Gå til innhold

Sort Pastill og Pastillmannen skal gifte seg:D

Sort Pastill

Anbefalte innlegg

Så stilig at dere velger et skikkelig bunadsbryllup! Jeg kan ikke komme på noen blomster som er norske som vokser på vinteren. Det er jo stort sett bare kvister og grønne barnålplanter som vokser da. Da må det jo være tørket. Men jeg mener å huske at det finnes et eget blomsterbinderi som binder typiske norske kranser, buketter o.l. De er fra Oslo, og jeg har sett de i forbindelse med bryllup i Holmenkollen bl.a. Kanskje de har noen råd og tips å komme med? Kan jeg spørre hvor mange gjester dere er i bryllupet? Vi er beregner cirka 40 voksne og da kommer maten på 15 000,-. Men vi har regnet minst 18 000 kr i alkohol dersom det er velkomstdrink, tre vinglass til mate, kaffe avec og to bonger. Men vet ikke om det er nok i alkohol? Godt vi får vite mer etter et møte med restauranten på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss kommer maten på ca. 550 pr kuvert, og vi regner 28 mennesker som skal spise. Det blir 15 400. For drikke har vi regnet 10 000- MEN vi har mange gjester som er avholds eller under 18 år. Altså tror jeg det er ganske riktig beregnet. Det blir to glass vin til maten og kaffe avec, pluss brus og øl for de som måtte ønske det. Dette er bare et tall jeg har tatt ut av hodet, så det er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det blir omtrentlig riktig, kanskje litt mindre enn det. Vi skal ha mozell og frukt som velkomstdrink, igjen så alle skal kunne få drikke. Blir spennende å høre hva restauranten sier da, hva skal dere spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet til en ganske revolusjonerende bestemmelse; vi er ganske sikre på at vi ønsker å gifte oss i bunad! Jeg har en nyydelig bunad som jeg er veldig, veldig glad i, og som jeg alltid har kunnet tenke meg å gifte meg i, men jeg har ikke hatt lyst med mindre han også vil ha bunad, og det har ikke han hatt noe lyst til. Men nå prøvde han faren sin bunad (ah, så kjekk mann jeg har!!), og ombestemte seg plutselig. Moren hans er bunadsyer, og hun ville ha litt betenkningstid før hun svarer på om hun orker å sy en bunad i år, men dersom hun sier ja kjører vi norsk romantisk bunadstil!

Tenk dere ... Vinter, snø (jo, det SKAL bli snø), gammel, laftet kirke, meg i min elskede bunad med brudekrone og kappe, han i flott bunad fra Vest-Agder. Tror det kommer til å bli utrolig flott og stemningsfullt! Vi skal jo også ha en venners-venner fest senere på sommeren, så hvis jeg har veldig lyst kan jeg alltids ha en enkel, hvit kjole da ... Men jeg tror det blir fint! Hva tror dere?

Åh! Jeg syntes dette hørtes helt nydelig ut!! :rødme:

Så flink mannen din er som ombestemte seg ang bunad - synes menn i bunad er noe av det kjekkeste som fins altså! :jepp: Det kommer nok til å være som en drøm!

Også så fint at du evt kan bruke en hvit kjole på venners-venner festen. Synes dette høres ut som en plan jeg ;)

Weee:D Jenter, vet dere hva! I dag dro vi opp for å kikke på det aktuelle hotellet- og VIPS var det booket! Vi får en fin liten sal, med fantastisk utsikt, vegg i vegg med baren som vi selvsagt får for oss selv. Det er et gammeldags lite hotell, og omgivelsene passer helt PERFEKT! I tillegg var det ganske så rimelig, og kjøkkensjefen- som viste oss rundt- var utrolig hyggelig og virket veldig dyktig. Jeg har jobbet på hotell i restauranten selv, så jeg er beroliget:p Han foreslo en meny som vi tente på med en gang; hvitvinsmarinert laks med pepperrotkrem til forrett, hjort i en eller annen form til hovedrett, og karamellpudding til dessert. Vi fikk også et fint tilbud på husets vin, og får brudesuiten (som egentlig ikke er noen suite) gratis. Frokost er selvsagt inkludert. Åh, jeg gleeeder meg:D Snart bare et år igjen!

Gratulerer så mye!! :strix:

Menyen hørtes veldig deilig ut! :sikle: Vi lander nok også på karamellpudding til dessert, det er jo så godt, også er det mange som liker det! :jepp:

Året flyr nok kjempefort! Jeg husker veldig godt at jeg syns det var lenge med "1 år og 5 måneder til", men nå er det jo bare rett over 8 måneder - og tiden har gått så fort! Så før du vet ordet av det, så er bryllupet rett rundt hjørnet!

Så, jenter, kan dere hjelpe meg litt. Jeg driver og brainstormer litt for meg selv rundt dette med krone, blomster og hvordan alt skal passe sammen med bunaden min. Egentlig har jeg aller mest lyst til å ha blomsterkrans på hodet, men jeg tror det kan bli vanskelig og se malplassert ut i Februar? Derfor er krone det jeg ser på som mest passende. Men kanskje det finnes en type blomster som det er mulig å lage en OK krans av som passer inn i februar? Jeg tror vel ikke det ... I tillegg så vil jeg ha en bukett av noe som passer inn, noe som er skikkelig norsk og som vokser her. Altså ikke vanlige roser eller orkidèer. Har dere noen tips eller tanker rundt dette med blomster, vekster, krans ellr krone?

Jeg tror også en blomsterkrans kan se litt malplassert ut i februar, du kunne jo evt heller ha det på festen om sommeren litt sånn for å overføre den bonderomantiske følelsen?! Tror krone i februar absolutt vil være det som passer best :Nikke:

Ang blomster, så vil det nok bli vanskelig å finne noen norske blomster i februar. Og det er vel strengt tatt ikke så mange blomster som egentlig er så fryktelig erke-norske?! Hør med en blomsterforretning hva de kan tilby i februar, de har nok oversikten - og det skal nok ikke være noe problem å få en bukett uten roser eller orkideer. Jeg husker jeg så et bryllupsbilde av et par i bunad hvor bruden hadde funnet Alstromeria som passet veldig fint til hennes bunad. Det var pent :)

Hos oss kommer maten på ca. 550 pr kuvert, og vi regner 28 mennesker som skal spise. Det blir 15 400. For drikke har vi regnet 10 000- MEN vi har mange gjester som er avholds eller under 18 år. Altså tror jeg det er ganske riktig beregnet. Det blir to glass vin til maten og kaffe avec, pluss brus og øl for de som måtte ønske det. Dette er bare et tall jeg har tatt ut av hodet, så det er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det blir omtrentlig riktig, kanskje litt mindre enn det. Vi skal ha mozell og frukt som velkomstdrink, igjen så alle skal kunne få drikke. Blir spennende å høre hva restauranten sier da, hva skal dere spise?

Vi har beregnet veldig mye mer per person :fnise: Men allikevel kommer all alkoholen til å komme på ca 10.000 for 115 personer :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Ååå, dere kommer til å bli så flotte i bunad!! Skal innrømme jeg synes det er ekstra stas å se en mann i skikkelig bunad, jeg da... :fnise: Bunadsbrudestas er uansett fantastisk flott!!! Nå har jeg bare hoppet inn i boken din uten å lese på de andre sidene... men var det du som lagde en tråd om leie av brudekrone til bunad? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Hei alle sammen, og takk for svar! Nå er det faktisk snart bare et år igjen! *Weee*

Menn i bunad er fantaaastiske, og nå har svigermor sagt ja til å sy bunaden hans :danser: Nå er det listetid!

- Lokale: er i boks!

- Meny: er i boks!

Klær: Bunad! Jeg har, mannen skal få. Jeg trenger nye sko, leie krone og kjøpe cape. Mannen skal få hele bunaden, men må ha sølv, kniv og hatt.

Kirke: Er funnet og booket (tror jeg da, det er svigermor som har ansvaret for den delen).

Forlovere: Jeg har, mannen har ikke bestemt seg enda.

Toastmaster: Har vi ikke bestemt (når bør folk bli spurt om dette??)

Gjesteliste: Er i boks

Så, jenter, jeg har noen hårfunderinger for tiden. Jeg blir nemlig aldri fornøyd når frisørene styler håret mitt, så jeg vurderer å gjøre det selv. Jeg skal jo ha bunad, og tenker å ha håret sånn som dette: http://icons.iconator.com/786/ICONATOR_566...b6fbfc0b1ed.jpg

Elendig bilde, men dere forstår sikkert opplegget. Jeg har mye krøller, og samme farge på håret, men mitt er kortere. Meen- det er jo et år igjen da, så det vil jo vokse ut litt. Jeg har også tenkt å sminke meg selv, dersom jeg får farget øyevipper og øyenbryn på forhånd. Hovedgrunnen til dette er at vi ikke kommer til å ha profesjonell fotograf på selve dagen, vi har endel hobbyfotografer i familien, og blir vi ikke fornøyd drar vi heller til fotograf senere, og da synes jeg på en måte at jeg like gjerne kan sminke meg selv også:P Men det kan godt hende at jeg forandrer mening igjen, hihi. Jeg må uansett øve meg litt på forhånd isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun sa ja til å sy bunad!!! :strix: Dere blir sikkert nydelige!! :jepp:

Det håret så veldig fint ut, enkelt og elegant! Og så passer det bedre til bunad enn en sånn stram oppsats. Skal du ha brudekrone forresten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! Ja, jeg tenker å ha brudekrone, men ikke av de aller største. Denne har jeg lyst til å leie: http://www.dennorskehusfliden.no/?aid=9086964

En annen mulighet er å få laget en krans av tidlige vårblomster og noe grønt eller sånt, det synes jeg også er kjempefint. I tre og grønt med snøklokker, f.eks? Jeg synes jo det burde gå an å få laget NOE som ikke ser HELT malplassert ut, sommerblomster er jo en ting, men dette er tross alt i slutten av februar, og de aller fleste steder begynner våren å komme snikende. Iallefall i form av lengere lys og at du VET at den er rett rundt hjørnet. Hvis dere har noen forslag blir jeg utrolig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig krone :strix: Blir sikkert flott og enklere med den, enn å finne blomter som passer kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også, men allikevel har jeg sendt mail rundt omkring til forskjellige blomsterbutikker og forhørt meg litt. Jeg har så fryktelig lyst på krans, hehe, og det har også litt med symbolikken å gjøre. Kronebruder var jomfruer, mens kransebruder var ikke- og siden vi har bodd sammen i fire år, så ... Eh:p Men selvsagt blir det nydelig med krone, det tror jeg også, jeg må bare høre med ekspertene først:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det blir vanskelig med blomster (kan jo lett bli det siden det skal være i februar) så syns jeg ikke symbolikken skal være det som stopper deg fra å bruke krone. Jeg tror det kan bli veldig fint. Symbolikken som er forbundet med hvit kjole (både renhet og rikdom) er jo også ganske utdatert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar fra flere blomsterbutikker, og fikk enormt mye gode tilbakemeldinger! Kransen min kommer derfor til å først og fremst bestå av myrt, en plante som har lange tradisjoner i Norge som både bukett og krans i bryllup. Den skal faktisk gi lykke i ekteskapet også, hehe. Den ser sånn ut, og passer visst veldig fint i februar:

http://www.kfunigraz.ac.at/~katzer/pictures/myrt_05.jpg

Ellers kommer jeg til å få satt inn snøklokker og kanskje også liljekonvall rundt om i kransen. Kanskje også perleblomster, min bunad har omtrent samme blåfarge som perleblomstene. Jeg er overlykkelig kjenner jeg, det er AKKURAT sånn jeg vil ha det! Hurra!

Så, jenter ... Jeg har solist i kirken, men vet ikke helt hva hun skal synge. Hun har en fabelaktig flott stemme, dyp, og litt type Aretha Franklin. Jeg har veldig lyst til å ha "It is you I have loved all along", en sang som beskriver forholdet til meg og pastillmannen helt perfekt, men jeg vet ikke om den passer til hennes stemme ...

http://www.youtube.com/watch?v=f0TXOAeu6Gc Ellers er jo temaet norske tradisjoner, så en norsk, fin kjærlighetssang hadde vært fin. Kanskje "Kjærlighetsvisa" av Halvdan Sivertsen? (Jeg er stor fan *knis*). Eller ... Hmm ... Noen som har noen tips? Det TRENGER ikke å være en av de aller mest brukte sangene heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at de hadde forslag til krans! :jepp: Da blir det det istedet for krone da..?

Synes det høres veldig fint ut med en norsk kjærlighetssang så lenge resten er såpass tradisjonsfullt! :Nikke: Kommer ikke på noen andre enn Gje meg handa di ven (og den passer kanskje best i begravelser?) i farta, men skal si ifra hvis jeg gjør det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Neferet

Så bra du fikk gode tilbakemeldinger fra blomstermenneskene!! :hoppe: Kunne godt se for meg den blomsten i krans ja!!! :jepp: Gleder meg til å se hvordan det blir med bunad og all andre stasen!!

Og sanger, kan være vanskelig å velge.. Jeg var i bryllup i fjor høst der "Min første kjærlighet" ble brukt. Det var veldig fint. Har alltid vært fan av "Kjærlighetsvisa" jeg også, så den muligheten er jo også absolutt tilstede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har fått masse positive svar :hoppe: Da blir det blomsterkrans på deg :strix:

Synes kjærlighetsvisa er helt nydelig selv, vurderer den til vårt bryllup også;) så det tror jeg absolutt er en god kandidat :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn i bunad er nydelig!!! Min kjære ønsker seg faktisk bunad!! Me like :lur:

Menn i bunad her hot! (Finnes det ikke en smily som slikker seg rundt munnen.??)

...Og menn i kofte :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...