Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har også ei rosajente, og skjønner ikke egentlig hvor det har kommet fra. For et par dager siden fikk hun ny tannbørste, i rosa, og hun slepte rundt på den hele kvelden og insisterer på "jåååsa" både når det gjelder det ene og det andre. Ja, og så "Titti", selvsagt. :sukk: Den katta begynner jeg å få nok av, men hun elsker den over alt på jord, så nå får hun matboks og vannflaske med Kitty på til julekalenderen.

De minste plaggene vi har er stort sett kjønnsnøytrale, for skeptisk som jeg er, stolte jeg ikke på 80% jentesjanse. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Jeg skjønner at temaet engasjerer!

Nei, vi stolte heller ikke 100% på kjønn sist. :fnise: Så det er mye grønt, gult, hvitt, lilla og grått blant våre nyfødtklær!

Jeg tror også produsentene spekulerer i det. Det har blitt uhyre påfallende de siste 10-15 årene. Jeg jobbet noen somre i barnehage rundt årtusenskiftet, og det var virkelig ikke så ekstremt den gangen. Det ser jeg på ting etter broren min og meg, også. Det var riktignok mye rødt og blått da jeg var liten, men det er/var jo helt "greit" at gutter bruker rødt og jenter blått. Det var i det minste ikke rosa og lyseblått! Nå gjennomsyrer jo kjønnsdelingen alt. Leker (jeg får helt fnatt av å gå inn i lekebutikker om dagen!), klær, bøker (Eventyr for jenter, liksom. Huh?), barne-TV (NRK har jo helt tydelig et visst fokus på kjønnsbalanse, synes jeg, men det er enkelte av programmene som er veldig kjønnrettet - det derre "Kajas klesskap, blant annet), hva som er "godkjente" aktiviteter... Turnerose elsker puslespill, men jeg har virkelig måttet jobbe hardt for å finne andre motiver enn rosa prinsesser eller Cars til henne. Ravensburger har noen få (noe Egner-greier og en bondegård og sånt), men derfra også er det aller meste kjønnsdelt.

Det må jo være noe med foreldrene, også. Jeg lurer litt på hvor det kommer fra, jeg. For som sagt kan jeg virkelig ikke se at det var like ekstremt fokus på dette da jeg var liten (tidlig 80-tall) og bakover, ei heller da broren min var liten på tidlig 90-tall. :vetikke:

lille katt: Bra dere ikke skulle ha visning, da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som du vet fire gutter, og jeg syns det er vanskelig å finne klær til de som ikke er veldig guttete eller veldig jentete. Her i huset fins all verdens farger på klær, og ungene liker det. Store ting, som dresser, vinterjakker etc har vi med vilje kjøpt i nøytrale farger som passer både jenter og gutter.

I barnehagen vår er det også rosa dresser blant jentene og blå hos guttene. Våre har knæsj grønne, jeg elsker de og det gjør guttene også. :fnise:

Madeira høres vidunderlig ut, det har ikke vært sommer å skryte av i år, og jeg kjenner behovet for varme er ganske prekært. Nuvel, det må nok vente til neste år, kanskje. Spørs hvor blakk vi blir av huskjøp.

Ha en fin dag og kveld! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som handler på hm.com, betaler man for returfrakten hvis man bare skal bytte størrelse?

God helg :). Skal prøve å shoppe litt med 20%-lappen :nigo:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som du vet fire gutter, og jeg syns det er vanskelig å finne klær til de som ikke er veldig guttete eller veldig jentete. Her i huset fins all verdens farger på klær, og ungene liker det. Store ting, som dresser, vinterjakker etc har vi med vilje kjøpt i nøytrale farger som passer både jenter og gutter.

I barnehagen vår er det også rosa dresser blant jentene og blå hos guttene. Våre har knæsj grønne, jeg elsker de og det gjør guttene også. :fnise:

Madeira høres vidunderlig ut, det har ikke vært sommer å skryte av i år, og jeg kjenner behovet for varme er ganske prekært. Nuvel, det må nok vente til neste år, kanskje. Spørs hvor blakk vi blir av huskjøp.

Ha en fin dag og kveld! :klemmer:

Grønne dresser høres kult ut! :jepp: Hvor er de fra? PoP?

Hehe, ja, huskjøp kan være litt i veien for ferie. Teit. ;) Skal dere fortsatt flytte vekk fra der dere bor nå? Eller hva ble det til? *huskerikke*

:klemmer:

Hallo!

Titter bare innom og ønsker deg god helg! :)

Heihei! Koselig at du titter innom! Litt sent med god helg nå, men håper uka di blir bra! :jepp:

Du som handler på hm.com, betaler man for returfrakten hvis man bare skal bytte størrelse?

God helg :). Skal prøve å shoppe litt med 20%-lappen :nigo:.

Tror man betaler returfrakt ved størrelsebytting også, ja. Jeg pleier da like gjerne å bestille begge størrelser og sende tilbake den ene....

Fikk du shoppa? ;)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urk. Laber form om dagen, altså. Kaster opp nesten daglig og er drittlei kvalme. Hva er greia med at det ble verre nå, liksom? Eller, de siste ukene, da. Ikke vet jeg, men irriterende er det! Søvnen er også så som så, og det blir en ond sirkel av det. For lite søvn = mer kvalme = enda vanskeligere å sove = hodepine, også har vi det gående.

Nåja. Nok klaging! Helgen har, til tross for kvalme og vondt hode, vært veldig bra. :) Lørdag var vi på besøk hos noen venner, til Turneroses store begeistring, og i går hadde vi besøk av søte rhubarb. Veldig koselig! Ellers har jeg i grunnen ikke gjort stort. Sovna med Turnerose i går etter at rhubarb hadde gått, og der forsvant kvelden, gitt. Var deilig, da!

I dag har formen vært laber igjen, til tross for at jeg sov med Turnerose på kvelden, så våknet jeg igjen og fikk ikke sove da mannen og jeg la oss. Så jeg har sovet på sofaen, prøvd å få i meg mat uten å brekke meg og ellers tatt livet piano. Jeg tror den misforståtte lavkarbovarianten med masse tomme karbohydrater kombinert med bacon er tingen for meg om dagen, for jeg fikk voldsomt lyst på fine baguetter med bacon, avocado og tomat til lunch. Og cola. Så det ble det. :fnise:

Nå kommer straks Turnerose hjem fra bhg, mannen gikk akkurat for å hente, og jeg håper at han orker å ordne med mat. Potetmos og stekte middagspølser på menyen i dag, det fremstår som passe smakløst. :tunge1: Og tomatbønner til, hehe. Så får vi se om Turnerose tør å smake på potetmosen i dag. Pølser hender det hun våger, men ikke hver gang. Og tomatbønner er bare skummelt. :ler: Ingen bråhast med middagen i dag, da, det er markering av FN-dagen i bhg og skulle være bollesalg ved henting. Så jeg regner vel i grunnen med å få hjem en bolleblid unge. ;)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolleblid.... :fnise:

Vi har også vært på Forut-aksjon i barnehagen, og kjøpte både sjokoladekake og gulrotkake, og I insisterte på at begge deler var "miiin!" Det var ikke så langt fra sannheten, så middagen i dag ble visst rett og slett rundstykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Æsj, så kjedelig at du blir verre! Er jo ikke den veien det skal gå. :kose: Søvn og kvalme henger nok sammen, ja. Har vært ganske fin dag i dag etter endelig en god natts søvn. Helgen var kjip og da sov jeg kjempedårlig.

Uff, er vel ikke så lett å få Turnerose til å smake entusiastisk på middagen når mamman rynker på nesa selv? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høyre (lese) at det er fleire småtroll som er direkte skeptiske til maten. Her kan maten gå ned på høgkant den eine dagen, for så å vere uaktuell neste gang.

Håpar du får ei ok veke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PoP ja. Liker de jeg.

Ungene mine er kjempe skeptiske til nesten all mat. Eller egentlig er det bare A som er det, store-M spiser alt. Tvillingene vil bare ha kjøpe-grøt, trollunger. :gjeiper:

Vi flytter til høsten, om ikke før. Må bare ordne litt jobb og litt hus og litt annet stæsj.

Har dere tenkt mer på flytting? Mannen var på hjortejakt i hjem-kommunen til mannen din i helga. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolleblid.... :fnise:

Vi har også vært på Forut-aksjon i barnehagen, og kjøpte både sjokoladekake og gulrotkake, og I insisterte på at begge deler var "miiin!" Det var ikke så langt fra sannheten, så middagen i dag ble visst rett og slett rundstykker.

:ler: Jaja, barnehagene får vel få lov til å ødelegge for middagsspising et par ganger i året... ;)

Æsj, så kjedelig at du blir verre! Er jo ikke den veien det skal gå. :kose: Søvn og kvalme henger nok sammen, ja. Har vært ganske fin dag i dag etter endelig en god natts søvn. Helgen var kjip og da sov jeg kjempedårlig.

Uff, er vel ikke så lett å få Turnerose til å smake entusiastisk på middagen når mamman rynker på nesa selv? :fnise:

Nja, hun er nå ikke akkurat en ivrig middagsspiser i utgangspunktet, så jeg vet ikke om det har allverdens å si. I dag ble hun dødsfornærmet fordi det ikke var pasta eller ris til pølsene, bare potetmos og tomatbønner. ;)

Godt å høyre (lese) at det er fleire småtroll som er direkte skeptiske til maten. Her kan maten gå ned på høgkant den eine dagen, for så å vere uaktuell neste gang.

Håpar du får ei ok veke!

Her går det meste ikke ned i det hele tatt, men reportoaret (skrives det sånn på norsk? :klo:) utvides saaaaakte men sikkert. Type en matvare i måneden eller noe... Sukk. Ikke så lett med småtroll og mat, nei.

PoP ja. Liker de jeg.

Ungene mine er kjempe skeptiske til nesten all mat. Eller egentlig er det bare A som er det, store-M spiser alt. Tvillingene vil bare ha kjøpe-grøt, trollunger. :gjeiper:

Vi flytter til høsten, om ikke før. Må bare ordne litt jobb og litt hus og litt annet stæsj.

Har dere tenkt mer på flytting? Mannen var på hjortejakt i hjem-kommunen til mannen din i helga. :lur:

Har aldri prøvd dress hos PoP, men vet at mange er veldig godt fornøyde med dem! Fine farger også. :Nikke: Turnerose har en vindfleece derfra som er knall!

Rart hvor stor forskjell det er på unger ifht mat! Og at søsken også kan være så ulike. Jeg vil vel i grunnen påstå at hverken mannen eller jeg er særlig kresne, og at vi dermed går foran med et godt eksempel. Men det har ikke hatt mye å si her i huset... Hun er vel strengt tatt ikke kresen som sådan, men hun tør ikke smake på nye ting. :sukk:

Så det blir flytting som planlagt, ja! For dere bygger hus, gjør dere ikke? Eller husker jeg helt feil nå? Tror du skrev om dette til den gamle brukeren min, og jeg tenkte aldri så langt som å "redde" den infoen før jeg slettet den. :ler:

Vi tenker stadig litt på flytting, men det blir nok ikke med det aller første, uansett. Mannen har akkurat begynt i ny jobb, og har lyst til å se hvor det bærer hen. Ble det noe hjort? Jeg regner med at vi får en aldri så liten pakke med hjortekjøtt når svigermor kommer hit oppunder jul... ;) Sist vi var der så vi en stor flokk, sikkert 20-30 dyr, på et jorde da vi kom kjørende på kvelden, Turnerose ble vettskremt av at det lyste i øynene deres. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repertoar?

Fikk shoppet litt, ja. Har bare shoppet på hm.com én gang før, og da gikk nesten alt i retur. Håper på litt bedre fangst denne gangen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De så to hjort den ene morgenen, resten av helga var de forduftet. Mannen har allerede skutt en hjort i år, så vi har rikelig med kjøtt. Han gjorde en kompis en tjeneste ved å bli med på jakt forrige helg. :tunge1:

Vi bygger, men vet ikke hva det blir til. Ting tar så ufattelig lang tid, vet ikke om jeg har tålmodighet lenger. Vi ser hva det blir til, kjøper et hus hvis det andre ikke ordner seg snart.

Ikke lenge til Madeira nå!

Hva tror du om kjønn denne gangen?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmen og trøttheten har gjort seg mer gjeldende hos meg også, og kjenner det godt når jeg har sovet for lite. Da føler jeg meg både trøtt, kvalm og en smule svimmel. Får ta det som et godt tegn, men at det plutselig skulle dukke opp så sent hos deg er bare unødvendig. Etter 12 uker trodde jeg at man heller ble bedre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repertoar?

Fikk shoppet litt, ja. Har bare shoppet på hm.com én gang før, og da gikk nesten alt i retur. Håper på litt bedre fangst denne gangen :).

Krysser fingrene! ;)

De så to hjort den ene morgenen, resten av helga var de forduftet. Mannen har allerede skutt en hjort i år, så vi har rikelig med kjøtt. Han gjorde en kompis en tjeneste ved å bli med på jakt forrige helg. :tunge1:

Vi bygger, men vet ikke hva det blir til. Ting tar så ufattelig lang tid, vet ikke om jeg har tålmodighet lenger. Vi ser hva det blir til, kjøper et hus hvis det andre ikke ordner seg snart.

Ikke lenge til Madeira nå!

Hva tror du om kjønn denne gangen?

:klem:

Høres slitsomt ut med husbygging som drar ut, ja. Er det mye interessant til salgs i området, da?

Jeg har ingen tydelig følelse på kjønn denne gangen. Med Turnerose var jeg jo veldig sikker, veldig tidlig, men denne gangen vet jeg rett og slett ikke. Blir spennende på UL, håper de ser det! ;)

Kvalmen og trøttheten har gjort seg mer gjeldende hos meg også, og kjenner det godt når jeg har sovet for lite. Da føler jeg meg både trøtt, kvalm og en smule svimmel. Får ta det som et godt tegn, men at det plutselig skulle dukke opp så sent hos deg er bare unødvendig. Etter 12 uker trodde jeg at man heller ble bedre :jepp:

Vel, med Turnerose kastet jeg opp til uke 18, så sånn sett er jeg ikke så overrasket. Men synes unektelig at det er dårlig gjort at det forverrer seg, ja. :ler: Håper du slipper unna uten alt for mye plager! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke ofte det kommer hus som er store nok for mega flokken min.

Jeg tror det er en gutt i magen din. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ofte det kommer hus som er store nok for mega flokken min.

Jeg tror det er en gutt i magen din. :jepp:

:ler:

Jeg begynner å tenke at det er en gutt, jeg også. Men som sagt, ingen klar følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo selvsagt også tenke gutt, selvsagt siden vi begge har jenter fra før, og jeg fikk guttebeskjed i går. Der var det ingen tvil, for det var snakk om å vise seg godt fram fra alle vinkler. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble visst inspirert av Trekkoppfuglens shopping, for her har det blitt litt shopping de siste dagene. På nett, riktignok. Og en del av det er julegaver. :)

Fra H&M:

- ,value[/model/2011/C53%2094030%2009090%2056%201849%202.jpg]&set=key[rotate],value[]&set=key[width],value[]&set=key[height],value[]&set=key[x],value[]&set=key[y],value[]&call=url[file:/product/large]]Kåpe med tulipanfasong, prøvde denne kjapt på i butikk forrigedagen, og tror den kan funke relativt lenge med gravidmage. Og når den nå var på tilbud til 299 kr på nett, ja, da var det et greit kjøp. :)

- ,value[/model/2011/D35%2097164%2059009%2066%202807%202.jpg]&set=key[rotate],value[]&set=key[width],value[]&set=key[height],value[]&set=key[x],value[]&set=key[y],value[]&call=url[file:/product/large]]Mammakjole - nyyydelig farge! :nigo:

- ,value[/model/2011/D35%2097195%2059009%2066%202808%202.jpg]&set=key[rotate],value[]&set=key[width],value[]&set=key[height],value[]&set=key[x],value[]&set=key[y],value[]&call=url[file:/product/large]]Mammatopp - ditto.

- ,value[/model/2011/C36%2078196%2052013%2031%205354%201.jpg]&set=key[rotate],value[]&set=key[width],value[]&set=key[height],value[]&set=key[x],value[]&set=key[y],value[]&call=url[file:/product/large]]Skalljakke til Turnerose. Tenkt som en sånn "slenge på på vei til bilen"-jakke, får se hvordan den er IRL.

- Sokker til Turnerose, fant ikke igjen nå.

- Smalt, cognacfarget skinnbelte med sløyfe på til meg.

eBay:

- Rowan Bamboo Soft i fargene Eider, Moonstone og Sea Foam.

- "Usynlig" pengebelte (julegave til mampap som skal ut på tur).

- Tangle Teezer til Turnerose, med håp om at den kan gjøre hårbørsting til en litt mindre traumatisk opplevelse for alle parter. :fnise:

- Julegave til broder'n (skriver ikke hva det er, for jeg vet at han vet nicket mitt her og kan ikke risikere å avsløre!)

Annet:

- Garn og oppskrift på babyjakke (elendig bilde av jakka, har sett den IRL og den er nydelig), kom i dag og er herlig mykt! Farger er turkis + naturhvitt.

- Garn til julegaver - litt diverse, kjøpt i butikk.

- Ny Ingrid-bok til Turnerose. Men Ingrid er visst litt ut, hun vil bare lese "Kwarsten og Peta". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...