Voff Skrevet 24. september 2008 #121 Skrevet 24. september 2008 Man kan vel strengt tatt forandre alle lover, og det vil allikvel finnes smutthull...Det vil det alltid gjøre. Men en ting skal man være klar over. Det er noe som heter å kunne tilgi andres FEIL..... Og en annen ting, det er ikke rart, at vi her i norge MÅ ha lover for all ting, for vi kan jo IKKE klare å tenk og være fornuftige selv engang.....! Man sitter og krangler og er uenig om ting som skjedde når man gikk fra hverandre, Og den parten som gikk får for EVIG og ALLTID lide for den Feilen som ble begått..... Og hva gjør det med ungen eller ungene da? Tror folk virkelig ikke at unger legger merke til det? Sitter det virkelig folk her i verden og TROR at unger ikke kan føle eller tenke for de er over en viss alder? OG en ting er sikkert, de som ROPER høyest om å bruke barna som HEVN, Det er vel de som BRUKER Dem mens.....Bitter erfaring på det selv.... På tide at noen går inn i seg selv og ser hva man gjør galt og kanskje forandre litt på seg selv?
Voff Skrevet 24. september 2008 #122 Skrevet 24. september 2008 Det handler om BARNS rett! Barn bør få rett til jevnlig kontakt med både mamma og pappa, selv om mamma og pappa ikke bor sammen lenger. Og så får begge foreldrene værsågod innrette seg deretter! Det ER et ansvar å sette barn til verden, og dette ansvaret opphører ikke selv om man ikke lenger bor i samme hus! Det bør handle om et krav til begge foreldre om å legge til rette for at barnet får være regelmessig sammen med begge. Og det er DET dette forslaget faktisk handler om. Menneskerettigheter? Ja det er på tide at BARNS menneskerettigheter blir ivaretatt! :o) Er faktisk helt enig med deg her.. Bra skrevet btw
Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 24. september 2008 #123 Skrevet 24. september 2008 Er faktisk helt enig med deg her.. Bra skrevet btw Takk, godt å få litt støtte her inne også, ikke bare pepper. Jeg skjønner ikke at så mange kan være i mot å sette barnet først, jeg. Det er den svake part som har sterke behov som vi som er voksne har et ansvar for å være voksne nok til å prioritere foran foreldres uenighet..
Voff Skrevet 24. september 2008 #124 Skrevet 24. september 2008 Jeg må bare spørre - har dere ikke annet å gjøre enn å være på PC'n Her skrives det til alle døgnets tider - har dere ikke jobb? Jeg må bare få sagt dette; jeg kjenner en av dere veldig godt og jeg blir så inn i helvete provosert - det er slik at vedkommende slett ikke tok et eneste hensyn til felles barn ved samlivsbruddet. Vedkommende ønsket ikke mye samvær, vedkommede flyttet slik at daglig samvær ikke lot seg gjennomføre. Her fremstår vedkommende som en som setter barna først. Jeg vil spy! Hvorfor er jeg her å leser tenker vel alle nå - vel, jeg er blitt gjort oppmerksom på diskusjonen på dette forumet og har derfor logget meg på og lest alt hva dere har skrevet. Halleluja, dere er så flinke, gratulerer! Hmm og hva har du pc til da? pynt på kontoret? Jeg har pc for å bruke jeg da, og det gjør jeg også... Men til saken:) Når du snakker om samlivsbrudd og at tydelisvis så stakk denne personen fra deg og ungen....Har du tenkt over grunnen til at han stakk? Har du tenkt over at kanskje noe av det var din feil? Det er som alltid TO sider av en sak..Og i et forhold, så er ALLTID to som har feil...Uansett. Og hvor mange i dag som har samlivsbrudd, ser ungen/ungene sine hver dag?? Tror de kan telles på få hender. Virker på at du lever i et lite vakum hvor kun DU står i fokus... kan heller ikke være godt å spy da, men om du må så hvorfor ikke. Og halleluja? det sier man i kirka ikke i et diskusjonsforum.... Syns du skal ta en liten REALITY SJEKK jeg, for det er noe som skurrer her faktisk....OG det skurrer høyt, neei kom deg ned på landejorda hvor vi andre her, ellers har du ingen ting her å gjøre og aller minst ha BARN !!!!!
Voff Skrevet 24. september 2008 #125 Skrevet 24. september 2008 Takk, godt å få litt støtte her inne også, ikke bare pepper. Jeg skjønner ikke at så mange kan være i mot å sette barnet først, jeg. Det er den svake part som har sterke behov som vi som er voksne har et ansvar for å være voksne nok til å prioritere foran foreldres uenighet.. Jepp, men det er som regel de som blir støtt, som er den part som har DÅRLIGS samvittighet vettu.....
