Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #81 Skrevet 4. januar 2009 Og det er faktisk mange av oss Og på grunn av fordommer som dette unngår jeg å nevne frisørutdannelsen når jeg møter nye folk... Hehe, det skjønner jeg godt, sorry å måtte si det. Jeg innrømmer at jeg har mange fordommer, men de fungerer på den måten at jeg møter en jente som sier hun er frisør, så blir jeg litt kjent med henne, og så bekrefter jeg fordommen min. Eventuelt finner jeg ut at hun er helt anderledes enn stereotypen, og da legger jeg bort fordommen, jeg fortsetter ikke å dømme henne som en uintelligent person dersom det viser seg at hun faktisk er smart. Selv blir jeg også møtt med fordommer, som nesten utdannet lektor har jeg hørt ganske mye negativt om lærere for å si det sånn. Uansett hva man sier imot velger folk å holde på disse fordommene, og jeg gidder ikke lenger å svare i diskusjoner her på kg der de samme argumentene brukes om og om igjen. Forskjellen, sånn jeg ser det, er at mine fordommer mot folk mot "bimboyrker" baserer seg på folk jeg kjenner og har møtt, mens fordommer mot lærere virker som er noe man har hørt og bare gjentar - uten å reflektere over om man kjenner lærere som er sånn og sånn.
Gjest *Mim* Skrevet 4. januar 2009 #82 Skrevet 4. januar 2009 Og skjønner dere at jeg ikke hater frisører, men at dette bare er en tanke som er et ledd i å systematisere og generalisere mennesketyper? Hvorfor vil du det? Hva slags "mennesketyper" er det du sikter til?
Gjest ts Skrevet 5. januar 2009 #83 Skrevet 5. januar 2009 Hvorfor vil du det? Hva slags "mennesketyper" er det du sikter til? Tidtrøyte, er det ikke som regel det man "vil" når man generaliserer her på kg? Jeg vil også se om noen er enige med meg, eller om noen klarer å komme med gode motargumenter. Når man generaliserer mennesketyper tar man gjerne for seg en i gangen, nå har jeg tatt for meg den typen som har valgt "enkle" yrker - for anledningen kalt bimboyrker. Dette trodde jeg kom fram allerede i innledningsinnlegget?
NysgjerrigeNilsi Skrevet 5. januar 2009 #84 Skrevet 5. januar 2009 Hehe, det skjønner jeg godt, sorry å måtte si det. Hehe, det merkes godt. Sier jeg at jeg er frisør, er reaksjonen gjerne "åja..." Sier jeg at jeg studerer økonomi, er reaksjonen "aha!"
Gjest mil Skrevet 5. januar 2009 #85 Skrevet 5. januar 2009 Hva syns dere helt ærlig om frisører, hudpleiere, negldesignere, flyvertinner og sikker flere yrker som jeg ikke har tenkt på i farten? Er dette noe man burde ønske seg å utdanne seg som hvis man har intelligens og ambisjoner? Jeg vil ikke komme med noen faktiske meninger om disse, men innrømmer iallefall at jeg har fordommer når det gjelder slike yrkesgrupper; jeg ser litt ned på dem og har ingen i min omgangskrets. Unntaket er flyvertinner. Jeg arbeider på en flyplass ved siden av studiene, og flyvertinnene har jeg stor respekt for. De er handlekraftige damer som må kunne holde hodet kaldt og kontrollere 250 livredde passasjerer i en eventuell krisesituasjon. Kjenner ingen frisører personlig, men har jo gått på skole sammen med folk som er blitt frisører, og deler din oppfatning om at det i hovedsak var de som slet litt på skolen, bleket håret halvveis til døde og satt i flokk og leste Cosmopolitan som endte opp som frisører. Såklart finnes det sikkert unntak (selv om ikke jeg kjenner noen), men som en generalisering stemmer det med mine oppfatninger. Klart frisører, hudpleiere og lignende må ha en del egenskaper jeg mangler - omgjengelighet, vennlighet, åpenhet, ha lett for å komme i kontakt med folk og få dem til å føle seg vel - men det er jo ikke det tråden handler om, og når det gjelder ren intelligens sier fordommene mine at frisører er mindre intelligente enn leger. Og det tror jeg virkelig stemmer også, for det krever mindre å bli frisør enn å slite seg gjennom alle de årene med legeutdanning. En av de tidligere gjester som var hud- og spaterapeut og mente hun var "hud og spaterapeut" og like "intelegent" som hvilken som helst lege hjalp ikke akkurat på fordommene mine (jaddajadda, jeg vet det finnes folk med dysleksi, men ærlig talt, alle dere som til stadighet har 10-20 skrive- og grammatikkfeil i hvert eneste innlegg har ikke dysleksi).
aline Skrevet 5. januar 2009 #86 Skrevet 5. januar 2009 Forskjellen, sånn jeg ser det, er at mine fordommer mot folk mot "bimboyrker" baserer seg på folk jeg kjenner og har møtt, mens fordommer mot lærere virker som er noe man har hørt og bare gjentar - uten å reflektere over om man kjenner lærere som er sånn og sånn. aha... så alle ANDRES fordommer mot ditt yrke, er feil. Mens dine fordommer jo er helt gjennomtenkte og reflekterte og dannes fordi du kjenner en så stor mengde forskjellige mennesker innenfor det yrket du fordømmer, at du faktisk har en reell grunn til å vite at du har rett.... Klart frisører, hudpleiere og lignende må ha en del egenskaper jeg mangler - omgjengelighet, vennlighet, åpenhet, ha lett for å komme i kontakt med folk og få dem til å føle seg vel - innimellom er jeg fryktelig glad jeg tilhører den yrkesgruppen som faktisk HAR egenskaper som: Omgjengelighet, vennlighet, åpenhet, har lett for å komme i kontakt med folk og får andre til å føle seg vel... som du sier, det er kanskje kvaliteter akademikerne mangler, eller?
Gjest hårdotten Skrevet 5. januar 2009 #87 Skrevet 5. januar 2009 Jeg vil ikke komme med noen faktiske meninger om disse, men innrømmer iallefall at jeg har fordommer når det gjelder slike yrkesgrupper; jeg ser litt ned på dem og har ingen i min omgangskrets. Unntaket er flyvertinner. Jeg arbeider på en flyplass ved siden av studiene, og flyvertinnene har jeg stor respekt for. De er handlekraftige damer som må kunne holde hodet kaldt og kontrollere 250 livredde passasjerer i en eventuell krisesituasjon. Kjenner ingen frisører personlig, men har jo gått på skole sammen med folk som er blitt frisører, og deler din oppfatning om at det i hovedsak var de som slet litt på skolen, bleket håret halvveis til døde og satt i flokk og leste Cosmopolitan som endte opp som frisører. Såklart finnes det sikkert unntak (selv om ikke jeg kjenner noen), men som en generalisering stemmer det med mine oppfatninger. Klart frisører, hudpleiere og lignende må ha en del egenskaper jeg mangler - omgjengelighet, vennlighet, åpenhet, ha lett for å komme i kontakt med folk og få dem til å føle seg vel - men det er jo ikke det tråden handler om, og når det gjelder ren intelligens sier fordommene mine at frisører er mindre intelligente enn leger. Og det tror jeg virkelig stemmer også, for det krever mindre å bli frisør enn å slite seg gjennom alle de årene med legeutdanning. En av de tidligere gjester som var hud- og spaterapeut og mente hun var "hud og spaterapeut" og like "intelegent" som hvilken som helst lege hjalp ikke akkurat på fordommene mine (jaddajadda, jeg vet det finnes folk med dysleksi, men ærlig talt, alle dere som til stadighet har 10-20 skrive- og grammatikkfeil i hvert eneste innlegg har ikke dysleksi). Utrolig morsomt å lese beskrivelser over hvordan man mener at folk man ikke kjenner og heller ikke er interessert i bli kjent med er. Gjennom årene har jeg vært hos mange frisører mange steder i landet. Og det som kjennetegner dem er at de faktisk er som folk flest, men atskillig bedre til å klippe hår enn jeg noen sinne kommer til å bli med få enkelte unntak. Flere av dem driver sin egen frisørsalong med egne ansatte, noe som krever kunnskaper om økonomi (husleie, lønn, prisfastsettelse, bestillinger osv.) og personalhåndtering (arbeidsgiveravgift, skatt, fraværsregler osv.). For de som tar inn lærlinger kreves det også pedagogisk kunnskap for det er jo meningen at lærlingene skal være fullt utlært og kapabel til å jobbe som frisør etterpå. Frisør er ikke noe som alle kan bli uansett hva slags karakterer de måtte ha på skolen. Jeg ser ingen grunn til å se ned på noen fordi de har valgt å bli frisør.
Gjest imli Skrevet 8. januar 2009 #88 Skrevet 8. januar 2009 Jeg synes det er utrolig hyggelig å være hos frisøren jeg! Stort sett kjempekoselige damer.
Gjest KoseligKyniker Skrevet 8. januar 2009 #89 Skrevet 8. januar 2009 Hva hjelper det å være lege, hvis man synes jobben med alle hypokonderne er drit kjedelig? Hypokondere er ikke drit kjedelig, de er en utfordring å nå fram til. Hvorfor velger noen å fake sykdommer, uten at de får mer trygd for det? Kan en være sure på slike personer, når en har litt i nøtta som lege? Langsiktig smerteterapi som nevrolog tror jeg er vanskelig, fordi så mange har høye forventninger til hva du kan få til, mens virkeligheten ofte er mer deprimerende. Derfor uteblir den store lykkerusen over å ha gjort noen frisk, da må du bli kirurg. Selv i norge jobber jo disse yrkesgruppene ræva av seg, så om du ønsker å få mer ut av livet enn bare jobb, så er det vel fint med de andre yrkene som ble nevnt? Som flyvertinne kan du også jobbe på lange strekninger, og ha fleksibel tid, se litt av stedene du reiser til, osv. Tror det er en ålreit jobb. Verdens mest intelligente mann kutta ut college etter at han trodde han skulle lære alle professorene hvordan ting skulle gjøres, og begynte som dørvakt. Da har han jo tid til å sysle med andre ting på siden. Frisør er nok også et fint yrke, dersom du liker å snakke med folk og klippe hår. Du har en risiko for senebetennelse, og det må være døden med et slikt yrke om du har revmatisk artritt, og til å begynne med klipper du deg vel også mye i fingeren. Flyttejobber tror jeg er for jævlige. Det er mange tradisjonelle mannsyrker, som dømmer deg til å bli yrkesufør. Lite kondistrening, og mye slit og løfting.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #90 Skrevet 8. januar 2009 Iq per occupation, fra en artikkel ved University of Wisconsin-Madison. Diggsiden som det refereres til er her. Den listen kan ikke overføres til Norge, da de som kommer inn på medisinstudiet i USA støvsuges fra de naturvitenskapelige utdannelsene. Det er ikke uvanlig å ha studenter i USA som har en matte-grad, og gjerne med toppkarakterer. Jeg tror grunnen til at de da ikke fortsetter med matte, skyldes at de er opptatt av status og penger, som lege i USA tjener du glatt dobbelt så mye som en med Ph.D i et naturvitenskapelig emne, jeg har en bok som lister opp hva du får for som spesialist i hver enkelt retning som gjennomsnittslønn. Allikevel er IQen gjennomsnittlig for leger bare litt over 120, det finner jeg bemerkelsesverdig. At IQen i naturvitenskapelige fag spriker sånn, det skyldes nok biologene. Jeg kan si mye fint om frisører, men ikke faen om jeg vil si noe positivt om biologer, spesielt ikke de på den skolen jeg var på.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 8. januar 2009 #91 Skrevet 8. januar 2009 ^ Nei man får nå ta alt med en klype salt eller to.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #92 Skrevet 8. januar 2009 Den ene jobben som du ramset opp,flyvertinne,er den som kreves minst intelligens.Servere kaffe og te .Bare at det er i lufta. De tripper avgårde med oppsatt hår og føler seg veldig viktige når jobben deres egentlig bare er å servere kaffe på flyet.
aline Skrevet 8. januar 2009 #93 Skrevet 8. januar 2009 flyvertinner har forsåvidt litt annet i tillegg til bare å servere da, de har ett ansvar ovenfor passasjerene, og ikke alle passasjerer er like lette. Det er ganske ofte man kommer ut for folk med flyskrekk, angst og annet som trenger ekstra både oppfølging og pleie. Tror ikke man på en vanlig kafe kommer ut for like mange besøkende som krever/trenger at servitøren faktisk følger dem opp og hjelper dem igjennom besøket på best mulig måte. i tillegg trenger flyverter og vertinner å takle krisesituasjoner som feks nødlandinger og andre krisesituasjoner der de må håndtere ett ganske stort antall mennesker som meget mulig får panikk.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #94 Skrevet 9. januar 2009 flyvertinner har forsåvidt litt annet i tillegg til bare å servere da, de har ett ansvar ovenfor passasjerene, og ikke alle passasjerer er like lette. De fleste yrkesgrupper har et ansvar, gjør dem ikke smarte fordi. Frisører har jo ansvar for at kunden skal bli fornøyd, er det det samme som å si at de er like smarte som en ingeniør? Blir plutselig utdanningen deres kjempekrevende, kanskje også MER krevende, bare fordi de har et ansvar? Er vel det man er betalt for i en jobb, å ha ansvar. Som 18åring hadde jeg, ufaglært mens jeg gikk på skole, et STORT ansvar for mange mennesker i min deltidsjobb. Og jeg gjentar, hadde ikke utdanning den gang, og for alt dere vet er jeg ikke smartere enn noen som helst.
Gjest Hege Skrevet 9. januar 2009 #95 Skrevet 9. januar 2009 Den ene jobben som du ramset opp,flyvertinne,er den som kreves minst intelligens.Servere kaffe og te .Bare at det er i lufta. De tripper avgårde med oppsatt hår og føler seg veldig viktige når jobben deres egentlig bare er å servere kaffe på flyet. Hvorfor skal ikke de ha yrkesstolthet de som andre? De må kunne takle krisesituasjoner,f.eks.aggresive passasjerer eller medisinske akuttilfeller som f.eks.en hjertestans. Man må ha god psyke for å kunne bli flyvert/flyvertinne, og man må snakke engelsk og helst ett annet fremmedspråk i tillegg flytende. Mange kabinansatte har bakgrunn fra helsefaglige yrker,f.eks.sykepleie.
Gjest Hege Skrevet 9. januar 2009 #96 Skrevet 9. januar 2009 Den ene jobben som du ramset opp,flyvertinne,er den som kreves minst intelligens.Servere kaffe og te .Bare at det er i lufta. De tripper avgårde med oppsatt hår og føler seg veldig viktige når jobben deres egentlig bare er å servere kaffe på flyet. Hvorfor skal ikke de ha yrkesstolthet de som andre? De må kunne takle krisesituasjoner,f.eks.aggresive passasjerer eller medisinske akuttilfeller som f.eks.en hjertestans. Man må ha god psyke for å kunne bli flyvert/flyvertinne, og man må snakke engelsk og helst ett annet fremmedspråk i tillegg flytende. Mange kabinansatte har bakgrunn fra helsefaglige yrker,f.eks.sykepleie.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #97 Skrevet 9. januar 2009 Hvorfor skal ikke de ha yrkesstolthet de som andre? De må kunne takle krisesituasjoner,f.eks.aggresive passasjerer eller medisinske akuttilfeller som f.eks.en hjertestans. Man må ha god psyke for å kunne bli flyvert/flyvertinne, og man må snakke engelsk og helst ett annet fremmedspråk i tillegg flytende. Mange kabinansatte har bakgrunn fra helsefaglige yrker,f.eks.sykepleie. Alle bør ha yrkesstolthet, diskusjonen går ikke på det. Den går på at de som har disse jobbene ikke er så smarte at det gjør noe. Man bør være stolt av det en klarer, selv om en ikke var skoleflink(DEN FLINKHETEN VI SNAKKER OM HER), så du kommer med et argument som ikke passer inn i diskusjonen.
aline Skrevet 9. januar 2009 #98 Skrevet 9. januar 2009 De fleste yrkesgrupper har et ansvar, gjør dem ikke smarte fordi. Frisører har jo ansvar for at kunden skal bli fornøyd, er det det samme som å si at de er like smarte som en ingeniør? Blir plutselig utdanningen deres kjempekrevende, kanskje også MER krevende, bare fordi de har et ansvar? Er vel det man er betalt for i en jobb, å ha ansvar. Som 18åring hadde jeg, ufaglært mens jeg gikk på skole, et STORT ansvar for mange mennesker i min deltidsjobb. Og jeg gjentar, hadde ikke utdanning den gang, og for alt dere vet er jeg ikke smartere enn noen som helst. det å ha ansvar for en ganske stor andel mennesker i en panikksituasjon, og det å klare å håndtere det spennet med mennesker man møter på steder som fly, krever ihvertfall mye. Så å si at man ikke er særlig intelligent, og dermed antyde at det ikke krever så mye, synes jeg blir helt feil. at man tar ansvar for ett stort antall mennesker, deres helse og psyke, sier noe om at man faktisk ikke er uintelligent, og det har ikke med utdannelse å gjøre. Det finnes faktisk folk uten høyskoleutdanning som er dritsmarte, selv om jeg skjønner at du ikke tror på at det er mulig. Den går på at de som har disse jobbene ikke er så smarte at det gjør noe. Hva vet vel du om at frisører og flyvertinner ikke er så smarte? At det ikke krever en utdannelse slik at de har papirer på sin intelligens, tilsier faktisk ikke at de ikke ER intelligente. og jeg må igjen si, som jeg har nevnt tidligere i tråden... jeg blir tidvis ganske skeptisk til endel mennesker som er nødt til å ha papirer og skoler for å vise intelligens, og å uttale seg slik du gjør her, er for meg ikke akkurat noe som lyser av "så smart"....
Gjest Hege Skrevet 9. januar 2009 #99 Skrevet 9. januar 2009 Alle bør ha yrkesstolthet, diskusjonen går ikke på det. Den går på at de som har disse jobbene ikke er så smarte at det gjør noe. Man bør være stolt av det en klarer, selv om en ikke var skoleflink(DEN FLINKHETEN VI SNAKKER OM HER), så du kommer med et argument som ikke passer inn i diskusjonen. Ponget mitt var at det konkluderes med at flyvertinner er "bimboyrket" som krever minst intelligens. Det medfører ikke riktighet, siden de som nevnt må kunne snakke flere språk og ha kunnskap til å hånndtere nødsituasjoner. Det virker som om mange er misunnelige på flyvertinner fordi de ofte er høye, pene og slanke.
Gjest ts Skrevet 9. januar 2009 #100 Skrevet 9. januar 2009 Nei da har du ikke lest tråden, noe jeg heller ikke har mistenkt deg for. Det yrket som beskyldes for å kreve minst intelligens er frisør. Flyvertinne hører med i bimboyrkekategorien, men jeg, ts, har sagt at jeg ikke kjenner noen personlig og VET at disse ikke er skarpe. Grunnen til at de ble nevnt var fordi jeg fikk ideen til å lage denne tråden da jeg leste en tråd som handlet om "et brennende ønske om å bli flyvertinne". Frisører og hudpleiere er som sagt de ultimate bimboyrkene, nå fikk du med deg dette selv om du ikke gadd å lese hele tråden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå