Gå til innhold

Glabarn?


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Du kan jo alltids si til vennene dine at du går på penicilin for en halsbetendelse/ørebetendelse eller noe sånt, det kan de jo ikke akkurat nekte på, selv om det nå er en liten gråhvit løgn :fnise:

Har du noen ideer om hvordan du ska fortelle at du er gravid til foreldrene dine da? :) Har lest så mange artige historier her inne skjønner du :ler:

Hurra for snart 6 uker! Det går sikkert fort frem til uke 12, kanskje det er bedre å fokusere på noe annet frem til den "gyldne" uka, slik man ikke går konstant og lurer på om alt står bra til og sånn. Det er vel ikke så mye man kan gjøre for det lille livet nå uansett. Det går nok godt skal du se! Det gjør vel som regel det :) Lurer på om det er en liten gutt eller jente som gjemmer seg der inne :jepp:

Håper du har en fin påskeferie! Kos deg masse :skya:

Hmm, ja. Kanskje Penicilin kan fungere.. :klø: Men de maser så mye om fest, og jeg tror ikke jeg orker det rett og slett. Dessuten skal vi bort på middag til svigers idag, og jeg skal hente Glagutten hos kameraten. Han er sikkert trøtt som alle haugene, og vil sikkert ikke ha folk. Også er det min venninne da, hun jeg har tenkt til å fortelle det først. Hun vil gjerne ha meg med på jentetur imorgen! Det er til hjembyen til en tredje venninne, men min venninne synes det hadde vært litt "trygt" om vi var to "ukjente". Det skjønner jeg jo godt, fordi hun som kommer derfra kommer garantert til å bare fly så fort man kommer på byen ;)

Jeg har bestilt fire buttons! Synes T-skjorter ble litt dyrt, så det får de heller få i julegave elns. På buttonsene står det "Verdens beste mormor/morfar/farmor/farfar". Vet ikke helt hvordan jeg skal gi dem det da. Hvis jeg klarer å vente så lenge som etter ultralyd, så legger jeg ved bilde oppi en konvolutt og buttonen på utsiden. Meen, er usikker på om jeg klarer å vente så lenge. Har ikke bestilt noen time hos ultralyd heller. Vet på en måte ikke helt hvor tidlig man burde det, sånn for å se noe på en måte. Nå i uke 6, så er det vel bare hjertelyd man kan høre, og en pose med en sort flekk inni. Likevel hadde de nok skjønt hva det var siden det er et ultralydbilde da. Har du noen forslag kanskje? Til andre, litt mer morsomme måter å si det på? Jeg har jo vurdert klær til oss osv, "Jeg skal bli pappa og bolle i ovnen elns", men hvis vi skal fortelle det i uke 8-9, synes jeg det er litt tidlig å kjøpe sånne klær. Vil helst ikke kjøpe noe før 2. trimester.

Ja, uka fra 5 til 6, har igrunn gått ganske raskt! Så får håpe det bare eskalerer, og plutselig så har vi ultralydtime! :tommel: Men den perioden nå frem til eksamen pleier jo å gå utrolig raskt da, så får håpe det gjelder i 2009 også! Jeg har satt opp en oversikt over utstyr og slikt som man må forvente å kjøpe, da. Samt en oversikt over hvordan det økonomiske kommer til å bli etter fødsel, og det er ikke skremmende i det hele tatt. Igrunn er ikke spedbarn så uhorvelig dyrt. Det er blir nok verre når de når barnehagealder og skal ha alt av uteklær osv. Dessuten så blir det litt annen slitasje på klær i den alderen fremfor spedbarn. Jeg er ikke helt ferdig med listen, og vi kommer jo garantert til å kjøpe mer enn det som står der, men jeg vet jo at svigermor og mamma kommer til å kjøpe en del av det også. Jeg gikk jo helt bananas selv, til nevøen vår til jul i fjor. :fnise: Likevel så tror jeg at engangsstønaden alle får fra nav kommer til å rekke til alt. Bleier og eventuell morsmelkerstatning blir jo regnet som en del av dagligvarer, og ikke utstyr egentlig. I tillegg til utregningene mine, så får jo Glagutten også lønn. Han gikk opp nå i februar, og skal gå opp igjen i august. Så han får jo bedre lønn, jo nærmere fødsel. Så vi skal nok klare oss helt supert økonomisk. Det eneste jeg plutselig kom på her om dagen, er at vi ikke har særlig plass til stellebord! Når vi har vært barnevakt for nevøen vår, har vi bare brukt vaskemaskinen, og jeg har lest om noen som har dette som en permanent løsning. Jeg er usikker på hva jeg egentlig synes om det. Jeg mener, det kan jo hende at man må bytte bleie når vaskemaskinen er i gang. Hva gjør man da? Legger stelleunderlaget på gulvet? På gulvet på badet har jeg ikke lyst til å stelle! For der er det varmekabler og kattetoalett. Kattedoen har tak og luftfilter, men likevel synes jeg det blir litt for risikabelt. Jeg har sett på sånne til å slå sammen da! Da har de i tillegg bademuligheter nedi. Sånn som jeg ble badet i når jeg var liten! Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av det når det er sammenslått. Vi har så mange møbler i denne leiligheten fra før, så det blir ikke bare bare å få inn alt det vi trenger nå fremover. Men det skal nok gå bra for det! :enig:

I følge kjerringråd osv, så aner jeg virkelig ikke. Det er half n' half. Kanskje det er to? En av hver? :fnise:

Innom og leser litt!