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 24. september 2008 #126 Skrevet 24. september 2008 Jepp, men det er som regel de som blir støtt, som er den part som har DÅRLIGS samvittighet vettu..... Fikk lyst til å sitere Petter, som nok har en større forståelse enn enkelte andre her inne, når det gjelder det jeg vil kalle konsekvenser av dagens barnelov: SITER(Far til 2 @ 23.09.2008 (11:21) ) * I andre tilfeller slår det motsatt ut når barnet oppdager at bostedsforelder fratok barnet samvær med samværsforelder ved å flytte. Noen barn vil da kutte all kontakt med tidligere bostedsforelder. Jeg kjenner personlig et eksempel på dette. Han er godt voksen nå, og forteller at han ikke hadde kontakt med far før han var 16. Han ønsket det i utgangspunktet heller ikke, for han var blitt fortalt at far ikke brydde seg. Da han selv, etter mye tvil og 1000 spørsmål over mange år valgte å likevel kontakte sin far, oppdaget han at samværet hadde blitt sabotert i alle disse årene. Han flyttet umiddelbart til far og har ikke hatt kontakt med sin mor siden. Følelsen av svik var for han så stort, at han ikke greier å forholde seg til sin egen mor. Dette er ikke slike traumer vi ønsker å påføre våre barn, så la oss løse opp i dette slik at fremtidige generasjoner slipper å oppleve slikt. Og bare så det er sagt: Denne situasjonen kan umulig være bra for mor heller.....
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 24. september 2008 #127 Skrevet 24. september 2008 Fikk lyst til å sitere Petter, som nok har en større forståelse enn enkelte andre her inne, når det gjelder det jeg vil kalle konsekvenser av dagens barnelov: SITER(Far til 2 @ 23.09.2008 (11:21) ) * I andre tilfeller slår det motsatt ut når barnet oppdager at bostedsforelder fratok barnet samvær med samværsforelder ved å flytte. Noen barn vil da kutte all kontakt med tidligere bostedsforelder. Jeg kjenner personlig et eksempel på dette. Han er godt voksen nå, og forteller at han ikke hadde kontakt med far før han var 16. Han ønsket det i utgangspunktet heller ikke, for han var blitt fortalt at far ikke brydde seg. Da han selv, etter mye tvil og 1000 spørsmål over mange år valgte å likevel kontakte sin far, oppdaget han at samværet hadde blitt sabotert i alle disse årene. Han flyttet umiddelbart til far og har ikke hatt kontakt med sin mor siden. Følelsen av svik var for han så stort, at han ikke greier å forholde seg til sin egen mor. Dette er ikke slike traumer vi ønsker å påføre våre barn, så la oss løse opp i dette slik at fremtidige generasjoner slipper å oppleve slikt. Og bare så det er sagt: Denne situasjonen kan umulig være bra for mor heller..... Jeg rota litt visst her, har ikke gjort detta før. Men Petters innlegg er allså svaret på Far til 2@ sin kommentar i det første avsnittet .
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #128 Skrevet 24. september 2008 Jeg kjenner personlig et eksempel på dette. Han er godt voksen nå, og forteller at han ikke hadde kontakt med far før han var 16. Han ønsket det i utgangspunktet heller ikke, for han var blitt fortalt at far ikke brydde seg. Da han selv, etter mye tvil og 1000 spørsmål over mange år valgte å likevel kontakte sin far, oppdaget han at samværet hadde blitt sabotert i alle disse årene. Han flyttet umiddelbart til far og har ikke hatt kontakt med sin mor siden. Følelsen av svik var for han så stort, at han ikke greier å forholde seg til sin egen mor. Dette er ikke slike traumer vi ønsker å påføre våre barn, så la oss løse opp i dette slik at fremtidige generasjoner slipper å oppleve slikt. Hvordan kan du være så sikker på at moren saboterte samværet i dette tilfellet? Dette kan bare være noe faren sa for å hevne seg på moren.
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 24. september 2008 #129 Skrevet 24. september 2008 Jeg rota litt visst her, har ikke gjort detta før. Men Petters innlegg er allså svaret på Far til 2@ sin kommentar i det første avsnittet . Svaret på hele denne debatten er enkelt: Det må etableres en barnelov som er en lov for barn, ikke mor eller far. Stå på Anniken Huitfeldt! Vi er mange som håper du greier å stå i mot de gammeldagse motkreftene her, ikke minst snakker vi for alle de barn som dessverre ikke kan skrive her at de savner mammaen/pappaen sin! La oss omsider få en BARNELOV og ikke, som en eller annen i debatten her sa, ende opp med en lov som bør få et annet navn.. enn nettopp: Barnelov - en lov for barn, ikke en lov for mødre eller fedre...
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 24. september 2008 #130 Skrevet 24. september 2008 Hvordan kan du være så sikker på at moren saboterte samværet i dette tilfellet? Dette kan bare være noe faren sa for å hevne seg på moren. Det kan jeg jo ikke, for jeg kjenner ikke historien utover det som står her. Men jeg vil vel tro at en sønn ikke kutter kontakten med moren sin resten av livet uten å vite mer enn faren sa til sønnen sin når de møttes? Uansett, jeg er enig i at sånn skal vi ikke ha det. Er du uenig i det??
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 24. september 2008 #131 Skrevet 24. september 2008 Der var du igjen...., hm.. hissig er du også.... Vel, mangel på respekt.. Så mine erfaringer er mangel på respekt? Artig du. Fint at du har oversikten og vet best da. Veldig bra valg av nick, for dette var virkelig bare bla-bla!
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 25. september 2008 #132 Skrevet 25. september 2008 Veldig bra valg av nick, for dette var virkelig bare bla-bla! Ja, dette var virkelig TÅPELIG vissvass. Jeg blir flau av å se at sånt søppel blir en del av en så viktig debatt. Men det viser jo at følelser hos mødre overstyrer det som kunne ha vært en rasjonell og nøktern vurdering av hva som er bra for barna. Jeg håper vi kommer dit at ingen mødre kan si at -mitt morsinnstinkt tilsier at.... Etter min erfaring trenger barna fornuftige foreldre som kan samarbeide og ikke er opptatt av at -det var jeg som ammet barnet osv. Barna trenger en lov som beskytter retten deres til foreldrene sine, selv om en av dem stritter i mot fordi den ikke liker den andre. Noen må ta styringen her for barnas skyld!!!
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #133 Skrevet 25. september 2008 Ja, dette var virkelig TÅPELIG vissvass. Jeg blir flau av å se at sånt søppel blir en del av en så viktig debatt. Men det viser jo at følelser hos mødre overstyrer det som kunne ha vært en rasjonell og nøktern vurdering av hva som er bra for barna. Jeg håper vi kommer dit at ingen mødre kan si at -mitt morsinnstinkt tilsier at.... Etter min erfaring trenger barna fornuftige foreldre som kan samarbeide og ikke er opptatt av at -det var jeg som ammet barnet osv. Barna trenger en lov som beskytter retten deres til foreldrene sine, selv om en av dem stritter i mot fordi den ikke liker den andre. Noen må ta styringen her for barnas skyld!!! -Virker som vedkommende tror dette er en chattekanal og ikke et debattforum. Ikke så greit vettu når man ikke har så veldig peiling....
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #134 Skrevet 25. september 2008 -Virker som vedkommende tror dette er en chattekanal og ikke et debattforum. Ikke så greit vettu når man ikke har så veldig peiling.... Glemte å nevne at jeg er 100% enig med deg, Gro!
Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 25. september 2008 #135 Skrevet 25. september 2008 -Virker som vedkommende tror dette er en chattekanal og ikke et debattforum. Ikke så greit vettu når man ikke har så veldig peiling.... Enig med deg i innlegget under, og jeg tar ikke i forsvar dette tøyset som kom inn fra sidelinjen her, men nybegynnere (som "ikke har peiling") bør også få delta i debatten uten å bli direkte hengt ut, synes nå jeg... La oss komme tilbake til det vi egentlig snakket om: Hvordan kan vi gjøre barneloven til en lov for barns rett til jevnlig tilgang til mor og far, i stedet for en lov for mor eller far?
Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 25. september 2008 #136 Skrevet 25. september 2008 Enig med deg i innlegget under, og jeg tar ikke i forsvar dette tøyset som kom inn fra sidelinjen her, men nybegynnere (som "ikke har peiling") bør også få delta i debatten uten å bli direkte hengt ut, synes nå jeg... La oss komme tilbake til det vi egentlig snakket om: Hvordan kan vi gjøre barneloven til en lov for barns rett til jevnlig tilgang til mor og far, i stedet for en lov for mor eller far? PS: Jeg er også 100% enig med Gro her...!
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 25. september 2008 #137 Skrevet 25. september 2008 Det handler om BARNS rett! Barn bør få rett til jevnlig kontakt med både mamma og pappa, selv om mamma og pappa ikke bor sammen lenger. Og så får begge foreldrene værsågod innrette seg deretter! Det ER et ansvar å sette barn til verden, og dette ansvaret opphører ikke selv om man ikke lenger bor i samme hus! Det bør handle om et krav til begge foreldre om å legge til rette for at barnet får være regelmessig sammen med begge. Og det er DET dette forslaget faktisk handler om. Menneskerettigheter? Ja det er på tide at BARNS menneskerettigheter blir ivaretatt! :o) Fantastisk - det er nettopp dette alt dreier seg om! Veldig bra!
Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 25. september 2008 #138 Skrevet 25. september 2008 Fantastisk - det er nettopp dette alt dreier seg om! Veldig bra! Tusen takk, la oss si det i alle forum der vi kommer til!! :o)
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #139 Skrevet 17. november 2008 (endret) NY BARNELOV - HVOR VIL VI? Debatten har rast i flere år nå, og det er på tide å spørre: Hva vil vi egentlig for barn i Norge? Det er noen minimumskrav som MÅ oppfylles hvis vi skal ha noe som helst troverdighet igjen her til lands om at norske barn har menneskerettigheter: Ny barnelov må som minimum gi dette: Barn bør få rett til jevnlig kontakt med både mamma og pappa, selv om mamma og pappa ikke bor sammen lenger. Og så får begge foreldrene værsågod innrette seg deretter! Det ER et ansvar å sette barn til verden, og dette ansvaret opphører ikke selv om man ikke lenger bor i samme hus! Det bør handle om et krav til begge foreldre om å legge til rette for at barnet får være regelmessig sammen med begge. Og det er DET dette forslaget faktisk handler om. Menneskerettigheter? Ja det er på tide at BARNS menneskerettigheter blir ivaretatt! Hvis ikke får vi kalle det "mammaloven" for det er jo slik den fungerer i dag. Lar vi politisk ledelse skåre billige poenger på å kalle dette for "flyttenekt" og slippe unna at barn skal ha menneskerettigheter, så er det oss voksne stemmegivere som har et ansvar her. Noen må verne om den svake part, og selv om den svake part ikke har stemmerett så må vi som har ansvaret sørge for at de blir ivaretatt! Kjetil :o) Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod. Endret 18. november 2008 av Helen
Gjest Petter om ekstremfeminismen Skrevet 26. november 2008 #140 Skrevet 26. november 2008 At ekstremfeministene mener at det IKKE er slik jeg og mange andre beskriver dagens lovverk ("mammaloven"), er i seg selv interessant: "føler vi veldig nå, eller tenker vi litt basert på foreliggende fakta også.......?" Riktig artig er det når ekstremfeministene henger seg opp i at samme ting sies flere ganger og flere steder. Det liker de tydeligvis dårlig... Men heller ikke jeg har så langt sett noen grunn til å skifte mening fra innlegg til innlegg. Tvertimot: En så viktig ting som hva som er riktig og best for barna kan vel ikke sies ofte og mange steder nok, tenker nå jeg. Men det som skiller meg fra ekstremfeministene tror jeg, er at jeg faktisk leser hva de lirer av seg, tenker over det, holder det opp mot den virkeligheten jeg etter hvert kjenner så alt for godt (og det gjelder jo meg og mange fedre jeg kjenner med meg), og jeg kommer hver eneste gang til at jo mindre kunnskap om hvordan det faktisk er, og/eller hvor mer i mot fedre (eller menn generelt) disse ekstremfeministene er, så er motstanden mot at barn skal se begge foreldrene sine større og større. Det er fristende, og ikke så rent lite betimelig, å spørre seg om slike personer egentlig er egnede som mødre. Kanskje ville et fosterhjem vært bedre for barn av slike, enn at de er prisgitt å leve alene (uten noen til å korrigere mors generelle hat mot menn) med en mor med slike holdninger: "Drit i ungene bare mor er fornøyd, og til helvete med alle mannsgriser"?) Jeg vet ikke, men man kan begynne å lure, når man hører illsinte fundamentalistiske fedrehatende ekstremfeminister uttale seg, om det er bra at barn (og kanskje en sønn som etter hvert vokser opp og blir mer og mer som en såkalt "mannsgris" i deres øyne) er prisgitt et liv hos en sånn mor. Eller om samfunnet i større grad burde gripe inn... Jeg henviser her til uttalelser i flere debatter enn denne, og innlegget er ikke nødvendigvis svar på innlegg i akkurat denne bebatten heller, men mer generelt. Og det sjokkerer meg virkelig hva enkelte får seg til å si i ulike nettdebatter, for å sabotere all kontakt mellom barn og far!! Jeg vil ikke gjengi de verste uttalelsene fra ekstremfeministene her, men HER har barnevern, barneombud og statsråder en jobb de snart må begynne å ta på alvor!!! Barna trenger deres hjelp, og å bli reddet fra slike mødre!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå