Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Det er relativt sjelden at rykter er sanne. Tror du virkelig nemnda har tid til å sjekke alle slike forum for hvert eneste intervjuobjekt? Hehe.. Det tviler jeg meget sterkt på.

Nemda sjekker og er fullt oppdatert på hvem som figurerer i de ulike forumene :)

Bli ikke overrasket om du må svare på de meningene du har lagt fra deg rundt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nemda sjekker og er fullt oppdatert på hvem som figurerer i de ulike forumene :)

Bli ikke overrasket om du må svare på de meningene du har lagt fra deg rundt på nettet.

Har du noen kilde på dette? Det må jo være enormt tidkrevende! Til din opplysning så står jeg fremdeles for det jeg har skrevet på nettet, det er ikke noe galt med det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme gjest som over
Har du noen kilde på dette? Det må jo være enormt tidkrevende! Til din opplysning så står jeg fremdeles for det jeg har skrevet på nettet, det er ikke noe galt med det i det hele tatt.

Kan tenke meg at det ikke er nemda selv som sitter, men nok andre ansatte. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Internett er en abnorm kilde til informasjon og blir brukt FLITTIG av bla arbeidsgivere. Jeg vet med sikkerhet at dette blir gjort for at jeg selv ble spurt om jeg kjente til "XXXX" som var et av mine brukernavn på nettet. Vet også at andre søkere erfarte lignende!

Er det noen som har kommentert eller stilt spørsmål med hva du har skrevet på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest...

Noen som vet hvor lenge man må jobbe som politi før man evt kan søke på stilling som etterforsker i Kripos osv? Har VELDIG lyst til å jobbe i politiet, men det er etterforskning som er den store drømmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noen som vet hvor lenge man må jobbe som politi før man evt kan søke på stilling som etterforsker i Kripos osv? Har VELDIG lyst til å jobbe i politiet, men det er etterforskning som er den store drømmen :)

Dette har vært drøftet i tråden tidligere, det er bare å lese noen sider tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at det ikke er nemda selv som sitter, men nok andre ansatte. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Internett er en abnorm kilde til informasjon og blir brukt FLITTIG av bla arbeidsgivere. Jeg vet med sikkerhet at dette blir gjort for at jeg selv ble spurt om jeg kjente til "XXXX" som var et av mine brukernavn på nettet. Vet også at andre søkere erfarte lignende!

Er det noen som har kommentert eller stilt spørsmål med hva du har skrevet på nettet?

Okei :) Det gir mening, altså, men jeg skjønner bare ikke hvordan de skulle få tid til det, verken nemnda eller andre. Det er jo rimelig mange som blir kalt inn til intervju.

Nei, ingen som har stilt spørsmål til det jeg har skrevet på nettet, det virker bare som om du siktet litt til det, men jeg misforstod nok bare litt, da. Ikke alltid like lett å kommunisere på internett ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest politi

Hei alle sammen og lykke til med opptaket :)

Jeg lurer egentlig bare på hvor høyt snittet blir for å komme inn i Kongsvinger i forhold til Oslo? Siden det bare er 184 som har søkt Kongsvinger på første valg, skulle en tro at snittet ikke ble så stort. I Oslo har 3000 valgt politiskolen på første valg, og konkuransen blir mye høyere der.

Hvordan tenker nemnda? Ser dei alle dei 3 skolene som separate?

Jeg har kun søkt Oslo og er litt bekymra for at sjansene mine er litt små selv om jeg har akkurat 5 i snitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og lykke til med opptaket :)

Jeg lurer egentlig bare på hvor høyt snittet blir for å komme inn i Kongsvinger i forhold til Oslo? Siden det bare er 184 som har søkt Kongsvinger på første valg, skulle en tro at snittet ikke ble så stort. I Oslo har 3000 valgt politiskolen på første valg, og konkuransen blir mye høyere der.

Hvordan tenker nemnda? Ser dei alle dei 3 skolene som separate?

Jeg har kun søkt Oslo og er litt bekymra for at sjansene mine er litt små selv om jeg har akkurat 5 i snitt :)

Det lurer jeg også på. Har søkt både Oslo og Kongsvinger i nevnt rekkefølge.

Har lurt på om det er taktisk å bytte 1.valget til Kongsvinger pga snittet.

Jeg har ikke like gode karakterer som deg.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjess

"Jeg lurer egentlig bare på hvor høyt snittet blir for å komme inn i Kongsvinger i forhold til Oslo? Siden det bare er 184 som har søkt Kongsvinger på første valg, skulle en tro at snittet ikke ble så stort. I Oslo har 3000 valgt politiskolen på første valg, og konkuransen blir mye høyere der."

Ok, disse talla blir litt unøyaktig akkurat nå. Rundt 1550 ble kalt inn til opptak til alle plassene. La oss si 1300 går videre til intervju, og at det kanskje bare er 900 igjen. Da er det rundt 900 som skal fordeles på alle 3 skolene. Så i Oslo er det kanskje, nja, 650 skikket kandidater. Dette er mer nøyaktig regning.

Har du god poengsum, og blir skikket av nemda, så er du faktisk langt på veg til å bli politistudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok, disse talla blir litt unøyaktig akkurat nå. Rundt 1550 ble kalt inn til opptak til alle plassene. La oss si 1300 går videre til intervju, og at det kanskje bare er 900 igjen. Da er det rundt 900 som skal fordeles på alle 3 skolene. Så i Oslo er det kanskje, nja, 650 skikket kandidater. Dette er mer nøyaktig regning.

Har du god poengsum, og blir skikket av nemda, så er du faktisk langt på veg til å bli politistudent.

Okey synst nok dine regninger virker ganske bra og logiske. Men tror du at det er like vansklig å komme inn på alle dei 3 skolene? Dersom det er 650 som er skikket i oslo og bare 300 på dei andre skolene så går jo ikke regnestykke opp. Da kommer jo alle inn som har blitt funnet skikket i Kongsvinger og Bodø? Kansje dei fordeler folk på dei 3 skolene, uavhengig om dei har Oslo på første valg. Så lenge dei bare har søkt på flere politiskoler. Blir litt rot det her, beklager. Håper dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiff
Okey synst nok dine regninger virker ganske bra og logiske. Men tror du at det er like vansklig å komme inn på alle dei 3 skolene? Dersom det er 650 som er skikket i oslo og bare 300 på dei andre skolene så går jo ikke regnestykke opp. Da kommer jo alle inn som har blitt funnet skikket i Kongsvinger og Bodø? Kansje dei fordeler folk på dei 3 skolene, uavhengig om dei har Oslo på første valg. Så lenge dei bare har søkt på flere politiskoler. Blir litt rot det her, beklager. Håper dere skjønner :)

Den problemstillingen er ganske interessant. Før har det jo vært slik at de fordelte på Oslo/Bodø. Men nå er jo SO med i bildet. Phs Bodø og phs Oslo har jo to ulike studiekoder? Så jeg tolker det slik at hvis du bare søker Oslo, konkurrerer du bare om plass ved Phs Oslo og ikke ved Konsvinger eller Bodø. Godt mulig jeg tar feil..

Dette burde det faktisk vært noe info om på SO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den problemstillingen er ganske interessant. Før har det jo vært slik at de fordelte på Oslo/Bodø. Men nå er jo SO med i bildet. Phs Bodø og phs Oslo har jo to ulike studiekoder? Så jeg tolker det slik at hvis du bare søker Oslo, konkurrerer du bare om plass ved Phs Oslo og ikke ved Konsvinger eller Bodø. Godt mulig jeg tar feil..

Dette burde det faktisk vært noe info om på SO!

Her er det mye spekulering ute å går..

"Alle søkere opptaksnemnda mener er skikket, blir rangert etter konkurransepoeng. Ved forrige opptak var høyeste poengsum 74,5 poeng, og laveste 48,8 poeng. Når vi tildeler studieplasser begynner vi på personen med best poengsum og jobber oss nedover lista helt til vi har fyllt opp alle plassene."

Så kort forklart vil det si, er du skikket OG har nok poeng, blir du tilbudt plass.

Spørsmål kan evt. rettes til opptak (at)phs.no de kan nok gi et mer utdypende svar rundt dette.

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiff
Her er det mye spekulering ute å går..

"Alle søkere opptaksnemnda mener er skikket, blir rangert etter konkurransepoeng. Ved forrige opptak var høyeste poengsum 74,5 poeng, og laveste 48,8 poeng. Når vi tildeler studieplasser begynner vi på personen med best poengsum og jobber oss nedover lista helt til vi har fyllt opp alle plassene."

Så kort forklart vil det si, er du skikket OG har nok poeng, blir du tilbudt plass.

Spørsmål kan evt. rettes til opptak (at)phs.no de kan nok gi et mer utdypende svar rundt dette.

Selv om man ikke har søkt alle tre ulike studiekodene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Noe som bekymrer meg veldig akkurat nå. Jeg fikk vite på intervju at jeg hadde 41,5 i konkurransepoeng mens snittet for de som kom inn i fjor var på 49,5. Betyr dette at jeg ikke trenger å pakke bagen for bodø? Uavhengig av hvordan intervjuet gikk så har jeg ingen sjangse til å komme inn?

Dersom dette er et faktum så mener jeg at det er forferdelig urettferdig. Jeg som har gått yrkesfag har andre fag enn de på almenn. Håper at nemda er klar over dette da det er en helt ny søknadsprosess i år?

Jeg tror og håper personlig at de skaffer seg et helhetsinntrykk av alle søkerne og elleminerer dem utifra dette, dersom det kun går på karakterer er jeg redd politietaten har en mørk fremtid i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som bekymrer meg veldig akkurat nå. Jeg fikk vite på intervju at jeg hadde 41,5 i konkurransepoeng mens snittet for de som kom inn i fjor var på 49,5. Betyr dette at jeg ikke trenger å pakke bagen for bodø? Uavhengig av hvordan intervjuet gikk så har jeg ingen sjangse til å komme inn?

Dersom dette er et faktum så mener jeg at det er forferdelig urettferdig. Jeg som har gått yrkesfag har andre fag enn de på almenn. Håper at nemda er klar over dette da det er en helt ny søknadsprosess i år?

Jeg tror og håper personlig at de skaffer seg et helhetsinntrykk av alle søkerne og elleminerer dem utifra dette, dersom det kun går på karakterer er jeg redd politietaten har en mørk fremtid i sikte.

Det er mye som er nytt nå, så en rekker ikke henge med i svingene...

En ting som er sikkert: Vi trenger folk med praktisk innsikt også, ikke kun en gjeng teoretikere. Kan ikke skjønne annet enn at de fortsatt bruker sunn fornuft i henhold til hvem som er best mulig skikket.

Lykke til, tror ikke du skal avskrive alt ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som vet hvor lenge man må jobbe som politi før man evt kan søke på stilling som etterforsker i Kripos osv? Har VELDIG lyst til å jobbe i politiet, men det er etterforskning som er den store drømmen :)

Jeg jobber selv som etterforsker på vold / sedlighet. Det er ikke noe spesielle krav til hvor lenge man skal ha jobbet for noe sånt, men må ha noen års erfaring fra politiet generelt. Det er flere som begynner med generell etterforskning rett etter politihøgskolen, men på spesialavsnitt for spesielle forbrytelser som f.eks vold, sedlighet, organisert kriminalitet så krever det helst noen års erfaring med generell etterforskning.

Kripos er noe for seg selv, og ingen begynner direkte der. De har en hospiteringordning med ett års varighet som lyses ut av og til, på enten vold- eller sedlighetsforbrytelser. Det kreves her flere krav, blant annet noen års erfaring fra etterforskning, gjerne på de saksfeltene. Men ta en ting av gangen, og begynn med politihøgskolen :-)

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestulf
Ja dette lurer jeg også på!

Noen som vet?

Hvordan velger jeg PHS sine ulike studiesteder?

Oslo, Bodø og Kongsvinger har ulike studiekoder. Dersom du ønsker å bli vurdert til en eller flere, må du føre opp hver enkelt på søknaden din, med den gjeldende studiekoden.

Fra PHS's FAQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret gjest
Hvordan velger jeg PHS sine ulike studiesteder?

Oslo, Bodø og Kongsvinger har ulike studiekoder. Dersom du ønsker å bli vurdert til en eller flere, må du føre opp hver enkelt på søknaden din, med den gjeldende studiekoden.

Fra PHS's FAQ

Dvs at jeg "lettere" kommer inn om jeg har Kongsvinger på 1.e prioritet siden jeg da har prioritert dette studiestedet og burde da komme inn føre de som har hatt feks Oslo som pri.1 og Kongsvinger på pri2. Uavhengig om de i Oslo har bedre karakterer?(var under 200 pers som hadde Kongsviner som pri 1 og noen 1000 på Oslo)

Da går jeg selvsagt at man er funnet skikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vamoose
Dvs at jeg "lettere" kommer inn om jeg har Kongsvinger på 1.e prioritet siden jeg da har prioritert dette studiestedet og burde da komme inn føre de som har hatt feks Oslo som pri.1 og Kongsvinger på pri2. Uavhengig om de i Oslo har bedre karakterer?(var under 200 pers som hadde Kongsviner som pri 1 og noen 1000 på Oslo)

Da går jeg selvsagt at man er funnet skikket.

Jeg mener det er slik at de begynner fra toppen av listen, for de som ble godkjent på intervjuet og har høyest poensum.

Alt går ut i fra dette.. om du f.eks. har 45 i poengsum og har kogsvinger som 1 pri. vil du tape plassen for en som har 47 i poengsum og oslo som 3 pri.

Håper jeg forstod deg rett om ikke får noen andre svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...