Har du fortalt den store nyheten til noen andre enn Gladgutten eller? Er det en hemmelighet litt lenger?

Kan i alle fall trøste deg med at det skal mer til enn et lite dytt til for å forårsake abort, da hadde det nok ikke blitt født mange barn her i verden ;)

God påske!

Det er fortsatt hemmelig her i gården. Jeg vet på en måte ikke hvordan jeg skal fortelle det heller. Har ikke lyst til å si noe før vi er over 12 uker, men så er ikke det så lett heller. "Heldigvis" er det eksamensperiode snart, så da får jeg noe helt annet å tenke på, samt det ikke er dette maset ang drikking på fest :lur: Den ene venninnen min og de vordende besteforeldrene kommer til å få vite det først tror jeg. Også har jeg litt lyst til å arrangere grill"fest" her etter eksamensperioden er over, og da kan Glagutten ha på seg T-skjorten sin. "My boys can swim". Så får vi se hvilken reaksjon de får, eller om de ikke reagerer i det hele tatt. :fnise: Jeg har jo også lyst til å fortelle de aller fleste det selv, da. Ikke at de skal finne det ut på facebook eller lignende.. Så jeg vet ikke helt. Får vel sende en MMS til de som ikke kan komme på grillingen kanskje. Hvordan fortalte dere det første gangen da, Imli?

God påske til deg også! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, da var det påskeaften og 6 uker idag! :strix:

Det er litt teit. Disse dagene her så kunne jeg jo teknisk sett ha sovet kjempelenge, men jeg våkner hver dag halv åtte! Jeg skjønner ikke helt det der. Jeg står jo opp mye tidligere enn det til vanlig, så det kan jo ikke være det heller. Jaja, kanskje den indre klokken er satt på sommertid?

På skjærtorsdag var jeg ute, forresten! Først på vors hos ei venninne, så kjøre en annen venninne hjem for å hente skift, innom vors #2 for å hente tre stk som skulle tidlig på byen for "få plass"(:klø:), tilbake til vors #1, og så ut på byen. Først utested #1, så utested #2 og så nach. Deretter få alle disse fordrukne venner hjem i seng. Haha, jeg tror jeg dro ut halv åtte og kom hjem halv fire, jeg. :fnise: Og det er ikke dårlig synes jeg. Jeg pleier alltid å dra tidlig hjem når jeg ikke drikker. Jeg finner det ikke morsomt å være på vors uten å drikke når alle andre gjør det. På byen så er det greit, for da kan vi danse og prate med folk jeg ikke har sett på evigheter osv, men alt i alt er jeg stolt av min egen innsats sosialt sett på torsdag ;) Man trenger ikke drepe det sosiale livet selv om man ikke drikker, tydeligvis ;):hoppe: Èn ting hadde jo vært om jeg ikke hadde for vane å gå ut og ta en øl, men nå har jeg jo det. Da vekker det automatisk mistanke hos de andre når jeg ikke gjør det lenger. Nei, det skal bli godt å kunne vise magen til hele verden! :biggrin:

Videre så skal sambo og jeg til svigers på lammelår i kveld. Jeg vet ikke helt hvilken vin det er vanlig å drikke til dette, men jeg må jo finne på en unnskyldning her også.. Og jeg gidder egentlig ikke å ta bilen heller. Det er mye kortere å gå nå som det ikke er så mye snø. Takket nei til vin forrige gang fordi jeg hadde vondt i hodet, noe som var sant. Jeg kan ikke ta den en gang til på en uke.. Ikke skal jeg på jobb imorgen heller, og det pleier igrunn ikke å stoppe meg det heller. :ler: Dessuten har jeg mistanke om at det kommer flere vennepar av svigers, og deriblant en litt munnrapp venninne. Hun tar ikke en femmer for å spørre rett ut ved middagsbordet, hun. Det har hun gjort før, nemlig. Haha, men da var jeg jo like kald da, og svarte at "nei, det var jeg ikke. Og kom nok ikke til å bli det før om noen år heller." Så svarte hun vel noe sånt som at "ja, det sier du nå elns." Haha, jeg får håpe hun har mye annet å prate om istedet! Hadde bare sambo vært glad i vin, så kunne hjeg ha takket ja, og han ha drukket fra mitt glass. Men han liker det igrunn ikke noe særlig, og jeg skal ikke påtvinge han vin heller :fnise:

Når det gjelder symptomer så synes jeg de er avtagende, jeg. Mulig det er bare så stor omveltning den første uken at nå har jeg blitt vant til det? Jeg har jo ikke hatt noen blødninger, og merker fortsatt at det stikker i magen når jeg reiser meg. Har derimot ikke vondt i korsryggen lenger, og ikke hodepine. Jeg har vært heldig og ikke hatt så mye kviser siden ungdomsskolen, men i forrige uke dukket det opp én etter én midt i ansiktet. Disse er heldigvis på retrett nå! Men, jeg satt og gråt til en episode av House igår. Så hormonene raser igrunn fortsatt. Det var jo en ganske herlig episode, da. Det var spedbarn som hadde blitt syke rett etter fødsel, og de hadde blitt smittet med noe inne på sykehuset. Nesten alle regnet med at barna ikke kom til å klare seg, og foreldrene fikk jo ikke lov til å komme i nærheten av dem ettersom barna var isolert. Men så skulle de bytte laken elns, også foreslo Cameron at foreldrene skulle få lov til å løfte barnet mens de andre byttet laken. Normalt ville en sånn scene ført til at en tåre eller to hadde trillet hos meg, for sånn er nå jeg, men igår hylgråt jeg omtrent. Det var en helt merkelig reaksjon, og jeg merket at jeg synes det var greit at jeg var hjemme alene da. Haha :ler: Jaja, de kommer sikkert ikke til å gi seg med det første, de hormonene.

Videre så dukket mamma opp på besøk igår. Hun ringte for å fortelle at det var så lenge siden hun hadde sett katten, og hun ville gjerne hilse på det siste skuddet på stammen igjen. Haha, så jeg tror nok ikke hun blir så alvorlig sur for at hun skal bli mormor i desember. :fnise:

Jess jess, vi snakkes plutselig! Tenker jeg skal ta meg en :dusje::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget idag at alle ikke får engangsstønad fra nav. :sukk: Jeg trodde det var noe som var forbeholdt alle, jeg. På samme måte som barnetrygden. Men nei. Jeg har jo tjent mer enn en halv G det siste året (litt trist at noen faktisk har tjent mindre enn dette), og er derfor ikke berettighet til noen engangsstønad. Må innrømme at jeg synes det er litt urettferdig, men sånn er det nå en gang. Jeg har jo krav på foreldrepenger etter at barnet er født, da, men det er på en måte noe annet enn engangsstønaden. Foreldrepenger får jeg jo fordi jeg har vært flink å jobbet mye ved siden av studiene mine, og de blir dessuten utbetalt per uke (?), og ikke som et samlet stort beløp. Jeg hadde jo tenkt til å bruke engangsstønaden til utstyr, og foreldrepengene til dagligvarer. Nå blir vi jo pent nødt til å spare penger nå øremerket til utstyr. Men hva med dem som ikke har hatt arbeid eller har vært studenter, da? Hvordan får de penger? :klø: Må de klare seg med engangsstønaden i 48 uker? Det kan jo ikke være sånn det er ment? Må innrømme at jeg trodde jeg hadde nav all figured out, men den gang ei. Uff. Jaja. Det er fortsatt lenge igjen, da! Jeg tror nok jeg må belage meg på et møte med nav, sånn at jeg vet jeg får alt jeg har krav på. Men dette er også lenge til. Heldigvis! :)

Ellers så har påsken forløpt bra. Jeg har sånne "kvalmetokter", da. Plutselig kommer kvalmen som kastet på meg. Kaster ikke opp, og det går ofte fort over, men kjære tid så ubehagelig! Jeg er redd det har vært altfor mye godteri og brus denne påsken, men jeg har bestemt meg for å endre livsstil etter legebesøk og graviditeten blir mer "ekte". Akkurat nå føler jeg for å kose meg litt ekstra. Skal bli flinkere til å ta turen til svømmehallen og å gå litt mer tur, da! Også blir det jo ikke så mye godteri på hverdagene uansett. Må innrømme at jeg er litt lei av det nå. :fnise:

Jaja, skal en tur på skolen imorgen har jeg tenkt. Må levere noen bøker på biblioteket også håper jeg kan få meldt meg av noen eksamener + lest litt til de jeg faktisk skal ta ;) Gleder meg til høsten, jeg og nytt studium! :hjerte:

Snakkes plutselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lenge siden jeg har vært på KG nå, så tenkte jeg måtte ta turen innom ;)

Dumt du ikke får de pengene fra NAV da! :/ Jeg har egentlig ikke så god peiling på NAV, men får jo håpe du får noe penger da. For det blir vel en del litt større summer, som seng, barnevogn, bilsete om dere har bil, og slike ting. Men det er jo masse fint brukt å få kjøpt :) Er ikke så dumt det!

Hvilket studium skal du begynne på til høsten da? :) Jeg begynner å få litt panikk for eksamen.. Det er nøyaktig en måned til jeg er ferdig for i år, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få trykt all den informasjonen inn i hjernen før den tid! :haar: Grøss! Har du mange eksamener i år da? Jeg har bare to, men i tillegg er det grusomt mye å lese.. Også er eksamenene på 6 og 8 timer! Jeg synes det høres helt fælt ut :fnise:

Håper du har hatt en fin påske og at det blir greit å begynne på hverdagen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Når du ikke har vært på KG, så er det ingen andre som har vært innom heller. :fnise: Jaja, det er godt du er tilbake! ;)

Jeg har heldigvis ikke hatt så mye med nav å gjøre før jeg heller, men jeg tenkte jeg skulle være litt føre var når det gjelder dette fødselsgreiene. Jeg trodde jeg hadde trålet side opp og side ned, og kunne det meste, helt til jeg finleste den siden med engangsstønad. :sukk: Der står det klart og tydelig at man ikke har rett til engangsstønad hvis man har tjent mer enn en halv G. En G er for øvrig 70 256,- kr. Engangsstønden kan utbetales til fødende etter passert svangerskapsuke 26, mens foreldrepenger utbetales månedlig etter fødsel. Jaja, har begynt på budsjett da, men da tok jeg utgangspunkt i engangsstønaden. Det skal nok gå fint uansett tenker jeg! Dessuten så har jeg jo foreløpig termin 11. desember, så det er jo mulig vi får noen tidlige julegaver? :fnise: Det er lov å håpe på det i alle fall! Å kjøpe noe brukt blir vi nok pent nødt til, og jeg har funnet masse også her i byen. Det kan også hende vi har en del ting hjemme hos meg og hos svigers, og jeg har noen venninner som har barn fra før som kanskje vil kaste noe denne veien..

Jeg går bedriftsøkonomi årsstudium nå, så jeg har svimlende 6 eksamener om en månedes tid.. Jeg har ikke helt hatt motivasjonen oppe etter jul, og har bestemt meg for å ikke søke meg inn på 2. året økad likevel. Tidligere har jeg også første året på ingeniørfag, datateknikk. Haha, det var ikke så mye meg det heller igrunn. Nå har jeg søkt meg inn på førskolelærer! Og jeg må innrømme at jeg gleder meg vilt! Hadde egentlig tenkt til å søke deltid, og høre om jeg kunne finne meg en jobb på SFO/barnehage ved siden av, men nå som jeg ble gravid, vil jeg heller forsøke å bli ferdig så fort som mulig.

Teoretiske eksamener på 6 og 8 timer hørtes ut som drepen, da. Men det er fag du kan rote deg frem til riktig svar etterhvert, da? Det er ikke som en matte- eller en fysikkeksamen med kun "riktige" svar mener jeg. Så det er kanskje deilig å ha litt lang tid på seg? Jeg sliter alltid med det, ettersom jeg aldri blir ferdig.. :sjenert:

Påsken har forløpt ganske så kjapt synes jeg, men nå er jeg glad for alle dager som går nærmere legetime og ultralyd egentlig.. Tror vi skal ordne oss en tidlig ultralyd, men jeg får neppe Glagutten med på første legetimen. :sukk: Han blir vel mer engasjert etter hvert tenker jeg. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe trøst, så syns jeg de første to ukene etter vi fant det ut gikk ganske treigt. Men plutselig var dagen for første legetime der, uke 9, og nå er det jammen meg bare 7 dager til neste i uke 12. Så tiden flyr før du aner det!

Er imponert over engasjementet ditt i forhold til å allerede sette opp budsjett på ting. Så langt har ikke vi tenkt enda. Men vi har begynt å sette av et månedlig beløp på en egen konto som skal gå til innkjøp av diverse utstyr. Er lettere å sette av litt og litt enn å skulle ta alt i en engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Redlady! :vinke:

Jeg får håpe det går raskere etter hvert, ja! Du er jo snart over i 2. trimester du! Jeg håper jeg hopper raskt etter! Det er vel bare å vende seg til tanken som gjør at tiden går så sakte tenker, jeg. Gleder meg masse til første kontrollen, da. Håper legen min er så hyggelig som jeg husker han som i alle fall. Har også planer om å bestille ultralyd privat etter legetimen. Håper jeg får med meg Glagutten dit i alle fall.

Jeg må ha kontroll på alt mulig for å takle ting rett og slett. Derfor kaster jeg meg igang med budsjetter og beregninger, for å bli forsikret om at vi i alle fall kommer til å klare oss økonomisk. Jeg stoler jo på samboer, og jeg er trygg på meg selv, så den variable faktoren er som oftest økonomi. Jeg tenker at klarer vi det økonomisk, klarer vi det :sjenert: Det er mulig dette er en form for tvangstanker, men det er ikke de verste tvangstankene man kan ha i alle fall ;)

Vi har ikke begynt å spare enda, men beløpet jeg har kommet frem til foreløpig er ikke svimlende høyt, og med tanke på at vi får tilbake ca 16' på skatten i år, så regner meg med at vi kommer til å bruke noen av de pengene til kjøp av utstyr. Håper også at vi kan starte en sparekonto til den lille etterhvert, men det er kanskje å foregripe begivenhetenes gang litt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har samboer fått T-skjorta si, og han ble kjempeglad! :strix:

Endelig litt engasjement å spore! :hoppe::danser: Han ga meg en god klem, og sa at jeg ikke måtte ta alle gledene på forskudd. Han var også glad for at jeg hadde latt han være i fred i en ukes tid, og ikke mast på han. Å, skjønne mannen kan få så mye tid han bare vil, så lenge han er positiv til det hele! :rødme: Merker at det gjorde meg vilt mye lettere til sinns altså! Det er mulig han var så blid nå for han har fått så mye god mat i det siste, men er det måten å gjøre det på så er det helt greit for min del. Jeg kan godt stå for matlagingen så lenge jeg orker, jeg! ♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret hjelper kanskje litt på ang nav og engangsstønad. Jeg lurer litt på det samme, og ble usikker etter å ha lest din tolkning og har nå vært inne og sjekka hos Nav og rettskildene.

Se følgende:

§ 14-17 Femte ledd - Samordning av engangsstønad og foreldrepenger

Det er ingenting i veien for at mor, eller far som adopterer alene, kan unnlate å fremsette krav om foreldrepenger og i stedet kreve engangsstønad. Dersom man velger engangsstønad fremfor foreldrepenger, har vedkommende rett til å få denne utbetalt i forbindelse med fødselen eller omsorgsovertakelsen.

Dersom moren, eller faren som adopterer alene, fremsetter krav om foreldrepenger, selv om disse ikke overstiger engangsstønaden, må NAV lokalt foreta en månedlig utbetaling av foreldrepenger i hele stønadsperioden. Det må videre foretas en beregning av om brutto foreldrepenger er lavere enn engangsstønaden før det eventuelle restbeløp opp til engangsstønaden utbetales.

Da NAV lokalt har en generell informasjonsplikt, bør vedkommende gjøres oppmerksom på valgmuligheten. Det er imidlertid vedkommende selv som må velge om hun/han vil fremsette krav om foreldrepenger eller engangsstønad. Det bør tas hensyn til at foreldrepenger er skattepliktig inntekt og gir pensjonsgivende inntekt, mens engangsstønaden ikke er skattepliktig og heller ikke gir pensjonsgivende inntekt. Det valget som vedkommende gjør er ikke nødvendigvis bindende, se i denne forbindelse Rikstrygdeverkets kjennelse i ankesak nr. 96/02539.

Moralen slik jeg ser det, er at vi skal kunne velge det som lønner seg, enten det er å få utbetalt foreldrepenger ut fra inntekt, eller engangsstønad. Vi må fremme krav om det, så såfremt du ikke setter frem krav om foreldrepenger, kan du fint heller be om engangsstønaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Glajenta. Og takk for hilsen i dagboka mi :)

Gratulerer så mye med graviditeten, vi har en spennende tid forran oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret hjelper kanskje litt på ang nav og engangsstønad. Jeg lurer litt på det samme, og ble usikker etter å ha lest din tolkning og har nå vært inne og sjekka hos Nav og rettskildene.

Det er ingenting i veien for at mor, eller far som adopterer alene, kan unnlate å fremsette krav om foreldrepenger og i stedet kreve engangsstønad. Dersom man velger engangsstønad fremfor foreldrepenger, har vedkommende rett til å få denne utbetalt i forbindelse med fødselen eller omsorgsovertakelsen.

Moralen slik jeg ser det, er at vi skal kunne velge det som lønner seg, enten det er å få utbetalt foreldrepenger ut fra inntekt, eller engangsstønad. Vi må fremme krav om det, så såfremt du ikke setter frem krav om foreldrepenger, kan du fint heller be om engangsstønaden.

Hmm, men så lenge jeg ikke tjener under en halv G, så kan det umulig lønne seg med engangsstønaden? :klø: Jeg har utbetalt netto et sted mellom 4-6' i måneden ca, og jeg håper jeg får jobbet litt ekstra nå fremover da. Hvis helsa vil ;) Jeg er såpass ung at om det er pensjonsgivende inntekt eller ei, er jo ikke så viktig, men det betyr jo i praksis at jeg må jobbe et år lenger ved å ta imot engangsstønaden fremfor foreldrepenger. Det blir som om jeg ikke hadde hatt jobb i det hele tatt på en måte.. Men er det gjennomsnittet de tre siste månedene som blir summen utbetalt som foreldrepenger eller er det de siste seks måneder? :klø: For man må jo ha vært ansatt de siste 6 av 10 måneder for i det hele tatt ha rett på noen foreldrepenger. Uff, det er ikke så lett med dette nav-systemet. Jeg fant en kjempefin oversikt inne på barnimagen.com, men da var mor fulltidsstudent og uten arbeid. Da har jo ikke far krav på så mye, men han kan visstnok ta ut graderte foreldrepenger. Altså 80%, og så dele det opp over hele 3 år! Så man kan egentlig ta én fredag fri i en årrekke. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver synes noe om den ordningen da, men. Jeg tror ærlig talt ikke at min godeste har lyst til å være hjemme, jeg. Jeg tror han kommer til å se på jobben sin som et lite fristed etter hvert. :fnise:

Jaja, han får gjøre som han vil. Nå jobber han overtid så ofte han kan, skjønne mannen :rødme: "Ja, for nå trenger vi i alle fall pengene". :ler: Ja, det er godt han har god økonomisk forstand da. Han er så absolutt ingen sløser, og godt er det. Likevel har vi litt forskjellig syn på dette med penger. Jeg synes det er viktig å ha en buffer, altså sparekonto man ikke tar av før ulykken er ute (type vaskemaskinen ryker, bilen må til reparasjon osv), samt fortsette å spare på BSU osv. Utover dette så er penger til for å brukes mener nå jeg. Aller helst på andre. Han mener at penger er til for å spares. Og skal man først bruke penger, så er det på oss selv, for det er vi som har vært flinke og har tjent dem. Jaja, ettersom vi har felles økonomi møtes vi på halvveien da. Vi har et fadderbarn i Guinea som får litt penger og noen gaver i tillegg til de faste månedlige avdragene, og mannen får kjøpe spill og DVDer når han vil. Resten spares opp.

Hei, Glajenta. Og takk for hilsen i dagboka mi :)

Gratulerer så mye med graviditeten, vi har en spennende tid forran oss :D

Jo takktakk. Du er jo snart ferdig med den "usikre" tiden du da! Jeg gleder meg veldig til legetimen og første ultralyden merker jeg. Tenker ultralyd i uke 13 på kvinnedoktor. Håper vi får noen bra bilder da! Dette er sånn vi har tenkt til å si det til de vordende besteforeldrene/tanter/onkler. Det er det jeg tenker nå i alle fall! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang engangsstønad, så får man jo engangsstønaden hvis det man skulle fått av foreldrepenger er mindre enn engangsstønaden. Er det mer, lønner det seg jo for deg å få foreldrepenger, sånn i det lange løp. Selv om det er kjipt når du hadde sett for deg en større sum til kjøp av utstyr o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang engangsstønad, så får man jo engangsstønaden hvis det man skulle fått av foreldrepenger er mindre enn engangsstønaden. Er det mer, lønner det seg jo for deg å få foreldrepenger, sånn i det lange løp. Selv om det er kjipt når du hadde sett for deg en større sum til kjøp av utstyr o.l.

:goodbye: Imli!

Ja, jeg har vel skjønt det nå. Det er vel også derfor det står dette med en halv G, ettersom en G er rett over 70' og engangsstønaden logisk nok er ca 35'. Ja, vi får bare se om vi får spart sammen noen kroner nå istedet. Jo tidligere vi starter jo bedre, tror jeg! Men, vi får jo ca 16' tilbake på skatten i tillegg til feriepenger i juni, så jeg regner med å bruke en del av de pengene på utstyr. Det er jo mange som selger brukt utstyr, også her i byen har jeg sett på finn, så jeg tror nok det skal gå fint uten den stønaden. Jeg bare hadde fått det for meg at det var noe "alle" fikk, på lik linje med barnetrygden. Jaja, sånn kan det gikk når jeg blingser på nettet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, hei, gratulerer med graviditetsdagbok! :hallo:

Dette med NAV-regler er ikke så enkelt nei, skjønner ikke noe av hvilke måneder de beregner av jeg heller. Har hørt at de tar et gjennomsnitt av de 6 beste, men så fikk jeg vite at det var feil, og at de stedet bare tok utgangspunkt i siste lønn før permisjonen. Men om man mister jobben den siste måneden da, eller de tre siste månedene, da har man jo rett på permisjonspenger, men hvor mye får man? Jeg har egentlig avtale om å gå opp i lønn to måneder før permisjon, får jeg denne lønnen da? Merkelig at de ikke kan skrive litt nøyere hvordan det beregnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på i NAV-krøllet ditt! :vinke:

Så herlig at din kjære er kommet litt inn i det nå da! Er ikke noe bedre enn å være to som gleder seg. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, gratulerer med graviditetsdagbok! :hallo:

Dette med NAV-regler er ikke så enkelt nei, skjønner ikke noe av hvilke måneder de beregner av jeg heller. Har hørt at de tar et gjennomsnitt av de 6 beste, men så fikk jeg vite at det var feil, og at de stedet bare tok utgangspunkt i siste lønn før permisjonen. Men om man mister jobben den siste måneden da, eller de tre siste månedene, da har man jo rett på permisjonspenger, men hvor mye får man? Jeg har egentlig avtale om å gå opp i lønn to måneder før permisjon, får jeg denne lønnen da? Merkelig at de ikke kan skrive litt nøyere hvordan det beregnes.

Jo, takktakk! Her går det unna i svingene!

Jeg tror jeg skal avtale et møte på det lokale navkontoret etterhvert. Men før det vil jeg snakke med legen. Det kan jo hende han har noe å komme med han også :fnise:

Hvis det er slik at man blir arbeidsledig den siste tiden, så får man vel dagpenger den siste måneden, og så blir foreldrepengene vurdert ut fra dagpengene og lønn de siste månedene? :sukk> Nei, dette er jammen meg mye å sette seg inn i! Jeg foreslår at du også tar en prat med noen på nav-kontoret, jeg. Du har mest sannsynlig krav på den nye lønnen din selv om du må ut i sykemelding e.l. Men hva vet vel jeg? :ler: Det ordner seg for snille jenter tenker jeg!

Innom og hilser på i NAV-krøllet ditt! :vinke:

Så herlig at din kjære er kommet litt inn i det nå da! Er ikke noe bedre enn å være to som gleder seg. :rødme:

^^Belle^^! :goodbye:

Ja, det er virkelig fint at han ikke er inni den ballen sin lenger. Han gikk bare rundt og sa ingenting omtrent. I tillegg så sov han nesten hele tiden.. Men, jeg kjenner han jo. Jeg visste det var sånn han kom til å reagere. Men det at det "bare" tok halvannen uke er jo veldig fint! Jeg gleder meg til vi skal på ultralyd sammen, da. Da blir det hele så mye mer virkelig!

Jeg fikk forresten buttonsene i posten idag! Men klarer jeg å holde meg til "planen" så bestiller vil ultralyd når jeg er ca 12+5. Da ser man så mye mer enn i uke 7-8 og sånn. Så har mamma bursdag uken etterpå. Jeg har lyst til å overraske ho på bursdagen hennes, men jeg vet ikke om vi klarer å holde det for oss selv såå lenge. Alt ettersom hva vi ser på ultralyd så klart. :hoppe: Jeg gleder meg, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gurimalla, for et rot det skal være med de nav-folka da! Jeg tror jeg bare melder meg fint ut av den diskusjonen, for jeg har mildt sagt ikke peiling :fnise: Lykke til! :jepp: Bare få det du har krav på :)

Og så var det veldig hyggelig å lese at mannen har komt seg litt ut av sin lille boble da! :) Han trenge vel bare en stund på å fordøye nyheten :) Merker du selv noe mer av graviditeten da? Noe plager eller sånt? Håper du har det fint da :)

Det ser forresten ut som du er flink til å planlegge økonomien deres da, det er jo bra. Så flink du er da som har gått litt forskjellige studier, det er jo så vanskelig å bestemme seg for hva man EGENTLIG vil, hehe! Førskolelærer er jo sikkert fryktelig givende da :) Jeg har en venninne som går på andreåret, de har hatt 5 ukers praksis i år allerede tror jeg, og jeg tror hun trives! Pedagogikken er litt vanskelig, men ellers høres det ut som om de har kunst og håndverk, drama og musikk dagen lang :ler: Det høres i grunn ganske deilig ut, hehe :sjenert: Også har de hatt en del oppgaver da, men jeg tror ikke de er uuoverkommelige for å si det slik ;) Jeg tror du hadde klart deg supert! Nesten sånn jeg driver å vurderer om jeg burde ha valg noe lignende selv, for jeg kjenner at alt dette teoretiske tar knekken på meg! Hadde vært artig med noe litt mer praktisk :) PS, jeg har en hemmelig drøm om å starte eget småbruk! :fnise: Hence, det praktiske ønsket ;)

Herregud som jeg babler i vei.. Anyway, hvordan står det til der nede på østlandet da i dag? Har dere bedre vær nå? :) Her er det rett og slett nydelig, det er sånn at jeg tror jeg skal ta meg en gåtur snart :) (Også ser jeg såå mange søte hunder og valper nå som våren har kommet, jeg blir bare mer og mer valpesyk for hver dag som går!)

NÅ skal jeg ikke tyte mer :fnise:

Håper du har en strålende torsdagskveld! Straks helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, glajenta :) Håper du også får ei fin helg :D

Ja, jeg klarte ikke å holde meg mer en ca 8-9 uker. er bare til de nærmeste jeg har sagt det, pluss jobb og familie :)

Tida går fortere enn man tror, heldigvis :)

Nå må jeg stikke, ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miam:

Joda, nav er ikke bare bare nei.. :sukk: Det er jammen meg godt det er lenge til jeg trenger de foreldrepengene. Har hatt en drittdag på jobb idag, da. Så jeg vet ikke helt hvor lyst det ser ut fremover. Skal tilbake imorgen, og jeg håper imorgen ikke kommer til å ligne på idag igrunn. :tristbla: Da vurderer jeg å overvurdere disse symptomene mine litt hos fastlegen på fredag altså. Hvis jeg bare blir sykemeldt til jeg er over 12 uker på vei, så er det like greit tenker jeg nå. Da vet alle kollegaene mine at jeg rett og slett ikke kan jobbe like hardt som før. Nå føler jeg at jeg nesten sluntrer unna litt. Selv om jeg egentlig gjør det med god samvittighet.

Jeg planlegger i det store og hele alt mulig rart, jeg. Haha, om det er så positivt eller ikke vet jeg sannelig ikke :fnise: Jeg vet jo ikke om førskolelærer er det riktige heller, men jeg har en mye bedre følelse overfor det valget enn de to foregående valgene. Noe av det jeg gleder meg mest til er jo alt det praktiske arbeidet. Dessuten å kunne bli vurdert fortløpende og med mappe fremfor kunne fokusere på eksamen, er også ganske digg. Vet ikke heeelt hva jeg synes om dramatiseringen som skal være juleeksamen da, men da er jeg jo mest sannsynlig høygravid og slipper å rulle rundt på gulvet.. :ler: Jaja, det går nok greit. Har igrunn alltid vært glad i litt teater og sånn også, men den interessen har på en måte bare kokt litt vekk oppi alt det andre ;)

Så fantastisk moro med egen småbruk da! Jeg har alltid drømt om å vokse opp på gård selv, eventuelt at mine egne barn skulle få oppleve det. Men jeg tror ikke det er så mye bondemateriale i meg egentlig.. Jeg er ikke redd for å bli skitten på hendene (for da hadde jo barnehage vært en lurt valg ;)), men jeg er ganske glad i Latte'n min med Irish Cream i.. Og at dagligvarebutikker og naboer er innen umiddelbar nærhet. Liker også tanken på å kunne gå til sentrum, omtrent sånn som vi bor nå. Så jeg er vel litt selvmotsigende i den tankegangen sånn egentlig. Har faktisk drømt (type drømt i søvne) at jeg startet min egen barnehage! Og med både bedriftsøkonomi og førskolelærerutdannelse på baken, så kan jo dette faktisk bli en realitet! Haha, jaja. Det er i alle fall en lang, lang stund til

Været har gjort helomvending i det siste, og nå skinner sola! Det er ikke riktig så varmt som på vestlandet enda, men det kommer seg opp mot 12 grader nå! Det er så deilig at snøen er vekk synes jeg! Bare der var jo veien mot sommeren halvvert :biggrin:

Så koselig med valp da! Jeg har alltid hatt lyst på hund, men synes ikke vi hadde helt tid til det. (Jeg har pleid å le det litt vekk, og si at å få en hund er på mange måter som å få barn. Og det er vi ikke klare for enda. Haha, og her sitter jeg!) Dessuten bestemte jeg meg for et par år siden av min førstefødte skulle få en hund til 9-10-årsdagen sin, så sant det ikke var noen allergier osv. For det har jeg alltid drømt om selv. Sånn som man ser på film vet du. At barnet sover og blir vekt på bursdagen sin av en kurv med en valp oppi! :rødme: Jeg kommer sikkert ikke til å ha tid til hunden før min førstefødte er 9-10 år uansett, så jeg synes det er en god idé. På nåværende tidspunkt så klart. Jeg vet jo at en 9-10åring ikke egentlig kan ta vare på en hund, men det er jo egentlig jeg som ønsker meg hunden så.. Haha, ser du? Jeg har planlagt nå de neste 11 årene av livet allerede! :sjenert: Uff, den planleggingen altså!

Det er forresten bare koselig med mye "tyt".

Når det gjelder "symptomer" så er de veldig hipp som happ. Den ene dagen har jeg så vondt i korsryggen at jeg tror rumpa og/eller ryggen kommer til å falle av. Neste dag kan jeg ikke merke noe som helst i ryggen. Jeg har ømme, tunge pupper da. De har jeg igrunn hatt i to uker nå. En stund var de så ømme at jeg måtte sove med BH om natten fordi det gjorde så vondt når jeg kom borti dem. Det er ikke like ille nå, men vonde er de fortsatt. Jeg "kjenner at magen er der" på en måte. Jeg har lest litt og mest sannsynlig kjenner jeg at livmoren utvider seg. Det gjør ikke vondt, men kan minne om svake menssmerter kanskje. Litt stikking rett og slett.

Ellers så har jeg heldigvis ikke kastet opp enda! Men jeg har sånne kvalmebølger. Plutselig blir jeg skikkelig kvalm, og sånn er jeg da i noen timer før det slipper igjen. Dét er slitsomt det. Jeg håper at jeg kan skylde på det i forhold til jobben. Jeg har jo tross alt bare annenhver helg fast, og i helgen er det jo ekstra høye krav per pleier. Vi er 3 pleiere på 11 beboere, og da må jo den ene pleieren holde på med medisinering osv også. :sukk: Nei, helsevesenet skulle nok fått bevilget litt mer penger. Evt brukt dem på flere ressurser.. Jess. Det var det tror jeg :)

Ooh! 7 uker i dag! :strix:

Endret av GlaJenta88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, glajenta :) Håper du også får ei fin helg :D

Ja, jeg klarte ikke å holde meg mer en ca 8-9 uker. er bare til de nærmeste jeg har sagt det, pluss jobb og familie :)

Tida går fortere enn man tror, heldigvis :)

Nå må jeg stikke, ha en fin kveld :)

Jo, jeg har jobbehelg, så egentlig er det ikke "helg". Jeg har fri i morgen ettermiddag, da. Så da skal vi sikkert på fotballkamp tenker jeg :rødme:

Det er jo deilig at du har sagt det da! Håper jeg klarer å holde meg til jeg har et ultralydbilde jeg da. Får satse på at eksamensstress kommer til at jeg plutselig sitter der 12+2 og ferdig med siste eksamen ♥

Kos deg masse i kveld! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...