rhubarb Skrevet 31. desember 2011 #2461 Skrevet 31. desember 2011 Godt nytt år Vi er hos svigers, stille og rolig. Veldig godt Takk for det gamle, gleder meg til å se deg i 2012!
*Joyce* Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #2462 Skrevet 31. desember 2011 Godt nytt år Vi er hos svigers, stille og rolig. Veldig godt Takk for det gamle, gleder meg til å se deg i 2012! Godt nyttår, kjære deg! Stille og rolig hos svigers høres nyedlig ut. Har dere overbrakt nyheten? Takk i like måte! Håper å se deg om ikke så lenge!
*Joyce* Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #2463 Skrevet 31. desember 2011 Her blir det en rolig kveld, vi har ingen planer utover god middag og dessert. Passer ekstra godt siden jeg ikke har vært i form i dag, hodepine og uggenhet som sikkert kom av at jeg atter en gang ikke fikk sove i natt. Tre netter på rad der man ikke sovner før klokka er 3-4 anbefales ikke... Fikk sovet et par timer på dagen, da, det gjorde godt, men tok ikke helt knekken på hodepinen, dessverre, så nå har jeg tatt en Paracet. Men maten blir bra! Viltgryte av hjort står på menyen, og det blir knallbra, om jeg så skal si det selv. Hvitløk, litt rødvin, timian, sopp... Nam! Og hjemmelaget sjokolademousse + madeirakokte pærer til dessert (Turnerose får litt sjokolademousse, og så fikser vi pærene etter at hun er i seng, tenker jeg). Turnerose liker ikke "flymerkeriet" i det hele tatt, så jeg er spent på hvordan kvelden blir. Hun reagerer tildels kraftig på de enkeltsmellene som går av rundt her allerede. Jeg håper hun sovner... Vi kommer ihvertfall til å vekke henne i 23.30-tiden, eller før det tar helt av ute, sånn at hun ikke våkner av fyrverkeri og blir vettskremt. Ellers kom bodyen jeg bestilte for en stund siden endelig frem i dag. Herlighet som Posten roter, altså. De hadde prestert å omadressere den til vår gamle adresse (som vi flyttet fra for nesten 3 år siden), og så skulle de ha 100 kr for å ettersende til rett adresse - altså den som sto på pakken. Hun som leverte ut pakken oppdaget det og så jo at det var riv, ruskende galt, så vi fikk den ut uten å betale. Men jeg blir så irritert - særlig fordi omadresseringen ikke fungerte i det hele tatt i den perioden (6 mnd?) som vi faktisk betalte for det da vi flyttet. Vi var hos ny eier av leiligheten 4-5 ganger og hentet post som Posten ikke hadde greid å få til rett sted. Grrr!
*Joyce* Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #2464 Skrevet 31. desember 2011 Jah... Den sovingen gikk heller dårlig. Stakkars, hun lå i senga og kvapp hver gang det smalt. Så nå halvligger hun på sofaen og holder seg for ørene, mens vi sitter og ser på Frozen Planet på TV, hehe. Go David Attenborough! Han har blitt gammel, gitt, men flink er han fortsatt. Ikke det verste å bruke årets siste kveld på, egentlig. Men jeg glemte jo helt det jeg egentlig skulle i sted, ble litt avbrutt. Godt nyttår, alle sammen!
BareBea Skrevet 1. januar 2012 #2465 Skrevet 1. januar 2012 Vesla mi var også putebarn og vi hadde saueskinnspose til henne i vogna da det begynte å bli kaldt. Vi hadde bare glidelåsen åpent. Nå er vi så vandt med det at vi har den nesten aldri igjen Godt nyttår til deg og dine!!
*Joyce* Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #2466 Skrevet 1. januar 2012 Vesla mi var også putebarn og vi hadde saueskinnspose til henne i vogna da det begynte å bli kaldt. Vi hadde bare glidelåsen åpent. Nå er vi så vandt med det at vi har den nesten aldri igjen Godt nyttår til deg og dine!! Hmm, det var det ikke plass til i bagen på vår vogn. Men Bugaboo er vel ikke akkurat kjent for å ha den bredeste bagen, heller. Godt nyttår! --- Her sitter jeg ved spisebordet, mutters putters alene. Mann og barn sover fremdeles... Stakkars Turnerose, hun var så trøtt til slutt i går, at da smellene endelig avtok, sovnet hun midt i en setning, med armen pakket godt rundt halsen min. Søtingen. Klokka var vel nærmere 1... 00.40 eller noe. Imponert over hvor lenge hun holdt det gående. Men hun er åpenbart trøtt i dag. Hun er B-menneske, for all del, men jeg tror aldri hun har sovet til klokka 11 før! Fyrverkeri var nok ikke for henne nå, nei. Jeg merket det utover natta også, at hun rykket til i søvne når det smalt. (Kan ikke folk klokka, eller? Hva er greia med å sende opp fyrverkeri klokka 4, som var siste gang jeg våknet av smell og så på klokka?) Men vi hadde jo uansett en fin kveld, om enn med litt mindre voksentid enn normalt. Forhåpentligvis husker hun litt mer av det til neste år, så hun kan være litt mer forberedt på hva som kommer. Rart med det, de to gangene hun har opplevd fyrverkeri tidligere, har hun ikke vært så redd. Litt i fjor, men ikke i nærheten av som i år. Alder og forståelse er mystiske greier. Nå er det muuusestille rundt her, en kombinasjon av snø og at folk sikkert tar en rolig morgen. Helt merkelig at det kan bli så stille i Oslo. Jeg tror ikke jeg har sett eller hørt en eneste bil, og jeg har sett type to hundeeiere på tur. That's it! Spent på Turneroses reaksjon på snøen. Det aner meg at hun vil ut på ski umiddelbart, men det er litt for lite til det, gitt... Ikke nok til aking heller. Synd! Nei, nå tror jeg at jeg skal våge meg på en lang, varm dusj før de våkner der oppe. Også planter jeg meg sikkert i sofaen med et strikketøy igjen.
lille katt Skrevet 1. januar 2012 #2467 Skrevet 1. januar 2012 Her sov alle barna søtt til vanlig tid, hørte ikke et pip fra noen av dem i alle smellene! D fikk komme opp og se ved midnatt, men hun var så trøtt at hun ikke var særlig interessert. Ville bare legge seg igjen . Litt av en leggetid på Turnerose, ja . Har aldri opplevd å ha barn oppe så lenge, bortsett fra i nyfødtperioden, da. Men Turnerose har jo ganske vanlig søvnmengde da (vanligvis), hvis hun legger seg 1930-20 og sover til 8- halv 9? Bare at det er en time forskjøvet i forhold til "vanlig" leggetid? Deilig at hun sover så lenge. Er ikke så verst her heller for tiden. A legger seg ca. 19 og D ca. 1930, og de sover gjerne til drøyt 8. Dessverre vil jo gjerne E opp tidligere, da... Har hatt en lang periode nå hvor han har stått opp 0630, men de tre siste morgenene har han stått opp først 0730. Nydelig! Får bare nyte det mens det varer -
*Joyce* Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #2469 Skrevet 1. januar 2012 Her sov alle barna søtt til vanlig tid, hørte ikke et pip fra noen av dem i alle smellene! D fikk komme opp og se ved midnatt, men hun var så trøtt at hun ikke var særlig interessert. Ville bare legge seg igjen . Litt av en leggetid på Turnerose, ja . Har aldri opplevd å ha barn oppe så lenge, bortsett fra i nyfødtperioden, da. Men Turnerose har jo ganske vanlig søvnmengde da (vanligvis), hvis hun legger seg 1930-20 og sover til 8- halv 9? Bare at det er en time forskjøvet i forhold til "vanlig" leggetid? Deilig at hun sover så lenge. Er ikke så verst her heller for tiden. A legger seg ca. 19 og D ca. 1930, og de sover gjerne til drøyt 8. Dessverre vil jo gjerne E opp tidligere, da... Har hatt en lang periode nå hvor han har stått opp 0630, men de tre siste morgenene har han stått opp først 0730. Nydelig! Får bare nyte det mens det varer - Nei, det er kanskje ikke så gal søvnmengde totalt? Jeg bare husker at "alle" maste om at jeg sov for lite som barn, så jeg sitter vel kanskje litt fast der, hehe. Hun slutta jo veldig tidlig å sove på dagtid (over et år siden), og vi fikk noen kommentarer på det barnehagen, husker jeg. Men de måtte jo ikke holde ut med en unge som holdt det gående til vi voksne skulle legge oss, heller. :gjeiper: Jeg skjønner at vi har vært utrolig heldige med Turnerose mtp morgenen. Hun har i grunnen aldri våknet særlig tidligere enn 7.30... Håper det holder seg sånn med E, nå da! Godt nytt år! Godt nyttår til deg også!
*Joyce* Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #2470 Skrevet 1. januar 2012 Ah, fin dag! Snøen vakte stor begeistring hos Turnerose, og vi var ute med nabogutten i to timer. Bygget snømann (med gulrotnese ), prøvde skiene (begge var heeelt klare, og det gikk fint på baksiden her der snøen lå ganske uforstyrret), var på lekeplassen... Veldig moro for både store og små. Det eneste som irriterer meg litt er at utebuksene mine ikke passer over magen, og de har trykknapp, så det funker heller dårlig å lukke dem med strikk... Så i dag ble det jeans. Vått. Men, men. Ellers - kalkunrester i wraps til middag, litt rydding og støvsuging, masse leking med Duplo... Turnerose er nok litt ute av sync etter nattens strabaser, men sovnet greit kl 20.30. Vi får bare ta tiden til hjelp for å snu leggingen tilbake til 19.30-20.00. Spent på hvordan det blir å få henne opp i morgen, da, særlig siden mannen skal utenbys på jobb og jeg blir alene med henne... Jeg irriterer meg over at mannen MÅ spille skytespill hver j**** kveld for tiden, det er så enerverende! Lysglimt og knatrelyder som unslipper headsettet, og den evinnelige tastingen på kontrollen. Så i dag har jeg vært streng og sagt at han får spille i en time. Jeg har lyst til å diskutere litt løsninger for ommøblering før babyen kommer, permisjon, sånt noe, men det gidder han visst ikke. Ikke løfter han en finger for å få gjort unna husarbeid heller (story of our marriage, it seems), og jeg blir så amper av det! Hormonella er visst på besøk igjen... Ikke fordet, han gjør jo litt husarbeid, til slutt, jeg er bare så forbanna lei av å måtte dirigere ham. At han ikke kan se at oppvaskmaskinen må settes på, Turneroses ulltøy vaskes så vi har ull til barnehagen, badet vaskes, råvarer må ut av frysen kvelden før hvis vi skal ha det til middag (og enda mer irriterende blir det når han klager over at vi bruker for mye penger på mat og at han må i butikken etter jobb igjen!), at Turneroses matboks faktisk ikke tømmer seg selv for rester selv om den står på kjøkkenbenken, og ikke minst, at maten ikke rydder seg selv inn i kjøleskapet etter at man har spist... Og at han ikke gjør ting ferdig. Når han vasker opp, f.eks., står det alltid noen ting igjen som han ikke "liker" (altså ting han ikke vasker så ofte, som drikkeflasker eller vaser eller denslags rariteter), og i tillegg tørker han A-L-D-R-I over benkene når han er ferdig. Er andre menn sånn også? Jeg skjønner at jeg er litt miljøskadet, for da jeg vokste opp var det alltid pappa som var den ryddige, og som sto for støvsuging, rydding, støvtørking... Helt av seg selv, og uten mas. (At mamma ikke evner å sette pris på det er nå en annen sak.) Det er liksom det totalansvaret for at ting blir gjort som jeg er lei av, at jeg blir den sure masekjerringa siden han tilsynelatende er blind for rot og skitt. Jeg tror og mener ganske bestemt at jeg ikke har veldig urimelige forventninger, jeg er på ingen måte overrenslig av meg (heller det mostsatte, jeg har stor tro på at litt bassilusker og støv er bra for oss ) og ønsker meg vel mest at det virker som om det er to voksenpersoner og et barn i huset, ikke en (sur og kjip) voksen og to unnasluntrende barn... Hehe, dagens klagesang. Nå skal jeg henge opp en ullvask (!) og forberede mannen på at timen hans snart er over. Så det så!
Honesty Skrevet 1. januar 2012 #2471 Skrevet 1. januar 2012 Hva med menn som tror at skitne asjetter, kaffekopper eller glass på mirakuløst hopper inn i oppvaskmaskinen av seg selv?
Gjest Alabama Skrevet 1. januar 2012 #2472 Skrevet 1. januar 2012 Kanskje han har bursdag snart og ønsker seg nye headphones? Det der med å ikke tørke av benken etter seg.. Aller verst er det med fettspruten på veggen etter steiking, men den tror jeg faktisk ikke han ser!
Haley Skrevet 1. januar 2012 #2473 Skrevet 1. januar 2012 Godt nytt år! De mannfolkene.. Her i huset er Mannen nater på å legge arbeidsklærne sine utenfor skittentøyskurven istedenfor oppå (hvis han skal bruke dem om igjen neste dag) eller oppi (hvis de skal vaskes) . Og emballasjen på osten/den tomme tuben med kaviar/skalken på tomaten/den tommme melkekartongen står rett som det er igjen på kjøkkenbenken etter hans stående frokostbuffet-i-en-fei
*Joyce* Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #2474 Skrevet 2. januar 2012 Litt godt å se at det er flere som har husarbeidsblinde menn... --- Lykken er å ha tilnærmet normal matlyst etter nesten fem måneder med kvalme og oppkast og underlige lyster. Bare så dere vet det. Jeg har fått dilla på avocado og feldsalat! Og vann smaker (endelig) godt igjen. Skikkelig grovt brød er atter å foretrekke fremfor finere bakevarer uten pålegg, og lysten på søtt har roet seg (vel, den har jo ikke vært der sånn veldig lenge, men et par måneder). Toro er atter en gang forvist fra kjøkkenskapene, jeg har lyst på rene, sunne, gode råvarer! Fisk smaker godt igjen. Grønnsaksskuffen er fylt opp, og appelsiner og mango glir ned på høykant. Kryss fingrene for at jeg ikke blir kvalm igjen på slutten denne gangen, da? Værsåsnill? Maiblomsten er visst også enig i at skikkelig mat er bra greier, for nå er det heftig turning der inne!
Gjest Alabama Skrevet 2. januar 2012 #2475 Skrevet 2. januar 2012 Så godt at matlysten er tilbake, og at det er sunne ting du fyser på!
*Joyce* Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #2476 Skrevet 2. januar 2012 Så godt at matlysten er tilbake, og at det er sunne ting du fyser på! Det er rett og slett herlig! --- Juhu! Fant to hvite (pent brukte) omslagsbodyer i ull/silke fra Nøstebarn til salgs på forum, 200 kr til sammen!
Haley Skrevet 2. januar 2012 #2477 Skrevet 2. januar 2012 Åh, nå ble jeg minnet på mangoen jeg har liggende Og avokado må kjøpes inn i morgen. Ble rent sulten av å lese her
*Joyce* Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #2478 Skrevet 2. januar 2012 Åh, nå ble jeg minnet på mangoen jeg har liggende Og avokado må kjøpes inn i morgen. Ble rent sulten av å lese her Mango og avocado er vel knapt nok det verste man kan bli sulten på, da. --- Herligheeet, jeg gruer meg som bare søren til JM-time i morgen. Skrekken for sykehus, helsepersonell m.m. har ikke akkurat avtatt etter at Turnerose ble født. Kjenner jeg får høy puls av å tenke på det allerede - er det rart BT-målingene mine er helt fullstendig på bærtur på kontroller? Hos JM går det dog noe bedre enn hos legen, i det minste (ihvertfall gjorde det det da jeg var gravid med Turnerose), siden timene varer lenger og jeg som regel er en del roligere mot slutten. På første legekontroll var pulsen min på hundre-og-noen-og-seksti da hun sjekket BT første gang, det er jo helt vilt. Greit nok at jeg ikke er supertrent og har hvilepuls på 50, altså, men så ille er det da virkelig ikke. Når jeg teller selv hjemme havner jeg på rundt 70-75, som regel. Også blir jeg stresset av at lege/JM styrer med BT-måler og så baller det på seg... Hehe. Lurer veldig på om jeg føler at jeg kommer overens med JM - føler at det er litt viktig, siden jeg tross alt har en del spørsmål og fremdeles føler meg usikker mtp fødsel. Kjenner veldig på at jeg ikke aner hva jeg går til siden det endte med KS sist, og jeg er redd for at det skal bli en veldig "medisinsk" opplevelse - det er, og var før Turnerose ble født, min store skrekk. Helst skulle jeg hatt hjemmefødsel... Ro og fred og ikke noen skremmende apparater, hvite frakker eller "trusler" om medisiner. Jeg har helt hetta for å måtte føde med veneflon, f.eks. jeg følte meg så fanget av å ha dem på sist at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det handler jo om en opplevelse av manglende kontroll over eget legeme, tror jeg. Jeg håper også inderlig at jeg kan få slippe å ligge på barsel utover det absolutte minimum - det var jo ønsket mitt med Turnerose også, men ble ganske grundig sabotert av det forbaska keisersnittet. Jaja. Det blir vel som det blir - men jeg håper jeg kan få noen svar rundt hva en "normal" VBAC innebærer i morgen, i det minste.
Gjest Unknown Skrevet 3. januar 2012 #2479 Skrevet 3. januar 2012 Skulle ønske jeg også var fysen på sunne ting, og ikke den hersens sjokoladen som gjør at vekten raser opp Håper det har gått bra med jordmor i dag og at blodtrykket ikke var alt for høyt! Er det ikke vanlig å være med kontroll med jordmor før nå med deg? Jeg skal snart for 3. gang jeg. I tillegg til at jeg har vært en gang med lege og UL..
*Joyce* Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #2480 Skrevet 3. januar 2012 Det er relativt dårlig dekning i bydelen, så dermed ingen time før ca uke 24. Var første gang hos JM i uke 16 da jeg var gravid med Turnerose, og da var det sånn at jeg omtrent kunne få time på dagen, så det er tildels store forskjeller mellom bydelene i Oslo. Blodtrykket var greit nok i dag, jeg sa fra at det var et "problem" og hun ga meg tid til å roe meg ned. Høyt overtrykk, men det er jo stresset - pulsen min var ikke akkurat avlappet i dag heller, med 110 slag i minuttet, men siste måling var 150/70, og da var hun så fornøyd at hun ikke gadd å måle flere ganger, siden det var tydelig nedgang i løpet av kort tid, hehe. Men så fant hun ikke hjertelyden ordentlig, da. Hun sveipet innom et par ganger, men fikk liksom ikke fatt i den, så jeg skal tilbake i morgen for å lytte på nytt. Det stresset meg ikke sånn voldsomt, egentlig, ihvertfall ikke mer enn hva som allerede var tilfellet av hele situasjonen, men hun ville nå ta en ekstra sjekk, og det er jo fint. Jeg kjenner jo bevegelse flere ganger daglig, så jeg har vanskelig for å tro at det ikke er noen der inne. Ellers turte jeg faktisk å ta opp alle de tingene jeg gruer meg for/lurer på, og følte meg fryktelig modig. Og hun var da også veldig imøtekommende, lovte meg tilogmed å ikke være sikker på leiet mot slutten så jeg kunne få sjekket med UL når fødselen nærmer seg. Var likevel fullstendig utladet da vi kom ut igjen, begynte å stortute med en gang vi kom ut i bilen. Stakkars mannen. Men gud bedre, som jeg skulle ønske jeg kunne få være gravid i ro og fred, føde hjemme og generelt slippe det stresset lege- og jordmortimer - og ikke minst tanken på sykehus og barselopphold - fører med seg for meg. Jeg er helt ødelagt fremdeles, skjelven i kroppen og på nippet til å gråte hele tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå