Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dro på helgebesøk til en venninne jeg skjeldent møtte på grunn av avstand. Hadde med vin til min venninne, leker og godteri til barna hennes (samlet verdi ca 300kr).

På lørdagen handlet vi inn taco den kvelden, samt melk, brød, pålegg, lørdagsgodt til barna.

Tror dere pokker ikke min venninne forventet at jeg skulle betale en tredjedel, siden jeg tross alt skulle spise middagen vi handlet inn. At hun i tillegg hadde handlet inn melk og brød og pålegg for mange dager pluss godteri til egne unger "glemte" hun (for å ikke snakke om at jeg hadde tatt med gaver til langt mer enn jeg spiste for i løpet av hele helga, da to lefser taco var eneste varmmaten jeg fikk servert fra fredag til søndag).

Jeg var så paff at jeg betalte. Har ikke snakket med henne siden jeg satt meg på toget på søndagen.

Kan legge til at venninnen jeg besøkte hentet meg på togstasjonen da jeg kom og kjørte meg til togstasjonen da jeg dro. Ca. 20-25 min hver vei.

Gjett hvem som fikk SMS med "regning" for bensinpenger da jeg satt på toget på vei hjem?

  • Liker 24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir helt satt ut jeg, er det mulig? Hvordan var moren deres oppi alt dette? Gav ikke hun penger heller?

Hun gav av og til, men hadde lite med penger. Hun fikk selvfølgelig ikke lov til å hverken se eller røre kontoen hans, selv om de har vært gift siden de var tjue. De pussa ikke opp huset, før kjøkkeninnredningen falt sammen, og det ble vannskade... I dag blir han furten om jeg lader mobilen i deres hus, og ifølge en artikkel, koster det ca 12 kroner per år å lade mobilen, så det er ikke mange ørene det koster i strøm å lade mobilen. Det er ekstremt. Og jeg har endt opp helt motsatt. Her skal det ikke spares og spinkes på! Livet er for kort.

Anonymous poster hash: d3169...4f3

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gav av og til, men hadde lite med penger. Hun fikk selvfølgelig ikke lov til å hverken se eller røre kontoen hans, selv om de har vært gift siden de var tjue. De pussa ikke opp huset, før kjøkkeninnredningen falt sammen, og det ble vannskade... I dag blir han furten om jeg lader mobilen i deres hus, og ifølge en artikkel, koster det ca 12 kroner per år å lade mobilen, så det er ikke mange ørene det koster i strøm å lade mobilen. Det er ekstremt. Og jeg har endt opp helt motsatt. Her skal det ikke spares og spinkes på! Livet er for kort.

Anonymous poster hash: d3169...4f3

Går trøste deg med at du og moren din (om de fortsatt er gift) arver 75% tilsammen av den fete, urørte kontoen hans når han dør!;)
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går trøste deg med at du og moren din (om de fortsatt er gift) arver 75% tilsammen av den fete, urørte kontoen hans når han dør! ;)

Og de resterende 25% går til? Skatt? Ja, får være belønningen for en ødelagt barndom. :lol:

Anonymous poster hash: d3169...4f3

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne, mine to barn på 5 og 7 og jeg hadde vært på ferietur og jeg var sjåfør.Idet vi skal fordele bensinregningen presterer hun i ramme alvor å si at regningen skal deles på 4 istedenfor mellom oss to voksne.

Jeg ble så sjokkert at jeg ikke rakk å argumentere imot dermed ble det slik.Og hadde det ikke vært for at hun har svært gode verdier ellers så hadde jeg neppe fortsatt å treffe henne.

Anonymous poster hash: 0b30d...d3f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange gjerrige mennesker dere kjenner! Jeg har heldigvis ikke møtt noen som er så ekstreme enda, men har en gjerrigknark i vennekretsen.

Denne gjerrige vennen inviterer meg på middag innimellom. Og hver eneste gang så har vedkommende enten "glemt" eller ikke hatt tid til å kjøpe den dyreste ingrediensen til middagen. For eksempel, sist jeg var på besøk så hadde han bestemt seg for å lage lasagne, og hadde glemt å kjøpe inn både kjøttdeig, ost og hvitløksbrød (det siste MÅTTE han ha til lasagnen). Så da gikk jeg og kjøpte inn disse ingrediensene. Slik er det hver eneste gang, den gangen vi skulle ha kyllinggryte hadde han glemt både matfløte og kyllingen, til filmkvelder får vi som regel beskjed om å ta med egen snacks, han forsyner seg grovt av det vi har med og bidrar med nada selv. Det må nevnes at han har vært på middag hjemme hos meg og andre i vennekretsen mange ganger, da disker vi opp med både hovedrett og dessert, uten at han trenger å bidra med noe. Da pleier han ofte å spørre om å få med seg restene.

Jeg synes ikke det er så ille, sammenlignet med en del andre gjerrigknarker i tråden her :) Men det sliter på vennskapet i lengden, det er veldig irriterende at han alltid skal late som om han har glemt å kjøpe inn ting, hvorfor kan han ikke bare innrømme at han vil at vi skal bidra med de ingrediensene? ! Han har ikke dårlig råd heller, han jobber 50 % ved siden av studiene, og får husleie betalt av foreldrene sine.

Det som kan være, er at han innerst inne på dette punktet mener at siden han inviterer og lager middag, så kan du være med og spandere. Vet ikke om det er bare han som inviterer eller du også?

men uansett burde han jo da si det hvis det var sånn, og ikke si at han har glemt. Du kan spørre om han tenker slik, eller gjerne si at siden du er invitert vil du gjerne være med å betale og evt kjøpe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne, mine to barn på 5 og 7 og jeg hadde vært på ferietur og jeg var sjåfør.Idet vi skal fordele bensinregningen presterer hun i ramme alvor å si at regningen skal deles på 4 istedenfor mellom oss to voksne.

Jeg ble så sjokkert at jeg ikke rakk å argumentere imot dermed ble det slik.Og hadde det ikke vært for at hun har svært gode verdier ellers så hadde jeg neppe fortsatt å treffe henne.

Anonymous poster hash: 0b30d...d3f

Siden du kjørte synes jeg dere kunne delt på to, men hadde dere tatt taxi er det bare rett å dele på 4, du måtte jo ha betalt for barna dine om dere hadde tatt tog, buss eller fly isteden.

Anonymous poster hash: 8229f...5e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være, er at han innerst inne på dette punktet mener at siden han inviterer og lager middag, så kan du være med og spandere. Vet ikke om det er bare han som inviterer eller du også?

men uansett burde han jo da si det hvis det var sånn, og ikke si at han har glemt. Du kan spørre om han tenker slik, eller gjerne si at siden du er invitert vil du gjerne være med å betale og evt kjøpe inn.

Det blir ikke riktig å invitere noen for så å mene at de skal betale for det som serveres, da må en heller kalle det et spleiselag, ikke be noen hjem til seg på middag.

Anonymous poster hash: 8229f...5e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Min venninne, mine to barn på 5 og 7 og jeg hadde vært på ferietur og jeg var sjåfør.Idet vi skal fordele bensinregningen presterer hun i ramme alvor å si at regningen skal deles på 4 istedenfor mellom oss to voksne.

Jeg ble så sjokkert at jeg ikke rakk å argumentere imot dermed ble det slik.Og hadde det ikke vært for at hun har svært gode verdier ellers så hadde jeg neppe fortsatt å treffe henne.

Anonymous poster hash: 0b30d...d3f

Jeg er enig med venninnen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne, mine to barn på 5 og 7 og jeg hadde vært på ferietur og jeg var sjåfør.Idet vi skal fordele bensinregningen presterer hun i ramme alvor å si at regningen skal deles på 4 istedenfor mellom oss to voksne.

Jeg ble så sjokkert at jeg ikke rakk å argumentere imot dermed ble det slik.Og hadde det ikke vært for at hun har svært gode verdier ellers så hadde jeg neppe fortsatt å treffe henne.

Anonymous poster hash: 0b30d...d3f

Man bruker så vidt jeg vet mer bensin med flere personer i bilen. Du og dine barn var både tre personer og hadde bagasje for tre personer, det kan du ikke forvente at din venninne skla betale for.

Anonymous poster hash: 6d300...8ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med venninnen din

Jeg er også delvis enig. Tror jeg ville som venninne tilbydt meg å betale halvparten i bensin. Men som mor hadde jeg ment at jeg skulle betale mest siden vi var flest, og det synes jeg hadde vært det mest riktige.

Men så koster det jo en hel del å ha bil, så den voksne medpassasjeren kunne godt tilby seg i hvertfall å betale for halvparten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke riktig å invitere noen for så å mene at de skal betale for det som serveres, da må en heller kalle det et spleiselag, ikke be noen hjem til seg på middag.

Anonymous poster hash: 8229f...5e6

Ja, det kan du si. Men hvis studenten viser at hn setter stor pris på å bli invitert. Kanskje ikke liker å lage mat alene, eller liker å lage mat i det hele tatt. Og den som her inviterte synes det er hyggelig å glede studenten med å lage middag, og at hn liker det selv. Fikk inntrykk av at han som inviterte gjorde det ofte. Og hvis han ikke blir invitert igjen av denne personen, så kan det jo godt være rett at gjesten betaler litt.

Men ja, du har rett i at man da snakker om spleising på forhånd. Mener at han absolutt burde si det, istedenfor å si at han glemte til stadighet det viktigste og ofte dyreste ingrediensen. Det blir for søkt.

Hvis jeg var gjesten, hadde jeg tilbydd meg å betale noe/kjøpe inn noe til middagen hvis det var snakk om gjentatte ganger (som det virket som i dette tilfelle). Så hadde jeg spurt han og sagt at "jeg hadde lagt merke til at han stadig "glemte". Kanskje det var for at du ønsker at jeg skal betale og kjøpe det"? Da tenker jeg at jeg ikke hadde behøvd å irritere meg mer, og at han kanskje heller ikke irriterte seg over at jeg bare kom og spiste til stadighet.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med venninnen din

Men her ser du jo at hun har betalt alt for litehttp://m.nettavisen.no/na24/smartepenger/du-taper-pa-a-dele-bensinregningen/8541146.html. Og skulle barna betale for bompenger som vi allikevel ville hatt om de ikke hadde vært med?

Synes jeg var svært generøs her jeg.

Ts

Anonymous poster hash: 0b30d...d3f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en fyr jeg datet i en kort periode (heldigvis). Første gang vi møttes var på et utested, og han spurte om jeg kunne kjøpe den første runden med øl... Det var vel greit tenkte jeg, og gjorde det. Da jeg kom tilbake, helte han i seg sin egen øl så fort han kunne og gikk og kjøpte seg en ny en. Da jeg hadde drukket opp min, så spurte jeg om han kunne kjøpe en til meg. Da mente han at siden han hadde vært og kjøpt en øl til seg selv, hadde han allerede betalt sin runde... (idiot). Kjøpte ikke flere øl til ham.

Utrolig nok ble det en date nummer to (gud vet hvorfor), og da var vi hjemme hos ham. Etter hvert ble vi sultne og han fant fram noe brødmat til oss. Greit nok det, men han holdt på å bli hysterisk fordi jeg ville ha hele TO osteskiver på skiven min (ikke ferdig oppskåret, men høvlet med ostehøvel.)

Utover kvelden begynte han helt ut av det blå å mase om hvilken shampoo jeg brukte, for damer brukte jo aaalt for mye penger på shampoo så han måtte vite hvor mye jeg kom til å sløse på å kjøpe slikt. Det fantes jo tross alt billig shampoo. At jeg kunne bruke flere hundre kroner på sepe var helt forferdelig... Han lot ikke meg slippe til en gang. Jeg kjøper herbal essences til 30 kr :S Dette var bare toppen av isfjellet. Takket pent nei til date nr 3.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele jobben fikk spandert tur til London i en par dager, og hun ene hadde ikke med seg en eneste kr og ble påspandert hele tiden (mat, inngangsbiletter osv).

Husker en lørdag da jeg gikk på barneskolen; bestevennina mi ringte å spurte om jeg ville komme på overnattingsbesøk. Også sa hun at de skulle spise kyllingfilet, og spurte om jeg likte det. Ja, jeg likte jo det. Så fikk beskjed om å kjøpe med meg en kyllingfilet... Og hver gang jeg ble med hjem fra skolen, var det middagstid hos dem rett etter skoletid, jeg måtte gå å vente på rommet mens de spiste. Kanskje ikke så gjerrig dette da, kan forstå at de ikke har så god råd. Vi hadde heller ikke så god råd, men hvis vi inviterte folk hjem var det en selvfølge at de fikk middag.

En vennine av ei vennine fikk akkurat det hun ønsket seg på juleaften av min vennine. Tilbake fikk min vennine en bok som hun hadde hatt hjemme hos seg i flere år...

Anonymous poster hash: 18981...7e3

Er vel ganske vanlig å vente på rommet når man er på besøk? I hvertfall der jeg bor. Og kyllingfilet kan jo hende var ganske dyrt før i tiden? Men fortsatt ganske drøyt å be deg ta med egen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

Jeg har en onkel (broren til min mor) som har veldig god råd og liker å bruke masse penger på seg selv. Med dyre biler og motorsykler som sluker bensin eller diesel. I tillegg har han leilighet, hus og hytter både i utlandet og i Norge. Han har en hytte på fjellet, en hytte ved sjøen, og en stor leilighet i byen. I tillegg kommer ett par eiendommer forskjellige steder i utlandet.

Etter å ha gjennomført skolegangen sin ble min mor boende i huset som foreldrene deres (mine besteforeldre) hadde kjøpt en gang i tiden. Men onkelen min flyttet til andre deler av landet. Etter at jeg (og mine søsken) endelig hadde flyttet hjemmefra, så ville moren min selge denne eiendommen. Hun ble faktisk tilbudt en ganske god pris for dette, og hun ville heller ha noe mindre og mer lettstelt. Men broren hennes var fryktelig negativ til dette. Moren min tilbydde ham faktisk å kjøpe eiendommen for en litt lavere pris enn det hun ellers ville fått. Men han nektet, så huset ble solgt til og onkelen min er ikke lenger på talefot med oss. Det hører med til historien at i alle år før dette huset ble solgt, så kom onkel på besøk ganske mange ganger i året. Det sto flere hus på eiendommen, så han bodde i ett av disse når han var på besøk. Men i alle år nektet han å betale kommunale skatter og avgifter. F.eks.hvis det skulle tømmes septikk eller noe, så tømte de både i huset vi bodde + huset han bodde når han var på besøk. Dette kostet selvfølgelig ekstra, men han nektet å betale sin del av disse regningene..

I tillegg glemte han alltid bursdager til alle i familien, slektninger og slike ting. Til jul kom han ofte på besøk til oss eller andre slektninger. Han bidro aldri med noe som helst selv, så han fikk gratis mat gjennom heile julen. Han kjøpte også billige julegaver, på tilbud selvfølgelig: Tre bøker for 99 kroner eller Fire DVD-filmer for 199 kroner. Dermed har han faktisk syv julegaver til sammen, for under seksti kroner per gave. Men han og ungene hans fikk gaver – både til bursdag og til jul - fra oss i alle år. Men han ble grinete og irritert på oss fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe mer kostbare gaver til dem. Kanskje like greit at vi ikke er særlig på talefot lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en historie, som skjedde for kanskje fem eller seks år siden nå: Jeg har en bekjent som fikk låne bilen til foreldrene sine i en ukes tid. På dette tidspunktet var han nesten ferdig med yrkesfag på videregående. Men han likte aldri å ta skolebussen, ettersom den som regel var stappfulle, veldig trangt og bråkete. Ett par dager før han fikk låne bilen, hadde foreldrene fylt den helt opp med drivstoff. Etter litt over en uke, måtte foreldrene hans ha igjen bilen sin fordi de skulle ut på ett eller annet. Men da ble sønnen deres rimelig irritert på dem, fordi han ikke fikk beholde bilen deres enda lenger. De fikk aldri noen "Tusen takk" eller noe for å ha lånt vekk bilen sin i fleire dager, og det var nesten helt tomt for drivstoff på bilen da de fikk den igjen. I tillegg hadde han prestert å få både ett par parkeringsbøter, og han hadde heller ikke betalt for seg i en bomring eller tre i løpet av denne korte tiden. Disse regningene kom jo til foreldrene, ettersom bilen står registrert på dem. Men de har ikke sett snurten av penger fra ham som betaling for alt de måtte ut med av utgifter på grunn av dette..

For å toppe det hele: noen år seinere var han ferdig som lærling, så kjøpte han seg en bil. Ikke så veldig lenge etter dette gikk ett eller annet i stykker med bilen til foreldrene hans. De fikk aller nådigst låne sønnens bil i ett par dager, samtidig som deres egen bil ble fikset på verksted. Sønnen deres krevde at de skulle fylle helt opp med drivstoff før de leverte tilbake bilen, selv om denne var nesten tomt da de fikk låne den. I tillegg forlangte han nærmest at foreldrene skulle spleise på ett eller annet i forbindelse med EU-kontrollen elle noe. Han foreslo faktisk at faren hans skulle betale en tredjedel, og moren hans skulle betale en tredjedel. Slik ble han selv sittende igjen med en tredjedel av denne regningen... :hakeslepp::hakeslepp::hakeslepp:

Man får fullstendig hakeslepp av å høre på slike historier. Det er nesten som man ikke tror det er sant, før man faktisk får se slike ordentlige gjerrigknarker med sine egne øyne. :(



Anonymous poster hash: 05445...642
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også delvis enig. Tror jeg ville som venninne tilbydt meg å betale halvparten i bensin. Men som mor hadde jeg ment at jeg skulle betale mest siden vi var flest, og det synes jeg hadde vært det mest riktige.

Men så koster det jo en hel del å ha bil, så den voksne medpassasjeren kunne godt tilby seg i hvertfall å betale for halvparten.

I slike situasjoner syntes jeg det er fair av passasjeren (her venninnen) å tilby seg å betale halvparten. Både fordi barnemoren kjørte hele ferien og jeg går ut i fra at det var barnemors bil (koster som kjent å ha bil).

Om de derimot leide en bil og byttet på å kjøre syntes jeg de burde delt på 4.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for meg høres mange av disse historiene mer som historier om folk som bevisst snylter på familie og venner fordi de er kjipE og ikke helt nødvendigvis historier om gjerrigknarker

En gjerrigknark er mest som de man ser på TVen som sparer på papir servietter for å kunne gjenbruke dem og sånt.

Anonymous poster hash: 4c91c...a70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...