Gå til innhold

Endring av barneloven

Fremhevede innlegg

Skrevet

En annen vinkling å se "problemet" og "løsningen" er å se hvem som er for og hvem som er mot den nye loven. Så langt kan jeg bare se at det er alenemødre som er imot den nye loven som prioriterer barna, og bare fedre som er for den nye loven.

HELDIGVIS !!! har vi menn mange mødre med oss når vi kjemper for den nye loven. Dette kan være mødre som selv opplevde begrenset kontakt med sine fedre i oppveksten eller mødre som faktisk ser verdien av fedrenes vinkling av div problemstillinger, - selv om de ikke altid er enig. Vi som er for det nye lovforslaget skal være glad for at stadig flere mødre inntar en slik holdning.

Barna har av forstålige grunner ikke fått sagt sin mening i dette forumet heller. Jeg mener derfor at 1 time av meklingen bør avsettes til barnet/barna, sammen med en objektiv barnepsykolog ?, som kan evaluere hva barnet egentlig ønsker. På den måten kan barnets mening bli videreformidlet til foreldrene slik at det velges en løsning som alle i utgangspunktet kan leve med.

Hvis ikke felles omsorg innføres ganske raskt som neste trinn på stigen bør det som et minimum innføres en slik time for barna.

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest snowdawg
Skrevet

Jeg har noen generelle punkter som jeg mener må være med i en ny barnelov:

Avtalefrihet: Foreldrene står, som før, fritt til å inngå avtaler seg imellom om samværet (familievernkontor og meklere skal oppfordre til samarbeid i størst mulig grad, og opplyse om at dersom saken går til retten vil begge stå likt i forhold til rett på samvær).

Foreldreansvar: De biologiske foreldrene får automatisk foreldreansvar (Selv om de aldri har vært gift eller bodd ilag, loven kan ikke ta utgangspunkt i at disse foreldrene ikke skal ha foreldreansvar. Det er feil hvis noen må gå til sak for å få sitt rettmessige foreldreansvar, sånn som jeg måtte).

Dersom foreldrene er uenige om samvær er hovedregelen "mye utvidet" samvær eller delt omsorg.

De økonomsike betingelsene skal være like for begge foreldrene, samarbeidsløsninger skal lønne seg økonomisk for begge.

Bidrag: Alle biologiske foreldre som ikke har mye samvær med sitt barn skal tilbys dette av det offentlige. Dersom de ikke vil eller har mulighet til dette må de betale bidrag. Kjærlighet og omsorg er mere verdifullt for et barn enn penger.

Menn skal anerkjennes som omsorgspersoner på lik linje med kvinner. Det skal være nøye med at dette blir gjennomført i praksis, og ikke bare likestilling i teorien.

Barnets rett til begge foreldrene skal manifesteres i barneloven.

Flytting: Barnets rett på begge foreldrene må sikres med en lov mot flytting langt vekk fra den andre forelderen.

Begge foreldrene har krav på like mye foreldrepermisjon. Foreldrene kan selv bli enige om å dele denne som de ønsker mellom seg.

Ved enkelte tilfeller kan dommer dømme mindre samvær eller ingen samvær i det hele tatt, alt etter hvor alvorlig saken er.

Disse tilfellene må bevises:

- uegnet som omsorgsperson

- vold

- rus

- flytting som hindrer samarbeid

- sabotasje av samvær

Ved slike tilfeller skal de som har problemer få tilstrekkelig hjelp med sikte på en dag å opparbeide seg god kontakt med barna sine igjen.

Familievernkontorer og meklere skal behandle mor og far som likeverdige foreldre.

JOIN FACEBOOK-GRUPPA "BEDRE RETTIGHETER FOR FEDRE", SÅ VISER VI DEM HVOR MANGE VI ER SOM KREVER EN ENDRING!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...