aline Skrevet 4. januar 2009 #41 Skrevet 4. januar 2009 La oss si at vi gav x antall personer valget om enten å bli: 1) lege 2) frisør Tror du virkelig flertallet hadde valgt å bli frisør?? Dersom vi ga x antall personer det valget, tror jeg du hadde fått x antall som hadde valgt lege fordi de faktisk hadde lyst til å jobbe som lege, så hadde du hatt x antall som hadde valgt lege fordi det er høyere status og mer penger i det, og så har du x antall som ville valgt frisør, fordi de i det minste HELLER ville det en lege, og x antall som ville valgt frisør fordi de hadde en seriøs interesse for det. TROR du virkelig at lege er drømmeyrket til alle? Personlig, hadde jeg ikke villet noen av delen, for jeg har akkurat like liten interesse for legeyrket, som jeg har for frisøryrket. Jeg hadde gjort meg dårlig som lege, fordi jeg ikke tåler synet av en sprøyte som stikkes inn ihuden engang, så uansett hvor fantastiske karakterer og hvor høy iq jeg har, så er det totalt uaktuellt å jobbe med noe slikt. Jeg ville heller ikke ønsket å jobbe som lege pga at jeg ikke ønsker verken arbeidstidene eller den typen ansvarsområde. Jeg hadde også sett på det som mer trist å møte og se alle sjebnene, en jeg ville syntes det var interessant. Frisør, vel, det interesserer meg rett og slett ikke. Men MÅTTE jeg ha valgt en av disse, hadde jeg valgt frisør. Og jeg er faktisk helt sikker på at jeg ikke er unik der.
Gjest gjest1 Skrevet 4. januar 2009 #42 Skrevet 4. januar 2009 Jeg er hud og spaterapeut Nei, du er hud- og spaterapaut. Hva gjelder denne idiotiske diskusjonen, så er jeg vel alt i alt blant dem som mener at diskusjonen faller på sin egen urimelighet. Ja, selvfølgelig er det de skoleflinke som velger seg karriereveier med masse skolegang og påfølgende hjernetrim i arbeidslivet, men det er jo fordi de fleste velger noe de har anlegg for og som de tror blir gøy. Det er jo lite vits i å søke opptak til 7 år på medisinstudiet hvis du var skolelei etter barneskolen... Dessverre, for dem selv, så er det noen som velger i tråd med tradisjoner i stedet for å følge egne interesser, men dette gjelder vel primært avkom av leger og advokater. Jeg tror hvilken som helst universitetsstudent ville hatt problemer med å følge meg i lærekurven min i løpet av det året jeg gikk på skole for å bli hud og spaterapeut. Synd at du skal drite deg så loddrett ut med denne kommentaren. De fleste med et krevende studie bak seg ville ha sklidd gjennom det _ene året_ med bind for øynene og hendene på ryggen. I bunn og grunn er jeg jo på "din side", men det er med denne type påstander at diskusjonen når nye høyder i usaklighet.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #43 Skrevet 4. januar 2009 Dersom vi ga x antall personer det valget, tror jeg du hadde fått x antall som hadde valgt lege fordi de faktisk hadde lyst til å jobbe som lege, så hadde du hatt x antall som hadde valgt lege fordi det er høyere status og mer penger i det, og så har du x antall som ville valgt frisør, fordi de i det minste HELLER ville det en lege, og x antall som ville valgt frisør fordi de hadde en seriøs interesse for det. Veldig spesiell utregning du kommer med her. Du sier at det tilsammen er x personer som skal velge et yrke. La oss si at x er 20. Videre sier du at x, altså 20, har lyst til å bli lege, 20 velger lege pga status og penger, 20 velger frisør fordi det er best av to, og 20 velger frisør fordi det er det de vil. Sist jeg sjekket var ikke 20=80, så du vil ikke klare å få alle disse løsningene ut av x antall personer. Når det er sagt er jeg forsåvidt enig med deg, det er ikke min påstand at lege er drømmeyrke foran frisør. For de som drømmer om å bli frisør finnes det ikke bedre valg, og da syns jeg de skal bli lykkelige med det! Likhetstegnet har jeg satt ved drømmer om å bli frisør og ikke være så skoleflink. Som ei sa tidligere i tråden, hun var utdannet frisør og hadde lese- og skrivevansker, hun så sine begrensninger, men var lykkelig for valget hun hadde gjort. Både du og jeg er enige om at det da er flott at hun har den utdanningen, det er noen andre i denne tråden som har sagt at alle bør ønske å bli lege.
aline Skrevet 4. januar 2009 #44 Skrevet 4. januar 2009 Veldig spesiell utregning du kommer med her. Du sier at det tilsammen er x personer som skal velge et yrke. La oss si at x er 20. Videre sier du at x, altså 20, har lyst til å bli lege, 20 velger lege pga status og penger, 20 velger frisør fordi det er best av to, og 20 velger frisør fordi det er det de vil. Sist jeg sjekket var ikke 20=80, så du vil ikke klare å få alle disse løsningene ut av x antall personer. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at utregningen min er spesiell, eller ikke mulig.. JEG har ikke nevnt tall, jeg sier at noen nok vil velge lege, andre vil velge frisør, begge deler av forskjellige grunner. Benekter du dette? Når det er sagt er jeg forsåvidt enig med deg, det er ikke min påstand at lege er drømmeyrke foran frisør. For de som drømmer om å bli frisør finnes det ikke bedre valg, og da syns jeg de skal bli lykkelige med det! Likhetstegnet har jeg satt ved drømmer om å bli frisør og ikke være så skoleflink. og hva jeg synes om dine likhetstegn mellom interesse for frisøryrket og skoleflinkhet, har jeg vel svart på i ett annet innlegg. Som ei sa tidligere i tråden, hun var utdannet frisør og hadde lese- og skrivevansker, hun så sine begrensninger, men var lykkelig for valget hun hadde gjort. Både du og jeg er enige om at det da er flott at hun har den utdanningen, det er noen andre i denne tråden som har sagt at alle bør ønske å bli lege. Jeg er helt enig med deg i at det er flott med folk som velger yrke etter hva de er interessert i! mitt spørsmål om "du tror drømmeyrket er lege", ble stilt til den som startet med å sette lege og frisør opp imothverandre og hvem som da velger hva. (trodde jeg siterte vedkommende, mulig jeg husker feil.)
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #45 Skrevet 4. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at utregningen min er spesiell, eller ikke mulig.. JEG har ikke nevnt tall, jeg sier at noen nok vil velge lege, andre vil velge frisør, begge deler av forskjellige grunner. Benekter du dette? mitt spørsmål om "du tror drømmeyrket er lege", ble stilt til den som startet med å sette lege og frisør opp imothverandre og hvem som da velger hva. (trodde jeg siterte vedkommende, mulig jeg husker feil.) Hvis du bruker x i et regnestykket, betyr x et bestemt tall i denne sammenhengen. Da vil det bety dette tallet helt til du er ferdig, så x=x+x er ikke mulig. Heller ikke x=x+x+x+x, eller x=x^4. Grunnen til at jeg sa at jeg er enig i det du egentlig vil fram til, er at jeg angrep deg for utregningen, så jeg måtte presisere at det egentlig var et sidesprang og ikke et angrep på det du sa! Skjønte at du ikke svarte meg med akkurat det innlegget, men personen som la fram lege som det ultimate yrket for "flertallet".
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 4. januar 2009 #46 Skrevet 4. januar 2009 Lege var bare et _eksempel_. Det kunne godt vært veldig mye annet. Poenget er at jeg tror ikke flertallet ville valgt å bli frisør dersom andre valgmuligheter var tilstede!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #47 Skrevet 4. januar 2009 Jevnt over _er_ intelligensen til nevnte yrkesgrupper lavere enn f.eks den hos leger, jurister, økonomer ++. Tråden handler om at mange mennesker velger disse yrkene fordi de ikke har så mange valgmuligheter. Selv holder jeg på med en bachelor og har B i snitt. Jeg gidder ikke å "kaste bort" mulighetene mine. Jeg vil SÅ gjerne se undersøkelsen som støtter påstanden din om de forskjellige yrkesgruppers intelligens!
aline Skrevet 4. januar 2009 #48 Skrevet 4. januar 2009 Hvis du bruker x i et regnestykket, betyr x et bestemt tall i denne sammenhengen. Da vil det bety dette tallet helt til du er ferdig, så x=x+x er ikke mulig. Heller ikke x=x+x+x+x, eller x=x^4. Grunnen til at jeg sa at jeg er enig i det du egentlig vil fram til, er at jeg angrep deg for utregningen, så jeg måtte presisere at det egentlig var et sidesprang og ikke et angrep på det du sa! Skjønte at du ikke svarte meg med akkurat det innlegget, men personen som la fram lege som det ultimate yrket for "flertallet". ok, jeg mente faktisk x som x antall, ikke som x eller y i ett regnestykke. For min del var det bare enklere å si "x antall", istendenfor å si "ubestemt antall" eller "ett visst antall". men da er vi enige i at man VIL få alle muligheten, og det var mitt poeng i den delen av diskusjonen. Lege var bare et _eksempel_. Det kunne godt vært veldig mye annet. Poenget er at jeg tror ikke flertallet ville valgt å bli frisør dersom andre valgmuligheter var tilstede! Nei, ingen påstår at flertallet ville valgt å bli frisør, men flertallet ville heller ikke valgt å bli lege, politiker, professor, arkitekt eller hvilke som helst annet yrke du kommer med heller. Jeg skjønner at du er hellig overbevist om at de fleste som velger å bli frisør, egentlig vil bli noe annet men innser at de er for dumme, og dermed ender de som frisør fordi det er det eneste de duger til.... Den oppfattelsen sier mer om deg en om alle frisørene. Jeg vil SÅ gjerne se undersøkelsen som støtter påstanden din om de forskjellige yrkesgruppers intelligens! Det er jeg også interessert i. For med så mange som tar høyere utdanning, så MÅ det da være noen som har vært smarte nok til å klare å dokumentere dette, dersom det er sant.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 4. januar 2009 #49 Skrevet 4. januar 2009 Nei, ingen påstår at flertallet ville valgt å bli frisør, men flertallet ville heller ikke valgt å bli lege, politiker, professor, arkitekt eller hvilke som helst annet yrke du kommer med heller. Jeg skjønner at du er hellig overbevist om at de fleste som velger å bli frisør, egentlig vil bli noe annet men innser at de er for dumme, og dermed ender de som frisør fordi det er det eneste de duger til.... Den oppfattelsen sier mer om deg en om alle frisørene. Nå blander du kortene her. Jeg sier ikke at flertallet ville valgt lege heller. La oss si vi hadde x antall personer og denne lista med mulige yrker: lege, politiker, professor, arkitekt, advokat, psykolog, ingeniør, journalist og frisør. Hvis alle disse yrkene var oppnåelige, hvor stor andel tror du, helt seriøst, ville valgt frisør?
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #50 Skrevet 4. januar 2009 ok, jeg mente faktisk x som x antall, ikke som x eller y i ett regnestykke. For min del var det bare enklere å si "x antall", istendenfor å si "ubestemt antall" eller "ett visst antall". Hehe, jeg skjønte at du mente det, men jeg fikk bare lyst til å kommentere det likevel. Syntes det var litt stygt av meg, nesten som å rette grammatikkfeil i et innlegg som handler om samlivsproblemer, så det at jeg sa at jeg tar poenget ditt var min måte å si litt sorry på.. Jeg skjønner at du er hellig overbevist om at de fleste som velger å bli frisør, egentlig vil bli noe annet men innser at de er for dumme, og dermed ender de som frisør fordi det er det eneste de duger til.... Den oppfattelsen sier mer om deg en om alle frisørene. Det er jeg også interessert i. Her er jeg litt enig med dere begge. Anette sier at frisører vil noe annet men ikke klarer det, dette tror jeg ikke stemmer helt bestandig. De fleste, nå snakker jeg igjen om de jeg kjenner, har virkelig lyst til dette, og trives med valget sitt. Det jeg også tror, er at grunnen til at de har lyst til å bli frisør er at det føles oppnåelig, de tror de kan lykkes, de slipper skolefag, og det er jo akkurat her hovediskusjonen ligger! De velger BORT de tradisjonelle skolefagene, fordi de ikke er skoleflinke. De velger dem bort fordi de ikke har en interesse for dem, og de velger heller en praktisk vei, noe de HAR interesse for. Her argumenterer jeg for at de som er mindre intellektuelle velger en mindre mentalt krevende yrke, rett og slett fordi dette passer bedre med deres interesser. Skjønn at "bimboyrker" og "mindre intellektuelle" er begreper jeg bruker for å provosere og for å virkelig dra fram sterke utrrykk som underbygger meningene mine.
minemor Skrevet 4. januar 2009 #51 Skrevet 4. januar 2009 Jeg synes igrunnen denne diskusjonen var morsom å lese... Jeg har, i voksen alder - utdannet meg til fotterapeut etter å ha jobbet noen år. Valget mitt var enkelt, siden jeg fikk muligheten å kjøpe meg min egen bedrift som nå gjør at jeg tjener gode penger!! Har prøvd litt av hvert siden ungdomskolen, og er nå svært fornøyd med veien jeg har valgt. TS må forstå at disse såkallte bimboyrkene våre krever enormt mye ferdighet. Da tenker jeg bla innsikt i andre mennesker, vennlighet (noe som for meg virker veldig vanskelig i enkelte yrkesgrupper) evnen til empati og forståelse (psykologi) økonomi og regnskapsfortåelse...... and the list goes on...... Jeg vil karakterisere meg selv som gjennomsnittlig innteligent. Har relativt gode karakterer, har sittet i Kommunestyret, sitter nå i andre styrer og verv som krever en del innsikt. At jeg valgte som jeg gjorde? Tja, si det. Men at jeg kunne hatt det bedre med 7 års studielån, og kanskje litt høyere årslønn?? Nei, aldri!!!
Gjest pasta Skrevet 4. januar 2009 #52 Skrevet 4. januar 2009 Iq per occupation, fra en artikkel ved University of Wisconsin-Madison. Diggsiden som det refereres til er her.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #53 Skrevet 4. januar 2009 Nå blander du kortene her. Jeg sier ikke at flertallet ville valgt lege heller. La oss si vi hadde x antall personer og denne lista med mulige yrker: lege, politiker, professor, arkitekt, advokat, psykolog, ingeniør, journalist og frisør. Hvis alle disse yrkene var oppnåelige, hvor stor andel tror du, helt seriøst, ville valgt frisør? Jeg tror 1/9 ville valgt å bli frisør. Og 1/9 ville valgt advokat, 1/9 ville blitt politiker osv. Akkurat som at 1/9 var kjempeintelligente, 1/9 "evneveike", 1/9 gjennomsnittlige osv.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 4. januar 2009 #54 Skrevet 4. januar 2009 Jeg tror 1/9 ville valgt å bli frisør. Og 1/9 ville valgt advokat, 1/9 ville blitt politiker osv. Akkurat som at 1/9 var kjempeintelligente, 1/9 "evneveike", 1/9 gjennomsnittlige osv. Da har vi altså 1/9 som ønsker å bli frisør, og 8/9 som ikke vil bli det.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #55 Skrevet 4. januar 2009 Da har vi altså 1/9 som ønsker å bli frisør, og 8/9 som ikke vil bli det. Ja, det hadde jo vært litt spesielt om feks halvparten av Norges befolkning ville bli frisør, og halvparten ville bli noe helt annet? Min påstand er at generelt er frisør like vanlig som hvilket som helst annet yrke, men i gruppen av 16-25 år gamle jenter som ikke er veldig flinke på skolen, ikke oppdaterte på annet enn festing, klær, kjendiser og venner osv er nok andelen av de som vil bli frisør større. Jeg ser tydeligere og tydeligere at jeg har postet i feil forum, kanskje det hadde vært lettere å skjønne hva jeg mente om dette sto i skråblikk og generaliseringer.
aline Skrevet 4. januar 2009 #56 Skrevet 4. januar 2009 Nå blander du kortene her. Jeg sier ikke at flertallet ville valgt lege heller. La oss si vi hadde x antall personer og denne lista med mulige yrker: lege, politiker, professor, arkitekt, advokat, psykolog, ingeniør, journalist og frisør. Hvis alle disse yrkene var oppnåelige, hvor stor andel tror du, helt seriøst, ville valgt frisør? åh, jeg var helt sikker på at det du sa, var at flertallet helst vil velge noe annet en frisør, men at de som skjønner de ikke er smarte nok til noen annet, velger frisør fordi de er for dumme for noe annet. du kan nevne så mange yrker du bare vil, du mener folk velger pga intelligens, jeg mener folk velger pga interesse. ergo tror jeg den andelen som har LYST til å bli frisør, velger frisør. De andre velger det de har lyst til. Bortsett fra at vi har en hel gjeng som velger yrker de egentlig ikke ønsker, fordi de tror at status og at endel yrker vil få andre til å tro de er smartere... Jeg tror også at mange av disse vil være misfornøyde i sine valg over tid. Jeg er en av dem, jeg prøvde å velge en karriære som andre mente var bra, klatre i karriærestigen. Bygget opp en stilling som markedsanalytiker i ett mediehus, for så å bli syk pga at disse valgene jeg tok, ødela meg. Ikke fordi jeg ikke var smart nok, eller ikke hadde høy nok iq, men fordi mitt drømmeyrke ikke ER av den typen. Jeg kan KUNNE det så mye jeg bare vil, interessen min ligger ikke der. Drømmeyrket mitt er kunstner, ikke en kunstner med høgskoleutdanning og master, kunsten min kommer fra meg, følelsene mine og interessen min. Det kan være så lite status og så lite lønnsomt som det kan bli, men det er det som er min interesse.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 4. januar 2009 #57 Skrevet 4. januar 2009 Ja, det hadde jo vært litt spesielt om feks halvparten av Norges befolkning ville bli frisør, og halvparten ville bli noe helt annet? Min påstand er at generelt er frisør like vanlig som hvilket som helst annet yrke, men i gruppen av 16-25 år gamle jenter som ikke er veldig flinke på skolen, ikke oppdaterte på annet enn festing, klær, kjendiser og venner osv er nok andelen av de som vil bli frisør større. Jeg ser tydeligere og tydeligere at jeg har postet i feil forum, kanskje det hadde vært lettere å skjønne hva jeg mente om dette sto i skråblikk og generaliseringer. Ja, frisør er like vanlig som hvilket som helst annet yrke, men jeg tror ganske sterkt at dette er et "valg" som gjenspeiler færre alternativer enn hva akademikere har.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #58 Skrevet 4. januar 2009 ergo tror jeg den andelen som har LYST til å bli frisør, velger frisør. De andre velger det de har lyst til. Jepp, det tror jeg også, og jeg har tegnet min stereotype av en frisør. Har nå lagt inn forespørsel om å få flyttet tråden til generaliseringer.. For det er jo det dette er fra min side, en veldig grov generalisering, der det i virkeligheten finnes mange nyanser og unntak, men likevel er det slik jeg har oppfattet at tendensene er.
aline Skrevet 4. januar 2009 #59 Skrevet 4. januar 2009 Jepp, det tror jeg også, og jeg har tegnet min stereotype av en frisør. Har nå lagt inn forespørsel om å få flyttet tråden til generaliseringer.. For det er jo det dette er fra min side, en veldig grov generalisering, der det i virkeligheten finnes mange nyanser og unntak, men likevel er det slik jeg har oppfattet at tendensene er. tror nok også tråden gjør seg best der ja.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #60 Skrevet 4. januar 2009 tror nok også tråden gjør seg best der ja. Hvis den nå blir flyttet dit, tror du at du kan være litt enig i noe av det jeg sier da? Hvis du tenker på at det skal være en generalisering og ikke noe som gjelder absolutt alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå