Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I slike situasjoner syntes jeg det er fair av passasjeren (her venninnen) å tilby seg å betale halvparten. Både fordi barnemoren kjørte hele ferien og jeg går ut i fra at det var barnemors bil (koster som kjent å ha bil).

Om de derimot leide en bil og byttet på å kjøre syntes jeg de burde delt på 4.

Slik jeg tenker og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg tenker og :)

Jeg holdt bilen

Ts

Anonymous poster hash: 0b30d...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til stede på en grillfest en gang. Sammen med noen venner, venners venner og ett par andre bekjentskaper. Det pleier å gå litt på rundgang hvor det grilles, og det varierer også litt hvem som kjøper inn blant annet grillpølser, lomper, pølse-brød, ketchup og sennep, forskjellige drikkevarer og så videre og så videre. Deretter deler vi kvitteringen på antall gjester som er tilstede, så alle sammen spleiser jo selvfølgelig. Vanligvis runder de fleste også oppover. For eksempel dersom hver person skal betale 95 kroner, så slenger man innpå en hundrelapp.

Ved en slik anledning, så var det med en kvinne som rett og slett nektet å delta på denne måten. Hun satte seg ned med blyant, skrivepapir og ein kalkulator. Hun regnet ut helt nøyaktig hvor mye hun hadde spist og drukket for. Deretter påstod hun hardnakket at denne summen hun skulle betale, skulle rundes nedover. Hvis prisen som hun hadde regnet seg frem til ble seksti kroner, så kom det ikke på tale å betale mer enn kanskje en femti-lapp og knapt nok det....

I tillegg - Når dette kvinnfolket endelig skulle reise sin vei - så ble hun observert i det hun plukket med seg ett par brusflasker som hadde blitt tømt i løpet av ettermiddagen / kvelden. Hun ville pante disse flaskene selv, for å tjene noen kroner på den lille sammenkomsten vår. Alle som ble vitne til denne oppførselen ble faktisk så paffe at det falt oss ikke inn å protestere noe særlig. I ettertid kan vi riste litt på hodet, og le litt av heile denne opplevelsen. Det er vel unødvendig å nevne at hun aldri ble invitert til grillfester eller noen andre sammenkomster etter dette ?



Anonymous poster hash: 05445...642
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg gjennom denne tråden og kommet med innspill selv, men kjenner at noen av "gjerrigknarkene" fint kunne ha vært meg.

Jeg er sykemeldt og går på aap og har derfor veldig lite penger (får minstesatsen). Bor i en bitteliten hybel som er så billig jeg kunne finne. Når husleie, mobil og strøm er betalt, sitter jeg igjen med veldig lite. Jeg lever på first price mat, fordi sykdommen min gjør at jeg i snitt bruker 800kroner på medisiner i måneden (ETTER at jeg har fått frikort). Er ikke all nødvendig medisin som går på blå resept :( Den siste måneden har vært spesielt tøff siden jeg må ut med 2000kroner før jeg når frikort"taket".

Det er sårt og vondt å alltid måtte takke nei til å være med på kino/ut å spise ol. Jeg skylder alltid på at jeg har andre planer, er syk eller ikke orker, når sannheten er at pengene ikke strekker til.

Mine nærmeste venninner vet dette, og spanderer derfor av og til kino eller en kopp kaffe på meg. Jeg har aldri spandert noe på dem, da jeg knapt har råd til mat. Jeg føler meg som en snylter og er livredd de ser på meg som gjerrig.... Jeg har ikke TV, for det har jeg ikke råd til... Kanskje folk tror jeg bare er gjerrig...

Ikke døm absolutt alle som er sparsommelige. Noen har faktisk ikke noe valg...



Anonymous poster hash: 93540...0aa
  • Liker 19
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg gjennom denne tråden og kommet med innspill selv, men kjenner at noen av "gjerrigknarkene" fint kunne ha vært meg.

Jeg er sykemeldt og går på aap og har derfor veldig lite penger (får minstesatsen). Bor i en bitteliten hybel som er så billig jeg kunne finne. Når husleie, mobil og strøm er betalt, sitter jeg igjen med veldig lite. Jeg lever på first price mat, fordi sykdommen min gjør at jeg i snitt bruker 800kroner på medisiner i måneden (ETTER at jeg har fått frikort). Er ikke all nødvendig medisin som går på blå resept :( Den siste måneden har vært spesielt tøff siden jeg må ut med 2000kroner før jeg når frikort"taket".

Det er sårt og vondt å alltid måtte takke nei til å være med på kino/ut å spise ol. Jeg skylder alltid på at jeg har andre planer, er syk eller ikke orker, når sannheten er at pengene ikke strekker til.

Mine nærmeste venninner vet dette, og spanderer derfor av og til kino eller en kopp kaffe på meg. Jeg har aldri spandert noe på dem, da jeg knapt har råd til mat. Jeg føler meg som en snylter og er livredd de ser på meg som gjerrig.... Jeg har ikke TV, for det har jeg ikke råd til... Kanskje folk tror jeg bare er gjerrig...

Ikke døm absolutt alle som er sparsommelige. Noen har faktisk ikke noe valg...

Anonymous poster hash: 93540...0aa

Jeg skjønner at det kan være tøft, men husk at det er mye du kan gi igjen som ikke koster penger. F.eks barnevakt, hjelp til å rydde eller bar være en god lytter. Nå vet jeg ikke hva hvor mye du orker i hverdagen, men en av de beste gavene jeg har fått var da en venninne gav meg en garderobeopprydning i gave. Først gikk vi igjennom alle klærne jeg eide, og siden ble hun med meg på shopping. Ja det var jeg som betalte for alle nye klær, men jeg føler at den nye garderoben var en gave fra henne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg gjennom denne tråden og kommet med innspill selv, men kjenner at noen av "gjerrigknarkene" fint kunne ha vært meg.

Jeg er sykemeldt og går på aap og har derfor veldig lite penger (får minstesatsen). Bor i en bitteliten hybel som er så billig jeg kunne finne. Når husleie, mobil og strøm er betalt, sitter jeg igjen med veldig lite. Jeg lever på first price mat, fordi sykdommen min gjør at jeg i snitt bruker 800kroner på medisiner i måneden (ETTER at jeg har fått frikort). Er ikke all nødvendig medisin som går på blå resept :( Den siste måneden har vært spesielt tøff siden jeg må ut med 2000kroner før jeg når frikort"taket".

Det er sårt og vondt å alltid måtte takke nei til å være med på kino/ut å spise ol. Jeg skylder alltid på at jeg har andre planer, er syk eller ikke orker, når sannheten er at pengene ikke strekker til.

Mine nærmeste venninner vet dette, og spanderer derfor av og til kino eller en kopp kaffe på meg. Jeg har aldri spandert noe på dem, da jeg knapt har råd til mat. Jeg føler meg som en snylter og er livredd de ser på meg som gjerrig.... Jeg har ikke TV, for det har jeg ikke råd til... Kanskje folk tror jeg bare er gjerrig...

Ikke døm absolutt alle som er sparsommelige. Noen har faktisk ikke noe valg...

Anonymous poster hash: 93540...0aa

Jeg ser at det er mange som blander det å ha dårlig råd med å være gjerrig.

Anonymous poster hash: 4c91c...a70

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kost meg gjennom denne tråden og kommet med innspill selv, men kjenner at noen av "gjerrigknarkene" fint kunne ha vært meg.

Jeg er sykemeldt og går på aap og har derfor veldig lite penger (får minstesatsen). Bor i en bitteliten hybel som er så billig jeg kunne finne. Når husleie, mobil og strøm er betalt, sitter jeg igjen med veldig lite. Jeg lever på first price mat, fordi sykdommen min gjør at jeg i snitt bruker 800kroner på medisiner i måneden (ETTER at jeg har fått frikort). Er ikke all nødvendig medisin som går på blå resept :( Den siste måneden har vært spesielt tøff siden jeg må ut med 2000kroner før jeg når frikort"taket".

Det er sårt og vondt å alltid måtte takke nei til å være med på kino/ut å spise ol. Jeg skylder alltid på at jeg har andre planer, er syk eller ikke orker, når sannheten er at pengene ikke strekker til.

Mine nærmeste venninner vet dette, og spanderer derfor av og til kino eller en kopp kaffe på meg. Jeg har aldri spandert noe på dem, da jeg knapt har råd til mat. Jeg føler meg som en snylter og er livredd de ser på meg som gjerrig.... Jeg har ikke TV, for det har jeg ikke råd til... Kanskje folk tror jeg bare er gjerrig...

Ikke døm absolutt alle som er sparsommelige. Noen har faktisk ikke noe valg...

Anonymous poster hash: 93540...0aa

Å ha dårlig råd, å være gjerrig, og å være sparsommelig er tre ulike ting. Venninnene dine er nok klar over hvilken kategori du tilhører, vær ærlig med dem, så det trenger du ikke beskymre deg for :)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske vanlig å vente på rommet når man er på besøk? I hvertfall der jeg bor. Og kyllingfilet kan jo hende var ganske dyrt før i tiden? Men fortsatt ganske drøyt å be deg ta med egen.

Det kommer an på, synes jeg. Om vi inviterer noen hjem etter skolen, så får de selvsagt middag. Men jeg hadde en bestevenninne da jeg var barn som jeg var hos nesten hver dag, og da spiste jeg middag hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som har vært gjerrig, nå har hun bedret seg da.

Da vi gikk på VGS så skulle jeg i kantina og kjøpe meg noe mat, mens vi stod der så spurte jeg om min venninne skulle ha mat siden hun ble med. Javel da smilte hun og fant seg en stor ostebrix og den måtte jeg betale :overrasket: jeg hadde ikke tilbudt meg å betale, men muligens jeg ordla meg litt feil slik at hun fortstod det slik at jeg skulle betale, så sa ikke noe.

En annen gang var hun på besøk og maste på at hun ville ha sjoolade, og ga seg ikke. Så vi gikk på burikken og hun plukket ut en stor pose med nidars favoritter. I køen til kassa sa hun plutselig at hun ikke hadde med penger.... :overrasket:

Så skulle vi på resturant med noen andre venner, jeg bestilte med en rett og hun ville dele den med meg, men jeg var så sulten så sa jeg ville ha den alene, hun ble kjempe sur og snakket ikke til meg resten av kvelden.

En gang hadde jeg kjøpt litt smågodt, hun helte ut alt og fordelte alt likt, tok halvparten og dro hjem.. Hadde egentlig kjøpt det slik at hun kunne ta litt mens hun var hos meg, ikke ta med seg hjem! Så en annen gang så skulle vi på butikken, og hun ville vi skulle kjøpe med sjokolade. Hun plukket ut sin yndlingsplante og jeg min, da vi kom hjem så spise hun opp min plate og tok med seg sin egen hjem. Og ja jeg betalte for den så klart.. Var så klart bare småpenger dette, men alikvel ganske smålig. Og når jeg leser dette minner det meg om godtesnop tråden :fnise:

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som har vært gjerrig, nå har hun bedret seg da.

Da vi gikk på VGS så skulle jeg i kantina og kjøpe meg noe mat, mens vi stod der så spurte jeg om min venninne skulle ha mat siden hun ble med. Javel da smilte hun og fant seg en stor ostebrix og den måtte jeg betale :overrasket: jeg hadde ikke tilbudt meg å betale, men muligens jeg ordla meg litt feil slik at hun fortstod det slik at jeg skulle betale, så sa ikke noe.

En annen gang var hun på besøk og maste på at hun ville ha sjoolade, og ga seg ikke. Så vi gikk på burikken og hun plukket ut en stor pose med nidars favoritter. I køen til kassa sa hun plutselig at hun ikke hadde med penger.... :overrasket:

Så skulle vi på resturant med noen andre venner, jeg bestilte med en rett og hun ville dele den med meg, men jeg var så sulten så sa jeg ville ha den alene, hun ble kjempe sur og snakket ikke til meg resten av kvelden.

En gang hadde jeg kjøpt litt smågodt, hun helte ut alt og fordelte alt likt, tok halvparten og dro hjem.. Hadde egentlig kjøpt det slik at hun kunne ta litt mens hun var hos meg, ikke ta med seg hjem! Så en annen gang så skulle vi på butikken, og hun ville vi skulle kjøpe med sjokolade. Hun plukket ut sin yndlingsplante og jeg min, da vi kom hjem så spise hun opp min plate og tok med seg sin egen hjem. Og ja jeg betalte for den så klart.. Var så klart bare småpenger dette, men alikvel ganske smålig. Og når jeg leser dette minner det meg om godtesnop tråden :fnise:

Hva slags godtesnop tråd? :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si. Men hvis studenten viser at hn setter stor pris på å bli invitert. Kanskje ikke liker å lage mat alene, eller liker å lage mat i det hele tatt. Og den som her inviterte synes det er hyggelig å glede studenten med å lage middag, og at hn liker det selv. Fikk inntrykk av at han som inviterte gjorde det ofte. Og hvis han ikke blir invitert igjen av denne personen, så kan det jo godt være rett at gjesten betaler litt.

Men ja, du har rett i at man da snakker om spleising på forhånd. Mener at han absolutt burde si det, istedenfor å si at han glemte til stadighet det viktigste og ofte dyreste ingrediensen. Det blir for søkt.

Hvis jeg var gjesten, hadde jeg tilbydd meg å betale noe/kjøpe inn noe til middagen hvis det var snakk om gjentatte ganger (som det virket som i dette tilfelle). Så hadde jeg spurt han og sagt at "jeg hadde lagt merke til at han stadig "glemte". Kanskje det var for at du ønsker at jeg skal betale og kjøpe det"? Da tenker jeg at jeg ikke hadde behøvd å irritere meg mer, og at han kanskje heller ikke irriterte seg over at jeg bare kom og spiste til stadighet.

Du må ha lest innlegget du siterte svært dårlig siden du ikke fikk med deg dette:

Det må nevnes at han har vært på middag hjemme hos meg og andre i vennekretsen mange ganger, da disker vi opp med både hovedrett og dessert, uten at han trenger å bidra med noe. Da pleier han ofte å spørre om å få med seg restene.

Gjerrigknarken som inviterte var forresten en student som jobber 50% ved siden av studiene, så det er litt uklart hvem du mener er "studenten" i ditt eget innlegg.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei venninne som har vært gjerrig, nå har hun bedret seg da.

Da vi gikk på VGS så skulle jeg i kantina og kjøpe meg noe mat, mens vi stod der så spurte jeg om min venninne skulle ha mat siden hun ble med. Javel da smilte hun og fant seg en stor ostebrix og den måtte jeg betale :overrasket: jeg hadde ikke tilbudt meg å betale, men muligens jeg ordla meg litt feil slik at hun fortstod det slik at jeg skulle betale, så sa ikke noe.

En annen gang var hun på besøk og maste på at hun ville ha sjoolade, og ga seg ikke. Så vi gikk på burikken og hun plukket ut en stor pose med nidars favoritter. I køen til kassa sa hun plutselig at hun ikke hadde med penger.... :overrasket:

Så skulle vi på resturant med noen andre venner, jeg bestilte med en rett og hun ville dele den med meg, men jeg var så sulten så sa jeg ville ha den alene, hun ble kjempe sur og snakket ikke til meg resten av kvelden.

