Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #61 Skrevet 4. januar 2009 Nå blander du kortene her. Jeg sier ikke at flertallet ville valgt lege heller. La oss si vi hadde x antall personer og denne lista med mulige yrker: lege, politiker, professor, arkitekt, advokat, psykolog, ingeniør, journalist og frisør. Hvis alle disse yrkene var oppnåelige, hvor stor andel tror du, helt seriøst, ville valgt frisør? Vi kan godt føye til orkestermusiker i tillegg til lege, journalist, ingeniør, arkitekt og professor: en orkestermusiker har gjerne en Mastergrad i sitt fag og må i tillegg til formelle kriterier gjennom et prøvespill: det vil si at en jury vil bedømme spillet ditt og vurdere om du er en av de 20-200 som får jobben. Fremførelsen (og litt personligheten) blir på en måte jobbintervjuet. Det er virkelig kniving om jobbene og kun den beste vinner. En hudpleier kan riktignok tjene gode penger...det skal de ha. Skjønnhetssalonger kan være riktig så innbringende.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #62 Skrevet 4. januar 2009 Vi kan godt føye til orkestermusiker i tillegg til lege, journalist, ingeniør, arkitekt og professor: en orkestermusiker har gjerne en Mastergrad i sitt fag og må i tillegg til formelle kriterier gjennom et prøvespill: det vil si at en jury vil bedømme spillet ditt og vurdere om du er en av de 20-200 som får jobben. Fremførelsen (og litt personligheten) blir på en måte jobbintervjuet. Det er virkelig kniving om jobbene og kun den beste vinner. Det er ikke et poeng å lage en liste med yrker her, og rangere dem etter status.. Hvis du syns det var trist at ikke dere(musikerene) er nevnt som en flink og spesiell yrkesgruppe, beklager jeg dette, men du kan jo kanskje lage en tråd på det.. Så ingen skal sitte her og tro at disse er like dumme som frisørene, mener jeg..
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #63 Skrevet 4. januar 2009 Jeg syns at denne tråden i alle fall gir et bilde av at selv om man har høyere utdanning så er man like dømmende i alle fall... Jeg kjenner utrolig mange som har såkalte "grader" på universiteter og høyskoler, og jeg må si at de er akkurat som meg som har videregående utdanning. Hverken smartere eller bedre. Men heller ikke dårligere. Jeg syns kvinneguiden er ganske interessant jeg, for her inne er man utrolig flink til å sette mennesker i bås...... jeg blir egentlig ganske lei meg av å se at vi ikke har kommet lenger enn at vi fortsatt vir mennesker verdi ut i fra hva de velger å gjøre med livene sine. Jeg lurer på hva alle disse "velutviklede" menneskene mener de skulle gjort med livene sine om ingen hadde stoppet ved videregående utdanning....??? Men hva vet vel en bimbo som meg.....
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #64 Skrevet 4. januar 2009 Vi kan godt føye til orkestermusiker i tillegg til lege, journalist, ingeniør, arkitekt og professor: en orkestermusiker har gjerne en Mastergrad i sitt fag og må i tillegg til formelle kriterier gjennom et prøvespill: det vil si at en jury vil bedømme spillet ditt og vurdere om du er en av de 20-200 som får jobben. Fremførelsen (og litt personligheten) blir på en måte jobbintervjuet. Det er virkelig kniving om jobbene og kun den beste vinner. En hudpleier kan riktignok tjene gode penger...det skal de ha. Skjønnhetssalonger kan være riktig så innbringende. Det er litt bemerkelsesverdig at en yrkesgruppe, der alle involverte ser ut til å kunne klassifiseres som bimboer, bruker tiden sin på pengesterke mennesker som benytter seg flittig av tjenestene de tilbyr for å se penere ut?! Hvem er egentlig bimboene her? En bimbo er vel også en person som er over gjennomsnittet interessert i hvordan de ser ut? En gjennomsnittlig hudterapEut skal se nøytral ut når de er på jobb. Og er som regel veldig diskret i makeup og hår til vanlig også. Men den største kundegruppen består av oversminkede kvinner med fet lommebok som sikkert har "høyere" utdanning og da bedre intellegens? Skulle ikke intellegensen deres fortalt dem at de har for stort fokus på utseendet? Slik en bimbo gjerne har? Den gjennomsnittlige hudterapeut har vel heller ikke økonomi til å sprøyte seg full med botox eller pumpe puppene opp med silikon slik jeg ser flere og flere draktkledde kvinner har... Klønete skrevet dette, man hva annet kan man vente av en som har et bimbo-yrke?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #65 Skrevet 4. januar 2009 Jeg synes heller ikke de kan sammenliknes med "kunst"...det blir helt feil bruk av begrepene, Ding Dong! Frisøryrket er et håndtverk og man behøver ikke allmennfaglig studiekompetanse for å bli frisør. Høres ut som du mener at man er smartere hvis man har allmennfaglig studiekompetanse? Ding dong! Hvem som helst kan skaffe seg det.. Er man fagarbeider har man også vist at man kan mestre arbeidet i praksis...
aline Skrevet 4. januar 2009 #66 Skrevet 4. januar 2009 Hvis den nå blir flyttet dit, tror du at du kan være litt enig i noe av det jeg sier da? Hvis du tenker på at det skal være en generalisering og ikke noe som gjelder absolutt alle. nei, det vil jeg ikke. Jeg kjenner ikke igjen det du skriver, ikke blant noen av ikke-høyere utdannede menneskene jeg vet om, verken de som er frisører eller andre yrker som altså ikke krever samme utdanning. Men, ved å legge den der, vil dere som faktisk skriver disse tingene, kanskje virke litt mindre snevre og fordomsfulle, siden det bevisst er en generalisering. Mye av det som ligger på skråblikk og generaliseringer, regner jeg med er skrevet for å provosere, uten at det nødvendigvis er helheten av hva ts faktisk mener.
Gjest vikar Skrevet 4. januar 2009 #67 Skrevet 4. januar 2009 Gruppa sjukepleiarar og lærara bør og kjeme med på lista over "ikkje-bimbo"-yrke! Vi vil ikkje ha på oss å vere i lag med frisørane og flydame.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #68 Skrevet 4. januar 2009 Gruppa sjukepleiarar og lærara bør og kjeme med på lista over "ikkje-bimbo"-yrke! Vi vil ikkje ha på oss å vere i lag med frisørane og flydame. Litt forskjell, i og med at disse krever lengre og hardere utdanning. Man får ikke lærerutdanning ved å ta fem måneders privatskole for å si det sånn, man må gå tre år vgs og MINST fire år på høyskole eller universitet. Ikke det mulig å slippe unna allmennfagene heller! Så nei, tror ikke de stereotypiske frisørene hadde egna seg som lærere (eller sykepleiere, som har et studieløp jeg ikke kjenner like godt).
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #69 Skrevet 4. januar 2009 Overskriften kan kanskje provosere litt, men det var den mest treffende jeg kunne komme på. Hva syns dere helt ærlig om frisører, hudpleiere, negldesignere, flyvertinner og sikker flere yrker som jeg ikke har tenkt på i farten? Det viktigste er at de er fornøyd med det de gjør. Slik at de ikke klager. Ja, og så er det selvfølgelig viktig at de har store pupper.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #70 Skrevet 4. januar 2009 Litt forskjell, i og med at disse krever lengre og hardere utdanning. Man får ikke lærerutdanning ved å ta fem måneders privatskole for å si det sånn, man må gå tre år vgs og MINST fire år på høyskole eller universitet. Ikke det mulig å slippe unna allmennfagene heller! Så nei, tror ikke de stereotypiske frisørene hadde egna seg som lærere (eller sykepleiere, som har et studieløp jeg ikke kjenner like godt). Mange frisører ville ha vært glimrende lærere og mange en frisør har nok jobbet som vikar i sin tid!
Gjest TS Skrevet 4. januar 2009 #71 Skrevet 4. januar 2009 Mange frisører ville ha vært glimrende lærere og mange en frisør har nok jobbet som vikar i sin tid! Og jeg ville sikkert vært en glimrende lege! Bare så synd for meg at jeg ikke har tatt den utdanningen, og kan derfor ikke skryte av hva jeg "kunne ha klart" om jeg ville. Å være vikar er ikke det samme som å være lærer. Jeg kan klare å klippe hår uten å være frisør, jeg kan gi ei venninne råd uten å være psykolog, jeg kan komme på gode løsninger uten å være ingeniør - og en ufaglært vikar kan passe på unger og gjennomføre et forhåndslaget opplegg uten å være lærer. Det betyr ikke at man er like flink som den som har rette utdanninga, og at man har kompetansen som skal til for å gjøre det riktig!
NysgjerrigeNilsi Skrevet 4. januar 2009 #72 Skrevet 4. januar 2009 Har det slått deg at de det gjelder HAR andre valgmuligheter, men har INTERESSE for akkurat det yrket de tar? *Rekker opp hånda* Jeg var over gjennomsnittlig god på skolen, men valgt å bli frisør. Hvorfor? Fordi jeg alltid har hatt lyst til å bli det! Og det var endel som ble overrakset over at det var det jeg ble. Jeg valgt yrke utfra interesse, istedet for å følge resten av flokken. Jobbet 8 år som frisør, hadde det SUPERT! Elsker frisøryrket. Nå er jeg student, og studerer økonomi. Hvor ligger så jeg på denne bimboyrkeskalaen til TS? Og husk da dere; et halvt år på en privar frisørskole gjør deg ikke til frisør, men lærling... Dvs at det er en god del igjen (nærmere 4 år, før man tar svenneprøve).
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #73 Skrevet 4. januar 2009 *Rekker opp hånda* Jeg var over gjennomsnittlig god på skolen, men valgt å bli frisør. Hvorfor? Fordi jeg alltid har hatt lyst til å bli det! Og det var endel som ble overrakset over at det var det jeg ble. Jeg valgt yrke utfra interesse, istedet for å følge resten av flokken. Jobbet 8 år som frisør, hadde det SUPERT! Elsker frisøryrket. Nå er jeg student, og studerer økonomi. Hvor ligger så jeg på denne bimboyrkeskalaen til TS? Og husk da dere; et halvt år på en privar frisørskole gjør deg ikke til frisør, men lærling... Dvs at det er en god del igjen (nærmere 4 år, før man tar svenneprøve). Du er allerede utelukket fra å være en stereotypisk frisør, ved å være gutt og relativt flink på skolen(som jeg tolker det du sier). Slike unntak har vi nok mange av, akkurat som det finnes unntak fra stereotyper. Skjønner ikke hvorfor mange har så vanskelig for å forstå at dette er en generalisering, dere tar det så innmari personlig.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 4. januar 2009 #74 Skrevet 4. januar 2009 Anette sier at frisører vil noe annet men ikke klarer det, dette tror jeg ikke stemmer helt bestandig. De fleste, nå snakker jeg igjen om de jeg kjenner, har virkelig lyst til dette, og trives med valget sitt. Og jeg kan love at de som ikke trives som frisører som ikke har lyst til å bli det, verken er dyktige frisører, eller varer særlig lenge. Her virker det som om frisør er et yrke alle passer inn i -kan du ikke bli noe annet, bli frisør-, det er det faktisk ikke.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #75 Skrevet 4. januar 2009 Her virker det som om frisør er et yrke alle passer inn i -kan du ikke bli noe annet, bli frisør-, det er det faktisk ikke. Det har iallefall aldri jeg sagt. Ser du gjennom tråden ser du at jeg har skrevet flere ganger at jeg er glad for at det finnes de som har/og trives i) disse yrkene, og at de har egenskaper som jeg helt sikkert mangler.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 4. januar 2009 #76 Skrevet 4. januar 2009 Du er allerede utelukket fra å være en stereotypisk frisør, ved å være gutt og relativt flink på skolen(som jeg tolker det du sier). Slike unntak har vi nok mange av, akkurat som det finnes unntak fra stereotyper. Skjønner ikke hvorfor mange har så vanskelig for å forstå at dette er en generalisering, dere tar det så innmari personlig. Jente.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 4. januar 2009 #77 Skrevet 4. januar 2009 Det har iallefall aldri jeg sagt. Ser du gjennom tråden ser du at jeg har skrevet flere ganger at jeg er glad for at det finnes de som har/og trives i) disse yrkene, og at de har egenskaper som jeg helt sikkert mangler. Samtidig kan det også tolkes som at de ikke kan bli noe annet, det var dette de klarte.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #78 Skrevet 4. januar 2009 Jente. Beklager, tolket navnet ditt som at du het Nils. Likevel faller du utenom mitt inntrykk av stereotypen av en frisør ved å være flink på skolen.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #79 Skrevet 4. januar 2009 Samtidig kan det også tolkes som at de ikke kan bli noe annet, det var dette de klarte. Men det avkrefter jeg nå, nok en gang, at jeg mener.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 4. januar 2009 #80 Skrevet 4. januar 2009 Beklager, tolket navnet ditt som at du het Nils. Likevel faller du utenom mitt inntrykk av stereotypen av en frisør ved å være flink på skolen. Og det er faktisk mange av oss Og på grunn av fordommer som dette unngår jeg å nevne frisørutdannelsen når jeg møter nye folk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå