Gå til innhold

Bortevekkistan

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åh, for en nyhet å få sent en torsdagskveld! :danse:

Jeg er fortsatt hjemme med Turnerose, hun er betydelig bedre, både i form og sår, men sender henne ikke i barnehagen før på mandag, likevel. I går var det brødbaking på programmet, noe som viste seg å være en studie i detaljer for Turneroses del. "Mamma? Hva har du opp nå? Solsikkefrø? Er det sånn som fuglene får? Kan vi spise det? Mamma, hvorfor har du sånn (plastfolie) oppå der? Hvorfor skal deigen vokse? Mamma, nå er det nok deig! Du må ha i den (formen) også!" and onwards. Hehehe! Interessert i matlaging, ihvertfall. ;)

I dag har vi dilla rundt med litt forskjellig, hun hjalp til med å lage risengrynsgrøten vi hadde til middag og døpte grøten raskt prompegrøt da den begynte å koke på komfyren etter et lengre opphold i stekeovnen. :ler: Gaula opp trappa til mannen som hadde hjemmekontor (hvem kan hun ha det fra? :rodme:) "Pappa, du må komme NÅ, vi skal spise PROMPEGRØT! PAPPA!"

Etterpå gikk turen til Stoff&Stil etter tyll til et julegaveprosjekt til Turnerose (hun aner ikke hva det er til, men syntes tyllen i rosa og rosa var veeeldig fin), G-Max etter ski til mannen (supertilbud på skipakke) og Storo etter ansiktskrem til meg. Kjøpte meg Dr. Andrew Weil for Origins rens og tonic på vei til Madeira, og har blitt litt frelst - det funker topp, huden min har blitt synlig klarere på de tre ukene jeg har brukt det. Kan muligens ha sammenheng med hormoner også, men jeg velger selvsagt å tro at alt skyldes gode produkter. ;) Det ble forresten votter på Turnerose også, spent på hvordan de vil fungere! Minner mye om Hestra, men er av merke Vill og kostet enn hundrelapp mindre. Ullfôr, langt skaft og satt godt på hånda hennes.

Ellers er alle julegaver unntatt én i havn (rhubarb sin også, og nå passer den på sett og vis enda litt bedre, juhu!), dvs noen må komme med posten, men det er bestilt og på vei. I like! Litt spesielt i år siden gaveutvekslingen skjer tidlig på mange fronter. Mampap og bror reiser jo vekk, svigermor kommer neste helg og skal ha med seg det som skal vestover da, og lille niese har bursdag en drøy uke før julaften og må jo få bursdagsgave, også, så det må sendes snart. I kveld har jeg ordnet med julekalenderen til Turnerose, koselig! Men må kjøpe litt mer småtteri, jeg hadde jo tenkt at den digre Duplo-pakka skulle rekke til mange-mange-mange dager, men det ble bare 10 pakker av den, siden jeg vokter meg vel for å gjøre samme tabbe som mamma en gang gjorde og gi en halv "del". (I nevnte tilfelle fikk jeg en hai uten kjeve, kjeven kom vel først 2,5 uker etter eller noe. Traumatisk! :fnise:) Men det er greit, det, jeg synes det er kos med kalenderfiksing og synes det er artig å pønske ut noen småting til. Kanskje det må bli noen flere heklede matvarer? Hun er veldig "på" lekeserviset og lekekomfyren om dagen. Serverer oss stadig kaffe, is og "mat".

I morgen skal Turnerose og jeg til sentrum, vi må hente billetter i Operaen, skaffe den siste gaven og helst finne noen allrighte pakkelapper og sånt. Burde lage selv, men har ikke helt ork. :sjenert: Men kanskje vi får det til, når jeg tenker meg om. Potettrykk var jo en stor slager. Samtidig frister det med en tur til Papirgalleriet... :nigo: Den som lever får se! Jeg har forberedt Turnerose på T-banetur, og hun gleder seg stort. Søtingen min. :rodmer:

Nei, på tide å finne senga! Og drømme om trilleturer med rhubarb, kanskje? :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt sent, men velkommen hjem. :klemmer:

God helg.

Skrevet

Litt sent, men velkommen hjem. :klemmer:

God helg.

Takktakk! God helg til deg også! :kose:

Skrevet

Jah... Turnerose har fått løs mage, noe som funker svært dårlig med kvalm mamma. Håndtering av morgenens bleie (som må til når det er litt flytende konsistens) resulterte i at frokosten kom opp igjen. :sukk: Turneroses kommentar: "Mamma, kaster du opp? Men du skal sitte på do, ikke gjøre sånn!" *legg inn herme-etter-oppkast-lyder* Charming! :ler:

Nå ser vi på etellerannet sært BBC-barneprogram på NRK Super, litt Teletubbies/Drømmehagen-aktig, men jeg har ikke sett det før. Noen stripete figurer. Turnerose synes det er litt rart, hun sitter og rynker på nesa, men det er visst litt gøy innimellom, for det kommer noen latterutbrudd en gang i blandt. :)

Vi venter på posten, tenkte å sjekke at det ikke er noen hentelapper før vi drar til sentrum. Så tar vi med evt pakker på veien hjem.

Skrevet (endret)

lille katt: Jeg skjønner deg godt, jeg, angående det med ett barn. Jeg tenker mye på det om dagen, hvordan det vil bli å skulle fordele oppmerksomhet og kjærlighet på to. Altså, jeg tviler ikke et øyeblikk på at jeg har "plass til begge" i hjertet, men det å klare å uttrykke det, vise det i hverdagen kan sikkert bli en utfordring. Og du har jo tre! Jeg bare bøyer meg i støvet. :pls:

"Det kløl", ja. :ler: Jaja, en gang må man jo lære det uttrykket også! ;)

London i april-mai er jo toppen! :tommelsmil: Egentlig bedre da enn nå, værmessig. Grått og trist London er liksom så veldig grått og trist.

Da vi fikk nr. 2, var det delingen av oppmerksomheten som var det vanskeligste. A var jo en sånn snill baby som kunne ligge for seg selv, og ble dermed liggende mye for seg selv mens vi styrte rundt med D. Jeg hadde svart samvittighet, helt til jeg en dag innså at A faktisk hadde ganske mye underholdning i storesøsteren sin. Det var jo ikke bare mamma og pappa som var de viktigste personene i hennes liv! Det tok en stund før jeg skjønte det.

Når det gjelder kjærlighet, er det virkelig ikke noe å bekymre seg for :). Man har absolutt plass til alle sine barn i hjertet sitt, og det går også fint å vise det i hverdagen. Men det blir jo helt klart mindre på hver, da.

Det er lettere med tredjemann, egentlig, fordi det er så mye som skjer rundt ham hele tiden. Han storkoser seg på gulvet når jentene er hjemme, for da er det så mye gøy å se på. Han er mer sutrete og blir lei av å leke alene når det bare er oss to.

Det ER mye med tre barn. Når man er to voksne, går det greit, men det er i overkant krevende når man (jeg) er alene med dem. Jeg skal jo følge og hente de to eldste i barnehagen, på hver sin (lite barnevognvennlige) avdeling, med lillebror på slep. Og det passer ALDRI i forhold til hans måltider og lurer... Og av og til krever han jo en hel voksenressurs, f.eks. når han skal mates, skiftes på eller legges. Og da er det jo ingen voksne igjen til de to andre :(.

Man skal ihvertfall være ved god helse for å ha tre tette... :(

Jeg håper på London til våren, ja. Jeg SKAL bli bra igjen, selv om det av og til ser veldig håpløst ut. London er fint før jul også, da... med juleshopping... men det blir bra til våren også.

Endret av lille katt
Skrevet

:kyss2:

Er så morsomt med alle de små glimtene fra hverdagen deres! Ler for meg selv av Turneroses små og store betraktninger :hjerte:

Så dumt at magesjauen melder sin ankomst, dere har virkelig hatt en skikkelig turn nå! Stakkars liten kropp.

Klar for tur :rodmer: tenke seg til...

:kyss:

Skrevet

Da vi fikk nr. 2, var det delingen av oppmerksomheten som var det vanskeligste. A var jo en sånn snill baby som kunne ligge for seg selv, og ble dermed liggende mye for seg selv mens vi styrte rundt med D. Jeg hadde svart samvittighet, helt til jeg en dag innså at A faktisk hadde ganske mye underholdning i storesøsteren sin. Det var jo ikke bare mamma og pappa som var de viktigste personene i hennes liv! Det tok en stund før jeg skjønte det.

Når det gjelder kjærlighet, er det virkelig ikke noe å bekymre seg for :). Man har absolutt plass til alle sine barn i hjertet sitt, og det går også fint å vise det i hverdagen. Men det blir jo helt klart mindre på hver, da.

Det er lettere med tredjemann, egentlig, fordi det er så mye som skjer rundt ham hele tiden. Han storkoser seg på gulvet når jentene er hjemme, for da er det så mye gøy å se på. Han er mer sutrete og blir lei av å leke alene når det bare er oss to.

Det ER mye med tre barn. Når man er to voksne, går det greit, men det er i overkant krevende når man (jeg) er alene med dem. Jeg skal jo følge og hente de to eldste i barnehagen, på hver sin (lite barnevognvennlige) avdeling, med lillebror på slep. Og det passer ALDRI i forhold til hans måltider og lurer... Og av og til krever han jo en hel voksenressurs, f.eks. når han skal mates, skiftes på eller legges. Og da er det jo ingen voksne igjen til de to andre :(.

Man skal ihvertfall være ved god helse for å ha tre tette... :(

Jeg håper på London til våren, ja. Jeg SKAL bli bra igjen, selv om det av og til ser veldig håpløst ut. London er fint før jul også, da... med juleshopping... men det blir bra til våren også.

Tusen takk for et supert svar! :jepp: Litt godt å høre at jeg ikke er den første som tenker på dette, og at det tross alt går seg til! Og det med at storesøsken også er en viktig ressurs for lillesøskenet, det hadde jeg overhodet ikke tenkt på!

Klart du blir bra igjen! :Nikke:

:kyss2:

Er så morsomt med alle de små glimtene fra hverdagen deres! Ler for meg selv av Turneroses små og store betraktninger :hjerte:

Så dumt at magesjauen melder sin ankomst, dere har virkelig hatt en skikkelig turn nå! Stakkars liten kropp.

Klar for tur :rodmer: tenke seg til...

:kyss:

Vi har hatt en fin uke sammen! :jepp: Og det er fint å skrive om det her også, for jeg kommer jo til å ta vare på denne dagboka og ha det for ettertiden. :)

Vet ikke helt om det er magesjau eller om magen hennes rett og slett bare er sånn... Vi finner jo ikke helt ut av om det er noe hun reagerer skikkelig på. Og på ferie hadde hun skikkelig hard mage, selv om kostholdet var rimelig likt. :vetikke: Bæsjebleier er uansett lite kompatibelt med meg om dagen, mannen har byttet alt av bleier siden i sommer. :ler:

Jaaa! :strix: Tur blir bare så bra! Det eneste jeg har tenkt på er at det muligens ikke blir så enkelt å låne bort bæretøy og sånt. ;)

Skrevet (endret)

Hehehe, se hva jeg kom over på

Jeg elsket det programmet, og kan fortsatt sangen på rams - har lært den til Turnerose også, som synger fornøyd i vei om "apekattenoa". :ler:

I dag har vi ryddet og ordnet, vært på senteret og spist lunch, og ellers putlet rundt. Lagde nyyydelig kakao til kvelds - prøv å helle varm kakao over et par After Eight og rør godt ut - nomnom! Turnerose drakk også to kopper med kakao (dog uten After Eight, det ville hun ikke ha), og hadde skikkelig kakaobart til hun skulle legge seg. :ler: Tror jeg har fått på plass de siste julekalendergavene, og har pakket inn og merket enda noen julegaver. :tommelsmil:

Har ambisjoner om å få ryddet spisebordet før jeg legger meg - får se hvordan det går... Har ordnet litt i dag, satt frem adventsstaken (som er veldig lite adventete, det er denne fra Menu). Men jeg er da heller ikke så veldig adventete av meg, så det passer i grunnen godt. ;) Kjøpte et par azaleaer forrige dagen, røde, så det begynner vel faktisk å bli litt jul her. Turnerose er veldig opptatt av jul, men mest av juletreet (hun spør annenhver dag om vi snart skal ha "ånkli" juletre nåååå) og gavene. :ler: Vi hentet hovedbok for november fra Bokklubbens Barn på posten i dag, det var Karsten og Petras julebok + Blåfjell-kalenderen. Boka var faktisk utrolig fin, med masse hobbyidéer, litt om de ulike juletradisjonene på et veldig rett nivå og i det hele tatt. Så i morgen skal vi lese litt om advent, tenne adventslys og markere at vi nærmer oss jul, selv om vi strengt tatt tenker lite på det kristne budskapet i julen. Synes mange av tradisjonene er fine likevel, jeg. Og drar det ikke helt dit at jeg sier at vi feirer solsnu i stedet for jul. ;)

Nei, nå er det Aidensfield her! :gjeiper:

Endret av *Joyce*
Skrevet

Innom.... :) Ha en fin advenskveld! :)

Høres ut som dere koser dere! :klemmer:

:klemmer: til begge!

---

Sliiiten... Turnerose er en smule slitsom om dagen når begge vi voksne er hjemme, veldig sutrete og tester konstant grenser. I tillegg har vi vært hos foreldrene mine, som er slitsomt i seg selv, jeg sov dårlig i natt, og i det hele tatt. Og gjett hvem som ligger oppe og ikke vil sovne... :sukk:

Samtidig har vi hatt en koselig kveld etter at vi kom hjem, til tross for et par "episoder". Turnerose og jeg bakte shortbread, som vi spiste sammen med varm og krydret eple- og appelsinjuicetoddy. :sikle: Tente adventslys og leste litt om advent i Karsten og Petra-boka.

Er litt ambivalent til uka som kommer, kjenner jeg... Barnehage igjen kan bli en overgang, og i tillegg er det UL og et par andre ting som jeg ikke udelt gleder meg til. Men det går vel bra.

Skrevet

Æsj, nå er jeg rimelig lei av å spy. :( Frokosten kom opp igjen i dag, i kjøkkenvasken siden jeg ikke rakk opp trappa til badet. Enkelte dager er det tyngre enn andre. Er spent på hvordan det går på onsdag, når vi skal på UL ganske tidlig, må få Turnerose i bhg først og så komme oss gjennom byen. Stress = mer kvalme, så ja... I dag var det nok det faktum at Turnerose skulle i bhg for første gang på 3 uker som stresset meg. Heldigvis var mannen klar til å ta levering, for jeg kastet opp type 3 minutter etter at de gikk ut døra. :sukk:

Satser på at dagen kommer seg litt...

Skrevet

:troest:

Kjipt med den oppkasten. Er det verst om morran, eller varer kvalmen hele dagen?

Skrevet (endret)

Uffa, håper kvalmen din bedrer seg snart :troest:

:troest:

Kjipt med den oppkasten. Er det verst om morran, eller varer kvalmen hele dagen?

Takk, jenter! :klemmer: Jeg er ikke egentlig voldsomt kvalm lenger, Alabama, men jeg kaster opp fremdeles... Med Turnerose var det motsatt, spyingen ga seg først, var kvalm i 3-4 uker etterpå. Men jeg kaster stort sett bare opp på morgen/formiddag.

---

Juhu! Funkjogging har tilbud på vanntett fleece, så nå har jeg fått kjøpt inn til å sy meg postpartum-bind. :skya: Ikke den fargen jeg hadde valgt (den ser litt sånn blågråturkis ut på bildet), men det er heeelt greit når det var halv pris på det. ;)

Endret av *Joyce*
Skrevet

Kjedelig med oppkast :klemmer: Hvordan har det gått i dag? Jeg var rimelig lei etter uke 12-13 og kastet langt fra like mye opp som deg :sjenert: Men jeg var mye kvalm da, ikke noe gøy å gå rundt og "nesten" spy hele tida. Veldig fornøyd med resultatet da, så det var verdt det :ler:

Imponert over at du syr egne bind :fnise: Tenker du å bruke de helt fra fødselen eller? Jeg syns "sykehusbleiene" var gull de første dagene..

:klemmer:

Skrevet

Forstår ikkje at du orkar å vaske bind, altså...

:daane:

Håpar veka blir bedre enn du fryktar! :klemmer:

Skrevet

Kjedelig med oppkast :klemmer: Hvordan har det gått i dag? Jeg var rimelig lei etter uke 12-13 og kastet langt fra like mye opp som deg :sjenert: Men jeg var mye kvalm da, ikke noe gøy å gå rundt og "nesten" spy hele tida. Veldig fornøyd med resultatet da, så det var verdt det :ler:

Imponert over at du syr egne bind :fnise: Tenker du å bruke de helt fra fødselen eller? Jeg syns "sykehusbleiene" var gull de første dagene..

:klemmer:

Tja, frokosten kom opp som forventet, men det gikk greit. Har vært på noe sånn informasjonsmøte hos NAV - dønn kjedelig, og med uhyre lite informasjon jeg ikke har googlet meg frem til på egenhånd. Men jeg traff en nabo der og fikk skyss hjem, så alt i alt var det ikke så ille. ;)

Resultatet av kvalmen er veldig, veldig verdt det! Og man glemmer - om ikke at man har vært veldig kvalm, så ihvertfall hvor kjipt og slitsomt det egentlig er. :ler:

Tja, det første døgnet eller så blir det sikkert sykehusbleier. Men jeg vil hjem så raskt som overhodet mulig, og jeg trives mye bedre med tøybind enn med engangs. Engangs blir så tett, og jeg merker at jeg begynner å klø av det etterhvert. Har brukt tøybind (og menskopp, sånn til vanlig) siden før Turnerose ble født, og det funker veldig bra for meg. :) Brukte tøybind til renselsen sist, også, fra jeg kom hjem fra sykehuset.

:kose:

Forstår ikkje at du orkar å vaske bind, altså...

:daane:

Håpar veka blir bedre enn du fryktar! :klemmer:

De vaskes jo sammen med tøybleiene, så det er ikke så mye ekstra jobb. ;)

Tusen takk, søte du! :klemmer:

Skrevet

Ah, jeg har en bedre dag i dag. Det er bare enkelte dager som den kvalmen og det styret den fører til er litt ekstra tungt. Har som sagt vært på møte hos NAV, kjedelig, men det er mye pisk og lite gulrot fra deres side, så det var bare å stille opp. :ler:

Og på Rema ved NAV-kontoret fant jeg jamen meg en kilo usaltet smør. :fnise: Og tre nøster Mor Aase-garn til å lage tovatøfler til en venninne i julegave. :) Fikk som sagt sitte på med en nabo hjem, og det var veldig deilig, siden det hadde begynt å regne mens vi var der inne. Hun er så trivelig, og siden hun også går hjemme om dagen, avtalte vi å ta en kaffe eller lunch sammen en dag. Det blir bra! :jepp: (Men i dag hadde hun sykt barn og måtte skynde seg hjem.)

Nå tror jeg virkelig det er på tide å erstatte den returnerte frokosten med litt lunch. Suuulten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...