En gang hadde jeg kjøpt litt smågodt, hun helte ut alt og fordelte alt likt, tok halvparten og dro hjem.. Hadde egentlig kjøpt det slik at hun kunne ta litt mens hun var hos meg, ikke ta med seg hjem! Så en annen gang så skulle vi på butikken, og hun ville vi skulle kjøpe med sjokolade. Hun plukket ut sin yndlingsplante og jeg min, da vi kom hjem så spise hun opp min plate og tok med seg sin egen hjem. Og ja jeg betalte for den så klart.. Var så klart bare småpenger dette, men alikvel ganske smålig. Og når jeg leser dette minner det meg om godtesnop tråden :fnise:

Den venninna du er ikke gjerrig etter min mening. Hun utnytter deg grovt, og det er noe helt annet. En slik venninne er ikke noe å samle på, om hun ikke har mange ekstremt gode kvaliteter som oppveier for godtetyveriene.

Utrolig dårlig måte å behandle sine venner på det din venninne gjør.

Du må si NEI klart og tydelig 😊

Anonymous poster hash: 71aa4...fce

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som pleier å "glemme" å gi tilbake penger når hun har kjøpt en øl eller kaffe for meg. Kan f.eks. gi henne en tohundrelapp og må da spørre om å få tilbake resten. Ekstremt pinlig. (Har problemer med å gå, trenger derfor litt hjelp noen ganger)



Anonymous poster hash: 129af...494
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den venninna du er ikke gjerrig etter min mening. Hun utnytter deg grovt, og det er noe helt annet. En slik venninne er ikke noe å samle på, om hun ikke har mange ekstremt gode kvaliteter som oppveier for godtetyveriene.

Utrolig dårlig måte å behandle sine venner på det din venninne gjør.

Du må si NEI klart og tydelig

Anonymous poster hash: 71aa4...fce

Nå står det jo at hun har bedret seg da, og grovt var det ikke, men nok til å være frekk. Var ikke snakk om mange hundre kroner egentlig, ellers hadde jeg jo sagt noe. Er ikke akkurat som at økonomien min led under hennes sjokoladesnylting :fnise:

åååh hahahha :skratte: :skratte:

Takk for en god latter (skulle vært i seng for en stund siden, men jeg måtte jo bare lese meg gjennom hele tråden) Fantastisk video inni der også "Kem spyla vindusvisker, kan du melda deg?" :ler:

Vindusvisker mannen er fantastisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi ble en gang ringt av en rik venn av familien på en hverdag, og spurt om hun kunne sitte barnevakt i noen timer, siden de skulle på resturant. Hun drar bort til dem, og steller, leser og legger ungene på 4 og 6 år. Hun kom vel i rundt 17 tiden. "Noen timer" ble plutselig veldig lenge. Jeg husker jeg fikk sms av henne kl 00:00, hvor hun fortalte at hun ikke hadde hørt noe fra dem, og at de ikke svarte på sms o.l.

Hun var trøtt og sliten, og skulle opp dagen etter på skolen (hun er 16). Klokken 00:30, kom de hjem i taxi, tilba ikke å kjøre henne hjem i taxien de hadde kommet med (tar kanskje 30 min å gå hjem derifra), og ga henne 250,-!! kroner! Det er 33,- i timen det.. Og det skal nevnes at de hadde vært ute og spise på Onda Resturant på Aker Brygge.. :sjokkert:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi ble en gang ringt av en rik venn av familien på en hverdag, og spurt om hun kunne sitte barnevakt i noen timer, siden de skulle på resturant. Hun drar bort til dem, og steller, leser og legger ungene på 4 og 6 år. Hun kom vel i rundt 17 tiden. "Noen timer" ble plutselig veldig lenge. Jeg husker jeg fikk sms av henne kl 00:00, hvor hun fortalte at hun ikke hadde hørt noe fra dem, og at de ikke svarte på sms o.l.

Hun var trøtt og sliten, og skulle opp dagen etter på skolen (hun er 16). Klokken 00:30, kom de hjem i taxi, tilba ikke å kjøre henne hjem i taxien de hadde kommet med (tar kanskje 30 min å gå hjem derifra), og ga henne 250,-!! kroner! Det er 33,- i timen det.. Og det skal nevnes at de hadde vært ute og spise på Onda Resturant på Aker Brygge.. :sjokkert:

:hakeslepp: Satt hun mer barnevakt for dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...