AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1701 Skrevet 8. mai 2020 33 minutter siden, Hu i byen skrev: Lenge siden mine bidrag nå, og faktisk en god stund siden jeg var i bryllup, så da passer det jo med litt oppdatering: Jeg bor i utlandet så frykter ikke at noen kjenner igjen disse bryllupene 1. Standard bryllup, type råflott, begge fra gode familier.. God stemning, fint og flott.. Så holder brudens far tale. Så langt alt vel. SÅ bestemmer hans seg for å fortelle bruden (og hele selskapet da) at hun er et resultat av at mora var utro for 30 år siden på byen, og at han derfor ikke er villig til å betale for bryllupet. Antar at han akkurat hadde fått vite det selv, og derfor denne reaksjonen, for hvis han hadde visst det i 30 år så kunne han bare holdt kjeft i denne anledningen også (eller, han burde jo det uansett, for dette var såååå upassende).. Veldig kleint, og det satte liksom stemningen for resten av kvelden, selv om brudens svigerfar "stepped up" og sa masse fine ting som at når sønnen hans fant henne så ble hun som en datter i familien osv, og et par stikk til brudens "far" om at han ikke var mann.. Så det ble jo fryktelig ille, men også noe fint da med svigerfaren som prøvde å gjøre sitt ytterste for å redde litt av dagen. 2. Dette har jeg opplevd før også, men annen slektning. Men brudgommens bror hadde prestert å gifte seg på tinghuset samme dagen og annonserte det på festen. I landet hvor vi bor blir man ofte gode venner med svigerfamiliene, så foreldrene til "brud nr 2" var jo i bryllupet, og det ble jo stor ståhei og masse oppmerksomhet til brudepar nr. 2 og ikke så mye til 1 (for folk visste jo at de skulle gifte seg).. 3. Brudeparet var tydeligvis i en hemmelig "triade" med forloveren til bruden.. Vet ikke helt detaljene der, om det egentlig bare har vært seksuelt eller om de har vært litt mer sånn "kjærester".. Men det falt nok forloveren tungt for brystet da de giftet seg, kanskje hun følte seg utelatt på en måte.. Men siden hun tydeligvis fikk et stikk av sjalusi i bryllupet bestemte hun seg for å gjøre noe med dette og avsløre hele greiene som ingen visste om.. Flott lysbildeshow og tale som startet normalt, men så fletta hun seg mer og mer inn i forholdet, og det var sexbilder av alle tre osv.. VELDIG pinlig for alle egentlig, for du blir dratt inn i noe du ikke vil være en del av og får mye informasjon det blir litt vanskelig å forholde seg til etterpå... Og så til bare håpløs planlegging: 4. Tom for drikke allerede under middagen. Bryllupet var i et grendehus i Norge, mange gjester og fint ordnet. Maten var bra, men drikken var litt feilberegnet så allerede etter en runde på koldtbordet var det tomt for vin.. Runde 2 var det også tomt for brus.. Det var noe øl igjen, men alle de som ikke likte øl måtte drikke vann resten av kvelden. Topp stemning og ikke akkurat det brudeparet hadde sett for seg tror jeg, for festen ble litt stille.. 5. Brudeparet hadde invitert flere enn lokalet hadde plass til, og tydeligvis forventet at dette magisk nok skulle ordne seg av seg selv. Så det var 25 stykker som ikke hadde sitteplass på middagen.. Dette ble jo ikke sagt i fra om før man faktisk stod inni lokalet og lette etter bord som ikke var der.. Bruden gikk å kjefta på servitørene, så kom sjefen og kjefta tilbake fordi hun hadde fått beskjed 20 ganger om at det var for mange og at hun tydeligvis måtte ha det inn med teskje. Og et fint bryllup: 6. Trodde vi skulle i barnedåp. Og vi var jo forsåvidt det.. Fikk beskjed om å sitte igjen litt fordi "et eller annet var feil med sermonien, så de måtte døpe barnet en gang til" og så kom mor og far inn igjen i prosesjon (?), denne gangen hadde mor på seg brudekjole Syntes det var artig og overraskende, og selv om noen ble stressa over å ikke ha bryllupsgave tror jeg brudeparet som kjører slike stunt har forståelse for at gaven ikke kommer på dagen. Ikke tradisjonell bryllupsfest i den forstand, men jeg syntes det var veldig hyggelig og annerledes. Det skulle vel bare mangle..? Hadde ikke falt meg inn å komme med bryllupsgave i etterkant heller. Er det vanlig eller forventet? Anonymkode: 12314...55e 30
Hu i byen Skrevet 8. mai 2020 #1702 Skrevet 8. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skulle vel bare mangle..? Hadde ikke falt meg inn å komme med bryllupsgave i etterkant heller. Er det vanlig eller forventet? Anonymkode: 12314...55e Det er jo mange som ikke liker å komme tomhendt i selskaper, så da blir de nok litt stressa. Vi ga en oppmerksomhet i etterkant, slik vi gjør med alle vi kjenner som gifter seg uten selskap. Jeg giftet meg i utlandet (i mannens hjemland) og vi sa jo at vi ikke forventet gaver når man bruker 50k+ for å komme i bryllupet, Men alle hadde med gaver, i tillegg var det et lass av gaver fra naboer fra der jeg vokste opp, fjerne slektninger osv som hadde hørt jeg skulle gifte meg.. Til og med kort fra barneskolelæreren min. Men mulig vi er litt spesielle der jeg kommer fra altså. 8
Djungelvrål Skrevet 8. mai 2020 #1703 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, Hu i byen skrev: Det er jo mange som ikke liker å komme tomhendt i selskaper, så da blir de nok litt stressa. Vi ga en oppmerksomhet i etterkant, slik vi gjør med alle vi kjenner som gifter seg uten selskap. Jeg giftet meg i utlandet (i mannens hjemland) og vi sa jo at vi ikke forventet gaver når man bruker 50k+ for å komme i bryllupet, Men alle hadde med gaver, i tillegg var det et lass av gaver fra naboer fra der jeg vokste opp, fjerne slektninger osv som hadde hørt jeg skulle gifte meg.. Til og med kort fra barneskolelæreren min. Men mulig vi er litt spesielle der jeg kommer fra altså. Kostet det 50 000 å komme seg til bryllupet? Hvor i verden koster det så mye bare med fly? 10
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1704 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, Apocalypte skrev: Kostet det 50 000 å komme seg til bryllupet? Hvor i verden koster det så mye bare med fly? "for å komme i" = reise, overnatting, mat, antrekk, gave, kanskje tapt inntekt osv. Anonymkode: 96114...c0b 23
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1705 Skrevet 8. mai 2020 På 25.4.2020 den 20.26, AnonymBruker skrev: Vi hadde alkoholfritt bryllup på grunn av min far og bestefar, som begge er alkoholikere. Så for å unngå en veldig ubehagelig kveld droppet vi hele alkoholaspektet. Jeg tenker det er veldig spesielt å ikke kunne ha en hyggelig kveld med venner uten å drikke? Jeg drikker gjerne både vin og øl til maten i andre sammenhenger, men fylla var jeg ferdig med i tenåra, og jeg har ingen venner som ikke kan klare seg uten alkohol heller. Så jeg hadde tenkt good riddance hvis noen ikke kom i bryllupet vårt fordi det var alkoholfritt.. 🤷♀️ Må det drikkes i dåp, konfirmasjon og begravelser også for at dere skal gidde å møte opp? Anonymkode: 07795...f88 Men dere bør gi beskjed om at det er alkoholfritt, så folk kjører selv fremfor bruke tusenvis av kroner på taxi. Og alkohol handler faktisk ikke om fylla for de fleste voksne, men om at godt mat skal komplementeres med god drikke. På 25.4.2020 den 21.59, AnonymBruker skrev: Jeg drikker lite fordi jeg ikke er glad i alkohol eller følelsen av å være rusa. Mannen går på medisiner som går dårlig sammen med alkohol Vi hadde alkoholfri middag, med mulighet for gjester å kjøpe alkohol I baren selv om de ønsket det. Vi opplyste ikke om det på forhånd siden vi regnet med at gjestene kom fordi de ville feire oss, ikke for å drikke seg fulle... Ingen som klagde til oss, men kan jo hende vi er nevnt her i tråden for alt jeg vet Anonymkode: 6cac3...2e7 Igjen det er høflig å opplyse så folk ikke bruker store summer på taxi når de egentlig kan kjøre selv. Dessuten er det greit for folk å vite at de må kjøpe alkohol selv så de har med penger/kort. Ikke alle tenker at de etter å ha bruke tusenvis av kroner på utdrikningslag, gave, antrekk og taxi må betale egen drikke i besøk.... Anonymkode: 3ebf7...020 46
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1706 Skrevet 8. mai 2020 On 5/4/2020 at 10:36 PM, AnonymBruker said: Bryllupet kostet rundt 600 000 lapper og var en helt fantastisk opplevelse. Fant sted i England. Vielsen ble holdt i en middelalderborg, og en ugle fløy igjennom hallen og fram til alteret med gifteringene. Etter vielsen underholdt ulike artister (flammekastere, sangere,slangemennesker, osv) på forskjellige steder i den gigantiske hagen utenfor vielseslokalet. Bryllupets signaturfarge gikk igjen i alt, og i menyen hadde til og med barna egen vegetarmeny å velge mellom. Sikkert mye mer som jeg har glemt, men det var et fascinerende bryllup! Anonymkode: a2b94...7f2 Ser mange ble veldig "aaaw 😍😍" av å lese det her. Jeg hadde ikke syntes dette var noe særlig. Den ugla hadde nok mye heller ville vært i skogen og fanget mus, ikke jobbe som ringbærer i bryllup. Romantisk? Det er dyreplageri, og hører kun til i eventyr. Stakkars ugle... Anonymkode: 9cbe5...2fa 42
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1707 Skrevet 8. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen det er høflig å opplyse så folk ikke bruker store summer på taxi når de egentlig kan kjøre selv. Dessuten er det greit for folk å vite at de må kjøpe alkohol selv så de har med penger/kort. Ikke alle tenker at de etter å ha bruke tusenvis av kroner på utdrikningslag, gave, antrekk og taxi må betale egen drikke i besøk.... Anonymkode: 3ebf7...020 Vi hadde middagen på resturant, vi var 21 år gamle, hadde under 30 gjester og alle gjester var godt voksne familiemedlemmer eller små barn. Eneste som drakk mer enn to glass var mora mi. Det var ingen utdrikningslag. Alle kjørte selv fra før av, da omtrent alle hadde en time eller mer å kjøre (mora mi lot bilen stå utafor resturanten og tok taxi hjem fordi hun var selvfølgelig snydens, men det tar ikke jeg ansvar for at hun måtte betale for taxi, det var hennes valg). Tror ikke noen brukte tusenvis av kroner på vårt bryllup, med unntak av mannens foreldre som bor på andre sida av landet og flydde hit for å være der. Og vi betalte halve reisa deres. Anonymkode: 6cac3...2e7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1708 Skrevet 8. mai 2020 On 4/25/2020 at 7:51 PM, Alice123 said: En venninne var gjest i et veldig religiøst bryllup på vestlandet et sted. Det var ikke alkohol (selvfølgelig), musikk eller dans! Kan hende det var bryllupet til min mann og meg du beskriver der. Det var slik, og det er mange bryllup som feires slik, når brudeparet og mange av gjestene er kristne! Anonymkode: f3e9b...9e9 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1709 Skrevet 8. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: "for å komme i" = reise, overnatting, mat, antrekk, gave, kanskje tapt inntekt osv. Anonymkode: 96114...c0b Bare gale mennesker bruker så mye på et bryllup. Anonymkode: fc854...f67 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1710 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan hende det var bryllupet til min mann og meg du beskriver der. Det var slik, og det er mange bryllup som feires slik, når brudeparet og mange av gjestene er kristne! Anonymkode: f3e9b...9e9 Er det mange som feirer et bryllup uten verken musikk eller dans? Virkelig? Er musikk og dans ukristelig? Anonymkode: fc854...f67 37
Alice123 Skrevet 9. mai 2020 #1711 Skrevet 9. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan hende det var bryllupet til min mann og meg du beskriver der. Det var slik, og det er mange bryllup som feires slik, når brudeparet og mange av gjestene er kristne! Anonymkode: f3e9b...9e9 Kan hende? Min venninne var gravid så det med alkohol var ikke poenget, hun syntes det var litt... annerledes med et bryllup helt uten musikk og dans. 2
Eediyat Skrevet 9. mai 2020 #1712 Skrevet 9. mai 2020 På 13.11.2012 den 22.49, Alice123 skrev: Gud jeg vil høre flere taterhistorier. Morssiden til samboeren min er irske tatere, stay tuned! 😂 13
Hu i byen Skrevet 9. mai 2020 #1713 Skrevet 9. mai 2020 23 timer siden, Apocalypte skrev: Kostet det 50 000 å komme seg til bryllupet? Hvor i verden koster det så mye bare med fly? Høysesong til USA f.eks, og med 50k+ tenkte jeg på hele familier. Koster å fly langdistanse i sommerferien. Nå blir vi ikke å reise til Norge i sommer, men hadde vi gjort det hadde det kostet 61000 for fly for 2 voksne og 3 barn hvorav 2 er spedbarn. Hvis alle barna hadde vært over 2 år hadde det blitt 91000. Og dette er bare for fly. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1714 Skrevet 9. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mange som feirer et bryllup uten verken musikk eller dans? Virkelig? Er musikk og dans ukristelig? Anonymkode: fc854...f67 Det er helt vanlig i det pietistiske beltet. Ingen alkohol, ingen dans eller musikk. Det er leker som feks å sprekke ballongene til motstanderen sitt lag (et eksempel på lek) . Jeg har vært i flere slike bryllup.DRIT-kjedelig! Anonymkode: 25619...8ec 15
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1715 Skrevet 9. mai 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Kan hende det var bryllupet til min mann og meg du beskriver der. Det var slik, og det er mange bryllup som feires slik, når brudeparet og mange av gjestene er kristne! Anonymkode: f3e9b...9e9 Det er ikke sånn at kristent bryllup= alkoholfritt. Heldigvis Anonymkode: 74492...9a7 11
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1716 Skrevet 9. mai 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Er det mange som feirer et bryllup uten verken musikk eller dans? Virkelig? Er musikk og dans ukristelig? Anonymkode: fc854...f67 Det er ikke nødvendigvis ukristelig. Begge deler blir jo nevnt i Bibelen. Men svært mange av den gamle garde kobler gjerne alkohol med diskotek (ergo musikk og fyll). Mange av de eldre klarer ikke å se skillene mellom det å få servert alkohol til måltid versus flatfyll. Fra tjukkeste bibelbeltet, der jeg er fra, er det mange som feirer bryllup uten verken alkohol, dans og musikk, og man klarer seg helt fint. Det blir normalen, når man er oppvokst med de rammene. Anonymkode: f3e9b...9e9 8
Alice123 Skrevet 9. mai 2020 #1717 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendigvis ukristelig. Begge deler blir jo nevnt i Bibelen. Men svært mange av den gamle garde kobler gjerne alkohol med diskotek (ergo musikk og fyll). Mange av de eldre klarer ikke å se skillene mellom det å få servert alkohol til måltid versus flatfyll. Fra tjukkeste bibelbeltet, der jeg er fra, er det mange som feirer bryllup uten verken alkohol, dans og musikk, og man klarer seg helt fint. Det blir normalen, når man er oppvokst med de rammene. Anonymkode: f3e9b...9e9 Når normalen er bryllup uten alkohol, musikk og dans, hvordan oppleves da bryllup med alkohol, musikk og dans? Jeg er fra østlandet hvor man danser og spiller musikk og drikker vin i bryllup, så det er min referanseramme. Men din referanseramme er jo helt annereldes, så da lurer jeg veldig på hvordan det jeg tenker på som "vanlig bryllup" oppleves av en med helt andre referanserammer. 4
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2020 #1718 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Alice123 skrev: Når normalen er bryllup uten alkohol, musikk og dans, hvordan oppleves da bryllup med alkohol, musikk og dans? Jeg er fra østlandet hvor man danser og spiller musikk og drikker vin i bryllup, så det er min referanseramme. Men din referanseramme er jo helt annereldes, så da lurer jeg veldig på hvordan det jeg tenker på som "vanlig bryllup" oppleves av en med helt andre referanserammer. Et bryllup uten musikk, dans og vin blir helt likt en konfirmasjon. 16
Yoshi Skrevet 10. mai 2020 #1719 Skrevet 10. mai 2020 Veldig rart å ikke ha alkohol bare fordi man er kristen synes jeg. Er selv kristen og svært aktiv i menigheten. Vi skal ha bryllup på vingård. Inviterer presten også. Han gleder seg. 25
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1720 Skrevet 10. mai 2020 5 timer siden, Yoshi skrev: Veldig rart å ikke ha alkohol bare fordi man er kristen synes jeg. Er selv kristen og svært aktiv i menigheten. Vi skal ha bryllup på vingård. Inviterer presten også. Han gleder seg. You have to be catholic😊 Anonymkode: c5480...5c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå