jeg droppet peanøttene. Også tenkte jeg at jeg kan bruke SemperGrov siden jeg hadde det melet. Det var ikke lurt. De ble gode, men det ble ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 26. november 2009 Forfatter #162 Del Skrevet 26. november 2009 glasur er laaangt ifra min sterke side i matveien, får det liksom sjeldent til. Men, jeg har funnet en oppskift selv jeg får til. GLASUR 200 gr mykt smør, jo mykere jo bedre. 600 gr siktet melis 1 1/2 ss kakao 1/2 ts vaniljesukker 3-4 ss sterk kaffe La smøret bli mykt, mykt og atter mykt. Rør så alle ingrediensene sammen og bre utover en langpanne sjokoladekake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #163 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg å prøve nye ting på kjøkkenet. Idag blir det nok en anledning... BAKTE ROTGRØNNSAKER MED FETA OG HVITLØK 8 poteter 2 gulerøtter 1 sellerirot 4 hele hvitløksfedd 1 ss smør 200 gr fetaost 1 ts salt 1/2 ts pepper 2 ts oregano 3 dl matfløte 1 bunt persille * Vask og skrell grønnsakene Del potetene i båter, gulrøttene og sellerien i staver. Skrell hvitløkene. Smør en ildfastform, og legg i alle grønnsakene. Mos osten grovt, strø osten og krydderet over grønnsakene. Hell over matfløten. 225 grader, 30 min nederst i ovnen. Vi skal ha dette til pølse, men kan tenke meg det er godt til fisk og. Et lite tillegg: Nå som maten er prøvd bør jeg legge til at potetene bør skjæres i terninger eller tynne strimler. Når jeg skjærte poteten i båter var det flere av de tykkeste som ikke ble gjennomstekt. Endret 3. desember 2009 av MarianneE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Problematique Skrevet 3. desember 2009 #164 Del Skrevet 3. desember 2009 Den oppskriften lagres!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #165 Del Skrevet 8. desember 2009 Til et besøk av en av mine beste venninner bakte jeg denne, med stor suksess.... KRYDDERKAKE 7.5 dl kulturmelk 6 dl sukker 150 gr smeltet smør 3 ts malt kanel 1 ts malt kardemomme 1 ts malt nellik 1 ss natron 3 ss malt pomeransskall 10 dl mel * Smelt smøret. Bland alle ingerdiensene sammen i en bolle. Hell i liten langpanne. Stekes på 200 grader i ca 30 min. Serveres med et melisdryss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 12. desember 2009 Forfatter #166 Del Skrevet 12. desember 2009 Disse må jeg lage når mannen ikke er hjemme, få dem i en boks og gjemme dem etterpå.... RISBOLLER 2 egg 3 dl melis 250 gr delfiafett 2 ss sterk kaffe 3 ss kakao puffa ris. Pisk egg og melis godt sammen med en håndmikser i en stooor bolle. Smelt delfiafettet. I egg/melis haes i kakao og kaffe. Hell over delfiafettet. Bland det godt sammen. Ha i den puffa risen, litt av gangen. Ha i muffinsformer, og la stivne før de legges i boks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #167 Del Skrevet 5. januar 2010 Igår hadde vi elgekabonader til middag. Da lagde jeg denne sausen til: SAUS 1/2 løk 3 ss smør 3 ss mel 5 dl okse buljong på flaske fra Toro 1 ss ripsgele 4 skiver ekte geitost 1 dl fløte salt/pepper * Finhakk løken og ha i en kjele med smøret. La løken bli blank. Rør i melet vekselsvis med kraft/buljong. Ha i fløten og la koke i 10 min. Rør i ost, ripsgele og krydder. Rør rundt til osten har smeltet. Den ble rett og slett sabla god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Problematique Skrevet 5. januar 2010 #168 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvor har du funnet buljong på flaske? Det har ikke jeg sett før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #169 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvor har du funnet buljong