Gå til innhold

Terminklubb september/oktober 09


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som reagerer på lite legekontroller? Jeg har aldri vært gravid før, og har en hjertefeil som egentlig burde gitt meg litt mer oppfølging, men legen sier fortsatt at det ikke er behov for ny kontroll før i uke 24.

Trodde kanskje han mente at jeg i så fall skulle til jordmor innimellom, men når jeg ringte jordmor fikk jeg også beskjed om uke 24.

Hadde første i uke 8, og da er det jo nesten fire måneder til neste gang..

Det veldig lite kontroller ja. Men mange leger går fortsatt etter det "gamle" systemet med kontroll hver 4. uke, bl.a min. Hvis du har en hjertefeil, burde det vel nesten gå under risikosvangerskap? :klø: Slik at du får mer oppfølging. Jeg fikk det sist, fordi jeg brukte medisiner. Denne gangen gjør jeg ikke det, men får like ofte kontroll for det. Men sist fikk jeg flere ultralyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg har ikke noe behov for tettere kontroller, nå som jeg ikke spyr så kraftig lenger kan jeg få følge det vanlige regimet. Var der annenhver uke fram til nå, og det er godt å være ferdig med alle blodprøver og urinprøver for å sjekke om jeg måtte legges inn eller ikke pga dehydrering og matmangel.

UL i uke 19 er jo en kontroll den også.

Litt pussig at du ikke får tettere kontroll med hjertefeil, men det kan jo være at legen mener at du er såpass stabil eller at det ikke påvirker svangerskapet ditt. Har du fått noe forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kontroll hver fjerde uke er fint jeg. Har ikke noe sånn kjempebehov for det, men liker å vite at alt er bra. Var fint å få høre hjertelyden sist i alle fall. Nå setter jo snart spakinga inn for fullt, og da minsker jo behovet betraktelig for meg i alle fall ;) Kjenner små bevegelser nå og da, pluss at jeg har kynnere... Noen ganger strammer livmoren seg skikkelig, til en sånn liten ball. Var sånn sist også, men ikke så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kontroll hver fjerde uke er fint jeg. Har ikke noe sånn kjempebehov for det, men liker å vite at alt er bra. Var fint å få høre hjertelyden sist i alle fall. Nå setter jo snart spakinga inn for fullt, og da minsker jo behovet betraktelig for meg i alle fall ;) Kjenner små bevegelser nå og da, pluss at jeg har kynnere... Noen ganger strammer livmoren seg skikkelig, til en sånn liten ball. Var sånn sist også, men ikke så tidlig.

synes det skulle vært obligatorisk med UL hver svangerskapskontroll jeg... i allefall den første.. for å se om det er liv der inne.. det er vanskelig å vite når man verken kjenner eller ser noe.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det skulle vært obligatorisk med UL hver svangerskapskontroll jeg... i allefall den første.. for å se om det er liv der inne.. det er vanskelig å vite når man verken kjenner eller ser noe.. :/

Jordmor sa til meg at de drev og forska på UL nå, og at de i flere land var negative til å ta UL før uke 12 fordi de var redd det kunne påvirke forsteret... Men etter uke 12 kan jo være noe annet da..

Leste også en artikkel om at de lurte på om for mange UL kunne gi hjerneskade... Det er visst registrert en endring i hjernen hos de som fikk hyppig UL... Men det er vel mye "hvis atte men" enda.. men før uke 12 skulle man i allefall være forsiktig fikk jeg beskjed om, forsteret er jo så sårbart enda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på UL i morgen! Blir veldig spennende (men forhåpentligvis ikke alt for spennende..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då blir det visst utmelding frå denne klubben også, og utredning for habituell abort neste. Lykke til vidare til resten av gjengen! NYT GRAVIDITETEN! Håpar ingen følgjer i mine spor!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flode

Dette var utrolig trist lesing!!! Tenker på dere begge, Miley og Dreia!!!! Det finnes ingen gode ord i en sånn situasjon, men vit at vi ønsker dere alt godt og lykke til videre!!!!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Då blir det visst utmelding frå denne klubben også, og utredning for habituell abort neste. Lykke til vidare til resten av gjengen! NYT GRAVIDITETEN! Håpar ingen følgjer i mine spor!

:klem:

Så leit å lese, håper virkelig du får god oppfølging fra legene nå :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ultralyder, så er det jo rett og slett bare sånn det er da, at det ikke er så lett å forestille seg at "det er noen der inne" tidlig i svangerskapet. Men man må nesten bare stole på graviditetstesten og håpe og tro det beste. Tror mange får altfor mye informasjon om alt det fæle som kan skje, derfor blir de usikre på om det er liv der inne eller ikke. I de fleste tilfeller så er det jo det! Mye større sjangs for at det skal gå bra, enn at det ikke skal gå bra. Litt viktig å tenke sånn, så man ikke blir helt gal av bekymring. Kjenner igjen tankene fra mitt første svangerskap, var ganske bekymra og usikker i begynnelsen jeg også da. Men litt erfaring hjelper alltid - denne gangen har jeg ikke vært bekymra et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flode
Tror mange får altfor mye informasjon om alt det fæle som kan skje, derfor blir de usikre på om det er liv der inne eller ikke. I de fleste tilfeller så er det jo det! Mye større sjangs for at det skal gå bra, enn at det ikke skal gå bra. Litt viktig å tenke sånn, så man ikke blir helt gal av bekymring.

Jeg synes Imli sier noe viktig her. Jeg brukte ganske mye tid på å lete på internett etter bekreftelse på at alt var bra der inne, men det det endte med var at jeg leste masse om SA og MA og alt som kunne gå galt. Det virka som ALLE hadde mista og den ene historien var verre enn den andre. Men sannsynligheten er stor for at de som mister også er inne på flere forum, så man får de samme historiene flere ganger uten å vite det. Man leser også mye om at folk er bekymret, at de blør og tror de har mistet, men man leser ikke alltid oppfølgingstråden der det står at alt er bra og at man har født et lite vidunder... 15% mister, mens hele 85% av graviditetene blir til små barn. Det er viktig å fokusere på riktig tall der...

Mye mye mye å bekymre seg for og tenke på når man er gravid, og selvfølgelig er det ikke lett å tenke at det som skal skje vil skje uansett hvor forsiktig man er, men jeg tror det er ganske viktig å prøve å tenke slik, leve livet sitt og slappe av... Som nevnt tidligere i tråden har jeg trekt meg litt tilbake en periode bare for å forsøke å fokusere på andre ting enn det lille vidunderet i magen og alt som kan gå galt...

Kan virke som jeg motsier meg selv litt her siden jeg har bestilt privat tidlig ultralyd på mandag, men dette er litt fordi jeg ikke har noe særlig symptomer og gjerne vil se at det faktisk er no der (selv om en økning på hele 14,5 cm på midjemålet siden jeg ble gravid egentlig bør være bekreftelse nok), men mest fordi jeg synes den tusenlappen er vel verdt det for å få hilse på det første lille kjærlighetsbarnet som Flodemannen og jeg har skapt sammen...

Endret av Flode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror informasjonsflyten blir litt skeiv noen ganger. Selv om de fleste svangerskap ender i barn, føltes det nesten motsatt etter litt lesning ute på nettet. Jeg kjente i allefall at skuldrene sank mange hakk etter å ha sett et lite hjerte slå på ultralyd i dag. Nå får jo jeg gratis ultralyd fordi jeg er med på et forskningsprosjekt, men jeg er ikke tvil om at det er vel verdt pengene med en tidlig UL. Ikke minst for den vordende far som får en helt unik anledning til å bonde med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok ikke alltid av det gode med all info man kan få i dag via internett nei. Man må bare prøve å luke ut det negative... Man har liksom tendens til å henge seg oppi alle skrekkhistoriene ;) Selv om det er langt flere solskinnshistorier :jepp:

Håper alle får en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Flode

Gratulerer Imli!!!! :)

Som sagt i et tidligere innlegg har magemålet mitt økt med hele 14,5 cm siden jeg ble gravid. Jeg har latt meg selv få spise litt mer godteri siden jeg ble gravid, men har passet på, spist mer regelmessig og samtidig gått mere turer nå enn før. Babyen er jo bare 5-6 cm så jeg er fullstendig klar over at det er hormoner og luft, men uansett ser jeg ordentlig gravid ut, og flere som ser meg har tullet med at det nok må være flere, uten at jeg har lagt no mer i det... Hvertfall: Vi var hos et vennepar forrige kvelden som har en sønn på 3. Venninnen min spurte sønnen om han så at jeg hadde fått stor mage og om han trodde jeg hadde spist for mye eller om det var en baby inni der. Uten noen form for tenketid sa han: "Det er to!!" :hakeslepp: Da kjente jeg at jeg skvatt litt...

Nå er jeg ihvertfall spent på ultralyden på mandag... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Imli!!!! :)

Som sagt i et tidligere innlegg har magemålet mitt økt med hele 14,5 cm siden jeg ble gravid. Jeg har latt meg selv få spise litt mer godteri siden jeg ble gravid, men har passet på, spist mer regelmessig og samtidig gått mere turer nå enn før. Babyen er jo bare 5-6 cm så jeg er fullstendig klar over at det er hormoner og luft, men uansett ser jeg ordentlig gravid ut, og flere som ser meg har tullet med at det nok må være flere, uten at jeg har lagt no mer i det... Hvertfall: Vi var hos et vennepar forrige kvelden som har en sønn på 3. Venninnen min spurte sønnen om han så at jeg hadde fått stor mage og om han trodde jeg hadde spist for mye eller om det var en baby inni der. Uten noen form for tenketid sa han: "Det er to!!" :hakeslepp: Da kjente jeg at jeg skvatt litt...

Nå er jeg ihvertfall spent på ultralyden på mandag... :fnise:

... jeg går og lurer på om det kan være to jeg å... men ønsker egentlig en da... Men det er tvillinger i familien. Bare vet hvor slitne mamma og pappa var da søsknene mine kom... Men etterhvert var det jo bare gøy. så er ikke i tvil om at det er hvert det ekstra strevet.. men kunne holdt med en første gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...