Gå til innhold

Glabarn?


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Wuhoo! 7 uker! :strix::duskedame::strix:

Mors uke 7 og fosterets uke 5: Embryoet er nå mellom 5 og 7 millimeter stort

Av Jordmor Siri von Krogh (barnimagen.com)

Nå kan man se at de har begynnelsen til øyne. Man kan også ane at fingrene og tærne skal komme. Det primitive hjertet har begynt å slå og leveren begynner nå å ta over produksjonen av blodlegemer.

Du vil nå kunne se hjerte slå på det yrlille fosteret ved hjelp av ultralyd. Det har ikke øyne ennå, men nervebanene langs ryggen er i ferd med å bli lukket inne som det skal.

Senere forskning viser at omega3 og folinsyre er viktig for utviklingen av hjernen, så hvis du ikke allerede har begynt å ta det kan det være lurt å begynne nå. Hvis du har problemer med at du gulper opp transmaken kan det være bedre å ta det om kvelden rett før du legger deg, eventuelt i tablettform (da slipper du transmaken etterpå).

I denne perioden er fosteret sårbart for infeksjoner. Så pass på at maten du spiser er riktig behandlet. Det er særlig toxoplasmose og listeria man er bekymret for. Får du høy feber, mer enn 39.5 graderer det riktig å ta febernedsettende. Det er farligere for fosteret å bli overopphetet enn det som en tablett inneholder. Besøk derfor ikke folk du vet er syk, nå når du er gravid, dersom du kan unngå dette.

For mange av oss er det med skrekkblandet fryd at vi får konstatert at vi er gravide. Det er ganske voldsomt å skjønne at et nytt lite liv har begynt å vokse inni deg og at ditt eget liv for alltid vil være forandret. Her hopper følelsene frem og tilbake -du gleder deg voldsomt og du syns det er ganske skummelt. Sånn er det i begynnelsen og det vil fortsette en god stund til for de aller fleste av oss, trøsten er at det er helt normalt, både for blivende mødre og fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse med 7 uker! Hurra! :danse:

Hvordan har det seg forresten at du er i syvende uke med embryoet bare er 5? :klø: Mulig dette er et dumt spørsmål!

Kjedelig med dårlig dag på jobben da :( Men du får høre med legen da, om du kan bli sånn "halvveis" sykemeldt, jeg vet ikke sånne termer på sykemelding! Aktiv sykemelding? Hehe! Håper det blir bedre da i allefall :)

Det høres jo ut som om du kunne ha likt førskolelærer! :) Det er jo sikkert kjempegøy. Det er ikke lett med disse valgene, det er liksom så mye å velge mellom, at det er vanskelig å vite om man har valgt "det riktige" for deg. Du får si fra når du begynner om det er moro! Også lar de sikkert ikke høygravide rulle rundt på gulvet! :fnise:

Jeg forstår veldig godt tenkemåten din om å bo i gåavvstand til sentrum, jeg har i grunn aldri savnet dette før, fordi jeg har vandt til at man må gå et stykke evt sykle eller kjøre til butikken. Nå som jeg bor i en stor by selv, er det deilig at man kan gå til masse butikker etc! Men det er ingen tvil i at jeg er en landsens type jente. Jeg kommer nok ganske sikkert til å flytte tilbake til hjemstedet, eller i allefall hjemkommunen min :) Og det var veldig gøy å vokse opp på gård ;) Noe jeg spesielt husker veldig godt er når det var "slåtten", og når man slapp kalvene ut på markene på sommeren, også hørte man de av og til rope på mammaen sin på kveldene. O' søte sommerlyder! *Hjertesukk* :fnise:

Det hadde jo vært superstilig om du åpnet egen barnehage da! Spesielt siden du faktisk har/får en utdanning som sikkert hadde passet veldig bra! Det hadde du klart fint! Må være spennende å starte for seg selv :)

Åh, det var jo drømmen min det, frem til jeg gikk i 7 å få hund! Hehehe, jeg maste sikkert på foreldrene mine minst en gang i uka så lenge tilbake jeg kan huske! Og en vakker dag i april/mai en gang, kom pappa opp trappa med en eske som bevegde seg litt på en mystisk måte. Han satte esken ned på kjøkkengulvet, åpnet den, og der satt det en litt forskremt, utrolig søt Border Collie-valp! Du kan tenke deg at gleden var enorm :fnise: Synes du har rett i det at man burde vente til barnet blir mer klart til å i allefall ta noe av ansvaret med å få hund :) Jeg og søsteren min hadde en del ansvar de første par årene, også ble ansvaret større og større :) Og valpen var jo egentlig min også, så jeg hadde naturlig nok mest ansvar. Fint at barn får lære ansvar over et dyr synes jeg! Men med måte selvfølgelig.

Uff, dumt med sånne kvalmetokter, det kan IKKE være noe særlig. Håper det går over om et par uker da, kanskje når du kommer over i 2. trimester :) Håper du ikke får sånn bekkenløsning da! Det høres vondt ut, klarer ikke helt å forestille meg hvordan det er :gjeiper: Tenk så utrolig det blir når spiren sparker for første gang da! :rødme: Det må være både helt utrolig sært og fint på en gang, hehe! Tenk da, at du vokser et lite menneske inni deg, jeg kommer fortsatt ikke helt over det jeg.. Synes det er utrolig! :jepp:

Håper du har en flott lørdagskveld! Fortsatt god helg :klemmer:

Jaja, det ble nok et langt innlegg til deg! Så har du litt lesestoff i allefall! Hehe :fnise:

Redigert: HÆ!? For mange smileys, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosteret ligger alltid to uker etter mor, fordi moren teller fra første dag i siste menstruasjon. Og fosteret teller fra befruktningen ca 14 dager senere. (Antall dager etter varierer jo fra kvinne til kvinne og syklus til syklus) Jeg har ikke 28dagerssykluser, så for min del er kanskje ikke fosteret 5 uker, heller. Men, det finner nok legen ut evt. på ultralyd. Men sånn generelt regner man 14 dager.

Ja, jeg håper jeg finner meg tilrette blant barna! :hoppe: Jeg gleder meg veldig til å bli ferdig med forretningsjus og organisasjonsfag i alle fall!

Jeg bor jo egentlig ikke i noen stor by heller, men sånn passe mellomstor. Har jo mange venner som studerer både i Bergen, Oslo og Trondheim, men alle sammen har planer om å bosette seg her hjemme når den tid kommer. Her jeg bor så er det vel 5 minutter til nærmeste jorde, og 15 minutter helt inn til sentrum. :fnise: Men, jeg føler ikke akkurat at jeg bor på landet for det ;):ler:

Så koselig at du faktisk har vokst opp på gård, da! :rødme:

Vi får se økonomi og sånn litt an tror jeg, før man starter for seg selv. Men det er jo fristende å kunne gjøre alt akkurat sånn som jeg vil selv! Men igjen, det er nok en good stund til!

Jeg har jo klart å kaste opp nå da, så nå er jeg ikke så all verdens kvalm lenger. Mest sannsynlig så kastet jeg opp pga graviditeten, men jeg tok ingen sjanser og ble hjemme idag. Det er karantene på jobben på 48 timer, hvis har kastet opp. Siden det har vært en liten opptakt til det på avdelingen tidligere i uka, så ville jeg ikke rett og slett. Man er visst utrolig mottagelig når er gravid også. Dette har noe med at immunforsvaret er nede for telling elns, på grunn av alle hormonene (?). Jaja, jeg fikk sove skikkelig lenge i alle fall! Det var veldig deilig må jeg innrømme! Sitter og venter på at samboer skal komme hjem fra jobb, sånn at vi kan få dratt til mine foreldre og spist middag før vi skal på fotballkamp. Jeg må innrømme at jeg liker dårlig å gå ut når jeg har vært hjemme fra jobben, men nå ringte jeg jo å sa at jeg egentlig var frisk igjen, men på grunn av karantenen synes de ikke noe om det. Så jeg vet ikke, jeg. Tror ikke jeg tør å si til mamma og pappa at jeg har vært hjemme heller. De vet jo ikke noe enda de heller på en måte.

Når det gjelder bekkenløsning så gikk mamma til fysioterapi når hun gikk gravid med både meg og broren min som forebyggende, og hun slapp! Men jeg satser på å holde meg i aktivitet istedet, jeg. Forsøke å få plotta inn svømmehallen tre ganger i uka og daglige spaserturer elns. Blir nok også litt leking ute nå om sommeren sammen med lillebroren til samboer og min fetter på henholdsvis 9 og 10 år.

Hele prosessen og hele opplegget er litt sært spør du meg. Synes det er merkelig hele måten vi mennesker blir til egentlig. :gjeiper: Det er så vanvittig mye som skal klaffe og være på akkurat riktig sted til riktig tid. Er egentlig ganske utrolig av vi har klart det på en måte.. Og uten å prøve på det til og med! :ler:

Ooh! Også har jeg funnet ut at det med at man ikke er "trygg" før i uke 12 er bare tull! I alle fall noe som henger igjen fra gammelt av! Hvis man har fullgått 7 uker, altså kommet seg til uke 8 uten blødninger OG har sett et bankende hjerte på ultralyd i uke 8, så er sjansen minimal for at det skal gå galt. Så hver dag som går uten smerter og/eller blødninger, er nærmere "sikkert"! Det var ufattelig deilig å finne ut av, så nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre med ultralyd lenger. Har ikke lyst til å vente så lenge som til 12+5 nå lenger! Men, da ser man jo mye mer enn når man "bare" er 10 uker på vei så klart.. Grunnen til at man bruker 12 uker, er fordi før fant man det gjerne ikke ut før på kontrollen i uke 12, at man hadde mistet i uke 8 eller før. Men, jeg må nok spørre min lege litt ut om dette også tror jeg. Herreminhatt, jeg har jo 1000 spørsmål til han når jeg skal dit til fredag. Må dessuten huske å kjøpe sånne urinprøveglass fra apoteket.

Jaja, jeg tror ikke samboer kommer hjem enda, jeg. Han har klart å glemme mobilen sin, og de jobber med et prosjekt som har deadline imorgen. Det er derfor han har jobbet lørdag og søndag han også denne uken. Flinke mannen. Det var en annen på jobben hans som også var interessert i å jobbe denne helga, så han spurte Glagutten om han kunne få hans vakter i helgen. Glagutten bare, nei, jeg tror virkelig jeg trenger pengene mer enn deg, gitt.. :sukk: Haha, han er jo søt også da ;):fnise: Men økonomien er igrunn det vi trenger å "frykte" minst egentlig tror jeg. Men alt kan jo bli bedre, også på det punktet. Vi lever jo ikke akkurat i overflod heller ;)

Jaja, jeg tar på meg et par sokker også drar jeg hjem til foreldrene mine, jeg. Kanskje jeg skal henge opp klesvasken som akkurat ble ferdig også.

Snakkes plutselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går fint med deg og den lille, og at samboeren til har vent seg litt mer til tanken på å bli pappa :) Jeg tror nok at jeg hadde hatt 1000 spørsmål jeg også. Man har jo tross alt en helt ny person inni seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lurt å få bevegd seg litt ja, så kanskje man slipper sånne ekle plager! Men man kan jo trøste seg med at det tross alt bare er for en liten periode, også får man jo verdens beste premie til slutt ;)

Ååh, så du bor ikke i en stor by altså, jeg bare gikk ut i fra det når du snakket om at det var så kort å gå til butikker osv, hehe! Hvor i landet bor du da? :) Her i Bergen har det skyet over nå, og det ser faktisk ut til at det regner oppe i fjellene, oh no! Jaja, det er vel egentlig det samme, jeg sitter nå her på stua å leser uansett jeg :fnise:

Uff, har du kasta opp :tristbla: Det er ikke akkurat hærlig nei! Det er jo fint at jobben har en sånn regel da, så slipper man å spre rundt uhumskheten, men det er vel ikke akkurat spysyke du har, hehe. Håper du ikke er så kvalm nå da :)

Jaså, er man så og si trygg etter uke 8 altså! Alt man lærer, det hadde ikke jeg den fjerneste anelse om! Men man er vel bare ekstra trygg i uke 12 da :fnise: Spennende det blir med legetime da! Jeg synes alt sånt er spennende jeg, selv om du ikke skal se babyen, du skal vel ikke det før sånn UL? Det går sikkert kjempefint :) Jeg må innrømme jeg blir litt babysyk nå :jepp: Tror jeg må prøve å overtale sambo til å kjøpe hund før noe barn kommer på banen :ler:

Fint at Glagutten er blitt bedre innstilt på det at han skal bli far da, og det er jo bra han er så flink med penger, jeg er imponert! Tenker han blir bra begeistra når han får kjenne på magen din og sett på bilder etter UL'en! :jepp:

Nå må jeg lese! Ha en fin søndagskveld videre, håper du hadde det koselig hos foreldrene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går fint med deg og den lille, og at samboeren til har vent seg litt mer til tanken på å bli pappa :) Jeg tror nok at jeg hadde hatt 1000 spørsmål jeg også. Man har jo tross alt en helt ny person inni seg ;)

Heihei Caya! :goodbye:

Alt går foreløpig fint her! Han har litt vanskeligheter med å sette seg helt inn i ting for tiden, og jeg har kanskje litt lett for å "skylde det meste på graviditeten". Han tror nok at de største forandringene kommer senere, altså etter magen er på plass, men det er igrunn ikke helt riktig. De absolutt største forandringene skjer nå i 1.trimester. Det er nå hormonene raser rundt i kroppen, og klarer ikke helt å stabilisere seg, samt kvalmen antas å avta etter uke 12. (Og det håper jeg for Guds skyld er rett!) Men litt mer vant er han jo blitt! Hver dag som går nærmere både 12 uker (8, nå da :hoppe:), ultralyd og voksende mage er jeg igrunn glad til, jeg.

Jeg skal begynne å skrive ned alle spørsmålene mine idag, tror jeg. Sånn at jeg ikke glemmer noe! Det er helt vilt. Tenk at det vokser en liten person inni magen min.. :gravid::arrow::babysmokk::sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

:hoppe: for over 7 uker på vei! Tenk så fort tiden går. Plutselig har du en liten pode i armene. :rødme: Herlig å høre at din kjære blir mer og mer vant til tanken om baby også. :Nikke:

Huff, det er aldri noe gøy å mistrives på jobben. :kose: Håper du finner ut av det og kan bli sykemeldt med god samvittighet. ;)

Ha en fin mandag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miam! :vinke:

Jeg vet jo ikke om man slipper plagene selv om jeg holder meg i aktivitet, da. Men det er jo lov å håpe! Jeg, som den planleggeren jeg er, gleder meg til å trille tur bort på det treningssenteret jeg trenet ved før, levere barnet på pass, trene litt hardt (sikkert fordi det får jeg ikke lov til nå..), ta en ordentlig dusj vel vitende om at barnet har det bra der det er, og så gå tur hjem igjen! Haha, jeg må slutte med sånne planer altså! Det er jo på en måte nesten et helt år til!

Jeg bor i Sandefjord, jeg. Så byen er akkurat midtimellomstor egentlig. Her har det vært strålende vær hele helgen (skyer og sånt kommer litt fort, men de blåser fort vekk igjen også). Dagen idag startet fint, men nå ser det ut til at det gråner litt mer ute. Mulig det er litt regn i vente også, men sånn er det bare ;) Kan gjøre svært lite med regnet i alle fall.

Uff, jeg har svært dårlig motivasjon for tiden! Forrige uke var jeg en tur på skolen for å printe ut alle lysbildene og tidligere gitt eksamensoppgaver. Tok sin tid det også, men når alt var printet ut og satt i system, hadde jeg ikke ork til å faktisk lese over! :sjenert: Jaja, jeg skal forsøke å gjøre en eksamensoppgave idag i alle fall. Jeg skal jo ta de to eksamenene, så jeg må jo være noe forberedt!

Nei, jeg tror vel ikke at jeg er så syk at det gjør noe, men jeg vil jo ikke si noe på jobben enda heller. Uff, hadde vilt dårlig samvittighet igår da. Men jeg tenkte som så at jeg hadde ikke vært så mye til hjelp uansett, så da får det bare stå sin prøve rett og slett! Det er igrunn ganske ille å være på jobb, men føle at man ikke gjør jobben sin godt nok.

Jeg tror ikke jeg kommer til å føle meg "trygg" før jeg har sett en sprellende "baby" på ultralyd jeg altså.. Eller.. Etter fullgåtte 40+2 og jeg har barnet i armene! Jaja, men sånn skal det vel være sånn egentlig. Og resten av livet også antagelig :sukk: Jaja, det ordner seg for snille jenter!

Ja, det blir spennende med legetimen! Det som skjer der er vel at jeg har 1000 spørsmål og han har 1000 spørsmål. (Som ang. arvelige sykdommer, tidligere graviditeter, og generelle spørsmål om meg. Altså om forholdet mellom samboer og meg, skole, jobb, boforhold osv) Så er det masse blodprøver, blodtrykk og vekt. :vekt::fnise: Og så kommer jeg til å ta opp muligheten til tidlig ultralyd. Jeg har hørt om enkelte legekontorer som har ultralydapparater stående, men jeg tviler på at min lege har det.. Jaja, er jo lov å håpe på det i alle fall!

Haha, ja du får skaffe deg en valp snart synes jeg! Vi skaffet oss en katt for 2 måneder siden, og da husker jeg faktisk at et av argumentene mine var at jeg ville ha katt før jeg fikk barn. Og han bare, ja det får du i hvert fall vente med! Og jeg var helt enig! :fnise:

Jeg tror han kommer seg nå, og det blir nok bedre med tiden. Jeg er litt redd for at det kommer til å bli litt mye mas på han når resten av omverdenen også får vite det. Særlig hjemmefra foreldrene hans.. Men det får han bare prelle av seg rett og slett.

Jess! Middagen var god, og fotballkampen virkelig god! Det er synd når dommeren gjør seg så gjeldende som det han gjorde, for han styrte virkelig den kampen, dessverre. Jaja, sånn er det nå en gang. :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

:hoppe: for over 7 uker på vei! Tenk så fort tiden går. Plutselig har du en liten pode i armene. :rødme: Herlig å høre at din kjære blir mer og mer vant til tanken om baby også. :Nikke:

Huff, det er aldri noe gøy å mistrives på jobben. :kose: Håper du finner ut av det og kan bli sykemeldt med god samvittighet. ;)

Ha en fin mandag! :klem:

Heisann Belle! :vinke:

Ja! På en måte så går tiden veldig fort, og på den andre siden går det veeeldig sakte! :fnise: Ja, han er på god i vei i alle fall! Så det går fremover her i husholdningen også i alle fall!

Nei.. Det er litt synd at jeg håper på sykemelding, men jaja. Jeg får høre hva legen synes jeg burde gjøre! Han vet nok best uansett.. Og får jeg det ikke, så får jeg snakke med avdelingslederen. Hun må jo få vite det uansett snart, og hun har jo taushetsplikt :)

Det ordner seg nok! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten det kommer til å gå fint å fortelle det hjemme hos mine foreldre. I alle fall med mamma! Når vi var på kampen igår, så satt det en mor med en ca. 6-7mnders unge på fanget, og mamma klarte ikke å rive øynene til seg! :fnise: Fikk jo nesten lyst til å plumpe ut med; Ja, er det ikke greit at jeg skal ha en sånn en i desember? :hoho: Nei, det var godt jeg ikke gjorde det tror jeg :ler:

:tommelsmil:

Endret av GlaJenta88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten det kommer til å gå fint å fortelle det hjemme hos mine foreldre. I alle fall med mamma! Når vi var på kampen igår, så satt det en mor men en ca. 6-7mnders unge på fanget, og mamma klarte ikke å rive øynene til seg! :fnise: Fikk jo nesten lyst til å plumpe ut med; Ja, er det ikke greit at jeg skal ha en sånn en i desember? :hoho: Nei, det var godt jeg ikke gjorde det tror jeg :ler:

:tommelsmil:

:skratte:

Hun hadde nok klart å trekt øynene til seg da ja! Du hadde vel fått et overrasket blikk på deg da :fnise:

Ikke sant jeg burde få meg hund! Heeelt enig med deg ;) Jeg har jo tross alt hatt hun før også, jeg har jo litt peiling :jepp:

Sandefjord du bor altså, der har jeg ikke vært :) Kjenner noen som kommer derfra, det er vel det nærmeste ;) Hørt det er en fin by da :)

Ååh, jeg gleder meg på dine vegne på både legetime og ultralyd, jeg synes sånt er så fryktelig spennende! :jepp: Du får gi oss full raport etterpå :fnise:

Har dere pus altså, det har jeg også, hjemme med familyn da, ikke her i Bergen :) Har dere rasekatt eller bare vanlig "huskatt"? :) Koselig med en liten koseklump da :rødme:

Hva har du gjort på i dag da? :) Noe spennende? Jeg har ikke giddet å lest en gang i dag, ops! :sjenert:

Nå skal jeg straks lage taco faktisk, hehe. God mandagsmat det :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker byen veldig godt nå om våren og sommeren, men kunne godt ha styrt meg på vinterstid egentlig. Det er litt morsomt, folketallet stiger så mye om sommeren på grunn av hyttefolket :fnise: Så nå er det jo nesten ingen i byen, men vent til fellesferien! Da er det nesten umulig å komme seg frem! :ler: Jaja, er jo vant til det ;)

Det er klart at det kommer oppdatering etter både legetimen og ultralyden! Er litt småspent på den legetimen egentlig. Lurer så fælt på gu. Jeg tror ikke jeg vil, hvis han ikke tilfeldigvis har et ultralydapparat til innvendig ultralyd, da. Da vil jeg jo! Jaja, jeg får dusje ordentlig før jeg tar turen ned tenker jeg :fnise: Det er ikke så lett når jeg ikke har vært på gu før egentlig ;)

Ja, vi adopterte en katt fra PetRescue, noe alá det samme som dyrebeskyttelsen for to måneders tid siden. :rødme: Hun har fått navnet Ms. Sophie (:hoho:) etter Dinner for one (Grevinnen og hovmesteren) ;) Hun er helt sort, i alle fall nesten. Jeg synes hun er litt brunspraglet når man ser hun i direkte sollys, men det er vel bare jeg som ser det tror jeg :ler: Hun er ikke så kosete som jeg hadde ønsket meg egentlig, men hun koser veldig på sine egne premisser ;) Så det får hun bare fortsette med egentlig :gjeiper: Hun er forferdelig nysgjerrig og leken da! Men egentlig ikke noen "fangkatt". Det kan jo endre seg etterhvert tenker, jeg. Hun må være innekatt da, for hun har aldri vært ute før. Og jeg stoler ikke helt på ho heller. Hun er litt for nysgjerrig til eget beste sånn egentlig. Men, jeg har bestilt sånn sele og kobbel til ho da! Så hvis hun klarer å gå her inne med det på, så kan vi jo forsøke å komme oss ut litt også. I alle fall ut på verandaen! Vi bor i første etasje, og det er vel halvannen meter ned kanskje, så hun klarer fint å hoppe ned, men da kommer hun nok ikke opp igjen! :( Så hun må nok belage seg på å gå litt i sele tenker jeg. Jaja, vi får se hvordan hun klarer det! :)

I går gjorde vi veldig lite. Stakkars mannen som har jobbet så mange dager i strekk nå orket ikke tanken på å være med meg ut og handle, så vi bestilte pizza igår! :fnise: Det er så rart, for det gjør vi aldri på en måte, men det var en god middag! Så fikk vi trålt oss gjennom et par episoder av House, jeg fikk sett sykehuset og Norges styggeste rom :tommelsmil:

Jeg har vært veldig dårlig på å lese jeg også.. :sukk: Jeg lurer litt på hvordan de eksamenene kommer til å gå altså! Jaja, det er jo ikke så all verdens farlig heller egentlig. Men det er jo kjipt å stryke også synes jeg!

Endret av GlaJenta88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. GU, hvis du ikke har vært før tror jeg at det er lurt at du tar. For det første for å være sikker på at alt er i orden, slik at det ikke er noe der som burde vært oppdaget før fødselen. For det andre, for din egen del er det like greit å ha tatt en GU nå så det ikke er første gang ukjente "klår" på underlivet ditt når fødselen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder GU, så er ikke det noe problem i det hele tatt! Legene vet at ikke alle synes dette er noe særlig behagelig, og de er flinke og forsiktige :) Jeg har selv vært på GU et par ganger, og det er fort unnagjort, og du får kle av og på deg i ro og mak bak gardiner eller på et eget rom før du setter deg i stolen :) Sikkert smart å "prøve" også, før du skal føde, så du ikke synes det er helt grusomt når du skal føde. Det går så bra att! :klemmer:

Så gøy med adpotert katt da :) Hjemme har vi to stk som vi fikk fra en gård, søsken. Og begge skulle eegentlig være gutter, men gjett hva som skjedde! En gutt, en jente! :fnise: De så virkelig ut som gutter, men det kan jo være litt vanskelig å se når de er så små, og jeg var fast bestemt på å ha den som viste seg å være jente, hehe! Men nå er hun sterilisert, vistnok... For det kan vise seg at hun er gravid, ETTER steriliseringen! :lete: Håper hun ikke er gravid, men det ser nesten sånn ut ;P Kanskje dere kunne ha bygd en liten kattegård til katten deres? :) De synes jo det er veldig gøy å være ute, så får den en feeling av hvordan det er i allefall :)

Åh, pizzamiddag er jo godt det da ;) Det går jo an av og til :) Håper ikke mannen sliter seg ut da! Du får ta godt vare på han når han er hjemme ;)

Huff, ja, jeg orker ikke tanken på å stryke.. Jeg har strøket på to eksamener på høgskole/uni nivå før, og det er en liten knekk må jeg si! Mister liksom helt piffen!.. hehe.. :fnise: Håper vi står! :jepp:

Håper du har en fortreffelig dag! Jeg skal på forelesning snart, wuhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. GU, hvis du ikke har vært før tror jeg at det er lurt at du tar. For det første for å være sikker på at alt er i orden, slik at det ikke er noe der som burde vært oppdaget før fødselen. For det andre, for din egen del er det like greit å ha tatt en GU nå så det ikke er første gang ukjente "klår" på underlivet ditt når fødselen er i gang.

Gåsemor! :goodbye:

Aldri hatt behov for GU før. Eller. Jeg hadde litt problemer med p-pillene mine på sommeren og høsten i fjor, da. Jeg hadde hatt regelmessig mens på dem i mange måneder og alt virket fint og flott, men så på sommeren fikk jeg ingen blødning i det hele tatt. Tenkte jaja, og fortsatte bare på neste brett. (Tok jo et hav av graviditetstester så klart, men alle negative) Så skjedde dette to ganger til, og da ringte jeg legen. Der var de veldig avvisende synes jeg, og de fikk meg til å føle meg skikkelig dum rett og slett. Så da ringte jeg til gynekolog privat istedet. Han sa at jo dette var merkelig, og ikke helt normalt som legen mente. :sinna: Han sa at hvis jeg heller ikke fikk noen menstruasjon neste måned, altså oktober, så skulle jeg komme inn for en innvendig ultralyd. For å sjekke om jeg hadde noen cyster e.l. Når jeg faktisk fikk den i oktober, så var jeg ganske glad for at jeg slapp GU altså.. Men nå tenker jeg at det hadde jo vært greit likevel. Da hadde jeg jo vært én erfaring rikere mener jeg. Jaja, fordi de var så avvisende på legekontoret både da og når jeg gikk alvorlig syk for halvannet år siden, gadd jeg ikke mer, og byttet lege. Da byttet jeg tilbake til han jeg hadde når jeg var mindre, og før fastlegeordningen. Men, heldigvis, har jeg ikke vært syk siden jeg byttet til han, så jeg har igrunn ikke sett mannen siden jeg var hos han på grunn av astmaanfall når jeg var 15.

Så jo, det er jo sikkert smart å ha tatt en sjekk for å se at alt er normalt osv, men det blir jo like fremmed med fastlegen på en måte. Som sagt, har han et ultralydapparat sånn at jeg får sett et bankende hjerte, gjør det meg ingenting. Likevel har jeg tenkt litt på dette med tid også. Jeg vet ikke helt hvor mye tid jeg får til rådighet inne hos legen egentlig. Jeg har jo bare den forrige, som jeg ikke var noe fornøyd med, å sammenligne med. Og ho ville gjerne at jeg skulle komme meg ut så fort som mulig egentlig. Var i alle fall den følelsen man fikk, og det er jo ikke helt riktig. Jeg vet at legen min har veldig mange pasienter å ta vare på, og mange av dem er eldre som gjerne er ofte hos legen. Den absolutte fordelen er jo at han er både min mors og farmors tidligere lege. (Tror egentlig det er pappas tidligere også). Men vi ble flyttet alle sammen når fastlegeordningen kom på banen. Fordi journalene blir hos legen så sant vi som pasienter ikke etterspør dem, er de nok der hos han enda. Jeg tror faktisk at mamma også gikk til han under hennes første svangerskap, men jeg er litt usikker. Uff, det er jo nå jeg angrer litt på at jeg ikke har sagt noe til mammaen min vet du.. :sukk: Hun kunne jo fortalt hvordan han er sånn sett, selv om han sikkert endrer seg litt på 6 år, for ikke snakke om 22 :fnise:

Det beste hadde vel å bli hensvist til tidlig ultralyd egentlig tenker jeg. Da får jeg en gynokolog som på en måte bare holder på med det, og ikke fastlegen som jeg skal sitte og prate med om alle andre ting etterpå.. Jaja, jeg får se hva som skjer til fredag i alle fall. Hvis legen mener at det er nødvendig, så får jeg jo bare høre på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :vinke: Miam!

Har du vært på GU hos fastlegen eller egen gynokolog, da? Jeg er igrunn ikke så "redd" for å måtte kle av meg eller noe sånt egentlig, men det er egentlig det at jeg da blir sittende å prate med fastlegen min etterpå på en måte etter at han har.. ja. :fnise: Jeg veit at det høres veldig "fjortis" ut, men jeg er jo litt :sjenert: også da. :ler: Jeg er for øvrig sikker på at når det kommer til fødselen så gir jeg en lang marsj i hvem og hva som jobber der nede. Så lenge det kommer er friskt og fint barn ut, så skal jeg være strålende fornøyd. Også må jeg innrømme at jeg har veldig lyst til at de skal vaske barnet før de lemper det opp på magen min. Dette har vært noe jeg har tenkt sånn i mitt stille sinn, og ikke tenkt egentlig på å si til noen, men så var det ei jente som hadde med seg et "ønskebrev" til jordmor på sykehuset. Der hadde hun skrevet mange måneder før fødselen hva hun var mest redd for og hvilke ønsker hun hadde for fødselen osv. Og der sa hun også at hun gjerne ikke ville se barnet før jordmor og sykepleierne hadde sett at alt stod bra til med barnet og at de hadde tørket av det meste av blodet og restene av fostervannet osv. Så bra tenkte jeg! Det er ikke bare jeg som har tenkt på det sånn. Følte at det var en ganske dårlig start på å være mamma når jeg ikke hadde lyst til å se barnet med én gang egentlig, men når man vet det er flere i samme båt så blir det litt bedre egentlig :fnise:

Jeg trodde at man fjernet hele livmoren til hunnkatter under sterilisering, jeg.. :klø: Gjør kanskje ikke det likevel.. Jeg har holdt hun i armene og gått ut på verandaen et par ganger, sånn at hun skal få oppleve vind og direkte sollys, men det tror jeg skremmer vannet av henne. Hun tviholder seg fast i armene mine og skjelver som et ospeløv. :sukk: Så da går jeg så klart inn med ho igjen. Det kan hende det blir litt annerledes når hun får "oppdage" verandaen på egenhånd. Men i sele! Jeg har ikke lyst til å måtte hoppe etter ho over ut av verandaen heller.

Ja, mannen er veldig flink til å jobbe for tiden. Og det sender jo bra signaler til sjefen også, så det er bra! Fin lønning denne gangen får han også ;) Han er igrunn ikke så mye hjemme at det gjør noe heller. Han går på jobb, kommer hjem, spiller litt, spiser middag, legger seg, står opp, går på jobb.. Ja, osv. Sånn sett så går ukene veldig fort, da! Jeg unner han veldig sommerferie egentlig, men han hadde jo en bra påskeferie også da. Han var jo borte sammen med gutta i 4-5 dager. Men, det var nok ikke så avslappende at det gjorde noe ;) Tipper han fikk totalt 10-12 timer søvn på hele ferien, jeg. Og Glagutten trenger mye søvn.

Nei, jeg har strøket før jeg også, men det var etter jeg egentlig hadde byttet retning. På våren på ingeniørfag. Tror jeg stod i 1 av 3 fag. Men, da hadde jeg vært mer på jobb enn på forelesning. Litt dumt med tanke på studielånet som vokser, men nå skal jeg ta to eksamener har jeg bestemt meg for. Resten har jeg meldt meg av rett og slett. Synes det er så dumt å kaste bort en sjanse også. Tror jeg skal klare å stå, men får nok ikke de karakterene jeg skulle ønske jeg fikk egentlig. Men det avspeiler egentlig bare arbeidsinnsatsen i år tror jeg. Jaja, shit au. Jeg skal bli førskolelærer jeg! :hoppe:

Du har jo vært flink å jobbet jevnt og trutt da! Og skulle du stryke, så er det virkelig ikke verdens undergang det heller! Kjære tid, du har mange år på deg å ta opp eksamener! Jeg vet at det ikke akkurat er det mest ønskelige, men det fungerer for det. Min svigermor tar sin siste eksamen nå i mai, hun! Tenk på det! Hun har riktignok fått 4 barn i mellomtiden, og jobbet mye på andre, lite relevante steder, men nå jobber hun som revisor uten samtlige eksamener. Faktisk. Hun er for øvrig snart 46, så jeg mener at du ikke burde ta så på vei selv om man stryker på en eksamen. Men, jeg satser jo på å stå nå jeg også, da! Ingen som liker å stryke heller. Jeg bare sier at, det er ikke helt katastrofe. Sommeren kan bli like fin selv uten de siste stp'ene. :klemmer: Dette fikser vi lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så forresten at du hadde skrevet et langt innlegg inne hos deg selv, og så kommentert at det var så langt, Miam. Vel. Jeg tror ikke jeg er kapabel til å skrive korte innlegg, jeg.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Huff, husker første gang jeg var til GU hos fastlegen min. *grøss* Var veldig nervøs, men det gikk kjempefint. Det verste er egentlig det å ''kle av seg på underkroppen'' som de sier. Når du først sitter i stolen og spriker for harde livet er det liksom over. :ler:

Jeg har bare gått til fastlegene mine som er/har vært kvinner. Hun første var helt okei, men hun jeg har nå er bare helt vidunderlig. Hun får meg til å slappe veldig av mens jeg sitter der og vi kan snakke om vær og vind mens hun holder på. :fnise:

Uansett, det kommer helt sikkert til å gå kjempefint. Når du først har fått overstått den første gangen er det noe du bare må gjøre, akkurat som tannlegen. Selv om jeg heller hadde tatt 100 GU for å slippe å gå til tannlegen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei Belle! :heiajente:

Ja.. Jeg lurer på om jeg skal ha på meg kjole og tights imorgen, jeg. Da er det ikke så ille å kle av seg i alle fall. Uff, men jeg er så kvalm for tida at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Må ut og handle idag også. :sukk: Jeg må jo kjøpe sånne urinprøveglass! Uff, jeg lurer litt på hvordan det kommer til å gå med meg i trafikken idag, men det går nok fint bare jeg kommer meg utenfor døra. Føler ikke for å gå med noe som strammer over magen i dag i alle fall.

Uff, jeg skulle vel strengt tatt ha vært hos tannlegen også. :sukk: Nei, det har vi ikke råd til nå i alle fall. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Måtte bare stikke innom babydagboka di også :)

Ser ut til at alt står bra til?

Leste at du skal til GU. Det går nok veldig fint, det viktigste er at du slapper godt av. Jeg har vært på et flertall av GU, så for meg er det ikke noe problem :P Håper det går bra iallefall, du får ha lykke til hos legen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...