Gå til innhold

Soul sin

Soul

Anbefalte innlegg

Oi, det var tidlig fødsel. Vi vil helst at det skal drøye litt til ja! Nå er det ikke lenge til 30 uker, jeg syns det var en fin milepæl, 3/4 unnagjort!

Kos dere med fortsatt besøk, skal de være til over nyttår eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma og pappa bor i nærheten så de skal bare være her i kveld. Ser dem ganske ofte, men det er alltid koselig. Og det er ikke så ofte de er her hos oss (vi er gjerne hos dem). Nyttårsaften skal vi enten være her med noen venner eller hos en kamerat i nærheten. Håper det blir hos kameraten for han har bedre plass. Og jeg kjører jo likevel. ;) Så kan jeg heller hjelpe til med middagen osv. (kalkunen ligger i fryseren og venter). Jeg jobber også kvelden før nyttårsaften og kvelden etter så da vil jeg gjerne ha huset i fred og ro...

30 uker er en milepæl ja! Det tenker jeg også. Men tipper gutten min venter til han er klar, er ingen grunn til at jeg skal føde før tiden nå i hvert fall. Er nysgjerrig på hvor stor han er blitt! Syns jeg kjenner han "overalt" noen ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å gå opp for meg at jeg snart må sette i gang og fikse en del ting. Var på jobb i uka og da lurte sjefen på permisjon, når, hvor lenge etc. Og leser at det er vanlig å søke rundt disse tider. Så da må jeg bestemme meg!

Jeg må:

*Velge 44 eller 54 uker permisjon.

*Skaffe søknadsskjema fra NAV og fylle ut.

*Søke permisjon fra to jobber.

*Melde fra til lånekassa og finne ut hvordan man søker om omgjøring av lån til fødselsstipend. Må jeg søke på nytt lån til høsten eller fortsetter det automatisk i 42 uker? Har ikke tenkt å ta mer lån når permisjonen er over for da er jeg nesten ferdig med studiene uansett (dessuten er jeg redd jeg snart har fått maks lån).

*Sjekke ut muligheter for barnehageplass neste vår, når man må søke, evt. andre løsninger.

*Finne frem barnevogna fra boden og teste at den kan brukes.

*Vaske babytøy og legge i kommoden (pluss handle!).

*Kjøpe bilstol.

*Handle div. utstyr, må lage meg en liste tenker jeg.

*Søke permisjon fra studiene.

*Ringe sykehuset og avtale tid for fødselsforberedende samtale/omvisning og evt. høre om de har kurs som starter nå.

Og sikker mer...

Aiai tror jeg trenger de ti ukene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut at:

*Jeg må søke på vanlig lån/stipend for hele perioden jeg ønsker fødselstipend. Er litt engstelig for at jeg skal gå over maksgrensa og ikke få for neste år...det må jeg sjekke ut! Hadde ikke søkt om mer støtte hvis jeg ikke hadde blitt gravid.Jeg hadde håpet at det skulle være nok at jeg hadde rett på støtte 6 mnd. før fødsel, det er jo det som eksplisitt står skrevet. Men virker som man også må få innvilget støtte til videre utdanning. Uansett får jeg til over sommeren i første omgang. ordner seg nok uansett. I verste fall klarer vi oss hvis jeg tar 100% dekning av lønn. Men jeg er en ekspert på å bekymre meg...

*Jeg har funnet søknadsskjemaet for fødselstipend og forsørgerbidrag.

I morgen er det skolestart og da må jeg forsøke å få tak ansvarlig for permisjonssøknader. Vet av erfaring at den damen nesten alltid sitter i møte...

Ikke spesielt spennende lesning dette her. :fnise: Men skriver det mest som en huskeliste for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 uker!!! :hoppe:

Idag har jeg vært på NAV og fått en kort veiledning pluss skaffet meg skjema for krav om ytelse ved fødsel. Da gjenstår det å velge uttak/prosent, fylle ut skjema, skaffe bekreftelse på termin fra legen pluss legge ved lønnsslipper. En start i hvert fall. Så har jeg lest om barnehagene i kommunen, men tror jeg må ringe dem for å høre detaljer om evt. opptak utenom hovedopptak o.l.

Også skulle jeg på forelesning...men vaskemaskinen røyk i går så jeg dro på salg og kjøpte ny vaskemaskin i stedet. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig utstyrsliste:

Har bare kopiert en fra mammanett...sikkert ikke alt man trenger (i hvert fall ikke med en gang) og sikkert noe som mangler. Ser det er flere forskjellige rundt omkring også må man vel bruke hodet, men greit med litt inspirasjon. Og det er bare å komme med innspill. Tenker jeg skriver opp etterhvert som ting er i boks. Mangler fortsatt det meste! Har en del klær nå, men må gå igjennom og se hva jeg har. Og tror det meste er litt større str.

Klær

6-8 bodyer

4-5 trøyer/gensere

4-5 sparkebukser

Strømpebukser

4-6 pyjamaser

Bomullsjakke? strikkejakker og bukse Mormor strikker!

Ullbodyer

3-6 par babysokker

To babytepper. Har et par helsetepper pluss et annet babyteppe.

Lue og votter i vinterhalvåret

Tynn bomullslue, sommer Ingen hast i mars antar jeg?

Utedress

Seng og sengeutstyr

Vugge, kurv eller sprinkelseng Kan arve kurvseng fra jeg var baby, men vet ikke om det er like enkelt å kjøpe sprinkelseng med en gang? Kurv/vugge varer jo ikke så lenge?

Madrass og madrasstrekk

Babydyne

Laken og dynetrekk. Flere skift Har 2 sett sengetøy.

Sprinkelbeskytter til evt. sprinkelseng

Babypose Har.

Til stell Skal hente meg noen babypakker fra apoteket etc. Så får jeg se hva man evt. trenger.

stellematte

Bleier

2-3 babyhåndklær

Mild såpe og shampoo

Sinksalve og stellesalve

Babyolje

Balje til bading

Minst 15 myke vaskekluter Har.

Minst 15 gulpekluter/gaskluter

Mesoft

Ut på tur

Godkjent bilsete

Barnevogn Kan arve, må testes.

Stelleveske

Vognpose Har saueskinnspose fra jeg var baby.

Regntrekk og myggnetting til vogn pluss kattenetting til vogn og seng

Utstyr til amming/mating

3-4 amme-BH

Engangs ammeinnlegg

Ullammeinnlegg (høst, vinter, vår)

Ammepute?

Håndpumpe

Brystvortekrem for såre brystvorter

"Brystglass" (melkeoppsamler)

Tåteflasker smokker

Poser for frysing av morsmelk

Eventuelt...

Lekegrind

Leketeppe

Babygym

Vippestol

Bæresele, bæresjal eller bæreslynge

Bleiebøtte Kan hente.

Kosebamse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ingenting om studier og fødsel, men det virker som om du fikk svar på det meste hos NAV. Hvis ikke vet jeg bare om Concertina som har erfaring mrd det.

Barnehageplass må du iallfall her vente med til du har fått fødselsnummeret. Du søker da elektronisk via kommunens hjemmesider.

Utstyrslisten så ganske omfattende ut, som du sier er det greit å bruke hodet! Vi hadde iallfall ikke bruk for så mange bodyer i tillegg til ull, vi brukte nesten bare ull. Jeg vet det er vanskelig, men det beste er å vente med å kjøpe noe særlig klær til ungen er født. Da ser du om det er en gulpebaby, hvilke størrelser som trengs osv.

Kurv/vugge varer ikke så lenge nei. Vi hadde vugge fra da samboeren min var liten i stuen, og sprinkelseng på soverommet. Jeg tenkte det skulle bli så greit, skille mellom dag og natt og så videre. Vel, sprinkelsengen nektet han å sove i før etter en måned, og vuggen ville han ikke sove i lenger enn noen uker. Han ville bare sove oppå oss, så bæretøy var kjekt å ha. Vær iallfall forberedt på at babyen ikke nødvendigvis vil sove slik mor har bestemt. Hvis du vil ha noe lite, er kanskje vognbagen like greit den første tiden?

Til å fryse morsmelk bruker jeg forresten plastbegre fra Avent. De kan stables, har måleskala og kan kokes. Kjempegreit. Jeg ventet med å kjøpe pumpe til etter vi var kommet hjem, men slik ting ble, er jeg veldig glad for at jeg kjøpte, og da elektrisk. Hvis du skal ha pumpe, må du nesten reggne iallfall 1000-2000 på det, pumpe, flasker, smukker, evnt mikrosterilisator, overraskende dyrt det faktisk.

Ammepute har jeg aldri savnet. Har prøvd det på helsestasjonen, men funker like greit med en vanlig pute. Sikkert annerledes dersom babyen veier 4-5 kg.

Det kan være greit med noen engangs saltvannsampuller hvis nesen er tett. Det har vi hatt bruk for. Mesoften her i huset er bare blitt brukt til såret på puppen til mor. ;) Tar med kluter i stellevesken, og putter de våte i vår superfancy mappe for våte ting som fulgte med stellevesken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og masse tips Scheherazade! Er veldig kjekt å høre fra noen som har praktisk erfaring. ;)

Fødselsnummer ja...det er vel logisk. Takk for info! Det hadde jeg ikke tenkt på. Litt dumt for da får jeg ikke søkt før 1. mars i år i hvert fall. Men det er kanskje ikke nødvendig heller. Det står at man kan søke fortløpende i løpet av året utenom hovedopptak og at det er full bhg.dekning i kommunen, så da er det vel bare å prøve seg.

Skal oppdatere lista mi litt jeg da, sikkert lurt å vente med en del ting og se hva man trenger ja. Vi har ikke allverdens plass så vognbagen var et bra forslag!

Nå skal jeg ta en time på sofaen tror jeg! Som man ser av tidspkt. for forrige innlegget mitt har jeg nesten sluttet å sove på natta. :gjeiper: Har alltid vært b-menneske men nå har det blitt helt ille. Føler meg rett og slett lys våken og nesten litt gira. Upraktisk når man skal opp kl. seks-halv sju...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvang meg selv i seng og klarte faktisk å sovne tilslutt. Sov fra tolv til to ca. så det var en bra start! Er bare det at når jeg våknet så følte jeg meg helt ferdig-sovet... Og det stemmer vel ikke helt. :forvirret: Merkelig, jeg som egentlig ELSKER å sove. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble heldigvis trøtt etterhvert og sovnet til slutt kl 05. Var nesten vondt å sto opp kl. 07, kunne nok sovet noen timer til da ja... Men gikk fint når jeg bare kom meg på forelsening. Forelesningen var ikke veldig spennende, vi skulle reflektere over et tema. Men var kjempekoselig å se igjen gruppa mi! Dessuten hadde jeg time hos jordmor kl. 10.30 så ble ikke lange dagen på meg. ;)

Alt var bra på kontrollen, BT var stabilt, urinprøve neg., ingen ødemer osv. SF-målet var 28 cm og det var visst helt fint. Hun likte ikke at jeg sover så lite om nettene og mente jeg bare måtte skulke skolen og sove ut eller bli mer sykemeldt hvis jeg har behov for det. Ellers hadde hun ingen gode råd eller forklaringer (annet enn avspenningsøvelser, det nevner hun hver gang uansett hva som er problemet :fnise: ). Håper det bedrer seg av seg selv jeg da. Hvis ikke får jeg sove når jeg kan. ;)

Ellers ligger han visst med hodet ned, rumpe/rygg på venstre side og sparker på høyre side. Jeg fikk kjenne etter hodet selv også, det var morsomt å kjenne det så tydelig (måtte trykke litt hardere ned enn jeg tør selv).

Det er rart, men jeg begynner å bli virkelig glad i denne magen. Og mannen er så søt og susser og klapper på den hele tiden. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er kroppen din som forbereder seg; sove når man kan høres unektelig kjent ut!

Jeg savner magen min litt jeg også, og har faktisk glemt hvordan det var nesten. Tok en film med mobilen en av de siste dagene, og savner at magen hoppet og danset slik den gjør på filmen. :)

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får jo trening til nattevåk. ;) Har hørt andre si at de opplevde det lignende så kanskje det er noe i det...

Det må være litt snålt når magen så brått "bare" er magen igjen. Har vent meg til at den lever sitt eget liv hehe. Men da har man heldigvis en baby å være glad i. :biggrin: Tenker det slår en mage ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vel, akkurat nå er det skrikekonsert for pappa her, men man er jo såklart glad i ham likevel!

:fnise:

Ja jeg vet nok ikke helt hva jeg går til... Godt man er to om "jobben" i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hjelpe meg så jeg beunder alenemødre! Man blir så usikker også, greit å ha noen og rådføre seg med, det er ikke alltid så lett å forstå seg på en liten som skriker og skriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...