Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Enig i noe av det du sier MEN hvorfor ha et krav på å få 20 poeng eller mindre på de fysiske testene om det ikke er noe som er nødvendig å klare av ved opptak. Det er ingen menneskerettighet å bli politi, og heller er det ikke alle som passer selv om fysiken er på topp og vica versa.. MEN her er det motivasjonsfaktoren kommer inn. PHS fysiske opptaksprøver er noe enhver kan klare av med noe trening. Dvs at de ikke behøver være spesielt atletisk eller "trenings narkoman" men sørge for å trene strukturert på de øvelsene de skal igjennom en tid før opptaket. Dette burde vel PHS kunne kreve av sine søkere? Motivasjon og pågangsmot for det man har lyst å holde på med er viktig og også viljen å ta i noen tak for å komme dit. Dette gjelder ikke bare politiyrket. Jeg kommer ikke inn på arkitekthøgskolen om jeg ikke "gidder" å levere inn en bra søknad - skal jeg da slippe igjennom fordi jeg er god å tegne?

Må si det er godt å høre noen andre som er opptatt av at kravene faktisk skal, og kan, bestås av alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vamoose
Enig i noe av det du sier MEN hvorfor ha et krav på å få 20 poeng eller mindre på de fysiske testene om det ikke er noe som er nødvendig å klare av ved opptak. Det er ingen menneskerettighet å bli politi, og heller er det ikke alle som passer selv om fysiken er på topp og vica versa.. MEN her er det motivasjonsfaktoren kommer inn. PHS fysiske opptaksprøver er noe enhver kan klare av med noe trening. Dvs at de ikke behøver være spesielt atletisk eller "trenings narkoman" men sørge for å trene strukturert på de øvelsene de skal igjennom en tid før opptaket. Dette burde vel PHS kunne kreve av sine søkere? Motivasjon og pågangsmot for det man har lyst å holde på med er viktig og også viljen å ta i noen tak for å komme dit. Dette gjelder ikke bare politiyrket. Jeg kommer ikke inn på arkitekthøgskolen om jeg ikke "gidder" å levere inn en bra søknad - skal jeg da slippe igjennom fordi jeg er god å tegne?

Takk!

:) Kunne ikke sagt det bedre selv!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enig i noe av det du sier MEN hvorfor ha et krav på å få 20 poeng eller mindre på de fysiske testene om det ikke er noe som er nødvendig å klare av ved opptak. Det er ingen menneskerettighet å bli politi, og heller er det ikke alle som passer selv om fysiken er på topp og vica versa.. MEN her er det motivasjonsfaktoren kommer inn. PHS fysiske opptaksprøver er noe enhver kan klare av med noe trening. Dvs at de ikke behøver være spesielt atletisk eller "trenings narkoman" men sørge for å trene strukturert på de øvelsene de skal igjennom en tid før opptaket. Dette burde vel PHS kunne kreve av sine søkere? Motivasjon og pågangsmot for det man har lyst å holde på med er viktig og også viljen å ta i noen tak for å komme dit. Dette gjelder ikke bare politiyrket. Jeg kommer ikke inn på arkitekthøgskolen om jeg ikke "gidder" å levere inn en bra søknad - skal jeg da slippe igjennom fordi jeg er god å tegne?

Det at du er god til å tegne betyr ikke nødvendigvis at du er en god arkitekt :) Men det jeg prøver å poengtere er at nemda ønsker å skaffe seg et inntrykk av alle som har møtt opp til fysiske prøver. Fordi at det har vært så mange søkere i år ønsker de sikkert å få flest mulig til intervju slik at de sikrer seg de aller beste som studenter. Før eleminerte de fler før de i det hele tatt hadde tatt fysiske prøver, (da personene møtte på politistasjon for å skrive egenerklæring). Men jeg skrev også at nemda ønsker nok å gi motivasjon til de som ikke klarte de fysiske testene, dersom de andre kvalifikasjonene er på plass så kan de møte bedre stillt til neste år.

Men dette er jo min personlige mening, det er helt lov å ikke være enig. Er vel derfor vi debbaterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du er god til å tegne betyr ikke nødvendigvis at du er en god arkitekt :)

Nei... Stemmer det ;)

Men dette er jo min personlige mening, det er helt lov å ikke være enig. Er vel derfor vi debbaterer?

En liten debat er forfriskende det :) Hadde vært veldig monotont og kjedelig om alle var enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greien med at man kan bli kalt inn til intervju selv om man ikke har bestått de fysiske testene, handler jo om at det ikke bare er det fysiske som teller i yrket. Som noen nevner tidligere, det tar lengre tid å trene opp psyke osv enn fysisk styrke.

Politiarbeid handler utrolig mye om modenhet, toleranse, autoritet og psykologi. Jeg er helt enig i at alle burde klare det fysiske, men det er ikke dermed sagt at en kompetent person som ikke klarer alle kravene, burde bli sparket på ræven ut. Dersom personen virkelig vil dette er det ingen problem å trene seg opp i løpet av skoleåret. Det er viktig at de som nemda ser som skikket, får en sjangse til å prøve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dersom personen virkelig vil dette er det ingen problem å trene seg opp i løpet av skoleåret. Det er viktig at de som nemda ser som skikket, får en sjangse til å prøve seg.

Dersom personen VIRKELIG vil dette er det ingen problem å trene seg opp til opptaksprøven. :roll:

Ærligtalt, denne diskusjonen er seriøst helt bak mål. Enten må folk bestå de fysiske testene for å komme videre til intervju, eller så er det likegreit at PHS fjerner disse kravene. Siden nå disse kravene eksisterer: så bestå de! Vil folk bli politi så tester de vel ut øvelsene før opptak. Om ikke så er vel ikke lysten tilstede i den grad den burde ha vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom personen VIRKELIG vil dette er det ingen problem å trene seg opp til opptaksprøven. :roll:

Ærligtalt, denne diskusjonen er seriøst helt bak mål. Enten må folk bestå de fysiske testene for å komme videre til intervju, eller så er det likegreit at PHS fjerner disse kravene. Siden nå disse kravene eksisterer: så bestå de! Vil folk bli politi så tester de vel ut øvelsene før opptak. Om ikke så er vel ikke lysten tilstede i den grad den burde ha vært!

Men hva vet du om omstendighetene til de personene som ikke klarer det? Det kan være mange grunner som du ikke vet om. Sykdom og plager, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har i dag et av verdens beste politikorps, hvorfor skal vi nå begynne å gå på akkord med dette?

Det er ikke meningen at man skal trene seg opp til opptakskravene mens en går på Politihøgskolen, er man ikke god nok får man trene ekstra til neste år. Slik har det vært gjort bestandig, og dette gjør at vi har det politiet vi har i dag.

De andre egenskapene du har nevnt tidligere er egenskaper du bør ha i tillegg til god fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må visst gjenta meg selv:

Men hva vet du om omstendighetene til de personene som ikke klarer det? Det kan være mange grunner som du ikke vet om. Sykdom og plager, for eksempel.

Hvor dumt er det ikke å kaste ut en person som ellers er skikket, fordi vedkommende har en situasjon akkurat der og da, som gjør at det blir vanskelig å klare de fysiske kravene?

Endret av Aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må visst gjenta meg selv:

Hvor dumt er det ikke å kaste ut en person som ellers er skikket, fordi vedkommende har en situasjon akkurat der og da, som gjør at det blir vanskelig å klare de fysiske kravene?

Er du skadet, eller alvorlig syk, så er det ikke annet å gjøre enn å vente til neste opptak. Skjønner?

Du kommer ikke inn på universitetsstudier heller dersom du ikke har de nødvendige eksamener i forkant, da må du vente til du er frisk og får ordnet dette.

Cluet her er motivasjon. Har du den, klarer du å vente et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg må visst gjenta meg selv:

Hvor dumt er det ikke å kaste ut en person som ellers er skikket, fordi vedkommende har en situasjon akkurat der og da, som gjør at det blir vanskelig å klare de fysiske kravene?

Om noen kommer opp i en situasjon der og da eller er syk opptaksdagen, så har det aldri vært noe problem å få ny tid med sykemelding/en VELDIG god forklaring. Så jeg ser ikke problemstillingen?

Har du vært inne, og vært syk, så er det DITT ansvar å informere om dette og evt skaffe frem en sykemelding. Dette gjelder forsåvidt i arbeidslivet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen, men jeg er ikke helt enig fordi om. Jeg regner med at dere selv ikke har vært i en slik situasjon, det har forsåvidt ikke jeg heller, men jeg kjenner en som har. Vi kommer dog ikke til å bli enige, så jeg tror vi legger denne diskusjonen død der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen, men jeg er ikke helt enig fordi om. Jeg regner med at dere selv ikke har vært i en slik situasjon, det har forsåvidt ikke jeg heller, men jeg kjenner en som har. Vi kommer dog ikke til å bli enige, så jeg tror vi legger denne diskusjonen død der.

Har du tenkt på hvorfor han ikke ba om utsettelse/ny tid?

Kanskje du ikke kjenner ham så godt som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt på hvorfor han ikke ba om utsettelse/ny tid?

Kanskje du ikke kjenner ham så godt som du tror.

Ja, jeg vet hvorfor, og det er en god grunn. Det er ikke min oppgave å snakke ut om andres problemer. Jeg har ikke sagt at jeg kjenner denne personen godt, men jeg kjenner situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er så utrolig mye rart som skrives om phs og opptak og jeg kan ikke annet enn le!

Tenk dere vell om over hva dere faktisk legger ut på nett! Mange har lagt ut fult navn og bilde...i tilegg skriver om "hvilke hurpe" en har hatt til lærer å sjef å så tror man at en passer som politibetjent??

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Skal ikke politibetjenter få lov til å mene at læreren er en hurpe da? Hva hvis hun virkelig er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Roland
Skal ikke politibetjenter få lov til å mene at læreren er en hurpe da? Hva hvis hun virkelig er det?

Alle kan mene hva de vil og alle gjør det. Det er hvordan du fremstår utad som teller. Og NEI, jeg synes ikke fremtidige politibetjenter skal gå rundt å kalle folk uansett hva de er. Da har du problemer med holdningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan mene hva de vil og alle gjør det. Det er hvordan du fremstår utad som teller. Og NEI, jeg synes ikke fremtidige politibetjenter skal gå rundt å kalle folk uansett hva de er. Da har du problemer med holdningen!

Helt enig. Er flere som har reagert på uttalelsene til den det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Tror nok ikke han kommer inn på skolen. Jeg har hørt noen rykter om at nemden sjekker alle slike forum som dette. Fult navn og da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke han kommer inn på skolen. Jeg har hørt noen rykter om at nemden sjekker alle slike forum som dette. Fult navn og da...!

Det er relativt sjelden at rykter er sanne. Tror du virkelig nemnda har tid til å sjekke alle slike forum for hvert eneste intervjuobjekt? Hehe.. Det tviler jeg meget sterkt på.

Hvem snakker vi om, anyways?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...