*Joyce* Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #2421 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Åh, jeg merker at jeg savner storbyen når du skriver at du bare stikker innom Stoff&Stil, IKEA osv. For oss blir det nesten en dagstur hvis vi skal reise til de butikkene Det er litt av grunnen til at jeg tviler på at jeg ville overlevd om vi skulle flyttet til mannens hjemsted. Enig. Men eg lurte mest på kor du handlar kransekakemasse kl 23 på kvelden?! Håpar forkjølelsen din roar seg snart. Det høyrest ut som om det blir ordentlig jul hos dåke no, med pepparkaker i vinduet og pepparkakehus og sjølvlaga pynt frå juleverkstad Koselig! Sarah Bernhard har eg aldri smakt, men det har visst blitt ein hit i år, det ser eg på FB. Sikkert knallgode! Hehe, her er nærbutikkene åpne til 23... Nesten alle som en. Meny, som ligger på senteret, stenger kl 21. Men ellers har vi 3 Kiwi og 1 Rema i gangavstand, de er alle åpne 7-23, på lørdag også. Og en diger Rema i litt lengre gangavstand eller slenge-seg-i-bilen-avstand med samme åpningstid. Om jeg hadde vært riktig desperat hadde jeg vel sendt ham til SC igjen, som har åpent til midnatt på hverdagene nå før jul. Svigers er også litt perplekse over det der - "Kan vi gå i butikken nå?" Når stenger deres nærbutikker, da? Hos svigers stenger de vel rundt 21, mener jeg? Jeg har vokst opp ved en av de første Kiwi-butikkene som hadde de åpningstidene, så jeg er vant med det... Da de begynte med det husker jeg at det rett og slett var kø for å komme inn på p-plassen til tider. Folk kom jo langveisfra for å handle på kvelden. Jeg må si at juleforberedelser med en snart-3-åring er kjempegøy! Jeg blir jo som en liten unge igjen selv. Turnerose er så utrolig engasjert, nå venter hun (u-) tålmodig på at vi skal ta inn juletreet. Vi har lovet å gjøre det i morgen så grenene får rettet seg skikkelig ut, for så å pynte på lille julaften. Jeg har smakt Sarah Bernhardt flere ganger, men aldri laget det selv... Det er utrolig godt, kan absolutt anbefales! Men ja, det er skikkelig poppis i år, ser jeg. Popper opp overalt på blogger og forum og FB. Jeg fant på at jeg måtte prøve fordi jeg har anskaffet meg en slik en, så jeg har laget fiiine topper med den store, taggete tuten. I dag skal de dyppes i sjokolade, og så har jeg tenkt til å bruke den til å lage streker i hvit sjokolade på. Gøy med nytt kjøkkenutstyr! Endret 21. desember 2011 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #2422 Del Skrevet 21. desember 2011 For min egen del - jeg må nesten skrive ned hva jeg brukte til Sarah Bernhardtene mine, for de ble utrolig gode! Ferdig kransekakedeig (latskapen lenge leve) - kjevles ut til ca 1 cm og trykkes ut til passende kaker. Stekes ved 200 grader til de er såvidt gyldne. Smørkrem: 200 g mykt smør 200 kokesjokolade, smeltet 3 dl melis 1 eggeplomme ca 2 ts pulverkaffe løst opp i en skvett vann (igjen - latskapen lenge leve!) 1 slump vanilla extract Også sjokolade til å dyppe i, tipper jeg har i litt Delfia-fett for å få det blankt og fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 21. desember 2011 #2423 Del Skrevet 21. desember 2011 Mmmm.... Sarah Bernhard er digg! Mamma pleier å lage. Jeg har bakt pepperkaker og laget karameller i år. Kjempefornøyd med innsatsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 21. desember 2011 #2424 Del Skrevet 21. desember 2011 Hormoner ja, håh, jeg var et troll under svangerskapet Skikkelig Hormonella ja! Aldri smakt sånne Sarah Bernard jeg, men de høres jo veldig gode ut Det høres utrolig koselig ut med juleforberedelser med Turnerose. Jeg så Peppa Gris på barne-tv her om dagen, da tenkte jeg på Turnerose, det var riktignok ikke juleepisoden med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #2425 Del Skrevet 21. desember 2011 Mmmm.... Sarah Bernhard er digg! Mamma pleier å lage. Jeg har bakt pepperkaker og laget karameller i år. Kjempefornøyd med innsatsen! Pepperkaker og karameller høres bra ut! Vi skal bake flere pepperkaker i kveld, Turnerose elsket dem. Hormoner ja, håh, jeg var et troll under svangerskapet Skikkelig Hormonella ja! Aldri smakt sånne Sarah Bernard jeg, men de høres jo veldig gode ut Det høres utrolig koselig ut med juleforberedelser med Turnerose. Jeg så Peppa Gris på barne-tv her om dagen, da tenkte jeg på Turnerose, det var riktignok ikke juleepisoden med Juleavataren! Hehe, mannen sier faktisk at jeg ikke er så ille, men noen dager renner det litt over, ja... Du får smelle sammen en porsjon! Egentlig veldig enkle å lage, men det er litt omstendelig. Peppa! Jeg har veldig sansen for henne, jeg også - særlig når hele familien legger seg på ryggen og ler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #2426 Del Skrevet 21. desember 2011 Ah, to brett med berlinerkranser er klare, og jeg fikk tak i mer kransekakemasse på den store Remaen, så da er resten av smørkremen reddet! Den ligger på benken nå for å mykne igjen. Så skal de bare få seg en liten svømmetur i sjokolade før de er ferdige. Og i kveld blir det pepperkakebaking med Turnerose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #2427 Del Skrevet 21. desember 2011 Puh! Dette endte opp som en skikkelig bakedag. Litt med vilje, ting har en underlig tendens til å forsvinne før jul her i huset om det bakes/lages for tidlig. Men nå vil jeg vel si at julebaksten er i havn. Det ble berlinerkranser, Sarah B., pepperkaker (og pepperkakehus), noen kransekakestenger (av resten av kransekakemassen), samt marsipan- og nougatkuler med sjokoladetrekk. Resten av julematen er i hus, så nå gjenstår bare litt rydding og vasking før jula er her. Det eneste jeg er litt usikker på, er om duken jeg har bestilt fra La Redoute når frem i tide. Det er nemlig ikke så lett å finne duk til rundt bord, viser det seg. Vel, i verste fall blir det middagsbord uten duk - vi skal vel overleve det også. Jo, også har jeg tenkt å sy en julestrømpe til Turnerose - siden julaften faller på en lørdag i år, lurer hun voldsomt på om hun får lørdagsgodt likevel, søtingen. Så da kan jeg jo likegjerne gjøre litt ut av det. Ah, jeg er så innmari glad for å slippe stress og mas før jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 22. desember 2011 #2428 Del Skrevet 22. desember 2011 Wow, så flink du er på å bake! Høres ut som masse digg dere har i hus nå. Så nå kan jula bare komme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 22. desember 2011 #2429 Del Skrevet 22. desember 2011 Hehe, her er nærbutikkene åpne til 23... Nesten alle som en. Meny, som ligger på senteret, stenger kl 21. Men ellers har vi 3 Kiwi og 1 Rema i gangavstand, de er alle åpne 7-23, på lørdag også. Og en diger Rema i litt lengre gangavstand eller slenge-seg-i-bilen-avstand med samme åpningstid. Om jeg hadde vært riktig desperat hadde jeg vel sendt ham til SC igjen, som har åpent til midnatt på hverdagene nå før jul. Svigers er også litt perplekse over det der - "Kan vi gå i butikken nå?" Når stenger deres nærbutikker, da? Hos svigers stenger de vel rundt 21, mener jeg? Jeg har vokst opp ved en av de første Kiwi-butikkene som hadde de åpningstidene, så jeg er vant med det... Da de begynte med det husker jeg at det rett og slett var kø for å komme inn på p-plassen til tider. Folk kom jo langveisfra for å handle på kvelden. Deilig med kveldsopne butikkar altså, men til kl 23 er jo ganske seint... Her stenger nærbutikken kl 1700, ope til 2000 på fredagen Og i 'høgsesong', dvs vinterferie, påske og litt om sommaren har den søndagsope! Men det er lite brukt av oss bygdefolk, for me er jo vane med å få unna handel på føremiddagen i vekene Det er jo Bunnpris heime no, er ikkje den open til 23 tru? Og alltid søndagsopen! Det er kjekt med juleforberedelser med snart 3-åring! Eg har forsåvidt gjort lite ilag med henne, berre litt baking og innpakking av et par gåver. Gler meg til me skal pynte treet og stova her ellers til jul på fredag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 22. desember 2011 #2430 Del Skrevet 22. desember 2011 For en bakstedag! Jeg blir utslitt bare av tanken Jeg savner byen jeg også, av og til! Var mer behagelig å bare stikke å shoppe når man trengte noe. Npå er det om å gjøre å lage lang handleliste og drar til byen ca 1 gang i mnd. Men vi har matbutikker som er åpne til 23 da Er det den store vaskedagen i dag da? Eller en dag med pause? Her skal det i alle fall vaskes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 22. desember 2011 Forfatter #2431 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Pasjonsblomst: Jeg elsker å bake, så jeg koser meg veldig med det. Blir bare ikke så ofte tid til det lenger, bakte mye mer før Turnerose ble født. Jeg finner virkelig en god ro når jeg står ved kjøkkenbenken og diller med denslags. Frida: Stemmer, de har jo fått Bunnpris! Vi har tilogmed vært der på en søndag, var ettellerannet vi måtte ha før vi skulle kjøre hjemover. Heller tynt med søndagsåpne butikker over fjellet og gjennom Telemark. Disse skjønne nesten-treåringene våre, altså. Det er en herlig alder, synes jeg! Unknown: Ja, det er greit å kunne handle "når man vil"... Men samtidig ser jeg jo at f.eks. svigermor, som av ulike grunner ikke kommer fra så lett, har veldig gode rutiner, noe jeg egentlig savner litt. Det er handling på torsdager, bytur ca en gang i måneden... Og er det noe stort de trenger, så er de lokale butikkene utrolig hjelpsomme og bestiller inn akkurat det hun vil ha. Sånn er det ikke her i byen - service er vanskelig å finne. Så alt har jo sine sider! --- Dette burde være den store vaskedagen, men jeg får se hvor langt jeg kommer... Jeg var så uendelig trøtt da jeg sto opp i dag, så etter at Turnerose var levert i barnehagen og mannen hadde dratt på jobb (kl 10 ), gikk jeg og la meg igjen... Det var godt, det! Jeg så for meg en liten halvtime eller noe, men jeg sov i over to timer, hehe. Jeg fikk ryddet en del i går kveld, da, samt pakket inn de siste par gavene, så det er i det minste nokså klart for rydding og støvsuging. *gruer meg til støvsuging, det gir bekkenvondt* Turnerose var skikkelig streng med meg i dag morges. Jeg var som sagt veldig trøtt, og det var tungt å stå opp. Da hun for tredje gang kom bort til senga og kommanderte meg opp ("Mam-MA! Stå OPP!"), klarte jeg å karre meg ut av senga og inn på badet... Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er like streng med henne når hun må stå opp før hun våkner av seg selv, altså. Ganske mye mykere stemme hos meg der... Men hun er nå søt. Hun sov forresten stort sett hele natta i egen seng! Hun har kommet inn til oss i 2-4-tiden de siste ukene, men i dag kom hun ikke og prikket meg på skulderen og ville oppi før klokka var 6.22. Ikke galt! Jeg sover virkelig mye bedre med henne i egen seng, det merker jeg godt. Nei, jeg får kanskje komme meg i gang? Prøve å finne på noe jeg har lyst på til frokost, aller først... Kasta opp igjen i dag morges. Det gjør noe med matlysten, altså. Endret 22. desember 2011 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 22. desember 2011 Forfatter #2432 Del Skrevet 22. desember 2011 Litt ordnings ble det ihvertfall i dag. Huset er ryddet, badet vasket og første etasje støvsuget og (kjapt) vasket. Treet er på plass, og det er utrolig pent! Tror kanskje det er det peneste treet vi har hatt. Nå skal grenene få slippe seg litt til i morgen (ikke plass til det i garasjen, der det har fått akklimatisere seg), og så skal det pyntes. Det går nesten til taket, akkurat som Turnerose ønsket seg - sånn som hos Peppa. Turnerose var i fyr og flamme da vi skulle ta inn treet, drev og tøyset og gjorde seg til, og hoppet omtrent rundt huset da mannen bar det rundt. Hun gleder seg voldsomt til julaften nå, og det kan jeg jo skjønne! I morgen skal hun være hjemme, vi skal pynte treet og huset, og dra på kirkegården og tenne lys og legge ned krans. (Graven til min bestemor, som jeg fortsatt savner enormt og kanskje spesielt rundt jul. Vi hadde et helt spesielt forhold. Turnerose har jo ingen formening om hva det dreier seg om - heldigvis - men jeg tror det kan være allright for henne å være med på likevel.) Grøt til middag, enkelt og greit og svært populært hos den yngre garde. Synes det er greiere å ta grøten til middag lille julaften enn til formiddags på julaften, jeg. Så får heller mannen og jeg kose oss med brød og bayonneskinke til kvelds. Også må jo selvsagt pinnekjøttet legges i bløt! *note to self* Rimelig øm i bekkenet i dag, det kommer nok tildels av mye ståing i går, litt sengekos før vi sovnet og litt mye sjauing i dag. Men det får være. Jeg har egentlig tenkt meg til legen for å få henvisning til fysio. Men det var det med å få ut finger'n... Uff, jeg liker ikke å gå til legen, selv om hun jeg går hos nå er super. Det er så utrolig deilig å være helt i rute med juleforberedelsene og å kunne ta livet med ro de siste dagene før julaften! Kanskje særlig fordi det var så fullstendig motsatt da jeg vokste opp. Man setter kanskje mer pris på det når man har opplevd stress, mas, kjefting og krangling som alternativ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #2433 Del Skrevet 23. desember 2011 Sånn! Nå tror jeg jeg har vært innom "alle" og ønsket god jul. Om jeg har glemt noen, så riktig god jul til dere! --- Fin og rolig dag her i dag. Vi har vært på kirkegården og lagt ned krans og tent lys, det var godt å få gjort. Turnerose skjønte ikke helt greia, da. "Kan vi gå nå?" Pinnekjøttet er lagt i bløt, grøten står i ovnen, lysene er festet på treet. Vi var en tur innom Rema på vei hjem fra kirkegården etter et par ting vi hadde glemt, og jeg må virkelig si at jeg priser meg lykkelig for at vi er ferdige med den store julehandelen, for der var det det glade vanvidd. Idiotkjøring på p-plassen, tjukt med surrete folk inne og bare enorme kalkuner igjen. Turnerose har akkurat oppdaget at mannen har "nødproviant" i jobbveska si (dvs sjokolade) - han jobber hjemmefra i dag - så hun løper i skytteltrafikk opp og ned trappa. Mens jeg sitter og ser på Peppa, visst. Turnerose også, da, når hun er her nede. Hun er så søt, synger "rainbow, rainbow"-sangen og koser seg veldig. Ellers har jeg planer om å få mannen på posten en tur, jeg har fått hentelapp på en pakke med stoff (dette, er det ikke fint?), og det ser ut som om det henger sammen med noe mer med strikk. Så da krysser jeg fingrene for at det er juleduken. Stoffet kan jo fint vente til romjula, men hvis det stemmer at duken er med, vil jeg gjerne få hentet den. Å dra med Turnerose bort blir litt tungt for meg nå, kjenner jeg, vogna (Bugaboo Bee) funker ikke på slapseføre og bæring blir litt for tungt på bekkenet nå. Og hun orker aldri å gå hele veien frem og tilbake selv, det er vel snaut 10 minutters (rask) gange hver vei for meg, men med henne tar det fort en halvtime... Langt å gå for korte bein. Nå skal vi vel snart spise, tenker jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #2434 Del Skrevet 23. desember 2011 Yesss! Duken er i hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 23. desember 2011 #2435 Del Skrevet 23. desember 2011 God jul til deg og dine! Koselig å lese om juleforberedelsene. Jeg kan leve ut litt av våre manglende forberedelser ved å lese her inne . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 23. desember 2011 #2436 Del Skrevet 23. desember 2011 God jul *Joyce* Håper dere får en fin høytid sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rhubarb Skrevet 23. desember 2011 #2437 Del Skrevet 23. desember 2011 Så bra med duken i hus RIKTIG GOD JUL, kjære deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 23. desember 2011 #2438 Del Skrevet 23. desember 2011 God jul til deg og dine! Vi måtte søke etter peppas jul. Artig! :-) Håper dere får en fin dag i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 23. desember 2011 #2439 Del Skrevet 23. desember 2011 God jul til deg og dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 24. desember 2011 Forfatter #2440 Del Skrevet 24. desember 2011 Tusen takk, alle sammen, og takk i like måte! iingvild, boka di hadde jeg glemt, tror du har falt ut av mine innlegg... Skal ta turen innom etterpå, jeg. No offence, altså! --- Må bare fortelle om da Turnerose våknet i natt, hun var så søt! Hun våknet i 00.30-tiden, idet vi var i ferd med å finne veien opp trappa, og insisterte på å komme ned litt. Vi hadde jo lagt gavene under treet, og begeistringen hennes var ubetalelig! "Se, mamma, pappa! Julenissen har vært her og gitt oss gaver! Jeg hørte at han gikk på taket, han sa ho-ho-ho!" (Gjett hvor hun har det fra? Kan det være Peppa's Christmas, mon tro? ) Og så kunne hun gå og legge seg igjen, i vår seng. Go'ingen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå