aline Skrevet 9. januar 2009 #121 Skrevet 9. januar 2009 Joda, det var jeg som skrev det, men hele det avsnittet handler om de jeg kjenner. Hvis det var vanskelig å forstå har jeg iallefall fått utdypet det nå, så da vet du at jeg kjenner stort sett bare folk med dårlige karakterer fra videregående som har blitt frisører, men jeg har også møtt unntakene, som ikke går under flertallet. ok, da vil jeg først anbefale å skrive i alle innleggene dine, at du er ts, ikke bare der du reagerer på andres reaksjoner. Det er umulig å vite om det er du eller en annen gjest som skrev det. hadde jeg visst det var du, så hadde jeg visst at du flere ganger har sagt at du generaliserer utifra de du selv kjenner, da hadde jeg også visst at du allerede har svart på at du ikke kjenner såååå mange, så det bare er en generalisering du har og at du ikke er bastant. Når du skriver det som gjest uten noen kjennetegn, så er det ingen måte å vite at den som skriver DET innlegget, allerede har sagt at h*n kun snakker om det (fåtallet) av gruppen som generaliseres, som vedkommende selv kjenner. også når det sies "sånn er det!"
NysgjerrigeNilsi Skrevet 9. januar 2009 #122 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Enig! Nikita-Ellen startet som lærling og ordinær frisør en gang hun også, og det er mange her i landet som driver egne salonger - noen store, noen små. Og det er mange regler å sette seg inn i både når det gjelder både drift og personal. Dumme mennesker klarer vel ikke det? Men noen har alltid behov for å se ned på folk som ikke velger som en selv. Inger Ellen startet som ryddehjelp, hun har aldri vært frisør, og har aldri hatt lyst til å være det. Eks-mannen hennes var frisør, det var sånn hun fikk idèen til å starte opp. Bare for å ha oppklart det, liksom Hun har ingen utdannelse utover ungdomsskolen, og at hun har klart å bygge opp det hun har står det respekt av. Endret 9. januar 2009 av NysgjerrigeNilsi
Gjest ts Skrevet 9. januar 2009 #123 Skrevet 9. januar 2009 ok, da vil jeg først anbefale å skrive i alle innleggene dine, at du er ts, ikke bare der du reagerer på andres reaksjoner. Beklager om det har vært ukonsekvent, jeg har prøvd å skrive ts hele tiden, men har nok glemt det bort noen ganger. Det har ingenting med om jeg har svart på noe eller ikke, jeg har rett og slett ikke klart å få det med hver eneste gang. Sorry.
Kamikatze Skrevet 9. januar 2009 #124 Skrevet 9. januar 2009 Beklager om det har vært ukonsekvent, jeg har prøvd å skrive ts hele tiden, men har nok glemt det bort noen ganger. Det har ingenting med om jeg har svart på noe eller ikke, jeg har rett og slett ikke klart å få det med hver eneste gang. Sorry. Du er unnskyldt. La oss så komme oss videre.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #125 Skrevet 20. januar 2009 For meg kommer det helt an på. Noen er bimboer, andre ikke. Det kan være mange grunner til at man ikke har vært så skoleflink i oppveksten. Det er ikke alle som har optimale forhold i hjemmet og foreldre som støtter... Hvis du har f.eks. ti stesøsken og foreldrene dine bare krangler, tror du at fag er det du er mest opptatt av da? Da er nok mange mer opptatte av å komme seg ut av huset... Hvis man stort sett får dårlige karakterer i teoretiske fag, men er flink med form og farge, ser jeg på det som kjempebra hvis man jobber og står på og gjør noe ut av de evnene og interessene man har. Da slipper jo også de som elsker matte og fysikk å bli frisører, ikke sant? ;-) Takk og lov for at folk er forskjellige. :-)
Gjest Gjest_bimbo_* Skrevet 25. januar 2009 #126 Skrevet 25. januar 2009 I dag har jeg lært på kvinneguiden at jeg er en bimbo, så nå vet jeg det. Jeg har aldri forstått den evnen enkelte har til å kunne målle IQ nivået på folk de ikke kjenner utifra hvilke interesser disse menneskene har. Jeg er frisør, og ja jeg er nok over gjennomsnittet interesert i hår, mote og sminke og andre "bimboting". Jeg var nok også en av dem som heller leste cosmo, (kulørt litteratur som min lærer kalte det) enn russisk litteratur på videregående. Det handler om interesse og hvordan noen mener å kunne vite min IQ utifra mine interesser er for meg et mysterium. Jeg kan skjønne at det å interessere seg for kun et område kan virke en smule enfoldig, og at en person som brenner for hår og mote og derfor velger å jobbe med dette ikke blir sett på som kreativ, men dum. Men hvorfor blir ikke da en person som kun interesserer seg for f.eks naturvitenskap og ikke har annet en dette å komme med i en samtale sett på som uintelligent?. Ja disse personene finnes, men de blir gjerne kalt nerder. Og nerder er jo smarte. Nei det er rett og slett fordi min interesse blir sett på som overfladisk og mindre verdt. Derfor er jeg uintelligent. Jeg sminker meg, diskuterer hårfrisyrer, blogger om den nyeste moten og pynter meg på hverdager. Jeg er en typisk frisør. Jeg er med andre ord stokk dum. Du har nok rett i din steriotype om at frisører leser moteblader, skravler og liker å pynte seg, men jeg mener bestemt at du ikke kan sette et tall på deres intelligensnivå av den grunn. Vi mennesker er mer enn det man ser på utsiden vet du. Hilsen en frisørbimbo som leser både bøker og moteblader, intresserer seg for politikk og har studert statsvitenskap. (Med ståkarakter) PS: Eventuelle skrivefeil må nok skyldes min lave intelligens:)
Gjest Gjest_bimbo_* Skrevet 25. januar 2009 #127 Skrevet 25. januar 2009 I dag har jeg lært på kvinneguiden at jeg er en bimbo, så nå vet jeg det. Jeg har aldri forstått den evnen enkelte har til å kunne måle IQ nivået på folk de ikke kjenner utifra hvilke interesser disse menneskene har. Jeg er frisør, og ja jeg er nok over gjennomsnittet interesert i hår, mote og sminke og andre "bimboting". Jeg var nok også en av dem som heller leste cosmo, (kulørt litteratur som min lærer kalte det) enn russisk litteratur på videregående. Det handler om interesse og hvordan noen mener å kunne vite min IQ utifra mine interesser er for meg et mysterium. Jeg kan skjønne at det å interessere seg for kun et område kan virke en smule enfoldig, og at en person som brenner for hår og mote og derfor velger å jobbe med dette ikke blir sett på som kreativ, men dum. Men hvorfor blir ikke da en person som kun interesserer seg for f.eks naturvitenskap og ikke har annet en dette å komme med i en samtale sett på som uintelligent?. Ja disse personene finnes, men de blir gjerne kalt nerder. Og nerder er jo smarte. Nei det er rett og slett fordi min interesse blir sett på som overfladisk og mindre verdt. Derfor er jeg uintelligent. Jeg sminker meg, diskuterer hårfrisyrer, blogger om den nyeste moten og pynter meg på hverdager. Jeg er en typisk frisør. Jeg er med andre ord stokk dum. Du har nok rett i din steriotype om at frisører leser moteblader, skravler og liker å pynte seg, men jeg mener bestemt at du ikke kan sette et tall på deres intelligensnivå av den grunn. Vi mennesker er mer enn det man ser på utsiden vet du. Hilsen en frisørbimbo som leser både bøker og moteblader, intresserer seg for politikk og har studert statsvitenskap. (Med ståkarakter) PS: Eventuelle skrivefeil må nok skyldes min lave intelligens:)
Gjest Gjest_bimbo_* Skrevet 25. januar 2009 #128 Skrevet 25. januar 2009 målle...ha ha går litt fort i svingene her
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #129 Skrevet 25. januar 2009 La oss si at vi gav x antall personer valget om enten å bli: 1) lege 2) frisør Tror du virkelig flertallet hadde valgt å bli frisør?? Det er godt mulig. Tror du virkelig alle synes det er så gjevt å bli lege selv om du synes det? Jeg ville ikke ønsket noen av yrkene, men hvis jeg ble tvunget til å velge hadde det blitt frisør. Og jeg har en IQ godt over gjennomsnittet.
Gjest Gjest-provosert! Skrevet 11. februar 2009 #130 Skrevet 11. februar 2009 Himmel!!! Jeg lurer på hvor slemme og usaklige det er mulig for folk å bli i enkelte diskusjoner.. Her sitter jeg med gode karakterer, studiekompetanse og bachelorgrad...-og dumme meg omskolerer meg til HUD OG SPATERAPEUT! Hjelpes! Bare for å bli satt i en bås hvor jeg har iq på minste plan, og er BIMBO! Juuhu, tenker jeg da! " Ser meg i speilet: Mørkt hår, lite sminke, flate bryster, korte ben..., ganske normal og kjedelig" Sannelig er jeg ingen flott bimbo nei, hehe! Eller, kanskje tar jeg feil av hva som karakteriserer en bimbo?? Nei, vet du hva! La nå folk velge yrker etter hvilke personlige interesser de har, og vær jammen glad til at vi ikke alle er like "intelligente" Tenk noe så kjedelig! Beklager eventulle skrivefeil, det er sikkert hud og spaterapeut utdannelsen min som sakte men sikkert visker ut bachelorgraden;)
Kamikatze Skrevet 11. februar 2009 #131 Skrevet 11. februar 2009 Tror ikke det har noe med utdannelsen å gjøre. Men det kan helt klart ikke være sunt å leve i ei tåke av hårspray og andre løsemidler i årevis...
Pjukset Skrevet 11. februar 2009 #132 Skrevet 11. februar 2009 Jeg hadde helt klart valgt å bli frisør fremfor lege. Det er ikke fordi jeg har klorbleika hår med pupper trykket opp til haka, eller fordi jeg mangler intelligens, men fordi jeg ville ønsket å jobbet med noe kreativt. Hvis jeg skal stereotype og nevne hva jeg synes er et bimboyrke, så er det eneste jeg kan tenke på glamourmodell.
Pjukset Skrevet 11. februar 2009 #133 Skrevet 11. februar 2009 Hva JEG definerer som smart her, går kun på skoleflinkhet, få gode karakterer på ungdomsskole og videregående, og at jeg har sett en sammenheng blant de jeg har gått på skole med. Jeg har opplevd at de som lyktes dårlig på skolen har blitt frisører, og etter hvert som årene går er det stadig fler av dem som går denne veien. Jeg syns bare det er en slående sammenheng her, og ville høre om andre har samme erfaringene. Da burde du kanskje ta av skylappene og få deg litt mer innsikt så du får en mer reell definisjon på som er "smart". Jeg var ikke særlig skoleflink, skolen var så lite interessant at jeg orket ikke ta videreutdanning etter vgs. Men vet du hva, jeg klarte å få meg jobb i et stort IT selskap, og jobbet meg oppover, forble i samme bransje i 13 år. Hadde like mye ansvar og lønn som de med utdanning ettersom erfaringen kom. Kanskje man heller skal si at jeg er smartere enn de med utdanning da, som klarte å få en like bra jobb, uten å sitte med flere hundre tusen i studielån. Det som er leit, er at mange begrenser seg selv. De har dårlig selvbilde fordi de kanskje ikke gjorde det bra på skolen, og kanskje hadde de også medelever som var flinke til å minne de på at de ikke kom til å bli noe. Sånne ting sitter hardt i en person, og med en gang man sier at man ikke duger, ja da blir det en sannhet. Men det er faktisk folk som uavhengig av karakterer og fremtidsutsikter ønsker å bli frisør, hudterapeut, flyvertinne, blabla. Dette dreier seg om hva man interesserer seg for, ikke hvorvidt man er smart eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #134 Skrevet 12. februar 2009 Universitetsstudenter fremstår for meg som late titteljagere som til slutt ender opp med en eller annen kjip jobb på et kontor for samfunnsanalyse eller annet crap. Mens vi som velger praktiske yrker jobber med mennesker som gir oss positive opplevelser hver dag vi kan ta med oss videre på veien. Jeg utdanner meg til å bli lege. Den jobben er ikke en kjip kontorjobb der jeg jobber med samfunnsanalyse eller annet "crap". Jeg møter mennesker hver dag, og får mange ulike opplevelser hver dag. Å være lege er i aller høyeste grad et praktisk yrke! Innlegget dit er forbannet tøv fra ende til annen, og viser ikke annet enn at du har svært dårlig innsikt. En annen ting: Selv om du har gått ett år på skole for å bli hud- og spaterapeut har du ikke i nærheten de samme kunnskapene en dermatolog/venerolog har. Etter 7,5 år legestudie har hudspesialistene 5 år spesialiseringsutdanning med både teori og praksis, dvs 12,5 år (minimum) etter videregående. Latterlig.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #135 Skrevet 15. februar 2009 Kanskje greit å huske at det finnes mange typer inteligens.. Jeg tror kanskje at yrket man har, gjenspeiler mere hvilken type inteligens man har og ikke hvem som har det yrket som krever den høyeste inteligensen. Jeg jobber i psykiatrien og omgås psykiatere daglig. De er skikkelig flinke på sitt fagfelt, men når det kommer til somatikk, så skulle man ikke tro at de hadde gjennomgått et legestudie, for der er det jammen mye som er borte, rett og slett fordi de ikke jobber med det daglig. Ellers trenger de ikke å være noe spesielt samfunnsorienterte i hele tatt. Man tenker ofte at leger er utrolig flinke på alle områder med tanke på det studie de har vært igjennom, men dette stemmer nødvendigvis ikke. Venninna mi er frisør. Hun har aldri vært spesielt skoleflink, noe som kommer av at hun ikke liker spesielt å lese/studere. Hun er derimot nokså kjapp når det gjelder å være oppdatert på bl.a hva som skjer i verden osv. Dermed kan jeg ikke kalle henne uinteligent bare fordi at hun rett og slett ikke likte å studere.. broren min annser jeg som svært inteligent. Han lærer veldig fort og har aldri hatt behov for å pugge, da han har klister-hjerne. Han har alltid lyktes i alt han har tatt for seg. Da han skulle bli ingeniør, droppet han ut av studiet og leverte blankt på eksamen. Han orket ikke å studere og valgte i stedet å bli elektriker-lærling hos min far. Noe som igrunn sjokkerte alle, da han var den som hadde størst sjangse av 6 søsken til å bli noe stort. Så jeg tror ikke inteligens handler bare om prestasjonene man gjør på skolen..
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #136 Skrevet 15. februar 2009 Kanskje greit å huske at det finnes mange typer inteligens.. Jeg tror kanskje at yrket man har, gjenspeiler mere hvilken type inteligens man har og ikke hvem som har det yrket som krever den høyeste inteligensen. Er vel det tråden handler om også, står ganske mange ganger her at det finnes mange typer intelligens og at de som velger å bli frisører som regel ikke har den som går på de typiske skolefagene.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #137 Skrevet 15. februar 2009 Overskriften kan kanskje provosere litt, men det var den mest treffende jeg kunne komme på. Hva syns dere helt ærlig om frisører, hudpleiere, negldesignere, flyvertinner og sikker flere yrker som jeg ikke har tenkt på i farten? Er dette noe man burde ønske seg å utdanne seg som hvis man har intelligens og ambisjoner? Misforstå meg ikke, jeg er veldig glad disse damene(de er som regel det) finnes når jeg føler for en ny frisyre osv, men likevel tenker jeg mitt om dem. De kan ikke duge til så alt for mye, iallefall av de jeg har gått på skole sammen med er det kun de med lave karrakterer pga dårlig innsats og hjernekapasitet som har valgt slike veier. Er vel det tråden handler om også, står ganske mange ganger her at det finnes mange typer intelligens og at de som velger å bli frisører som regel ikke har den som går på de typiske skolefagene. Jeg har ikke lest gjennom hele tråden. Men ts skriver i første innlegg at hennes erfaring er at de med slike jobber ofte har dårlig hjernekapasitet og lave karakterer, og at de ikke kan duge til så alt for mye Mulig det jeg har skrevet er skrevet tidligere. Men når det er en tråd på 7 sider, så gidder jeg ikke lese gjennom alt..
RedFox81 Skrevet 16. februar 2009 #138 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Vel, etter å ha lest litt i denne tråden og i "Jenter som stiller opp i Vi Menn", kom jeg på en ting.. Er det bare meg som legger merke til at de fleste jentene i sånne blad er akkurat hudpleiere, frisører, osv. Man ser ikke liksom "Julia, 24 år, bachelor i økonomi" og ikke engang "studerer medisin ", neida, det er alltid "Julia, 19 år, hudpleier" Ikke er det bra for de yrkene, som da får "bimbostatus", ikke er det bra for kvinnesyn heller. Forventer da mannfolk at alle fine, gjerne nakne, ynge jenter er alle sammen hudpleiere? edit: retta litt.. Endret 16. februar 2009 av RedFox81
Gjest vimennleser Skrevet 17. februar 2009 #139 Skrevet 17. februar 2009 Vel, etter å ha lest litt i denne tråden og i "Jenter som stiller opp i Vi Menn", kom jeg på en ting.. Er det bare meg som legger merke til at de fleste jentene i sånne blad er akkurat hudpleiere, frisører, osv De er som regel "teamledere" (Les telefonselgere), omsorgsarbeidere , barnehageassistenter. MEN alle har planer om å BLI sykepleiere en gang. Men det viktigste er at de er glad i sex, ikke nødvendigvis bare med en mann de er glad i
Kamikatze Skrevet 17. februar 2009 #140 Skrevet 17. februar 2009 Men "glamour-modellyrket"? Er vel en smule å overdrive hvordan yrke skal defineres? Tenker da særlig på ansettelsesvernet når de nærmer seg pensjonsalderen. Hvis hudpleiere er overrepresentert her, må det vel skyldes at yrket er hud-relatert, og sånn sett relevant?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå