Gå til innhold

Terminklubb september/oktober 09


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gaviscon finnes i tabletter også ja, som man skal tygge og svelge.

oki.. ikke sikkert det smaker så mye bedre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Mange som får postafen. Minuset med dem er at mange blir veldig trøtte av de.. men det er ikke skadelig for fosteret sa legen:) Var mer skadelig at jeg ikke klarte å holde å mat, fosteret må jo ha næring:) Men man skal ikke bruke det i lang, lang tid. Men som sagt, ikke skadelig for barnet:)

Fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Synes ikke dette virker noe trygt jeg :sjenert:

Klart, om man kaster opp alt man eier og har av mageinnhold og går mye ned i vekt osv så er jo fordelene klart til stedet, men når det står mulig risiko så er det jo en hvis risiko tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra felleskatalogen:

Synes ikke dette virker noe trygt jeg :sjenert:

Klart, om man kaster opp alt man eier og har av mageinnhold og går mye ned i vekt osv så er jo fordelene klart til stedet, men når det står mulig risiko så er det jo en hvis risiko tydeligvis.

Stoler på legen min jeg i allefall:) Og prøvde andre ting først (ingefær etc)...men ingeting funka. Men som sagt, bare brukt det noen dager:) De på apoteket sa også at grunnen til at man skulle bruke det lite var at man ble trøtte.. Og skal ikke bruke det når jeg ammer.

Så satser vi på jeg ikke trenger å bruke det lenger, siden formen begynner å bli stigende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Leger bruker ikke bare felleskatalogen som oppslagsverk når det gjelder medisiner. I tillegg til å bruke et mer utdypende oppslagsverk, snakket til og med legen min med gynokolog for å forsikre meg at det ikke var noen fare med Postafen.

Synes det er utrolig dumt at ikke den "mulige risiko"-prosenten blir oppgitt i felleskatalogen, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Stoler på legen min jeg i allefall:) Og prøvde andre ting først (ingefær etc)...men ingeting funka. Men som sagt, bare brukt det noen dager:) De på apoteket sa også at grunnen til at man skulle bruke det lite var at man ble trøtte.. Og skal ikke bruke det når jeg ammer.

Så satser vi på jeg ikke trenger å bruke det lenger, siden formen begynner å bli stigende:)

Dersom man kun trenger det noen dager ser jeg ikke helt problemet. Jeg så mer for meg at man brukte det i alle ukene man kastet opp alt man hadde. Det kan jo fort bli noen måneder.

Legen vet nok best, det er sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man kun trenger det noen dager ser jeg ikke helt problemet. Jeg så mer for meg at man brukte det i alle ukene man kastet opp alt man hadde. Det kan jo fort bli noen måneder.

Legen vet nok best, det er sant :)

Må kunne stole på at de ikke lar oss gjøre ting som ikke er bra:)

Men satser på at kvalme gir seg snart, nå som jeg er over 12 ukers kneika, så slipper jeg å vurdere tabletter i det heletatt mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt! :Gjesp:

Husker ikke hvor lenge jeg var trøtt sist. Har en mistanke om at det var lenge... Men den ekstreme trøttheten gikk vel over en gang. Husker bare ikke når. Håper den går over snart nå i alle fall, begynner å bli gal... Legger meg kl 21 og er stuptrøtt når jeg står opp kl 7. Herlig.

Har dere andre begynt å tenke på navn og sånn til bebisene eller? Vi er i tenkeboksen, men ikke noe stress enda ;) Vi har ganske forskjellig navnesmak da. Jeg fikk bestemme navnet til lillebebis (oppkalling etter min bestefar), så det spørs om jeg får trumfa igjennom forslaga mine denne gangen :fnise: Er i alle fall fast bestemt på jentenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt! :Gjesp:

Husker ikke hvor lenge jeg var trøtt sist. Har en mistanke om at det var lenge... Men den ekstreme trøttheten gikk vel over en gang. Husker bare ikke når. Håper den går over snart nå i alle fall, begynner å bli gal... Legger meg kl 21 og er stuptrøtt når jeg står opp kl 7. Herlig.

Har dere andre begynt å tenke på navn og sånn til bebisene eller? Vi er i tenkeboksen, men ikke noe stress enda ;) Vi har ganske forskjellig navnesmak da. Jeg fikk bestemme navnet til lillebebis (oppkalling etter min bestefar), så det spørs om jeg får trumfa igjennom forslaga mine denne gangen :fnise: Er i alle fall fast bestemt på jentenavn.

Vi har vel guttenavn klart, men jentenan der har vi flere.. har heldigvis litt god tid enda.. men i og har litt ulik smak, men begge likte liksom et guttenavn, og da må man jo ta det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har nesten alltid visst hva en evt. gutt skulle hete jeg..Hadde to navn klare, men nå har navnene blitt tatt av andre! Litt kjedlig når det blir tre i samme gate som heter det samme liksom.. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er "ingen" som bruker de navna jeg liker, så ingen fare for at det blir tre i samme gate med likt navn her tror jeg :fnise: Er ikke så glad i de navna som er populære nå, synes det er skikkelige pinglenavn alt sammen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

De var ikke så populære når jeg fann de, tror jeg..Men vi har mange jentenavn da :)

Så håper nesten det blir en jente :tongue: Har ikke lyst at ungen skal hete det samme som "alle andre"..

Og til imli: Gratulerer med 15 uker i morgen! :) Sier det nå, for i morgen har jeg glemt helt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra! Endelig begynner kvalmen å gå på retur! Og jeg har bikket 12 uker! Håper kvalmen har tenkt å gi seg, jeg er lei av å bare være sofaslakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Murf, håper det varer! :jepp:

Er sofaslakt selv jeg, ekstremt trøtt og sliten for tida. Mistenker at det er jernmangel, for dette kan umulig være normalt. Blir utslitt av normale gjøremål... Fant et glass med jerntabletter fra forrige svangerskap, så nå tar jeg sjangsen på å leke hobbydoktor og håper det kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imli: Da du var på svangerskapskontroll ble det vel målt jernverdiene dine, (tror det står under hf(?), hemoferritin, på helsekortet ditt. Hvis verdiene dine er høye der bør du absolutt ikke ta jern. Men hvis du hadde lave verdier forrige gang er det vel kanskje ganske høy sannsynlighet for at de er det nå også.

Så heldig du er Murf! Her er det virkelig ikke noen tegn til at kvalmen gir seg, den er derimot verre enn noen gang. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står ingenting om det på helsekortet mitt, så om de har målt er det i alle fall ikke skrevet på. Er fullstendig klar over at det ikke er bra å få for mye jern heller, men i ugravid tilstand har jeg hatt jernverdier på 10-15 de gangene det er blitt målt, og det er jo lavt (selv om det er over grensa for jernmangel). Sannsynligheten er i alle fall ganske stor for jernmangel, for det er ikke normalt å ha det slik jeg har det nå. Alt er et ork, føler meg utslitt og trøtt hele tida. Ikke så veldig mye artigere enn kvalme... Særlig ikke med en aktiv 11 mnd gammel unge å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo sannsynlig ut at det er jernmangel som er problemet, og du gjør sikkert ikke noen skade med å begynne å ta jerntabletter, men da ville jeg helt klart bestilt en time hos legen i samme slengen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høyrest sikkert latterlig ut for dei stakkarane som slit skikkelig med kvalmen, men eg kunne veldig gjerne tenkt meg litt meir kvalme, eg. :sjenert: Vil føla meg litt tryggare på at dette går vegen. Til nå har eg ikkje vore plagsomt kvalm, ikkje eingong når eg ikkje har ete på ei stund. Og sidan eg pleier bli veldig lett kvalm til vanlig, hadde eg forventa at det skulle vera verre enn dette i gravid tilstand. Og då blir eg såklart bekymra for at noko er gale. :sukk: (Eg er faktisk ganske mykje mindre kvalm denne gongen enn ved første graviditet, der embryoet døydde ved 9 veker. Det er vel neppe bra? :vetikke: )

Eg ser det har vore navnediskusjon. :popcorn:

Me har hatt jentenavnet klart i fleire år allerede, så om ingen kjem og tar det før oss, er det i boks. :nigo:

Gutenavn blei me sånn halvenige om i første graviditeten. Eg klarar ikkje heilt å bestemma meg for om eg vil ha det eller ikkje - det er jo sååå mange fine gutenavn -, men mest sannsynlig er det også i boks. Og det at gutenavnet ikkje eingong er nevnt på SSB si liste over "Gutters første fornavn, 1999-2008", betyr vel at det ikkje er stor fare for 3-4 med same navnet i klassen? :fnise: (Altså, det er eit heilt vanlig norsk navn, ingen heimesnekra saker. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...