Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Overskriften kan kanskje provosere litt, men det var den mest treffende jeg kunne komme på.

Hva syns dere helt ærlig om frisører, hudpleiere, negldesignere, flyvertinner og sikker flere yrker som jeg ikke har tenkt på i farten? Er dette noe man burde ønske seg å utdanne seg som hvis man har intelligens og ambisjoner?

Misforstå meg ikke, jeg er veldig glad disse damene(de er som regel det) finnes når jeg føler for en ny frisyre osv, men likevel tenker jeg mitt om dem. De kan ikke duge til så alt for mye, iallefall av de jeg har gått på skole sammen med er det kun de med lave karrakterer pga dårlig innsats og hjernekapasitet som har valgt slike veier.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet
Overskriften kan kanskje provosere litt, men det var den mest treffende jeg kunne komme på.

Hva syns dere helt ærlig om frisører, hudpleiere, negldesignere, flyvertinner og sikker flere yrker som jeg ikke har tenkt på i farten? Er dette noe man burde ønske seg å utdanne seg som hvis man har intelligens og ambisjoner?

Misforstå meg ikke, jeg er veldig glad disse damene(de er som regel det) finnes når jeg føler for en ny frisyre osv, men likevel tenker jeg mitt om dem. De kan ikke duge til så alt for mye, iallefall av de jeg har gått på skole sammen med er det kun de med lave karrakterer pga dårlig innsats og hjernekapasitet som har valgt slike veier.

Ha ha, det er det dummeste eg har høyrt. Og kva for eit yrke er det De har da, om De aller nådigst kan informere oss ordinære "bimboer".......?

Skrevet

Synes det er flott at det finnes rom for de som vil bli det også. De yrkene der er jo på en måte "kunst". Tror mange som arbeider i de yrkene elsker jobben sin.

Det må jo unektelig føles godt å gjøre folk fine og fornøyde, samtidig som man får drive på med noe man liker godt?

Ser også feks at frisører har stevner og konkurranser osv. Det ser nesten ut som om det er prestisje og en slags livsstil å jobbe i disse bimboyrkene. Og det synes jeg er kult!

Skrevet

Jeg går det fjerde av fem år på høyskole, mener ikke at jeg nødvendigvis velger det mest krevende yrket og at jeg er "smartest i landet her", det er mange jeg ser opp til som feks sivilingeniører, leger osv. Frisører kommer på samme måte under meg, slik jeg har erfart det i feks. ungdomskolekullet mitt. Kunne nesten plukket ut hvem som skulle bli hva allerede den gangen.

Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvorfor du i det heletatt rangerer yrker over, under og ved siden av?

Hva hjelper det å være lege, hvis man synes jobben med alle hypokonderne er drit kjedelig?

Hva hjelper det å være sivilingeniør, dersom dagene med broberegninger og møter er langsommelige og tunge?

Det viktigste er jo ikke hva folk synes om yrket, men om hva man selv synes om det.

Prestisje vettu, det er bare noe vi har vært dumme og smelle på yrkene. Det finnes faktisk frisører og stylister som er jævlig godt betalt. Feks i Hollywood. :)

Skrevet
Synes det er flott at det finnes rom for de som vil bli det også. De yrkene der er jo på en måte "kunst". Tror mange som arbeider i de yrkene elsker jobben sin.

Ser også feks at frisører har stevner og konkurranser osv. Det ser nesten ut som om det er prestisje og en slags livsstil å jobbe i disse bimboyrkene. Og det synes jeg er kult!

Jeg synes heller ikke det er bimbo å være frisør, hvorfor skulle det være det. Det ser tvert i mot ganske anstrengende og krevende ut.

Jeg synes heller ikke de kan sammenliknes med "kunst"...det blir helt feil bruk av begrepene, Ding Dong! Frisøryrket er et håndtverk og man behøver ikke allmennfaglig studiekompetanse for å bli frisør.

Derimot krever kunstfagene ved universitet og høyskoler at man har allmenn generell studiekompetanse, ofte med ganske gode karakterer, spesielt NMH og masterstudiene der.

Skrevet

Bimboyrker kan være prisanalytiker i dioverse bedrifter. Der har de typiske bimbokvinnene med blondt hår et par grunnfag i administrasjon og økonomi fra en høyskole og vips er de blitt prisanalytikere for å lizzom spå om markedet og sånt. Ingen vitenskap akkurat.

Skrevet
Jeg synes heller ikke det er bimbo å være frisør, hvorfor skulle det være det. Det ser tvert i mot ganske anstrengende og krevende ut.

Jeg synes heller ikke de kan sammenliknes med "kunst"...det blir helt feil bruk av begrepene, Ding Dong! Frisøryrket er et håndtverk og man behøver ikke allmennfaglig studiekompetanse for å bli frisør.

Derimot krever kunstfagene ved universitet og høyskoler at man har allmenn generell studiekompetanse, ofte med ganske gode karakterer, spesielt NMH og masterstudiene der.

Jeg vil velge å påstå at frisering er en blanding av håndverk og kunst. Har du sett noen av de mer avanserte frisyrene eller negldesignene på type moteshow? Det er imponerende.

Og du, vær så snill a... Ikke kom her og si at man må gå på skole for å bli kunstner... Det er direkte latterlig...

Skrevet
Men jeg skjønner ikke hvorfor du i det heletatt rangerer yrker over, under og ved siden av?

Hva hjelper det å være lege, hvis man synes jobben med alle hypokonderne er drit kjedelig?

Hva hjelper det å være sivilingeniør, dersom dagene med broberegninger og møter er langsommelige og tunge?

Det viktigste er jo ikke hva folk synes om yrket, men om hva man selv synes om det.

Prestisje vettu, det er bare noe vi har vært dumme og smelle på yrkene. Det finnes faktisk frisører og stylister som er jævlig godt betalt. Feks i Hollywood. :)

Jeg er egentlig helt enig med deg, selvfølgelig skal man velge en utdanning som interesserer og en jobb man trives i.

Poenget mitt er vel mer stereotyper, at det er sjelden man møter svært intelligente folk i disse yrkene. Dette er min erfaring, kanskje er det helt anderledes andre steder i landet, så gjerne kom med motargumenter.

Skrevet
Poenget mitt er vel mer stereotyper, at det er sjelden man møter svært intelligente folk i disse yrkene. Dette er min erfaring, kanskje er det helt anderledes andre steder i landet, så gjerne kom med motargumenter.

Ja, jeg skjønner hva du mener. :)

Det jeg har tenkt, er at jeg ikke er på bølgelende med dem, derfor forstår jeg ikke hvorfor de er så opptatt av akkurat det de er opptatt av.

Å komme til meg for å fortelle om den nye moten innen frisyrer eller negldesign, vil ikke akkurat gjøre meg overbevist om at vedkommende er særlig smart, hehe.

Grunnen til at de blir slik, tror jeg rett og slett er pga engasjement og interesse. De velger å leve på et mer "emosjonelt" plan. Dvs; jobbe med mennesker, stelle hår, sladre og småsnakke under lakkering av negler, prøve å reise rundt i verden for å delta i diverse mote-saker og rett og slett bare møte mennesker.

Skrevet
Og du, vær så snill a... Ikke kom her og si at man må gå på skole for å bli kunstner... Det er direkte latterlig...

En frisør kan vel ikke kalle seg "utøvende kunstner" om h*n jobber i Nikita frisørsalong i det lokale kjøpesenteret?

Man ikke gå på skole for å kalle seg kunstner og holde på med kunst. Men skal man leve av det og få jobbe i etablerte institusjoner har de fleste kunstnere en høyere utdannelse.

"Utøvende kunstner" er en tittel som kan dekke flere kunstyrker: musiker, skuespiller, sanger, danser, m.m. Skal man bli orkestermusiker ser man at folk i orkestrene her til lands og i resten av Vest-Europa har Master/hovedfag fra universitet og høyskole. Ballettdanserne har utdanning fra Balletthøyskolen, Operasangerne fra høyskoler osv. Mange malere har sin utdanning fra kunsthøyskoler.

Det er ytterst få i dag som kan livnære seg som kunstner og i tillegg ikke ha en høyere utdannelsesbakgrunn.

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Seriøst folkens. Det er greit å ikke skulle dømme noen, være politisk korrekt osv. Men come on.. Tror dere virkelig en person med bare toppkarakterer velger å bli frisør eller negldesigner når man kan velge fra øverste hylle? Tviler..

Skrevet

Det samme mener jeg, Anette.. Det finnes sikkert noen få som har kjempelyst til å bli frisør, som brenner for dette, og som kanskje i tillegg har gode karakterer fra tidligere skole.

Jeg tror, i det store og hele, at hos de aller fleste kommer slike drømmer pga at de vet at det er oppnåelig. Mange har faktisk problemer med å ta de obligatoriske allmennfagene som følger med i slike utdanninger på offentlig vgs, jeg kjenner flere som har måttet tatt utdanningen privat for å slippe unna..

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet
Det samme mener jeg, Anette.. Det finnes sikkert noen få som har kjempelyst til å bli frisør, som brenner for dette, og som kanskje i tillegg har gode karakterer fra tidligere skole.

Jeg tror, i det store og hele, at hos de aller fleste kommer slike drømmer pga at de vet at det er oppnåelig. Mange har faktisk problemer med å ta de obligatoriske allmennfagene som følger med i slike utdanninger på offentlig vgs, jeg kjenner flere som har måttet tatt utdanningen privat for å slippe unna..

Veldig enig i dette. Selvfølgelig finnes de som virkelig brenner for dette, men jeg tror nok det er som du sier at de fleste "ønsker" det fordi det faktisk er noe som er oppnåelig.

Skrevet

Jeg er hud og spaterapeut, og jeg må si at jeg faktisk blir ganske så støtt av at enkelte her påstår at jeg er uintellegent?!

Kjenner dere mange innenfor disse yrkene dere omtaler? Eller er det bare noe dere antar?

Jeg vil vel ikke si at jeg blir overveldet av det intelektuelle nivået i denne tråden heller, så hvilke yrker har dere som påstår dette?

Jeg har gode karakterer fra all skolegang jeg har. Og de jeg gikk i klasse med på den private skolen jeg gikk på var voksne damer med bein i nesa og som ville gjøre noe nytt i livet sitt.

Er dere klar over at en hud og spaterapeut har store kunnskaper om hele kroppens anatomi? Faktisk skal en hud og spaterapeut ha like stor kunnskap om hud og hudtilstander som en hudlege.

Jeg tror hvilken som helst universitetsstudent ville hatt problemer med å følge meg i lærekurven min i løpet av det året jeg gikk på skole for å bli hud og spaterapeut.

Universitetsstudenter fremstår for meg som late titteljagere som til slutt ender opp med en eller annen kjip jobb på et kontor for samfunnsanalyse eller annet crap. Mens vi som velger praktiske yrker jobber med mennesker som gir oss positive opplevelser hver dag vi kan ta med oss videre på veien.

Så en hud og spaterapeut er bra nok for dere når dere har vondt i ryggen eller et tryne fullt av kviser, men når det er snakk om intellegens, ja da utgår vi, for vi er bimboer hele gjengen... Smålig...

Skrevet

Er det noen som kan kalles bimbo her så må det være deg trådstarter! For noe forbanna tull du har oppi hode ditt. Så du er så mye smartere du da enn vi som jobber som frisører,hudpleiere osv. Spar meg.... :nei:

Skrevet
Jeg har gode karakterer fra all skolegang jeg har. Og de jeg gikk i klasse med på den private skolen jeg gikk på var voksne damer med bein i nesa og som ville gjøre noe nytt i livet sitt.

Dere finnes nok, som jeg tidligere skrev. Likevel tror jeg ikke at flertallet av de som blir frisører eller hudpleiere er smarte mennesker som kan velge hvilket yrke de vil.

De jeg kjenner som er frisører(innrømmer at det er i denne yrkesgruppen jeg kjenner til folk personlig) har blitt dette etter noen mislykkede forsøk på å komme seg gjennom utdanningen i videregående skole, der abrekkene har kommet pga at de ikke var istand til å stå i alle fag, fikk et par unger med tilfeldige fedre, mistet motivasjonen underveis osv. Det har da endt med at de har blitt sponset av foreldre til å gå privat frisørskole, og etter å ha kommet gjennom disse månedene med rene frisørfag har de klaget over hvor vanskelig det var.

Gjest Anna31
Skrevet

Eg er frisør, og derfor sikker ikkje av dei smartaste. he he. Men uansett IQ, så eeelskar eg jobben min.

Noko av grunnen til at eg først byrja å tenkje på å bli frisør, er at eg har dysleksi. Dette gav seg grundig utslag i karakterane mine enkelte fag, særleg i norsk, men også i andre lese- og skrivefag som historie og samfunnsfag. I matte, fysikk, kjemi, biokjemi/teknologi fekk eg berre toppkarakterar heile vidaregåande.

Etter at eg fyrst fekk smaken på frisering og fekk innblikk i dei ulike aspekta, såg eg meg aldri attende. Det fine er at eg har god bruk i kjemifaget i mitt daglege yrke, tru det eller ei!

Men sjølvsagt, det fins nok, sløve knivar i frisørskuffa også, men det gjer det jo over alt.

Ta til dømes eit blikk på kven det er som faktisk går på universiteta rundt om i landet; jo ei god mengd folk med tvilsomme karakterer. Heldigvis er det ikkje berre karakterar eller intelligens som betyr kor ein endar opp her i livet.

PS: Må seie at det ikkje er fyrste gongen eg har høyrt denne type fordommar, og blir bare oppgitt over folk som slenger ut sånne utsagn.

Gjest Anna31
Skrevet
Universitetsstudenter fremstår for meg som late titteljagere som til slutt ender opp med en eller annen kjip jobb på et kontor for samfunnsanalyse eller annet crap. Mens vi som velger praktiske yrker jobber med mennesker som gir oss positive opplevelser hver dag vi kan ta med oss videre på veien.

Som om eg skulle sagt dette sjølv! :popcorn:

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Denen tråden handler da virkelig om intelligensen til den _gjennomsnittlige_ frisør/hudpleier/negldesigner/whatever, ikke om "positive opplevelser" i hverdagen.

Det er heller ikke en tråd som sier at vi ikke trenger ovennevnte yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...