Gå til innhold

Bortevekkistan

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huh! Sliiiten. I dag har vi nemlig vært i juleselskap. :ler: Foreldrene og broren min reiser vekk snart, og skal være borte i et par måneder. Så (min) bestemor syntes at det måtte bli en slags før-julaften til ære for dem nå før de drar. Litt sært, men koselig nok.

Julemat var dog ikke det som sto på ønskelisten min i dag. :eeeh: Ble skikkelig uggen. Dette var ribbe-siden av familien, og jeg er ikke så veldig glad i ribbe i utgangspunktet, men i dag var det sånn at jeg kjente at om jeg tok EN bit til, så ville det komme opp igjen. :spy: Så da ble det loff med smør og vann på meg, hehe. Hjalp nok ikke at jeg var sliten og trøtt etter reisen og en litt urolig natt, heller, kvalmen er jo helt klart tydeligere da. Håper formen kommer seg til pinnekjøttet serveres på julaften. :nigo:

Turnerose fikk hovedjulegaven sin fra mampap i dag, de ville så gjerne se reaksjonen hennes når hun pakket opp. Vi voksne visste jo hva det var - hun har nemlig ønsket seg roooosa sparkesykkel en god stund nå, og det var jo selvsagt det hun fikk. Den fra Micro, med tre hjul. Stor stas!

Ellers lurer vi litt på om hun har fått brennkopper, så det blir nok en tur til legen i morgen.

Skrevet

Iiik, brennkopper! Høres fælt ut. D hadde svært hissige vannkopper da hun var 1,5, og vi lurte også på brennkopper. Hadde fryktelige blemmer rundt munnen og i bleieområdet. Men det var bare veldig hissige vannkopper. Grusomt!

Misunnelig på dere som har vært på Madeira, altså! Londonturen røyk her :(.

Og pinnekjøtt :nigo:. Jeg er klar!

Skrevet

Iiik, brennkopper! Høres fælt ut. D hadde svært hissige vannkopper da hun var 1,5, og vi lurte også på brennkopper. Hadde fryktelige blemmer rundt munnen og i bleieområdet. Men det var bare veldig hissige vannkopper. Grusomt!

Misunnelig på dere som har vært på Madeira, altså! Londonturen røyk her :(.

Og pinnekjøtt :nigo:. Jeg er klar!

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde tenkt tanken på at det kunne være noe annet enn utslett pga mye bading i klorvann (jeg tåler ikke klor så godt selv), kombinert med litt mye is og frukt... Men mamma sa i går at hun syntes det lignet veldig på brennkoppene jeg hadde som barn, så da er det greit å få sjekket det, tenker jeg. Vi fikk time hos sykepleier kl 11. :) Vannkopper har vi ikke hatt enda, hvordan gikk det hos dere? Må si jeg gruer meg litt til det kommer... Husker hvor vanvittig det klødde på meg selv, og broder'n holdt vel nesten på å rive av seg håret da det stod på som verst. Uff!

Så utrolig kjipt at Londonturen røyk. :( Du får ha en erstatningstur i kikkerten som "premie" når krystallsyken gir seg! :Nikke:

Pinnekjøtt! Åh, jeg gleder meg! Kjøttet ankommer huset neste helg, svigermor som salter og tørker. Det må henge litt mer til tørk her før julaften, også må vi få skåret det opp selv i år. Lurer på hvor man får gjort det i Oslo? Strøm-Larsen? Svigermor får det selvsagt gjort på slakteriet... :ler:

:klemmer:

Skrevet

Tidlig opp i dag for å få legetime + si fra i bhg, så da fikk jeg tilogmed ha morgenspyingen min for meg selv... :lol: Blæh, altså. Turnerose kom akkurat tuslende ned trappa, så jeg fikk en time for meg selv på morgenkvisten. Deilig!

Skrevet

Velkommen hjem!

Håper dere har hatt noen gode uker :jepp:

Oh, vannkopper og brennkopper er kjedelige saker. Fint at dere får sjekket det ut!

Julemat i november høres heftig ut. Forstår at ribbe ble litt i overkant. Selv som ikke-gravid er jo det kvalmende... :sjenert:

Råsa sparkesykkel hørtes fint ut, da. Flaks at det ikke er noe snø enda. Må være praktisk å slippe "øvelseskjøring" i stua :fnise:

Lykke til hos legen! :klemmer:

Skrevet (endret)

Velkommen hjem!

Håper dere har hatt noen gode uker :jepp:

Oh, vannkopper og brennkopper er kjedelige saker. Fint at dere får sjekket det ut!

Julemat i november høres heftig ut. Forstår at ribbe ble litt i overkant. Selv som ikke-gravid er jo det kvalmende... :sjenert:

Råsa sparkesykkel hørtes fint ut, da. Flaks at det ikke er noe snø enda. Må være praktisk å slippe "øvelseskjøring" i stua :fnise:

Lykke til hos legen! :klemmer:

Takk, kjære deg! :klemmer: Vi har hatt det knall, som alltid. :)

Uff, ja, ribbe er ikke min favoritt i utgangspunktet, og i går ble det bare helt, helt feil. Maten var jo nydelig, b&b hadde vært på Strøm-Larsen og handlet som de alltid gjør, men det ble bare fælt! Bestemor var veldig forståelsesfull, da, hun var nok litt over gjennomsnittet kvalm da hun var gravid hun også. ;)

Hehe, gjett hva Turnerose bedriver nå, da? Jo, øvelseskjøring i stua. :ler:

Lyst til å finne på noe en dag denne uka? Skal være OBOS-kveld på senteret her på onsdag, var en del ok tilbud. Kanskje du ville vært med en tur? Så kan vi ta en kaffe på kafeen i samme slengen? :klemmer:

Endret av *Joyce*
Skrevet

A og sambo hadde brennkoppar i fjor, stakkar... :kgbaby: Eg hadde det som liten, men trur ikkje ein blir immun av det? (i motsetning til vannkoppar)

Så moro med tohjulssykkel! Apropos øvelseskjøring: me har trehjulssykkelen inne her ennå, som A fekk til 2-årsdagen. Det er såpass bratt utanfor at den får bli inne til neste sommar. Så her er det sykling rundt sofaen og rundt kjøkkenøya. Men ho er flink då, det er lite krasjing :)

Å, pinnekjøtt! :rodmer: Me røyker pinnekjøtet, det er supergodt! Og om du tek med ribba til ein slaktar kan han sikkert skjære det opp for deg. Me skjer det opp sjølv, du treng berre ei sag og ein god kniv til jobben.

Syns ribbe er godt og eg, fett ja, men det blir ikkje (rom)jul utan ribbemiddag. Med rødkål og salt potetgull!

- det er så kjekt å sjå tickeren din! 17 veker :rodmer: Snart UL!

Skrevet

A og sambo hadde brennkoppar i fjor, stakkar... :kgbaby: Eg hadde det som liten, men trur ikkje ein blir immun av det? (i motsetning til vannkoppar)

Så moro med tohjulssykkel! Apropos øvelseskjøring: me har trehjulssykkelen inne her ennå, som A fekk til 2-årsdagen. Det er såpass bratt utanfor at den får bli inne til neste sommar. Så her er det sykling rundt sofaen og rundt kjøkkenøya. Men ho er flink då, det er lite krasjing :)

Å, pinnekjøtt! :rodmer: Me røyker pinnekjøtet, det er supergodt! Og om du tek med ribba til ein slaktar kan han sikkert skjære det opp for deg. Me skjer det opp sjølv, du treng berre ei sag og ein god kniv til jobben.

Syns ribbe er godt og eg, fett ja, men det blir ikkje (rom)jul utan ribbemiddag. Med rødkål og salt potetgull!

- det er så kjekt å sjå tickeren din! 17 veker :rodmer: Snart UL!

Jeg hadde det også som barn, et par ganger, visst. Så man blir nok ikke immun. Ikke den verste sykdommen, da, utenom brennkoppene er formen strålende. Ikke så dumt å være hjemme med henne da. ;)

Hehe, Turnerose har en sånn inne-"sykkel" - en giraff med fire hjul. Går unna på den også. :ler: Men lite kræsjing her også. Dog noe sutring om noen har vært så dumme at de har satt en stol litt for langt ut. Hun kan jo ikke gå av for å flytte på ting, må vite! :fnise:

Ah, har dere røykt pinnekjøtt? Har du vært vant med det hjemmefra også? Mannen insisterer på at det må være urøykt - jeg har aldri smakt røykt, så jeg stoler blindt på ham. :ler: Hehe, vet vi kan skjære opp selv, men latskapen lenge leve... Finner nok ut av det. :) Ikke allverdens med slaktere i Oslo lenger, men Strøm-Larsen er superflinke, så det blir nok sikkert der vi hører. Kan alltids slenge med noen gode pølser i samme slengen, liksom. :nigo:

Jeg vet ikke hva det er med ribba, jeg... Blir bare ikke vant med det, selv om jeg har fått det servert annethvert år i hele oppveksten (hos min britiske bestemor var det naturlig nok kalkun på julaften, sånn skikkelig engelsk med gravy, stuffing, roasties etc - det har vi gjerne på førstedag nå, hvis vi er hjemme). Svigers har det også ribbe i jula, men som regel på nyttårsaften, tror jeg. Hos bestemor og bestefar er det ribbe, skinkestek (som jeg til gjengjeld liker veldig godt, men de hadde ikke fått tak i til i går), sosisser og medisterkaker, poteter, bestefars hjemmelagde surkål (DEN er god, den!), tyttebærsyltetøy, svisker... Jeg pleier som regel å ta biiittelitt ribbe, masse skinkestek og litt medisterkaker og sosisser. :ler: Og masse-masse surkål! Men i går smakte det virkelig ikke. Ble for tungt og feil. Husker det gikk rimelig greit på julaften da jeg var gravid med Turnerose, men da var jeg jo en del lengre på vei.

17 uker, ja! :rodmer: Det går fort nå!

:kose:

Skrevet

Vi har vært hos legen, og det var nok brennkopper, ja. Fikk resept på Fucidin; ellers hadde vi gjort rett utfra hva vi googlet oss frem til i går. Vasket med Klorheksidin og smurt med Brulidine, men legen hadde bedre erfaring med Fucidin, så da fikk vi det i stedet. Hun må være hjemme til sårene begynner å gro, spent på hvor lang tid det tar... Blir lang ferie for henne, dette! :ler: Men det er ikke så dumt, jeg tenker at vi kan bake litt og sånt til jul. :) Mye å finne på i førjulstida!

Etterpå gikk vi bort på senteret etter Fucidinen, og i samme slengen spiste vi lunch. Turnerose ville ha bolle (jeg orket ikke krangle :ler:) og jeg spiste et knallgodt rug-rundstykke med noe skinkegreier, kremost, grønnsaker og balsamico. :sikle: Vi fikk også handlet noen bursdagsgaver - begge Turneroses bestefedre har bursdag noen få dager før jul - nytt inne-ute-termometer til oss siden det vi hadde har gått i stykker (den ledningen som henger ut av vinduet brakk av etter fem år, ikke egentlig så galt!), litt innpakningspapir og bånd, juleservietter (Turnerose fikk selvsagt velge ;)), en sånn Lékué decopen som jeg tenkte å bruke til pynting av pepperkaker og sånt, samt deodorant og leppepomade til meg.

På veien hjem hentet vi to iherb-pakker som hadde kommet mens vi var borte, jeg bestilte litt julestæsj før vi dro på ferie. Må ha til å lage sjokolade og sånt til jul. :) (Da vi kom hjem lå det selvsagt en hentelapp til i postkassa, så da blir det strafferunde i morgen. :ler:) Og vi handlet fiskekaker til middag i fiskebutikken, litt grønt til i grønnsakssjappa og var innom Narvesen for å se etter siste nummer av Family Living, der Underbara Clara er intervjuet om jul. Det hadde de ikke, da, så jeg får finne det en annen dag. :) Må ned på Operaen for hente billettene til Nøtteknekkeren en dag, så kan se i sentrum.

Nå sitter jeg og nerder her, mens Turnerose spiser pistasjnøtter og ser på Peppa Pig. Hun har nå sett episoden "Peppa's Christmas" fire ganger på rad. Nevnte jeg at ungen gleder seg til jul? :tree:

Forøvrig ser jeg til min store begeistring at julegaveshoppingen nærmer seg fullført. Digg!

Skrevet
:hoppe: for 17 uker! Bare en uke igjen til ordinær UL, da? Hvordan ser magen ut?
Skrevet

Pinnekjøttet skal selvsagt være røkt :nigo:. Nam!

Er heller ikke så begeistert for ribba. Spiser pliktskyldigst et lite stykke, og tar heller litt mer tilbehør. Pleier ikke å bli så stappmett på julaften, jeg :).

Koselig å lese om deg og Turneroses hjemmedager. Må si at jeg til tider gjerne skulle hatt bare ett barn å håndtere... :sjenert: Fælt å si sånt høyt, kanskje - men jeg har jo ikke vært meg selv på aldri den tid. Så det er jo ikke barnas feil, stakkars.

Det gikk forøvrig veldig bra med D da hun hadde vannkopper. Hun var så liten, bare halvannet, og selv om hun var veldig plaget taklet hun det overraskende bra. Hun lærte ihvertfall et nytt ord de dagene: "det kløl".

Og ja - det blir definitivt Londontur så snart dritten har gitt seg! Forhåpentligvis i april-mai!

Skrevet (endret)

Jeg har jentefølelse altså :jepp:

:babyjente:

Jeg syns pinnekjøtt er best røkt, men, smak og behag :)

Endret av Tusle
Skrevet

Og jeg liker pinnekjøttet urøkt ;)

Koslig å lese om dagene deres, har savnet oppdateringene dine mens du var borte! :klemmer: Håper Turnerose blir frisk av brennkoppene snart, selv om det høres ut som dere koser dere hjemme også da :jepp:

Det blir kjempespennende med UL! Og så koslig med bevegelse :rodmer: Hvordan er det å være gravid igjen egentlig, når du har vært gjennom alt en gang før? Nå har det jo vært noen dårlige opplevelser på veien, så det er kanskje lett å bli litt preget av det. Er bare litt nyskjerrig på hvordan det er å være gravid igjen når man har barn fra før? :gravid: Syns mange sier at det går så raskt andre gang? Kommer det magebilde? :lur:

Du er heldig (evt veldig flink!) som ligger så godt an med juleshoppingen! Her går det heller trått.. og jeg som trodde jeg skulle få så god tid i permisjon :ler:

Skrevet

Alabama: UL på onsdag neste uke. Blir spennende! :jepp: Hehe, magen vokser, merker livmoren i overkant av navelen nå, men jeg må nok ærlig innrømme at ferien har brakt med seg et par ekstrakilo som ikke akkurat har gjort underverker for magefasonen... :sjenert::ler:

lille katt: Jeg skjønner deg godt, jeg, angående det med ett barn. Jeg tenker mye på det om dagen, hvordan det vil bli å skulle fordele oppmerksomhet og kjærlighet på to. Altså, jeg tviler ikke et øyeblikk på at jeg har "plass til begge" i hjertet, men det å klare å uttrykke det, vise det i hverdagen kan sikkert bli en utfordring. Og du har jo tre! Jeg bare bøyer meg i støvet. :pls:

"Det kløl", ja. :ler: Jaja, en gang må man jo lære det uttrykket også! ;)

London i april-mai er jo toppen! :tommelsmil: Egentlig bedre da enn nå, værmessig. Grått og trist London er liksom så veldig grått og trist.

Tusle: Ført opp på lista! :jepp:

*kose på*

lilly: Hehe, det er jo den ideelle situasjonen, et på de fleste måter friskt barn, men med symptomer som gjør at barnehage utgår. ;) Hun er sitt vanlige, glade, trivelige jeg, og da er det lett å kose seg med henne!

Hmm, hvordan det er å være gravid igjen... Tja, det har jo vært preget av en god del mer bekymring denne gangen, betydelig mer enn det var med Turnerose. Men det henger jo sammen med MAen. Jeg kjenner at det fortsatt henger litt i, og jeg føler meg fortsatt ikke helt trygg før ULen til uka. Jeg kjenner jo bevegelse, men går rundt og betviler mine egen opplevelse av det - kanskje det bare er luft? Men det går definitivt mye fortere, ja! Herlighet, med Turnerose hadde jeg til enhver tid stålkontroll på hvor langt jeg hadde kommet, hva som skjedde av utvikling for hver uke; sånn er det ikke nå. ;) Takk og pris for gravid-apps på telefonen. :ler: Jeg har rett og slett ikke tid til å tenke så mye på det gjennom dagen, og når jeg blir liggende våken og tenke på kvelden, så er det mer på bekymringer enn svangerskapsdetaljer... :sjenert:

Mulig det kommer magebilde etterhvert, men jeg er ikke så hard på å ta dem. Var ikke det med Turnerose heller. :flau: Jeg har et litt sånn ikke-eksisterende forhold til magen min til vanlig, så jeg føler meg liksom ikke helt komfortabel med å dokumentere den så voldsomt. ;)

Julegavene, ja - klok av oppveksten! :ler: Mamma og pappa er fullstendig håpløse, de handler ikke én gave før i aller siste liten, og jeg husker det som helt forferdelig. Bare stress og mas og styr og krangling og blæh. Alt jula ikke skal være, liksom. Så helt siden jeg begynte å kjøpe julegaver selv har jeg vært ute i god tid, pakker pent inn og legger klart til utdeling. :ler: Min (ellers ganske skjulte) pedantiske side, antar jeg. ;) Samme med julematen, juletreet og det som hører med. Mannen synes jeg er fullstendig gal, men han er som regel glad for det når vi slipper å stresse ut etter ting lille julaften. :fnise:

Skrevet

I dag er ikke formen til Turnerose like god. Det er en slapp og febervarm jente som sitter i stolen her med et godt grep rundt Ullrik (bamsen) og ser på Timmy. Men hun var strålende fornøyd med å få pasta og så is til frokost/brunch. :ler: Litt laber matlyst i dag, så da frister jeg med det jeg kan. Og pasta (fullkorns-elgpastaen fra Ikea) og is er favorittene over alle, uansett form. :)

Jeg er skikkelig irritert på mannen i dag... Han satt oppe til kl 4 i natt/morges (:klaske:), og sov ergo hele morgenen. Sto opp med Turnerose i 11.30-tiden, da jeg kom hjem fra psykologen. :roll: Da hadde han ikke: Hengt opp vasken, som han skulle før han la seg, vasket opp, som han også skulle før han la seg, ei heller ryddet, ringt barnehagen, jobbet... Gah! Jeg blir bare så eitrande forbanna, for det er så unødvendig. Han vet at han ødelegger for hele gjengen dagen etter når han sitter oppe hele natta, men det gjentar seg litt for ofte likevel. Grrrr. :kjempesinna: Og litt ekstra irriterende når Turnerose ikke er i form og ergo har klistret seg inntil meg hele natta, så jeg også har sovet elendig. :sukk:

Men får vel gjøre det beste ut av det...

Skrevet

Og jeg liker pinnekjøttet urøkt ;)

:Nikke:

Det må være rart når livmora kjennes så godt og blir så stor at den kjennes tydelig langt opp i magen! :Nikke: Jeg synes jeg kjenner min over skambenet nå, sånn fem-seks cm over, men føler liksom at den ligger litt beskyttet enda. Gruer meg nesten til den blir større. Kommer til å være livredd for å få et dult i magen! :fnise:

Et par ekstra feriekilo er vel ikke noen du trenger å bekymre deg for, du som kaster opp fortsatt! :klemmer:

Skrevet

Vi spiste bare ribbe før, men for ca. 10 år siden begynte vi med annenhver julaften med ribbe og annenhver med pinnekjøtt (litt usikker på om det er røykt eller urøykt vi pleier å ha :klo: men det er ihvertfall veldig godt). Og da har vi som regel den andre retten på 2. juledag slik at vi får alle godsakene i løpet av jula. Og innmatpølse til ribba er nyyyydelig, men ikke så vanlig her på nordvestlandet, så vi pleier å kjøpe det når vi er på østlandet en tur før jul. Åh, gleder meg til all den gode julematen! (som forhåpentligvis smaker like godt selv om jeg er gravid) :sikle:

Skrevet

Hehe, gjett hva Turnerose bedriver nå, da? Jo, øvelseskjøring i stua. :ler:

Lyst til å finne på noe en dag denne uka? Skal være OBOS-kveld på senteret her på onsdag, var en del ok tilbud. Kanskje du ville vært med en tur? Så kan vi ta en kaffe på kafeen i samme slengen? :klemmer:

:fnise: øvelseskjøring på stua høres supert ut :fnise:

Fikk jeg med meg dette...? Neida. Går ikke kjapt for tida... Beklager! (befinner meg i en rar liten boble fortida, er visst 5 uker på vei med en juli-hemmelighet :) Juhu! Fører bla til at jeg ikke lader tlf, glemmer den hjemme etc) :rodmer: Fikk H hjem i går, var ute og spiste + at han måtte ha endel hjelp med noe skole-greier så kunne ikke. Så meldingen din først da jeg var hjemme pga tomt batteri...

te/kaffe en annen dag?

:klemmer:

Skrevet (endret)

Alabama: Hehehe, artig med disse pinnekjøttpreferansene! :ler:

Jeg fant egentlig aldri helt ut av livmoren i første svangerskap. :lol: Syntes det var vanskelig å kjenne denne "kanten" og visste vel heller ikke helt hva jeg lette etter... Mye enklere denne gangen, sikkert også litt fordi den har kommet fortere opp over skambeinet. Pluss at KS-arret ligger som en sånn merkelig "pølse" under huden nå som livmoren vokser... Hehe. The joys of childbearing. Det med dult i magen er ikke farlig, var veldig bekymret for det i første svangerskap jeg også, men nå, med en særdeles aktiv snart-3-åring i hus, er det jamen vanskelig å unngå noen dult her og der. :ler: Fosteret ligger godt beskyttet av livmor, fostervann m.m., så så lenge det ikke er sånne skikkelig slag som gir ubehag i etterkant, er det ikke så stor grunn til bekymring, sånn jeg har skjønt det. :)

De feriekiloene... Problemet er jo at jeg nå stort sett spyr før frokost (vann, basically), og da har det jo lite for seg, vektmessig. :ler:

Haley: Rart det der med juletradisjoner, det er så mye forskjellig! Hos sviges spiser de seg gjennom hele rekka i løpet av juleuka: pinnekjøtt, kalkun, torsk, ribbe, lammesteik... Jeg er mett i flere uker etter at vi har vært der i jula. :ler:

rhubarb: Hva er det jeg leser!!! :hoppe: Du har jo verdens beste unnskyldning - det er det fineste jeg har lest på leeenge! Tårer i øyekroken her nå... :rodmer: Åh, kjære rhubarb, så gøy! Og juli - så nærme! Da kan vi jo sam-perme! :hoppe:

Kos deg med H og hemmeligheten! Hilse ham så mye og gratulere ham også!

Te/kaffe en annen dag, definitivt. Til uka? Og rop ut om du trenger ingefær-te, jeg kjøpte litt mye på sensommeren... :ler:

Jeg vet ikke en gang hva jeg skal skrive, så glad jeg er! :yvonne:

Jeg fikk forøvrig med meg en venninne med baby i går, så jeg fikk snust litt på 6 uker gammel baby. :hjerte:

Endret av *Joyce*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...