på flaske? Det har ikke jeg sett før! Dårlig formulert av meg. Toro har b.la oksebuljong på liten plastflaske. Buljongen er konsentrert og blandes med vann. 4 ss pr liter tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Problematique Skrevet 5. januar 2010 #170 Del Skrevet 5. januar 2010 Men det høres fortsatt mer ålreit ut enn sånne terninger... Kjøpt på Meny eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #171 Del Skrevet 5. januar 2010 Ta-daaaa..... http://www.toro.no/index.php?mapping=300&a...15&produkt= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 7. januar 2010 #172 Del Skrevet 7. januar 2010 Flytende buljong, det var jo i grunnen litt kjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #173 Del Skrevet 22. januar 2010 VAFLER disse var gode asså.... 5 egg 2 dl sukker 100 gr smeltet smør 3 dl rømme 4 dl melk 6 dl mel 1 ts bakepulver * pisk sammen egg og sukker. Rør i rømmen, melk og smør. Rør så i melet (jeg foretrekker å røre i litt-av-litt av gangen) og bakepulver. Smør vaffeljernet og stek mmmm... goooode vafler.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 22. januar 2010 #174 Del Skrevet 22. januar 2010 Spiste vafler like før jul. Utrolig godt, og kjempe lenge siden sist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #175 Del Skrevet 1. februar 2010 Til et besøk hos svigers igår bakte jeg denne kaken: ENKEL FROMAGEKAKE 300gr mix av mandlerhasselnøtter 250gr melis 3 egg 2 ss kaldt vann. 1 pk gele etter egen smak 3 dl kremfløte * pisk egg og melis til eggedosis. Mal mandlene/hasselnøttene. Sammen med vann, bland nøttene forsiktig inn i eggedosisen. Ha i en rund form og stek nederst i ovnen på 175 grader i 45 min. FROMAGE! Kok opp en pakke gele etter smak, la den stå og avkjøles. La den så stå i 4-5 timer og bli halvstiv. Pisk kremfløten ekstra stivpisket. Hell geleen forsiktig i fløten. Etter egen smak synes jeg det er best og blande det sammen med en visp. Hell fromagen over nøttebunnen og sett kaldt i kjøleskapet til fromagen er stiv. Tar en time-halvannen sånn ca. Kjempe god!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 1. februar 2010 #176 Del Skrevet 1. februar 2010 Synes det var litt dårlig gjort av deg å legge ut den på en mandag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #177 Del Skrevet 2. februar 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #178 Del Skrevet 15. februar 2010 Hvem liker vel ikke boller? GLUTENFRIE BOLLER 125 gr margarin 5 dl melk 100 gr melis * 1 pk gjær 1 ss fiberhusk 2 egg 500 gr mel 200 gr jyttemel. Kok opp smør, melis og melk. Sett til sides og la avkjøles. Ha i fiberhusken og la det svelle. Mål opp mel og bland i gjær. Hell i melkeblandingen og egg. Elt godt. La heve 30-40 min. Ta litt olje på hendene og trill til boller. La etterheve i 20-30 min. Stekes 225, 10-12 min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 15. februar 2010 #179 Del Skrevet 15. februar 2010 Sukkerfrie boller jo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #180 Del Skrevet 16. februar 2010 Min søster kommer innom en tur idag for litt pleie side hun er syk. Hun skal få servert suppe... SYKESUPPE 1 løk 3 båter hvitløk 2-4 ts rød currypasta (jo mer jo sterkere) 1/2-1 squash 2 gulrøtter 2 stilker selleri cherrytomater 1 paprika pølse/kjøttboller 8 dl buljong Hakk løk og hvitløk og surr i litt olje. Tilsett currypastaen. Ha i de hakkede grønnsakene samt buljongen og la koke til grønnsakene er møre. I tillegg til dette har jeg og oppi litt av det evt jeg har i huset: Poteter Purre Sellerirot Persillerot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå