Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Denen tråden handler da virkelig om intelligensen til den _gjennomsnittlige_ frisør/hudpleier/negldesigner/whatever, ikke om "positive opplevelser" i hverdagen.

Det er heller ikke en tråd som sier at vi ikke trenger ovennevnte yrker.

Å ha interesse av å diskutere "den gjennomsnittelige intelligensen" til en haug med yrkesgrupper.. :skratte: Denne tråden hører hjemme under skråblikk og generaliseringer.

For mange er det stor stas med såkalt høyere utdanning, selv om man går ut fra studiet med nesten stryk (E) i alle eller nesten alle fag. Da er det selvsagt greit å kunne rakke ned på mennesker med et lavere utdanningsnivå for å rette opp selvtilliten igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet
Å ha interesse av å diskutere "den gjennomsnittelige intelligensen" til en haug med yrkesgrupper.. :skratte: Denne tråden hører hjemme under skråblikk og generaliseringer.

For mange er det stor stas med såkalt høyere utdanning, selv om man går ut fra studiet med nesten stryk (E) i alle eller nesten alle fag. Da er det selvsagt greit å kunne rakke ned på mennesker med et lavere utdanningsnivå for å rette opp selvtilliten igjen.

Jevnt over _er_ intelligensen til nevnte yrkesgrupper lavere enn f.eks den hos leger, jurister, økonomer ++. Tråden handler om at mange mennesker velger disse yrkene fordi de ikke har så mange valgmuligheter.

Selv holder jeg på med en bachelor og har B i snitt. Jeg gidder ikke å "kaste bort" mulighetene mine.

Skrevet
Jeg tror hvilken som helst universitetsstudent ville hatt problemer med å følge meg i lærekurven min i løpet av det året jeg gikk på skole for å bli hud og spaterapeut.

Dette var interessant.

Skrevet
Faktisk skal en hud og spaterapeut ha like stor kunnskap om hud og hudtilstander som en hudlege.

Jeg tror hvilken som helst universitetsstudent ville hatt problemer med å følge meg i lærekurven min i løpet av det året jeg gikk på skole for å bli hud og spaterapeut.

Jepp, og med disse to uttalelsene fjernet du enhver tvil....

Samme kunnskap som en hudlege, og skolegang på et år..*rister på hodet*

Skrevet
Dere finnes nok, som jeg tidligere skrev. Likevel tror jeg ikke at flertallet av de som blir frisører eller hudpleiere er smarte mennesker som kan velge hvilket yrke de vil.

De jeg kjenner som er frisører(innrømmer at det er i denne yrkesgruppen jeg kjenner til folk personlig) har blitt dette etter noen mislykkede forsøk på å komme seg gjennom utdanningen i videregående skole, der abrekkene har kommet pga at de ikke var istand til å stå i alle fag, fikk et par unger med tilfeldige fedre, mistet motivasjonen underveis osv. Det har da endt med at de har blitt sponset av foreldre til å gå privat frisørskole, og etter å ha kommet gjennom disse månedene med rene frisørfag har de klaget over hvor vanskelig det var.

Hva er ditt statement med tråden, er det å konstatere at du selv er smart mens andre som har valgt noe annet ikke er det? Hva slags bakgrunn har du selv og hva jobber du med?

Det er på ingen måte slik at man er smart bare fordi man har studert et fag på en høyskole eller universitet. Men kanskje du mener at det har høyere status å studere ved en høyskole eller universitet, enn det er med yrkesfaglige retninger? Og med det igjen, hva ønsker du å konstatere? At du selv har valgt riktig og er fornøyd?

Gjest universitetsutdannet
Skrevet
Jeg er hud og spaterapeut, og jeg må si at jeg faktisk blir ganske så støtt av at enkelte her påstår at jeg er uintellegent?!

Kjenner dere mange innenfor disse yrkene dere omtaler? Eller er det bare noe dere antar?

Jeg vil vel ikke si at jeg blir overveldet av det intelektuelle nivået i denne tråden heller, så hvilke yrker har dere som påstår dette?

Jeg har gode karakterer fra all skolegang jeg har. Og de jeg gikk i klasse med på den private skolen jeg gikk på var voksne damer med bein i nesa og som ville gjøre noe nytt i livet sitt.

Er dere klar over at en hud og spaterapeut har store kunnskaper om hele kroppens anatomi? Faktisk skal en hud og spaterapeut ha like stor kunnskap om hud og hudtilstander som en hudlege.

Universitetsstudenter fremstår for meg som late titteljagere som til slutt ender opp med en eller annen kjip jobb på et kontor for samfunnsanalyse eller annet crap. Mens vi som velger praktiske yrker jobber med mennesker som gir oss positive opplevelser hver dag vi kan ta med oss videre på veien.

Så en hud og spaterapeut er bra nok for dere når dere har vondt i ryggen eller et tryne fullt av kviser, men når det er snakk om intellegens, ja da utgår vi, for vi er bimboer hele gjengen... Smålig...

når du kommer med slike uttalelser så er jo du like fordømmende som trådstarteren.

jeg har høy utdannelse, og jobber med ting du helt sikkert synes virker dødskjipt.

men at "vi" er late, det er jo helt feil. jeg har brukt 7 år på utdannelsen min, helger, ferier osv.

jeg hadde en enkelt sommerferie, og det var når jeg var sykemeldt i forbindelse med en operasjon. utenom det har jeg aldri hatt en eneste ferie på over 8 år....

jeg har jobbet ved siden av, og gjort masse frivillig arbeid - og det er mange av oss.

sikkert noen late også, men de får ikke noen veldig bra jobb.

jeg er vel en av de som faktisk klarer å respektere hudterapeuter og frisører, har alltid synes det virker gøy å drive med den type arbeid - men slår meg til ro med at jeg trives best når jeg får mer akademisk utfordring.

det betyr jo ikke at jeg ser ned på noe annet enn det jeg til syvende og sist velger?

så da kan jeg kan fortelle deg en overraskelse: akademikere jobber også med mennesker.....bare tenk på at alle humanitære organisajoner som regel utelukkende ansetter akademikere på ulike nivå. NAV og kommuner gjør det samme, også hele statssystemet. hvem tror du jobber på universiteter og høgskoler?

hva med banken din - og alle andre bedrifter og organisasjoner for den saks skyld?

det er ikke nødvendig å rakke ned på andre for å ha selvtillit på det man selv holder på med vel?

jeg klarer fint å la være iallefall.

Skrevet
Jevnt over _er_ intelligensen til nevnte yrkesgrupper lavere enn f.eks den hos leger, jurister, økonomer ++. Tråden handler om at mange mennesker velger disse yrkene fordi de ikke har så mange valgmuligheter.

Selv holder jeg på med en bachelor og har B i snitt. Jeg gidder ikke å "kaste bort" mulighetene mine.

Jeg har "gått gradene" fra yrkesskole til universitet. Siden jeg etter ungdomsskolen hadde stor interesse for kreative fag, valgte jeg en yrkesfaglig utdanning (fagbrev innen søm&design). Det setter vel meg og mitt intelligensnivå i samme bås som de andre med "bimboyrker" her inne. Etter endt utdanning var det vanskelig å få jobb,og jeg begynte å vurdere andre yrker. Jeg vurderte utdanninger både på videregående og høyere nivå, men endte opp med å velge studiekompetanse og realfagsfordypning, ettersom jeg alltid har likt realfag.Tok deretter ingeniørutdanning på høgskole og har gått videre på universitetet.Har fått gode faglige resultater hele veien, og avslutter snart en mastergrad innen et naturvitenskapelig fagområde.

Poenget mitt er at mange ikke aner hva de snakker om når de uttaler seg om "bimboyrker" og dem som velger disse yrkene.Det er en ganske utbredt holdning at folk med høyere utdanning ser ned på dem som har "lavere" utdanning,og er raskt ute med å slå fast hvilket intelligens- og ambisjonsnivå slike mennesker har. Mange blir helt vantro i blikket når jeg forteller om min fortid fra yrkesskole. Dette er som regel personer som sitter uten noe som helst kunnskap om det faglige innholdet i slike utdanninger. Det er selvsagt en nivåforskjell mellom videregående og høyere utdanning, men mange "lavere" utdanninger er ganske teoritunge. I Norge har alle med studiekompetanse mulighet til å ta høyere utdanning. Selv en person med kun 2-ere på vitnemålet oppnår studiekompetanse,og kan dermed ta en eller annen høyere utdanning om de kommer inn. Da sier det seg selv at nivået ikke bare er høyt. Det finnes selvsagt mange dyktige studenter, men det må man også kunne forvente, særlig på et universitet.

TS: Apropos "bimboyrket" flyvertinne...venninnen min er lege og har jobbet som flyvertinne - hvordan skal hennes intelligensnivå defineres? Jeg kjenner også flere sykepleiere og andre med høyere utdanning som jobber som flyvertinner.

Skrevet (endret)

Jeg er kjempe glad for at alle velger de yrkene de gjør, for hadde de ikke det så ville vi fått store problemer. Bare fordi noen ikke ønsker å ta en kjempe utdannelsen, er det ikke dermed sagt at de ikke er intelligente. Men det kreves litt intelligens for å forstå det, og høyskolen kan nok ikke få en til å få såpass mye intelligens som det kreves.

Endret av Piper
Skrevet
Hva er ditt statement med tråden, er det å konstatere at du selv er smart mens andre som har valgt noe annet ikke er det? Hva slags bakgrunn har du selv og hva jobber du med?

Det er på ingen måte slik at man er smart bare fordi man har studert et fag på en høyskole eller universitet. Men kanskje du mener at det har høyere status å studere ved en høyskole eller universitet, enn det er med yrkesfaglige retninger? Og med det igjen, hva ønsker du å konstatere? At du selv har valgt riktig og er fornøyd?

Som en kommenterte tidligere, denne tråden kunne sikkert med fordel vært postet i skråblikk og generaliseringer, iallefall slik som den har utviklet seg.

Som du kanskje har lest tidligere jobber jeg ikke enda, jeg studerer på fjerde året, skal ha fem tilsammen. Jeg tror heller ikke jeg er smart fordi jeg har studert ved høyskole, jeg sier at av de jeg har vokst opp med eller har blitt kjent med i voksen alder gjerne deler seg på den måten at de som "ikke hadde så lett for det" har endt opp som frisør, mens de jeg ser på som smarte, oppdaterte og er engasjerte i mye større grad har endt opp med å studere til mer mentalt krevende yrker.

Det er helt sikker ikke enkelt å frisere hår heller, jeg er kjempeglad for de som har valgt denne veien, og de har nok egenskaper som jeg mangler. Denne tråden er IKKE til for å si at vi som har valgt en type yrker er verdt mer enn disse folkene. Jeg snakker om hva som er typisk for det jeg (kanskje for å provosere litt) har kalt bimboyrker, og det er at de har dårlige karakterer, sliter med allmennfag og er litt mer "flate i personligheten" slik jeg ser det. Igjen, dette er basert på mine erfaringer, og det finnes nok tusenvis av unntak, kanskje er det ikke sånn i heletatt, men det er en lokal tendens her.

Ære være frisører, hudpleiere, negldesignere og flyvertinner for den jobben de gjør og de egenskapene de har, dette er ikke en tråd for å rakke ned på noen og kalle dem mindreverdige. Ingen er like, og nå var det intelligens, skoleflinkhet og yrkesvalg jeg ville diskutere.

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Tråden gjelder _flertallet_, ikke ALLE.

Skrevet
Tråden gjelder _flertallet_, ikke ALLE.

Hvordan vet du om tråden gjelder flertallet eller ikke? Finnes det undersøkelser som slår fast gjennomsnittelig IQ på "bimboyrkesutøverne"?

Skrevet
Ingen er like, og nå var det intelligens, skoleflinkhet og yrkesvalg jeg ville diskutere.

Forstår det.

Når det gjelder flyvertinner har jeg et ganske godt inntrykk av de. De virker nokså "skoleflinke", synes jeg. Men egentlig blir det noe søkt å diskutere dette. Mener du at de som ikke er skoleflinke ønsker å bli frisører og flyvertinner, eller mener du at "siden de ikke klarer bedre i skolen så har de ikke annet valg enn å bli frisør og flyvertinne"?

Skrevet
Hvordan vet du om tråden gjelder flertallet eller ikke? Finnes det undersøkelser som slår fast gjennomsnittelig IQ på "bimboyrkesutøverne"?

Det gjelder flertallet fordi det er min påstand at det er flertallet. Det er min rettighet som trådstarter å mene at det er sånn, og jeg har sagt at det finnes mange unntak, men ifølge min erfaring er dette regelen.

Gjest IQ på 130
Skrevet

Jeg synes ikke det tyder på voldsomt høy intelligens å rakke ned på andre menneskers intelligens. I hvert fall er det en klar indikasjon på at man mengler en god del på EQ-siden.

Vi trenger frisører, flyvertinner og butikkmedarbeidere, i tillegg til ingeniører og folk med master i øk/ad, og alle har like mye menneskeverd, ingen fortjener å bli snakket nedsettende om.

Skrevet
Forstår det.

Når det gjelder flyvertinner har jeg et ganske godt inntrykk av de. De virker nokså "skoleflinke", synes jeg. Men egentlig blir det noe søkt å diskutere dette. Mener du at de som ikke er skoleflinke ønsker å bli frisører og flyvertinner, eller mener du at "siden de ikke klarer bedre i skolen så har de ikke annet valg enn å bli frisør og flyvertinne"?

Jeg har allerede innrømmet at jeg ikke kjenner noen flyvertinner, kanskje har du rett når det gjelder disse, at de faktisk er skoleflinke. Jeg kjenner desto fler frisører, og vet ikke om at noen av disse er skoleflinke. Etter hvert som denne tråden har utviklet seg kjenner jeg at jeg egentlig har denne innstillingen til frisører, men tok med andre yrker som jeg mener er litt i samme gate, pluss flyvertinne(som er noe helt annet enn frisør, negldesigner og hudpleier) pga at det var da jeg leste en tråd om ei som hadde et sterkt ønske jeg fikk ideen til hele tråden.

Jeg tror du kommer med et viktig spørsmål på slutten her, jeg tror kanskje at yrkesvalget kan komme som et genuint valg basert på interesse, MEN at denne interessen kommer som følge av en personlighetssammensetning som også innebærer vanskeligheter for å gjøre det godt i skolesammenheng. Da selvfølgelig i allmennfag, som krever mental virksomhet, ikke praktiske fag, som kanskje naturlig ligger lettere for disse. Det finnes jo så mange intelligenser, alt fra matematisk, språklig, praktiskestetisk osv osv.

Hva tror dere andre?

Og skjønner dere at jeg ikke hater frisører, men at dette bare er en tanke som er et ledd i å systematisere og generalisere mennesketyper?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har allerede innrømmet at jeg ikke kjenner noen flyvertinner, kanskje har du rett når det gjelder disse, at de faktisk er skoleflinke. Jeg kjenner desto fler frisører, og vet ikke om at noen av disse er skoleflinke. Etter hvert som denne tråden har utviklet seg kjenner jeg at jeg egentlig har denne innstillingen til frisører, men tok med andre yrker som jeg mener er litt i samme gate, pluss flyvertinne(som er noe helt annet enn frisør, negldesigner og hudpleier) pga at det var da jeg leste en tråd om ei som hadde et sterkt ønske jeg fikk ideen til hele tråden.

Jeg tror du kommer med et viktig spørsmål på slutten her, jeg tror kanskje at yrkesvalget kan komme som et genuint valg basert på interesse, MEN at denne interessen kommer som følge av en personlighetssammensetning som også innebærer vanskeligheter for å gjøre det godt i skolesammenheng. Da selvfølgelig i allmennfag, som krever mental virksomhet, ikke praktiske fag, som kanskje naturlig ligger lettere for disse. Det finnes jo så mange intelligenser, alt fra matematisk, språklig, praktiskestetisk osv osv.

Hva tror dere andre?

Og skjønner dere at jeg ikke hater frisører, men at dette bare er en tanke som er et ledd i å systematisere og generalisere mennesketyper?

Synes nesten litt synd på deg ts, :klemmer:

Skrevet
Synes nesten litt synd på deg ts, :klemmer:

Jo takk for klemmen, kanskje trenger jeg det..

Gikk litt fort i svingene her, skriver så det hagler innimellom.. Jeg må korrigere akkurat den setningen du har uthevet, for det skal stå mental intelligens, ikke mental virksomhet.

Skrevet
... Smålig...

jepp! Kunne ikke vært mer enig.

Tråden handler om at mange mennesker velger disse yrkene fordi de ikke har så mange valgmuligheter.

Har det slått deg at de det gjelder HAR andre valgmuligheter, men har INTERESSE for akkurat det yrket de tar?

Jeg er faktisk ikke i tvil ett sekund om at jeg kunne tatt høyere utdannelse og stått med gode karakterer, kunnskapsmessig og mulighetsmessig. Jeg VELGER å ikke gjøre det, fordi det ikke vil føre meg til ett yrke jeg ønsker å jobbe i.

Lærerne mine sluttet faktisk å snakke til meg etter ungdomsskolen, fordi jeg med å velge yrkesskolen, "kastet bort" mulighetene og evnene mine.. ifølge dem. Det slo bare EN av dem, at selv om jeg kunne gjort det godt og kommet langt i deres øyne, så lå interessene mine helt andre steder.

Som en kommenterte tidligere, denne tråden kunne sikkert med fordel vært postet i skråblikk og generaliseringer, iallefall slik som den har utviklet seg.

Ja, den burde ligget der, for både dine innlegg og endel andre her, dreier seg nettop om fordommer og generaliseringer.

Som du kanskje Jeg tror heller ikke jeg er smart fordi jeg har studert ved høyskole, jeg sier at av de jeg har vokst opp med eller har blitt kjent med i voksen alder gjerne deler seg på den måten at de som "ikke hadde så lett for det" har endt opp som frisør, mens de jeg ser på som smarte, oppdaterte og er engasjerte i mye større grad har endt opp med å studere til mer mentalt krevende yrker.

de som "ikke har så lett for det"... er det de som ikke lærer på samme måte som du gjør? Er det de som har dysleksi? Er det de som kan ta til seg kunnskap på en fantastisk måte, men som ikke synes den vanlige skolereformen med pugging og lesing var den måten å lære best på?

Jeg var en av dem, jeg hadde egentlig helt greie karakterer på ungdomsskolen, og i de almenne fag vi hadde på yrkesskolen, gjorde jeg det også godt, men jeg HATET den måte å lære på som vi hadde på ungdomsskolen og som fortsatte på videregående. Det å skulle pugge seg til noe, for at det så satt, uten noen bedre grunn en at "sånn er det bare".

Kunne noen forklare meg hvorfor, så satt det.

jeg gjorde det dårlig i matte, men jeg lærte meg lett å bruke akkurat de samme teknikkene både til å lage mønster fra bunnen av på draktsøm, eller i bedriftslæren på visuell kommunikasjon. Fordi det der ble satt i en sammenheng der det ikke bare var snakk om å pugge, men å faktisk forstå hvorfor og hvordan.

Denne tråden er IKKE til for å si at vi som har valgt en type yrker er verdt mer enn disse folkene. Jeg snakker om hva som er typisk for det jeg (kanskje for å provosere litt) har kalt bimboyrker, og det er at de har dårlige karakterer, sliter med allmennfag og er litt mer "flate i personligheten" slik jeg ser det. Igjen, dette er basert på mine erfaringer, og det finnes nok tusenvis av unntak, kanskje er det ikke sånn i heletatt, men det er en lokal tendens her.

vet du, jeg klarer ikke annet en å riste oppgitt på hodet over å lese det du skriver, du sier at du ikke mener å si du er bedre, men du kaller det likevel bimboyrker. Du sier det ikke er for å rakke ned på noen, samtidig som du snakker om at de som velger disse yrkene er "litt mer flate i personligheten"..

Siden du tydeligvis er både skolesmart, har høy intelligens og driver med dette som alle smarte tydeligvis gjør, så BURDE du jo også evne å se at det du gjør er NETTOP å rakke ned på di du snakker om.

jeg jobber ikke innen noen av disse yrkene du så fint kaller bimboyrker, og har heller ikke interesse innenfor det, men jeg kjenner nok bare alle unntakene, for jeg kjenner ikke igjen noen av dem i det du sier. Og jeg ser stadig vekk flere som påstår å være smarte, tar høy utdannelse og påstår å være så mye mer interessante og fargerike i personligheten, som for meg virker alt annet en akkurat det de påstår.

Vi har alle forskjellige interesseområder, og det er disse vi velger å utvikle oss innen. Det trenger faktisk ikke si noe om at det vi velger, er det eneste vi evner å få til .

Skrevet
De kan ikke duge til så alt for mye, iallefall av de jeg har gått på skole sammen med er det kun de med lave karrakterer pga dårlig innsats og hjernekapasitet som har valgt slike veier.

Fint at du og disse damene du har gått på skole med, har sine prioriteringer i god behold, hmm.

Skrevet
jepp! Kunne ikke vært mer enig.

Har det slått deg at de det gjelder HAR andre valgmuligheter, men har INTERESSE for akkurat det yrket de tar?

Jeg er faktisk ikke i tvil ett sekund om at jeg kunne tatt høyere utdannelse og stått med gode karakterer, kunnskapsmessig og mulighetsmessig. Jeg VELGER å ikke gjøre det, fordi det ikke vil føre meg til ett yrke jeg ønsker å jobbe i.

Lærerne mine sluttet faktisk å snakke til meg etter ungdomsskolen, fordi jeg med å velge yrkesskolen, "kastet bort" mulighetene og evnene mine.. ifølge dem. Det slo bare EN av dem, at selv om jeg kunne gjort det godt og kommet langt i deres øyne, så lå interessene mine helt andre steder.

Ja, den burde ligget der, for både dine innlegg og endel andre her, dreier seg nettop om fordommer og generaliseringer.

de som "ikke har så lett for det"... er det de som ikke lærer på samme måte som du gjør? Er det de som har dysleksi? Er det de som kan ta til seg kunnskap på en fantastisk måte, men som ikke synes den vanlige skolereformen med pugging og lesing var den måten å lære best på?

Jeg var en av dem, jeg hadde egentlig helt greie karakterer på ungdomsskolen, og i de almenne fag vi hadde på yrkesskolen, gjorde jeg det også godt, men jeg HATET den måte å lære på som vi hadde på ungdomsskolen og som fortsatte på videregående. Det å skulle pugge seg til noe, for at det så satt, uten noen bedre grunn en at "sånn er det bare".

Kunne noen forklare meg hvorfor, så satt det.

jeg gjorde det dårlig i matte, men jeg lærte meg lett å bruke akkurat de samme teknikkene både til å lage mønster fra bunnen av på draktsøm, eller i bedriftslæren på visuell kommunikasjon. Fordi det der ble satt i en sammenheng der det ikke bare var snakk om å pugge, men å faktisk forstå hvorfor og hvordan.

vet du, jeg klarer ikke annet en å riste oppgitt på hodet over å lese det du skriver, du sier at du ikke mener å si du er bedre, men du kaller det likevel bimboyrker. Du sier det ikke er for å rakke ned på noen, samtidig som du snakker om at de som velger disse yrkene er "litt mer flate i personligheten"..

Siden du tydeligvis er både skolesmart, har høy intelligens og driver med dette som alle smarte tydeligvis gjør, så BURDE du jo også evne å se at det du gjør er NETTOP å rakke ned på di du snakker om.

jeg jobber ikke innen noen av disse yrkene du så fint kaller bimboyrker, og har heller ikke interesse innenfor det, men jeg kjenner nok bare alle unntakene, for jeg kjenner ikke igjen noen av dem i det du sier. Og jeg ser stadig vekk flere som påstår å være smarte, tar høy utdannelse og påstår å være så mye mer interessante og fargerike i personligheten, som for meg virker alt annet en akkurat det de påstår.

Vi har alle forskjellige interesseområder, og det er disse vi velger å utvikle oss innen. Det trenger faktisk ikke si noe om at det vi velger, er det eneste vi evner å få til .

La oss si at vi gav x antall personer valget om enten å bli:

1) lege

2) frisør

Tror du virkelig flertallet hadde valgt å bli frisør??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...