Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Min far er helt ufattelig gjerrig i mine øyne.

Han har med seg en liten shampoflaske i reisestørrelse når han skal noe sted, og så "stjeler" han flytende såpe som han fyller på denne flaska og tar med seg hjem.

Han sparer på alle kvitteringer, og bruker baksiden til å skrive handlelapp/huskelapp på. Greit nok det, men det topper seg litt når han blir sur når jeg sier nei til kvittering i butikken når vi handler sammen (og jeg betaler mitt separat), for da mener han at jeg skulle tatt vare på kvitteringen så han kunne fått den.

Hvis vi er et sted der man betaler for maten er han alltid grådig sulten dersom noen andre skal betale. Dersom han skal betale har han ikke matlyst, og tar bare et glass vann.

Noe av det morsomste syns jeg er at han ee nokså rasistisk av seg. Han skyr innvandrere som pesten. Men han handler linser, bønner, ris osv på den lokale innvandrerbutikken, for der er slikt billigere enn på Rema.

Anonymous poster hash: 285da...b1e

jeez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silverstream

Annen historie med den gjerrige venninnen over her:

Vi var i London på shoppingferie. Hver gang det ble tid for mat begynte hun å bortforklare det med f.eks "nei, hun var ikke sulten", "Kunne vi ikke bare stoppe på subway da?" osv. Jeg personlig liker ikke å spise sånn type mat, særlig når jeg er ute på reise for å kose meg.. Når vi gikk mot hotellrommet på kvelden (alt fra mellom 17-19) Spurte hun ikke om vi skulle bare kjøpe med mat på veien (f.eks McDonalds) og "slappe av på hotellrommet resten av kvelden". Vi kunne jo kjøpe en litersflaske med smirnoff hver for 75 kroner (dette ble hun da full på) og kose oss på hotellrommet....

Den ene gangen vi dro på restaurant klaget og klaget hun og bestilte det billigste på menyen.

En dag dro vi på pub (etter hennes forslag), og hun spurte om jeg kunne gå og bestille først og spørre om de hadde paraplydrinker. Jeg gikk og bestilte meg et glass vin, spurte om disse paraplydrinkene, noe de ikke hadde, men de hadde bacardi razz osv som hun kunne blande med brus. Da ble hun kjempesint, ba meg drikke opp vina mi, for vi skulle gå. Ikke søren om hun skulle ha det. Da jeg sa at jeg skulle kose meg med vinen min ble hun enda mer irritert og gikk og stilte seg utenfor puben frem til jeg var klar til å dra.

Hun uffet og oiet seg hver gang jeg kjøpte noe litt dyrere eller ville inn i butikker hun ikke likte, og skulle være på Primark (EKSMTREMT BILLIG) flere timer hver dag, og handlet i ekstreme mengder.

Vi hadde som vane og legge alle kvitteringer i en skuff slik at vi skulle regne sammen hvor mye vi hadde brukt til slutt.

Da jeg regnet sammen summen hadde hun brukt rundt 4000 kroner mer enn meg, og tok opp mesteparten av bagasjeplassen (vi hadde betalt for en koffert på deling), og da tvang hun meg til å legge igjen noe av mine klær på hotellet så hun fikk med seg sitt..... ble så perpleks at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre en gang.

Vi er ikke venner etter den turen der.

Hvorfor ble hun så sint over forslaget til mannen på puben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krydder, te og suppeposer som er gått ut på dato - for leeeeenge siden.

Du vet da at slikt ikke går ut på dato???

Suppeposer f.eks, holder i MANGE år etter de er lagd. Å kaste en pose med noe bare fordi den "har gått ut på dato" burde faktisk vært kriminelt.

Feltrasjoner fra krigens tider er fortsatt i omgang tror jeg, og fullt spiselige. Boksmat (hermetikk) holder seg LENGE LENGE etter "siste forbruksdag"... Om jordens ende kommer er det hermetikk du skal rane butikken for.. (Ikke det at å rane noen er bra.. men om verden går under, hvem bryr seg? :>)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet da at slikt ikke går ut på dato???

Suppeposer f.eks, holder i MANGE år etter de er lagd. Å kaste en pose med noe bare fordi den "har gått ut på dato" burde faktisk vært kriminelt.

Feltrasjoner fra krigens tider er fortsatt i omgang tror jeg, og fullt spiselige. Boksmat (hermetikk) holder seg LENGE LENGE etter "siste forbruksdag"... Om jordens ende kommer er det hermetikk du skal rane butikken for.. (Ikke det at å rane noen er bra.. men om verden går under, hvem bryr seg? :>)

Det er en myte at 70 år gammel hermetikk er spiselig. Hadde du åpnet en slik boks hadde du garantert ikke spist det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at 70 år gammel hermetikk er spiselig. Hadde du åpnet en slik boks hadde du garantert ikke spist det.

http://www.kk.no/livsstil/her-kan-du-overse-holdbarhetsdatoen-21219

http://tara.no/article/79344-utgatt-pa-dato/gallery/481201

http://readynutrition.com/resources/ask-tess-how-long-can-canned-goods-last_20082013/

Trenger du fler? : >

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å ha mat i frysern...men for 2 mennesker som bor alene å ha 3 frysere stappfulle av mat....???

Det er definitivt ikke normalt, men det er ikke gjerrig. Hvem går det utover at de velger å ha tre frysere med mat?

Anonymous poster hash: 6d300...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest paramount

Det er definitivt ikke normalt, men det er ikke gjerrig. Hvem går det utover at de velger å ha tre frysere med mat?

Anonymous poster hash: 6d300...8ea

Det går ikke utover noen at de har 3 frysere stappfulle med mat....sa jeg det? Sa bare at det virker veldig rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To venninner av meg, som er søstre, er utrolig gjerrige;

Hun ene av dem, jeg og en fellesvennine av oss møttes i byen en dag. Den gjerrige venninen drar til en minibank for å sjekke kontoen, og hun har flere titalls tusen på konto. Hun klager over at hun har brukt mye penger den dagen (ca 250 kr), selv om hun hadde kjøpt masse. Vi drar på cafe og det ender opp med at vi spanderer på henne.

En annen gang var jeg med søsteren hennes, som sier "jeg er sulten, kan ikke du kjøpe deg mat så jeg kan smake".

En annen gang spurte hun om tips til en billig rødvin, jeg ga henne et tips om en rødvin jeg synes er god (til ca 100 kr), hun likte den ikke og sa etter på at jeg måtte kjøpe den (jeg skulle ikke ha vin en gang).

Hun kjørt meg hjem en gang og ha betalt for det, som hun selvfølgelig fikk. Jeg skulle kjøre henne hjem en gang, og selv om jeg sa jeg må ha penger for å fylle bensin, hvis ikke kommer jeg meg ikke hjem igjen selv, hun samtykket til det. Da jeg slipper henne av spør jeg om jeg skal få pengene, så sier hun "jeg har ikke nå, men du får senere", var snakk om 50 kr. Endte opp med at en kompis av meg (som hun ikke kjenner) måtte betale, og hun betalte aldri tilbake

Tilbake til søstra; hun spurte om jeg og hun skulle dra til en by en time unna for å shoppe, jeg går med på det og spør om vi skal ta tog ( hun har ikke lappen, det har jeg). Hun sier at jeg kan kjøre, og at vi skal spleise på bensin, greit. Da jeg henter henne har hun med ei vennine (som jeg også kjenner, vel å merke ikke så godt, greit nok det) og med en gang hun kommer inn i bilen sier hun "du må stoppe å hente ****), en annen vennine (jeg ikke kjenner) som også skulle være med! Da vi avtalte hadde jeg foreslått og ta med kjæresten min, noe hun avslo da dette skulle være en jentetur. Da vi er hjemme igjen sier hun at jeg skal stoppe på en butikk (hun måtte kjøpe noe), og jeg spør da: tar du ut penger også, da? Og hun spør hvorfor. Og jeg svarer til bensin. Da hun kommer ut igjen har hun ikke tatt ut penger, og sier at jeg skal få senere (noe jeg aldri har fått).

Da vi var på ferie sammen, var de flinke til å si "jeg betaler for alle" på billige ting som taxi. Og da vi var å spiste osv, var det jeg som måtte betale for alle, siden de hadde jo betalt taxi.

En annen gang skulle jeg kjøpe en julegave til henne, hun var ned og fant en jakke hun synes var fin. Kjøpte den til nærmere 500 kr. Etter på går hun å kjøper ett gavekort til meg på 100 kr.

De kjøper også alltid på salg, og brukte skolebøker osv. Bra egenskap å være økonomisk, men når man oppfører seg sånn overfor venner synes jeg det går litt langt. Er mange flere episoder også, men kommer ikke på noen av den akkurat nå. Er ofte ikke snakk om store beløp, nemner jeg hele tiden betaler 100 kr her og det så blir det mye i lengden

Anonymous poster hash: c26b6...372

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke utover noen at de har 3 frysere stappfulle med mat....sa jeg det? Sa bare at det virker veldig rart....

Nei, men du poster i en tråd om gjerrigknarkhistorier. Det at det å ha tre fulle frysere er gjerrig er vi enige om at det ikke er, blant annet fordi det ikke går utover noen andre enn seg selv. Vil heller si det er sparsommelig. Det er en forskjell.

Anonymous poster hash: 1b89b...119

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Nei, men du poster i en tråd om gjerrigknarkhistorier. Det at det å ha tre fulle frysere er gjerrig er vi enige om at det ikke er, blant annet fordi det ikke går utover noen andre enn seg selv. Vil heller si det er sparsommelig. Det er en forskjell.

Anonymous poster hash: 1b89b...119

Flisespikkeri! Hvis du leste alt så fikk du med deg at de f.eks bruker til-fra lapper på gaver som de skriver med blyant..for å kunne bruke lappene om igjen og om igjen...samme med innpakningspapir til gaver...Jeg vet også at det er stor forskjell på å være gjerrig og sparsommelig...men den maten som er nederst i de 2 eldste fryserne er vel fra 1980...eller noe sånt....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du poster i en tråd om gjerrigknarkhistorier. Det at det å ha tre fulle frysere er gjerrig er vi enige om at det ikke er, blant annet fordi det ikke går utover noen andre enn seg selv. Vil heller si det er sparsommelig. Det er en forskjell.

Anonymous poster hash: 1b89b...119

Kommer vel litt an på innholdet. Har man kjøpt et fint stykke kjøtt på tilbud i 1968, men sparer og sparer for å finne den rette begivenheten (som selvfølgelig aldri kommer, bortsett at man også finner flere gode tilbud med samme baktanke, så fryseren blir fullere og fullere) er man vel kanskje litt gjerrig.

Dersom man storhandler, tenker økonomisk og faktisk bruker litt av dem maten man handler inn, så er man sparsommelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sivgerfar bygde hytte ble det kjøpt inn hermetikk til den store gullmedaljen, for det kunne man ha en regnværs/krigsdag, må vite.

10 år senere ble han utfordret av en av sønnene til å åpne noe av hermetikken og spise det.

Det var pil råttent og fullstendig uspiselig.

Anonymous poster hash: 45e3f...30d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To venninner av meg, som er søstre, er utrolig gjerrige;

Hun ene av dem, jeg og en fellesvennine av oss møttes i byen en dag. Den gjerrige venninen drar til en minibank for å sjekke kontoen, og hun har flere titalls tusen på konto. Hun klager over at hun har brukt mye penger den dagen (ca 250 kr), selv om hun hadde kjøpt masse. Vi drar på cafe og det ender opp med at vi spanderer på henne.

En annen gang var jeg med søsteren hennes, som sier "jeg er sulten, kan ikke du kjøpe deg mat så jeg kan smake".

En annen gang spurte hun om tips til en billig rødvin, jeg ga henne et tips om en rødvin jeg synes er god (til ca 100 kr), hun likte den ikke og sa etter på at jeg måtte kjøpe den (jeg skulle ikke ha vin en gang).

Hun kjørt meg hjem en gang og ha betalt for det, som hun selvfølgelig fikk. Jeg skulle kjøre henne hjem en gang, og selv om jeg sa jeg må ha penger for å fylle bensin, hvis ikke kommer jeg meg ikke hjem igjen selv, hun samtykket til det. Da jeg slipper henne av spør jeg om jeg skal få pengene, så sier hun "jeg har ikke nå, men du får senere", var snakk om 50 kr. Endte opp med at en kompis av meg (som hun ikke kjenner) måtte betale, og hun betalte aldri tilbake

Tilbake til søstra; hun spurte om jeg og hun skulle dra til en by en time unna for å shoppe, jeg går med på det og spør om vi skal ta tog ( hun har ikke lappen, det har jeg). Hun sier at jeg kan kjøre, og at vi skal spleise på bensin, greit. Da jeg henter henne har hun med ei vennine (som jeg også kjenner, vel å merke ikke så godt, greit nok det) og med en gang hun kommer inn i bilen sier hun "du må stoppe å hente ****), en annen vennine (jeg ikke kjenner) som også skulle være med! Da vi avtalte hadde jeg foreslått og ta med kjæresten min, noe hun avslo da dette skulle være en jentetur. Da vi er hjemme igjen sier hun at jeg skal stoppe på en butikk (hun måtte kjøpe noe), og jeg spør da: tar du ut penger også, da? Og hun spør hvorfor. Og jeg svarer til bensin. Da hun kommer ut igjen har hun ikke tatt ut penger, og sier at jeg skal få senere (noe jeg aldri har fått).

Da vi var på ferie sammen, var de flinke til å si "jeg betaler for alle" på billige ting som taxi. Og da vi var å spiste osv, var det jeg som måtte betale for alle, siden de hadde jo betalt taxi.

En annen gang skulle jeg kjøpe en julegave til henne, hun var ned og fant en jakke hun synes var fin. Kjøpte den til nærmere 500 kr. Etter på går hun å kjøper ett gavekort til meg på 100 kr.

De kjøper også alltid på salg, og brukte skolebøker osv. Bra egenskap å være økonomisk, men når man oppfører seg sånn overfor venner synes jeg det går litt langt. Er mange flere episoder også, men kommer ikke på noen av den akkurat nå. Er ofte ikke snakk om store beløp, nemner jeg hele tiden betaler 100 kr her og det så blir det mye i lengden

Anonymous poster hash: c26b6...372

Dette var forferdelig å lese. For å seie det rett ut: venninnene dine er ikkje gjerrige; dei er snyltete. Og ut frå det du skriv så lar du dei snylte på deg.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var forferdelig å lese. For å seie det rett ut: venninnene dine er ikkje gjerrige; dei er snyltete. Og ut frå det du skriv så lar du dei snylte på deg.

Men hvordan kan jeg unngå dette da? At jeg lar meg dem snylte meg?

For elsempel da jeg hadde betalt bensin og de ikke ville betale; slapp av hun jeg ikke kjente først, krevde ingen penger av henne siden jeg ikke kjenner henne og ikke ville virke gjerrig. Da jeg spør hun/de andre om penger, så overgikk jeg meg selv egentlig, og sto på kravene uten å være frekk, men fikk til slutt "du får de senere".

Anonymous poster hash: 18981...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at 70 år gammel hermetikk er spiselig. Hadde du åpnet en slik boks hadde du garantert ikke spist det.

Her har noen spist 40-50 år gamle RSP-bokser fra forsvaret uten andre problemer enn harskt fett, men greit kjøtt, hva nå det betyr.

http://milforum.net/archive/index.php/t-51537.html

Og de fleste vet vel at grunnen til holdbareheten er at RSP (stridsrasjon) står for Rester av Sprengt Personell.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hele jobben fikk spandert tur til London i en par dager, og hun ene hadde ikke med seg en eneste kr og ble påspandert hele tiden (mat, inngangsbiletter osv).

Husker en lørdag da jeg gikk på barneskolen; bestevennina mi ringte å spurte om jeg ville komme på overnattingsbesøk. Også sa hun at de skulle spise kyllingfilet, og spurte om jeg likte det. Ja, jeg likte jo det. Så fikk beskjed om å kjøpe med meg en kyllingfilet... Og hver gang jeg ble med hjem fra skolen, var det middagstid hos dem rett etter skoletid, jeg måtte gå å vente på rommet mens de spiste. Kanskje ikke så gjerrig dette da, kan forstå at de ikke har så god råd. Vi hadde heller ikke så god råd, men hvis vi inviterte folk hjem var det en selvfølge at de fikk middag.

En vennine av ei vennine fikk akkurat det hun ønsket seg på juleaften av min vennine. Tilbake fikk min vennine en bok som hun hadde hatt hjemme hos seg i flere år...

Anonymous poster hash: 18981...7e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan jeg unngå dette da? At jeg lar meg dem snylte meg?

Anonymous poster hash: 18981...7e3

Når du vet hvordan de oppfører seg, er det bare å ikke legge ut, ikke kjøre osv. Du skriver at de får deg til å spandere eller at du måtte kjøpe vinen. Nei, dette er ting du velger å gjøre. Du må klare å si nei.

Anonymous poster hash: 3da1a...13e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan jeg unngå dette da? At jeg lar meg dem snylte meg?

For elsempel da jeg hadde betalt bensin og de ikke ville betale; slapp av hun jeg ikke kjente først, krevde ingen penger av henne siden jeg ikke kjenner henne og ikke ville virke gjerrig. Da jeg spør hun/de andre om penger, så overgikk jeg meg selv egentlig, og sto på kravene uten å være frekk, men fikk til slutt "du får de senere". Anonymous poster hash: 18981...7e3

Oi, er du fremdeles venner med disse folkene?

De utnytter deg.

Du må (dessverre) unngå situasjoner der du legger ut for dem hvis du virkelig vil fortsette å omgås dem. Slutte å kjøre (si "ja, haha, den har jeg hørt før!" når de tilbyr seg å betale deg senere, el.l). Du må ikke la dem utnytte deg mer.

Anonymous poster hash: aeb82...592

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble hun så sint over forslaget til mannen på puben?

Personlig skjønner jeg det ikke heller.

Men du skjønner, det var ikke paraplydrink. Hun SKULLE ha paraplydrink. Det hadde de ikke, derfor måtte jeg drikke opp vina mi så fort som mulig så vi kunne gå et sted de hadde paraplydrinker.... Urgh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...