Pasjonsblomst Skrevet 3. januar 2012 #2481 Del Skrevet 3. januar 2012 Så flink du var! Håper kroppen roer seg nå snart.. Heldigvis er det ikke så masse oppfølging, bare en gang månedelig igrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 3. januar 2012 #2482 Del Skrevet 3. januar 2012 Så slitsomt det må være å ha det sånn! Jeg synes du var modig. Og kjempebra at jordmor tar deg på alvor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 3. januar 2012 #2483 Del Skrevet 3. januar 2012 Er det sånn at du må føde på vanlig sykehusavdeling pga keisersnitt sist? Jeg har også det såkalte "hvit-frakk-syndromet" og har alltid kjempehøyt BT ved første måling.. Til tross for at jeg er en hvitkledd selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 3. januar 2012 #2484 Del Skrevet 3. januar 2012 Godt nyttår, Joyce! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 3. januar 2012 #2485 Del Skrevet 3. januar 2012 Det kan ikke være lett å ha slike tanker rundt fødsel og barseltid. Jeg lå bare tre dager på sykehuset da nr to ble født, og da hadde jeg akutt ks. Så selv om det skulle ende med ks, trenger det ikke bety at du blir liggende spesielt lenge. Etter ks er fem dager vanlig, og da blir man jo omtrent sparket ut. Håper du får en fin kveld når alt får roet seg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #2486 Del Skrevet 4. januar 2012 Så flink du var! Håper kroppen roer seg nå snart.. Heldigvis er det ikke så masse oppfølging, bare en gang månedelig igrunn. Nei, forsåvidt ikke, men for hver kontroll går det med 2 døgn der jeg er rimelig ødelagt... Så det er ganske slitsomt. Så slitsomt det må være å ha det sånn! Jeg synes du var modig. Og kjempebra at jordmor tar deg på alvor Ja, var godt at hun var av det gode slaget! Er det sånn at du må føde på vanlig sykehusavdeling pga keisersnitt sist? Jeg har også det såkalte "hvit-frakk-syndromet" og har alltid kjempehøyt BT ved første måling.. Til tross for at jeg er en hvitkledd selv. Ja, jeg får ikke komme på ABC før jeg har hatt en evt "normal" fødsel først. Driver og sjekker ut muligheter for hjemmefødsel, da, om det er noe som kan være et alternativ til tross for KS. Det var jo ingen medisinsk indikasjon utover seteleie + stort barn. Jeppjepp, white coat hypertension er artig... Enkelte leger blir jo direkte fornærmet av det, det synes jeg er litt komisk. Godt nyttår, Joyce! Det kan ikke være lett å ha slike tanker rundt fødsel og barseltid. Jeg lå bare tre dager på sykehuset da nr to ble født, og da hadde jeg akutt ks. Så selv om det skulle ende med ks, trenger det ikke bety at du blir liggende spesielt lenge. Etter ks er fem dager vanlig, og da blir man jo omtrent sparket ut. Håper du får en fin kveld når alt får roet seg litt. Godt nyttår til deg også, vennen! Det med frykt for "lang" liggetid er nok mye av grunnen til at jeg er litt mer kravstor når det gjelder kontroller av diverse denne gangen. Jeg hadde jo så lav blodprosent sist, måtte ha blodoverføring og sånt, og det var jo mye av grunnen til at jeg måtte være der i 5 døgn. Da var det så vidt de lot meg dra... Så jeg skal få sjekket blodprosent på hver kontroll, og fikk altså lovnad om å få sjekket leie med UL mot slutten sånn at jeg slipper å bekymre meg for at det skal skje igjen. Men det hjelper dessverre ikke sånn voldsomt... Tanken på 3 liggedager er ganske skremmende, den også. Vil helst reise hjem etter de obligatoriske 6 timene, jeg, om det så er klokka 4 på morgenen... Nåja. Prøver å tenke "den tid, den sorg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #2487 Del Skrevet 4. januar 2012 Maiblomsten lekte nok bare gjemsel i går, for i dag la hun doppleren borttil, og vips! - der var hjertelyden. Jeg tror JM hadde bekymret seg mer enn meg, egentlig - utover ettermiddag og kveld i går var det full rulle i magen, med tydelige dunk som jeg faktisk kunne se utenpå. Så hun er vel bare sjenert, da! Og muligens en smule påvirket av sin mors generelle stressnivå i går? Men dette med sykehus og alt rundt det plager meg veldig. Jeg fikk ikke sove i natt, sovnet først kl 3.30, dvs 4 timer etter at jeg la meg, fordi jeg lå og grublet og tenkte. Prøver liksom å finne ut av hvor denne voldsomme skrekken kommer fra, men det er ikke så lett... Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med minner fra da bestemoren min døde, jeg var ikke så veldig stor, men stor nok til å huske mye fra den siste uka hennes utrolig klart. Så vidt jeg kan huske var det mitt første møte med sykehus og hvite frakker. Ikke vet jeg om det er det som er årsaken... Uansett, jeg har som nevnt begynt å sjekke litt rundt mulighetene for hjemmefødsel. Om det er et alternativ, tror jeg absolutt det kunne vært noe. Da kan jeg forholde meg til én person, og ikke minst være i (for meg) trygge omgivelser. Men om det er noe hjemmejordmødre er villige til å gjøre, er jo en annen sak. Ellers gikk jeg bort til helsestasjonen i dag, ikke noe sjakktrekk. Auuuu! Men det måtte bli sånn, mannen har bilen på jobb, han skulle i et møte. Og HS ligger sånn til at det blir gåing uansett, selv om jeg bruker kollektivtrafikk, siden den ligger midt mellom to stasjoner, og bussen ikke går forbi. Det er jo på ingen måte langt, tar vel ca et kvarter å gå, men fy søren, så vondt jeg får i bekkenet! Det har jo frosset til igjen, så det er is på fortauene. Så nå sitter jeg med bena tekkelig samlet, det gjør minst vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 4. januar 2012 #2488 Del Skrevet 4. januar 2012 Synes du er tøff jeg som turte å spørre om alt du lurte på! Det er jo en veldig privat ting på mange måter, selv om JM har vært borti mange forskjellige situasjoner. Håper det ordner seg med hjemmefødsel eller ihvertfall kortest mulig liggetid og minst mulig komplikasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 4. januar 2012 #2489 Del Skrevet 4. januar 2012 Det vil sikkert være lettere neste gang du skal tilbake dit hvis du fikk tømt deg litt nå. Kan du ikke prøve å forhøre deg litt med jordmødrene som driver med hjemmefødsel? Hvis du gruer deg sånn til fødselen pga omgivelsene, så kanskje det kunne vært en løsning? Såfremt hun ligger riktig vei! Det stod en helside om sykeliggjøring av fødsler i Dagsavisen forrige uke og ei av jordmødrene mente at det var synd at flere ikke fødte hjemme. Har ei venninne som fødte hjemme, men har spurt henne lite om fødselen i grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #2490 Del Skrevet 4. januar 2012 Synes du er tøff jeg som turte å spørre om alt du lurte på! Det er jo en veldig privat ting på mange måter, selv om JM har vært borti mange forskjellige situasjoner. Håper det ordner seg med hjemmefødsel eller ihvertfall kortest mulig liggetid og minst mulig komplikasjoner Takk, søte du! Det vil sikkert være lettere neste gang du skal tilbake dit hvis du fikk tømt deg litt nå. Kan du ikke prøve å forhøre deg litt med jordmødrene som driver med hjemmefødsel? Hvis du gruer deg sånn til fødselen pga omgivelsene, så kanskje det kunne vært en løsning? Såfremt hun ligger riktig vei! Det stod en helside om sykeliggjøring av fødsler i Dagsavisen forrige uke og ei av jordmødrene mente at det var synd at flere ikke fødte hjemme. Har ei venninne som fødte hjemme, men har spurt henne lite om fødselen i grunn. Tja, usikker på om det blir bedre neste gang - jeg er fortsatt like håpløs hos legen, og hun har jeg gått hos i over et år. Ja, det er jo omgivelsene/settingen ved sykehusfødsel jeg har problemer med - jeg gruer meg ikke til selve fødselen, den føler jeg meg ganske trygg på at jeg skal klare. Såfremt hun snur seg rett vei, ja. Jeg hadde jo ikke vett til det selv heller, så jeg kan kanskje ikke forvente at barna mine har det, heller? Må se om jeg kan finne den artikkelen på biblioteket! Kjenner (eller, kjenner via forum) flere som har hatt hjemmefødsel, og som har vært veldig, veldig fornøyde. Så det bidrar nok til at jeg ser det som et godt alternativ. --- For det første - jeg må jo fortelle om gårsdagens positive hendelse også! Jeg bestilte jo bambusfleece til bleiesøm forrigedagen, 1 meter. Men siden hun tydeligvis var på slutten av rullen, fikk jeg hele 1,7 meter, uten å betale noe ekstra! Godt fornøyd med det kjøpet, ja! Nå sitter jeg med deilig duft fra soyalyset mitt og drikker en aldri så liten supersmoothie. Har vært sløv med supermaten og spist for mye sukker igjen i høst (relativt sett, jeg spiste praktisk talt ikke sukker i halvannet år før jeg ble gravid), men nå merker jeg at med tilnærmet normal form, er det gode vaner som vil frem igjen. Deilig! Jeg har forresten begynt å skrive litt i bloggen min igjen, med bilder av strikkeprosjekter og litt sånt, så om noen vil ha adressen, så send meg en PM. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 4. januar 2012 #2491 Del Skrevet 4. januar 2012 Bra det er flere mageboere som unngår doppleren Har du prøvd å sitte på fitness-ball når du har vondt? Det gjør underverker på mitt bekken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rhubarb Skrevet 4. januar 2012 #2492 Del Skrevet 4. januar 2012 Mange ting du har å tenke på Så bra du følte deg trygg nok til å ta det opp. Ikke alltid så enkelt å tørre å vise sårbarhet ovenfor nye mennesker. Følelsen av å skulle blottstille seg kan være ganske overveldende, synes jeg. Flinka! Hjemmefødsel høres spennende ut å undersøke mer om Og hurra for ekstra stoff på leveringa! Er bambus bra til klær også? Jeg har kjøpt litt ull/silke (eller sild/ulke som det går under her hjemme ) og endel ulltøy til en billig penge på tre bjørner sitt sluttsalg. Det er jo alt for tidlig, men prisene er helt supre. Og kvaliteten strålende, ser ut til å være de samme merkene som finnes på Helios. Fargene er litt så der , men mine stakkars barn kommer til å bli kledd i alle vakre farger, uavhengig av kjønn uansett :gjeiper: Klem på deg og håper denne natten bringer mere søvn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #2493 Del Skrevet 5. januar 2012 Unknown: Ja, det er helt supert med sånn ball! Sitter og gynger til stadighet. rhubarb: Nei, det er ikke så kult å blottstille seg ovenfor ukjente... Veldig stolt av at jeg turte. Bambus er visst supert til klær også, ja! Denne bambusfleecen er jo ganske tykk, sånn joggedresstoff, så kanskje ikke det jeg ville satset på til sommerbaby, men jeg har bestilt en meter av denne som jeg tenkte å sy noen bodyer, bukser og luer av. Har også kjøpt soyajersey fra samme sted. Kanskje vi skulle tatt en sydag sammen en dag? Både bambus og soya har litt tilsvarende egenskaper som ull; soya har i tillegg naturlig solbeskyttelse som jo er fint til sommerbabyer. Hocosa har jo super kvalitet! Og ull kan farges! Jeg har i grunnen planer om å farge opp litt av det naturhvite etter Turnerose, for det har diverse flekker - særlig bananflekker er jo umuuulige å få vekk. Kjenner flere som har farget ull med Wilton-konditorfarger, så det har jeg også lyst til å prøve. Jeg har kikket litt på Tre Bjørner-salget, jeg også, men endte opp med å handle balsamspray til Turnerose i stedet - den er helt fantastisk, og nå som de legger ned vet jeg ikke om den blir å få tak i mer. Definitivt en bedre natt i natt, ja. Lyst til å komme på besøk en dag til uka? I morgen er det planleggingsdag i bhg, så Turnerose er hjemme, vet ikke helt om du har lyst til å komme da... (Men jeg HAR glutenfrie brownies i kjøleskapet, da. ) --- Turnerose! Litt sånn ekstra glad i henne i dag, godjenta mi. Nå sitter vi og ser "The Snowman". Har dessuten hatt besøk av en liten en på 3 mnd i dag, herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #2494 Del Skrevet 5. januar 2012 Juhu! Hettehåndkleet jeg ønsket oss til Maiblomsten er nå på tilbud hos Bleieboden! Så nå er et giraffmønstret et på vei til oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rhubarb Skrevet 5. januar 2012 #2495 Del Skrevet 5. januar 2012 Så flott at natten var bedre Neste uke er fint, har litt planer men kan mandag og torsdag Oioi, sydag er fint! Og soya og bambus høres ut som gode greier, må sjekkes God natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 6. januar 2012 #2496 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Hei! Dumper innom her igjen jeg, har en litt rolig morgenstund (for en gangs skyld ) 1 stk giraff håndkle er allerede på vei, takk for godt tips Eller, du tipset vel om det allerede da jeg var gravid, men jeg kom aldri så langt som til å bestille.. bedre sent enn aldri! Koslig å lese om innkjøp og forbedredelser til maiblomsten sin ankomst! Jeg leser med stor interesse Syns jo allerede at jeg sitter på en haug med erfaringer og har mange tanker om hva jeg vil gjøre annerledes med nestemann, særlig i forhold til hva jeg vil kjøpe/lage og hva jeg ikke hadde trengt. Men det er vel sånn det er med alt, man blir litt klokere etterhvert Jeg syns du er modig som vurderer hjemmefødsel Skjønner at du ikke er glad i sykehus med alt det innebærer, jeg har ikke problemer med det - utover at det er pyton å dele rom med mange andre, rar mat osv Tror ikke jeg "tør" å føde en gang til uten å ha tilgang på epidural, jeg vil jo gjerne prøve uten, men det er godt å vite at man har muligheten ihvertfall. Jeg er sikkert mer pysete enn deg Vil veldig gjerne få se bloggen din hvis jeg får lov Holder stadig på med litt sy- og strikkeprosjekter, så det er ekstra gøy å se hva du holder på med! Edit: Glemte å spørre hvor du finner mønster til det du syr? Jeg ender opp med å tegne selv, det blir ikke alltid like vellykket for å si det sånn Mange fra meg! Endret 6. januar 2012 av *lilly* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molo Skrevet 6. januar 2012 #2497 Del Skrevet 6. januar 2012 Bare innom med en liten fredagshilsen, og for å si at jeg alltid følger med inne hos deg, selv om jeg er knapt så god på å legge igjen spor Det er kjempespennende å følge deg fremover nå, tenk at det ikke er så lenge til du er tobarns-mamma I tillegg inspirerer du meg alltid med gode tips til viktige innkjøp og andre musthaves Ha en strålende fredag, og riktig god helg! Ps. Utrolig hvor forskjellig man kan være når det gjelder sykehus og fødsler, min største skrekk ville være å føde hjemme med lang avstand til "medisinmenn" Du er tøff, du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 6. januar 2012 #2498 Del Skrevet 6. januar 2012 ville bare tipse om at de har masse produkter fra cuddledry på Feelunique også.. billigere enn norske priser såklart.. (ikke når det er salg da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #2499 Del Skrevet 9. januar 2012 Her har dagene gått fort, ser jeg! rhubarb: lilly: Yay for giraffhåndkle! Jeg må si jeg blir rimelig skuffa om de har endret stoffet og det ikke lenger er like mykt som det Turnerose har. Ja, man gjør seg noen erfaringer - og i tillegg ser jeg jo at vi har litt andre behov denne gangen, tildels fordi vi har en fra før, og tildels fordi vi bor annerledes (flyttet jo fra leilighet til rekkehus). Også kommer det jo nye, spennende ting på markedet, også... Jeg lar meg lett rive med! Haha, jeg får helt hetta av tanken på epidural, å "sitte fast" i ledninger og seng og i det hele tatt... Syntes det var skikkelig guffent med venefloner sist, følte meg skikkelig fanga. Så epidural vil jeg helst slippe. Egentlig litt artig å se hvor forskjellig folk tenker rundt de tingene! Skal sende deg PM med adressen! Mønstre - jeg bruker denne boka en del, ihvertfall som utgangspunkt, og så tilpasser jeg heller. Jeg vokste opp i klær fra den selv, så det er godt kjente modeller. Mamma har også oppfølgerne, med større størrelser (tror dog ikke de er gitt ut på nytt), så jeg har knabbet den neste fra henne for en stund. Og jeg er glad i (kjøpes på Narvesen eller rett fra nettsidene). Innimellom bruker jeg også mønstre fra Stoff & Stil, synes barnemønstrene deres er helt ok, men liker ikke voksenmønstrene så godt - der må det mye justering til. Og til meg går det i Burda, som atter en gang må tilpasses (særlig lengde på bein og ermer). Tøybleier tegner jeg selv, utfra hva jeg synes fungerer i praksis. Ellers googler jeg gjerne, om det er noe jeg har sett for meg at jeg skal lage, og tar utgangspunkt i mønstre jeg finner (gratis) på nett. Burdastyle har noe gratis, f.eks. tilbake! Molo: Hehe, da er vi to - jeg er jamen ikke god på spor for tiden, jeg heller. De siste dagene har jeg ikke engang klart å legge igjen spor i min egen dagbok, selv om jeg har kikket innom. Uæææh, tobarnsmamma! Hjelp! Har dere tenkt på søsken, forresten? Håper du har hatt en bra helg! Pasjonsblomst: Takk, har sett dem på FU, ellers er det som regel enda litt billigere på eBay. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #2500 Del Skrevet 9. januar 2012 Dagene forsvinner fort for tiden! Har hatt en allright helg, mannen og jeg hadde en laaaang prat lørdag kveld som det var på tide å få tatt. Har vært litt gnisninger i det siste, tildels pga manglende kommunikasjon og tildels pga manglende tid, og det var godt å få ryddet litt opp i. Gårsdagen var den beste søndagen vi har hatt på noen måneder. Så får vi bare jobbe med å holde det sånn! Den kommunikasjonen, altså... Lett å glemme hvor viktig den er. Snøen har jo kommet, så i går var det ut på aketur! Turnerose storkoste seg, hylte av begeistring når hun og mannen satte utfor, men turte ikke å prøve uten ham bakpå. Jeg vraltet etter, det går greit å gå med brodder på så lenge jeg kan gå i mitt eget tempo og ikke har noe som gjør meg "skeiv" - dvs vesker, poser etc. Et aldri så lite sammenbrudd på vei hjem, da, Turnerose ville IKKE gå, IKKE sitte på akebrettet, IKKE sitte på armen... Så da var det bare å sette seg ned og vente mens hun lå i snøen og hamret i bakken med knyttnevene. Får så vondt av henne, men trøst var det siste hun ville ha, så det tok sin tid å godsnakke henne hjem. Det var jo bare drøyt fem minutter å gå, men da hun endelig kom brukte vi langt lengre tid, gitt. Hun gikk saaakte, hikstende, men det kom seg litt da vi kom til et lite skogholt der det ofte er ekorn, og vi kunne se etter kongler som ekornene hadde spist på, kikke på små "juletrær" osv. Vel hjemme ble det varm, hvit sjokolade og litt lunch, og det hjalp på humøret. Også så vi Barna i Bakkebygrenda (ikke den versjonen som går på barne-TV nå, men den fra 80-tallet som jeg vagt husker selv), lagde middag, lekte med Duplo... Ellers er det vel ikke så mye nytt å melde... Jo, Maiblomsten har lagt seg underlig til og ligger og kiler meg på høyre nyre, tror jeg. Merkverdig følelse! Kan ikke huske akkurat det fra Turnerose. Nå skal jeg opp og sy litt, tenker jeg! Bleiestoffene har kommet, de må vaskes, men bambus og soya venter jeg fortsatt (utålmodig) på. Men jeg har jo en del liggende i skapet fra før... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå