Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_halla_*
Skrevet
Hva vet vel du om at frisører og flyvertinner ikke er så smarte?

At det ikke krever en utdannelse slik at de har papirer på sin intelligens, tilsier faktisk ikke at de ikke ER intelligente.

og jeg må igjen si, som jeg har nevnt tidligere i tråden... jeg blir tidvis ganske skeptisk til endel mennesker som er nødt til å ha papirer og skoler for å vise intelligens, og å uttale seg slik du gjør her, er for meg ikke akkurat noe som lyser av "så smart"....

Enig!

Nikita-Ellen startet som lærling og ordinær frisør en gang hun også, og det er mange her i landet som driver egne salonger - noen store, noen små. Og det er mange regler å sette seg inn i både når det gjelder både drift og personal. Dumme mennesker klarer vel ikke det? Men noen har alltid behov for å se ned på folk som ikke velger som en selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enig!

Nikita-Ellen startet som lærling og ordinær frisør en gang hun også, og det er mange her i landet som driver egne salonger - noen store, noen små. Og det er mange regler å sette seg inn i både når det gjelder både drift og personal. Dumme mennesker klarer vel ikke det? Men noen har alltid behov for å se ned på folk som ikke velger som en selv.

Vanskelig for å forstå ordet generalisering, eller? Det finnes smarte frisører, det finnes stygge modeller, det finnes telefonselgere som ikke kan argumentere, det finnes alltid noen som ikke passer inn i stereotypen.

FLERTALLET av de jeg kjenner som har hatt et stort ønske om å bli frisører har vært mindre flinke på skolen, sånn er det med den saken. Spiller ingen rolle om det finnes frisører som har gått ut med bare seksere, flertallet er ikke sånn!

Skrevet
Nei da har du ikke lest tråden, noe jeg heller ikke har mistenkt deg for. Det yrket som beskyldes for å kreve minst intelligens er frisør. Flyvertinne hører med i bimboyrkekategorien, men jeg, ts, har sagt at jeg ikke kjenner noen personlig og VET at disse ikke er skarpe. Grunnen til at de ble nevnt var fordi jeg fikk ideen til å lage denne tråden da jeg leste en tråd som handlet om "et brennende ønske om å bli flyvertinne". Frisører og hudpleiere er som sagt de ultimate bimboyrkene, nå fikk du med deg dette selv om du ikke gadd å lese hele tråden.

Jeg har lest hele tråden, fra den ble postet under "Karriere og utdanning" og frem til nå. Så mange latterlige innlegg samlet i en tråd kan man ikke la være å få med seg :ler: .

Dersom du ser på forrige side vil du forhåpentligvis oppdage at jeg refererte til et konkret innlegg i kommentaren jeg postet kl.12.03/12.04 :)

Skrevet

Det er greit, men da får denne gjesten svare deg på akkurat dette. Jeg mener iallefall at frisører og hudpleiere er lengst ned på skalaen.

Skrevet (endret)
Overskriften kan kanskje provosere litt, men det var den mest treffende jeg kunne komme på.

Hva syns dere helt ærlig om frisører, hudpleiere, negldesignere, flyvertinner og sikker flere yrker som jeg ikke har tenkt på i farten? Er dette noe man burde ønske seg å utdanne seg som hvis man har intelligens og ambisjoner?

Misforstå meg ikke, jeg er veldig glad disse damene(de er som regel det) finnes når jeg føler for en ny frisyre osv, men likevel tenker jeg mitt om dem. De kan ikke duge til så alt for mye, iallefall av de jeg har gått på skole sammen med er det kun de med lave karrakterer pga dårlig innsats og hjernekapasitet som har valgt slike veier.

Det jeg lurer på noen ganger er hvorfor noen mennesker har behov for å se ned på en annen gruppe mennesker? Er det for å øke selvfølelsen? Føle seg mer verd og nyttig? Er det for å konstatere at jeg har lykkes, mens disse andre kan umulig ha gjort det?

Er litt interessert i denne problemstillingen da den er relevant for masteroppgaven min. Hvorfor kan man ikke se på sine medmennesker som likeverdige uavhengig av yrke, utseende, religion, politisk tilhørighet, etnisitet? Jo, mennesker har behov for å kategorisere, fordi det er slik vi gjør verden begripelig. Men når denne kategoriseringen fører til at man forskjellsbehandler eller nedvurderer andre mennesker, da begynner det å bli skummelt.

Men for å utfordre utgangspunktet ditt - at mennesker som velger en type yrker er feks. mindre intelligente. Hva baserer du da din definisjon av intelligens på? Det hvite vestlige eldre menn med akademisk utdannelse har fastslått er intelligens i en IQ test? Hva med andre typer "intelligens" som er minst like viktige i overlevelsesevne som feks. sosial og emosjonell iq? Evne til å leve seg inn i andre mennesker, evne til å skape kunst, være kreativ etc. En person som velger å bli frisør har muligens mye større evner til å omgås andre mennesker sosialt og emosjonelt enn en som sitter alene på et kontor og regner ut formler. Hva er det som gjør verdien av å kunne løse en iq-test høyere ansett enn de tusenvis av andre egenskaper man trenger for å overleve?

Og hva er motivasjonen din for å spørre et slikt spørsmål? For å få bekreftet at, ja, den gruppen mennesker er dummere enn deg? Hva vil du så gjøre? Opprette en støttegruppe for denne "dumme" bimbo-gruppen? Eller vil du at de skal nedprioriteres, diskrimineres, kanskje steriliseres, eller utryddes? :lur:

Hva med å sette pris på at mennesker er forskjellige, og det er en god ting både for deg og samfunnet at ikke alle ønsker/kan bli lege eller frisør?

:5:

Endret av miss~Audrey
Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

Veldig bra innlegg miss~Audrey. Nå var det vel en og annen i denne tråden som fikk litt å tenke på..

Skrevet
Det jeg lurer på noen ganger er hvorfor noen mennesker har behov for å se ned på en annen gruppe mennesker? Er det for å øke selvfølelsen? Føle seg mer verd og nyttig? Er det for å konstatere at jeg har lykkes, mens disse andre kan umulig ha gjort det?

Er litt interessert i denne problemstillingen da den er relevant for masteroppgaven min. Hvorfor kan man ikke se på sine medmennesker som likeverdige uavhengig av yrke, utseende, religion, politisk tilhørighet, etnisitet? Jo, mennesker har behov for å kategorisere, fordi det er slik vi gjør verden begripelig. Men når denne kategoriseringen fører til at man forskjellsbehandler eller nedvurderer andre mennesker, da begynner det å bli skummelt.

Men for å utfordre utgangspunktet ditt - at mennesker som velger en type yrker er feks. mindre intelligente. Hva baserer du da din definisjon av intelligens på? Det hvite vestlige eldre menn med akademisk utdannelse har fastslått er intelligens i en IQ test? Hva med andre typer "intelligens" som er minst like viktige i overlevelsesevne som feks. sosial og emosjonell iq? Evne til å leve seg inn i andre mennesker, evne til å skape kunst, være kreativ etc. En person som velger å bli frisør har muligens mye større evner til å omgås andre mennesker sosialt og emosjonelt enn en som sitter alene på et kontor og regner ut formler. Hva er det som gjør verdien av å kunne løse en iq-test høyere ansett enn de tusenvis av andre egenskaper man trenger for å overleve?

Og hva er motivasjonen din for å spørre et slikt spørsmål? For å få bekreftet at, ja, den gruppen mennesker er dummere enn deg? Hva vil du så gjøre? opprette en støttegruppe for denne "dumme" bimbo-gruppen? Eller vil du at de skal nedprioriteres, diskrimineres, kanskje steriliseres, eller utryddes? :lur:

Hva med å sette pris på at mennesker er forskjellige, og det er en god ting både for deg og samfunnet at ikke alle ønsker å bli/kan bli lege eller frisør?

:5:

Hva JEG definerer som smart her, går kun på skoleflinkhet, få gode karakterer på ungdomsskole og videregående, og at jeg har sett en sammenheng blant de jeg har gått på skole med. Jeg har opplevd at de som lyktes dårlig på skolen har blitt frisører, og etter hvert som årene går er det stadig fler av dem som går denne veien. Jeg syns bare det er en slående sammenheng her, og ville høre om andre har samme erfaringene.

Jeg er fullstendig klar over at et menneskes kvaliteter ikke bare kan evalueres ved hjelp av å se på karakterer, det finnes mange forskjellige intelligenser, og ikke minst menneskelige egenskaper som åpenhet, vennlighet, evne til å få andre til å føle seg komfortabel osv. Disse tar jeg ikke med i denne generaliseringen, selv om det er mange som drar opp nettopp disse som motargumenter.

Jeg trekker heller ikke likhetstegn ved det å ikke være skoleflink og å være mindre verd som person, og jeg har flere ganger sagt at jeg setter pris på at vi er så forskjellige - og at det rekruteres til også disse yrkesgruppene. Dette er jo nettopp en konsekvens av at vi er forskjellige.

Det er mange som tillegger meg meninger og enda større fordommer enn deg jeg har her i denne tråden, men det er vel kanskje fort gjort når det er mange som kommer med forskjellige innspill som er vanskelig å skille fra fokus i "hovedproblemstillingen" for tråden.

Skrevet
Er dere klar over at en hud og spaterapeut har store kunnskaper om hele kroppens anatomi? Faktisk skal en hud og spaterapeut ha like stor kunnskap om hud og hudtilstander som en hudlege.

Her fremstiller du deg selv i et dårlig lys. En hudlege har 6 års utdannelse (hvert år tøffere enn hudpleiens ene). 1,5 års turnus og 5-8 års spesialistutdannelse.

Nei, ingen påstår at flertallet ville valgt å bli frisør, men flertallet ville heller ikke valgt å bli lege, politiker, professor, arkitekt eller hvilke som helst annet yrke du kommer med heller.

Professor er en tittel, ikke et yrke. Man er professor i et fag - f.eks. spesialfelt innen medisin, arkitektur, økonomi.

Skrevet
FLERTALLET av de jeg kjenner som har hatt et stort ønske om å bli frisører har vært mindre flinke på skolen, sånn er det med den saken. Spiller ingen rolle om det finnes frisører som har gått ut med bare seksere, flertallet er ikke sånn!

så det er ett fakta at siden flertallet av de DU kjenner, som har hatt ett ønske om å bli frisører, er slik, så er det slik at flertallet av alle frisører er slik?

Så du kan med hånden på hjertet si at du kjenner en så stor del av befolkningen (dersom vi nå skal være snille og bare begrense oss til norge), at du kan generalisere hele grupper utifra hva dine bekjente alene gjør og hvordan de er?

Det er ganske store ord, til en som antagelig ser seg selv som ganske smart, tar du ikke litt i nå?

Skrevet
Hva JEG definerer som smart her, går kun på skoleflinkhet, få gode karakterer på ungdomsskole og videregående, og at jeg har sett en sammenheng blant de jeg har gått på skole med. Jeg har opplevd at de som lyktes dårlig på skolen har blitt frisører, og etter hvert som årene går er det stadig fler av dem som går denne veien. Jeg syns bare det er en slående sammenheng her, og ville høre om andre har samme erfaringene.

Jeg er fullstendig klar over at et menneskes kvaliteter ikke bare kan evalueres ved hjelp av å se på karakterer, det finnes mange forskjellige intelligenser, og ikke minst menneskelige egenskaper som åpenhet, vennlighet, evne til å få andre til å føle seg komfortabel osv. Disse tar jeg ikke med i denne generaliseringen, selv om det er mange som drar opp nettopp disse som motargumenter.

Jeg trekker heller ikke likhetstegn ved det å ikke være skoleflink og å være mindre verd som person, og jeg har flere ganger sagt at jeg setter pris på at vi er så forskjellige - og at det rekruteres til også disse yrkesgruppene. Dette er jo nettopp en konsekvens av at vi er forskjellige.

Det er mange som tillegger meg meninger og enda større fordommer enn deg jeg har her i denne tråden, men det er vel kanskje fort gjort når det er mange som kommer med forskjellige innspill som er vanskelig å skille fra fokus i "hovedproblemstillingen" for tråden.

Hvorfor er det da likevel så viktig å gjøre det? Virker mer og mer sannsynlig at utgangspunktet for denne tråden må ha sin årsak i store mindreverdighetskomplekser. Så får du mene hva du vil om det.

Skrevet
så det er ett fakta at siden flertallet av de DU kjenner, som har hatt ett ønske om å bli frisører, er slik, så er det slik at flertallet av alle frisører er slik?

Så du kan med hånden på hjertet si at du kjenner en så stor del av befolkningen (dersom vi nå skal være snille og bare begrense oss til norge), at du kan generalisere hele grupper utifra hva dine bekjente alene gjør og hvordan de er?

Når sa jeg at jeg kjenner en så stor del av befolkningen, og når sa jeg at det er et fakta? Jeg sa det er fakta at av de JEG kjenner er det sånn, selv om jeg også kjenner til frisører som har vært flinke på skolen, så er det opp til dere andre å være med å dele deres erfaringer.

Hvorfor er det da likevel så viktig å gjøre det? Virker mer og mer sannsynlig at utgangspunktet for denne tråden må ha sin årsak i store mindreverdighetskomplekser. Så får du mene hva du vil om det.

Er det viktig alt som taes opp på KG, da? Jeg har vel lov å skrive ned mine oppfatninger av verden uten at det skyldes mindreverdighetskomplekser.

Skrevet

Det er ganske store ord, til en som antagelig ser seg selv som ganske smart, tar du ikke litt i nå?

Enig. Innlegget du svarte på her faller helt på sin egen urimelighet.

Et glimrende eksempel på at utdannelse og intelligens ikke nødvendigvis henger sammen..

Skrevet
Når sa jeg at jeg kjenner en så stor del av befolkningen, og når sa jeg at det er et fakta? Jeg sa det er fakta at av de JEG kjenner er det sånn, selv om jeg også kjenner til frisører som har vært flinke på skolen, så er det opp til dere andre å være med å dele deres erfaringer

Er det viktig alt som taes opp på KG, da? Jeg har vel lov å skrive ned mine oppfatninger av verden uten at det skyldes mindreverdighetskomplekser.

Selvsagt, det er opp til deg. Men hvorfor er det så viktig eller interessant for deg å gradere mennesker på en slik måte?

Skrevet
[...]

Vi mistenker deg slettens IKKE for mindreverdighetskomplekser.

- Bare sviktende intellekt... :fnise:

Intelligens kan deles inn i flere undergrupper. Sosial intelligens er en av dem. Kanskje mennesker med høy sosial intelligens søker seg mot praktiske yrker som gir sosial omgang med mennesker?

Ved å generalisere kaster du stein inni glassburet ditt. For det er jo denslags JEG forbinder med tanketomme øyenvippeblafrende bimboer.

Kan på ingen måte se at de som velger frisøryrket, med en i det vesentlige praktisk utdannelse skal være dårligere stillt enn høyskoleutdannede? Tenk på at de fleste psykopatiske despoter i moderne tid har vært relativt "velutdannede". Jeg stoler mer på en frisør når jeg skal ha det kort ved ørene, enn et velutdannet statsoverhode som halshogger opposisjonelle.

Sosial intelligens. -Got it? :fnise:

Skrevet

Kamikatze, du gjentar bare mange av mine argumenter tidligere i tråden, så jeg orker ikke å komme med de enda en gang.

Skrevet
Kamikatze, du gjentar bare mange av mine argumenter tidligere i tråden, så jeg orker ikke å komme med de enda en gang.

Så rart, for jeg har nettopp lest HELE tråden, og kunne ikke lese DET noe sted? :ler:

Skrevet
Seriøst folkens. Det er greit å ikke skulle dømme noen, være politisk korrekt osv. Men come on.. Tror dere virkelig en person med bare toppkarakterer velger å bli frisør eller negldesigner når man kan velge fra øverste hylle? Tviler..

Men da er det fint at det fins yrker også for de som ikke er blant de skoleflinke. Ser ingen grunn til at man kan kalle det for bimboyrker, eller at disse er dummere enn andre. Intelligens finnes på så mange nivå, å være skoleflink er bare ett av de.

Skrevet
Når sa jeg at jeg kjenner en så stor del av befolkningen, og når sa jeg at det er et fakta? Jeg sa det er fakta at av de JEG kjenner er det sånn, selv om jeg også kjenner til frisører som har vært flinke på skolen, så er det opp til dere andre å være med å dele deres erfaringer.

Var det du som skrev innlegget jeg siterte da?

for den som skrev innlegget jeg siterte, skrev da virkelig at "flertallet er ikke sånn."

For meg er dette skrevet som om det skulle være ett faktum, noe jeg trodde folk som er så smarte at de er skolerte til å bevise det, så selv. ;)

Selv er mine bekjente så utrolig forskjellige alle sammen, i forhold til intelligens, både faglig sådan og sosial, at uansett om de har utdannet seg eller ikke, så går det faktisk ikke an å plassere dem i en bås for smart eller ikke. Selv ikke de som altså har samme utdanning eller jobber innen det samme.

Jeg kjenner frisører som virker supersmarte, som bygger opp og utvider sin egen salong, andre jobber "bare" hos en kjede, men sett deg i en diskusjon med dem, og de kan diskutere fletta av mange av mine høgskoleutdannede bekjente.

Jeg kjenner også bimboer, altså virkelig jenter som ser ut slik jeg mener bimboer ser ut, som er smartere en den kjedeligste nerden jeg kjenner og som på ingen måte har interesser innenfor frisøryrket, men jobber innen f.eks analyse i forskjellige retninger.

Det er helt greit for meg at det sitter en hel gjeng av dere som er selverklært smarte, og har behov for å sette folk i bokser som gjør ting dere ikke forstår, litt lettere å ha ett forhold til, men innse at det er ett behov i dere, ikke nødvendigvis sannheten.

Skrevet
Intelligens kan deles inn i flere undergrupper. Sosial intelligens er en av dem. Kanskje mennesker med høy sosial intelligens søker seg mot praktiske yrker som gir sosial omgang med mennesker?Ja jeg har da sagt at det finnes mange intelligenser, og at ikke den intelligensen man trenger for å gjøre det godt i de mest vektlagte fagene på skolen er den eneste som teller. Det var derimot den intelligensen jeg trakk fram i denne tråden. Jeg har også sagt at men velger utdanning som passer for sine interesser og kvaliteter, noe som er bra.

Kan på ingen måte se at de som velger frisøryrket, med en i det vesentlige praktisk utdannelse skal være dårligere stillt enn høyskoleutdannede? Tenk på at de fleste psykopatiske despoter i moderne tid har vært relativt "velutdannede". Jeg stoler mer på en frisør når jeg skal ha det kort ved ørene, enn et velutdannet statsoverhode som halshogger opposisjonelle.Ved å komme med en hypotese om at frisører er mindre skoleflinke sier jeg ikke at de er dårligere stilt enn de med høyskoleutdannelse, men at det er mindre krevende å skaffe seg utdanningen. Jeg stiller meg heller ikke som talsmann for alle "velutdannede", og sier ikke at alle med høyere utdanning enn frisører er utrolig mye bedre som mennesker. Velutdannede stadsoverhoder er det nok mye stygt å si om, du får starte en tråd om det hvis du syns det er viktig å få fram, for det duger iallefall ikke som argument her.

Skrevet
Var det du som skrev innlegget jeg siterte da?

for den som skrev innlegget jeg siterte, skrev da virkelig at "flertallet er ikke sånn."

For meg er dette skrevet som om det skulle være ett faktum, noe jeg trodde folk som er så smarte at de er skolerte til å bevise det, så selv. ;)

Joda, det var jeg som skrev det, men hele det avsnittet handler om de jeg kjenner. Hvis det var vanskelig å forstå har jeg iallefall fått utdypet det nå, så da vet du at jeg kjenner stort sett bare folk med dårlige karakterer fra videregående som har blitt frisører, men jeg har også møtt unntakene, som ikke går under flertallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...