Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida
Hmm, får vel prøve litt mer før jeg får det helt til. Synes det er vansklig at den skal bli helt rund også, det kjennes ut som den blir ganske så oval. Men har ikke hatt noen lekasje da.
Hvis den holder tett så er den satt riktig inn! :) Poenget er at den skal åpne seg skikkelig, sånn at ringen sitter langs skjedeveggen rundt. Om den er rund eller oval spiller ingen rolle så lenge den ikke er klemt sammen.

Jeg har planer om å klippe av stilken, men vil gjerne være helt sikker på at jeg får den ut uten først. ;)
Det tok lang tid før jeg klippet stilken også, men jeg syns faktisk den ble lettere å få ut uten. Men jeg skjønner godt at du er bekymret for å ikke få den ut. Jeg hadde litt problemer med det et par ganger i begynnelsen, og det er ikke så veldig morsomt der og da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man kjøpe disse i butikkene i england?

Jepp, Mooncup selges på Boots. Men du må vel kanskje på en litt stor en, har ikke sett på det på mindre avdelinger. Prøv f.eks. Piccadilly Circus, den store nye i nærheten av Marble Arch eller Liverpool Street.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, får vel prøve litt mer før jeg får det helt til. Synes det er vansklig at den skal bli helt rund også, det kjennes ut som den blir ganske så oval. Men har ikke hatt noen lekasje da.

Jeg har planer om å klippe av stilken, men vil gjerne være helt sikker på at jeg får den ut uten først. ;)

Jeg brukte vann til å fukte ja.

Høres ut som om du har fått det helt fint til. Som Elfrida sier, det gjør ingenting at den er oval, bare den ikke blir liggende sammenbrettet. Det kjenner du på bunnen av koppen dersom du ikke får til å snurre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestiller dere fra a? Har vært innom endel sider og er så veldig forskjellige priser, særlig på porto!

Og fant en til som ingen har nevnt her, Femmecup. Noen som har prøvd den?

Femmecup har jeg ikke hørt om før nå, men har sjekket ut nettsiden og skal oppdatere infosiden min med den. :)

Den er iallefall det billigste alternativet jeg har sett så langt. :)

Vel, da har jeg hatt første forsøk med den minste divacupen, og den er definitivt for stor. Bestilte før noen la ut den størrelsesguiden. Aner ikke om kanten er helt brettet ut, rådet om å snurre den rundt er jo helt umulig, det er altfor trangt. Den stilken stikker også utenfor selv om jeg puttet den så langt inn jeg greide, og det er en smule ubehagelig. Har allerede bestilt den minste ladycupen nå, siden den er en cm kortere burde det gå bra.

Baklager TMI. :flau:

Jeg vet ikke om du har brukt tamponger før, men det kan ofte gjøre det lettere. Jeg husker også at koppen føltes litt uvant og stor i begynnelsen (derfor anbefales det å prøve den ut noen ganger når man ikke har mensen, slik at man kan "trene seg opp" til å bli vant med den). Har du forsøkt forskjellige bretteteknikker?

Når det gjelder stilken, så må denne trimmes, men mange føler at selv om den er ganske kort er den i veien og man kjenner den. Etter at jeg klippet min helt av har det vært mye bedre, og jeg synes også at det er lettere å ta koppen ut ved å ta tak i bunnen enn i stilken. :)

Er de lengdene som oppgis med eller uten stilken? Er egentlig mest bekymret over bredden, da. Det er jo ikke store forskjellen der ser det ut til... er diameteren på innsiden av koppen, eller målt fra utsiden av den ringen øverst?

Stilken er ikke med i beregningen på de målene som er lagt ut. Jeg har også forstått det slik at målene gjelder for det bredeste punktet av koppens diameter (dvs, den ytre kanten øverst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du har brukt tamponger før, men det kan ofte gjøre det lettere. Jeg husker også at koppen føltes litt uvant og stor i begynnelsen (derfor anbefales det å prøve den ut noen ganger når man ikke har mensen, slik at man kan "trene seg opp" til å bli vant med den). Har du forsøkt forskjellige bretteteknikker?

Når det gjelder stilken, så må denne trimmes, men mange føler at selv om den er ganske kort er den i veien og man kjenner den. Etter at jeg klippet min helt av har det vært mye bedre, og jeg synes også at det er lettere å ta koppen ut ved å ta tak i bunnen enn i stilken. :)

Jeg har brukt tamponger i nærmere 14 år tenker jeg, så akkurat det er nok ikke problemet ;). Har bare prøvd én bretteteknikk, men det er vel uansett vanlig at den folder seg ut når man slipper den ytterste delen, så jeg tror ikke det hjelper noe. Jeg får den jo fint inn, bare ikke langt nok. Men det hjelper helt sikkert å klippe av stilken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Mooncup selges på Boots. Men du må vel kanskje på en litt stor en, har ikke sett på det på mindre avdelinger. Prøv f.eks. Piccadilly Circus, den store nye i nærheten av Marble Arch eller Liverpool Street.

Takk for gode råd :klem: England er mer enn London, ikke glem det da ;) Og jeg skal ikke til London i denne omgang, skal til et veldig mye mindre sted, så da er det vel kanskje tvilsomt at jeg får tak i det der. Dessuten har jeg fått det for meg at jeg vil ha divacupen, og den kan man kanskje ikke kjøpe i butikk? Hva slags type butikk er Boots? Litt sånn som vita?

Noen synspunkter på merke? Finnes det noen forbruksrapporter feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd én bretteteknikk, men det er vel uansett vanlig at den folder seg ut når man slipper den ytterste delen, så jeg tror ikke det hjelper noe. Jeg får den jo fint inn, bare ikke langt nok. Men det hjelper helt sikkert å klippe av stilken ja.

Hvis det er "C fold" du har prøvd så skjønner jeg at du synes det er litt vanskelig, for den hadde jeg også problemer med og den folder seg veldig fort ut. Jeg ville anbefale deg å prøve "7 fold" eller "Punch-down fold" som begge er illustrert på denne siden. De løste iallefall problemet for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :klem: England er mer enn London, ikke glem det da ;) Og jeg skal ikke til London i denne omgang, skal til et veldig mye mindre sted, så da er det vel kanskje tvilsomt at jeg får tak i det der. Dessuten har jeg fått det for meg at jeg vil ha divacupen, og den kan man kanskje ikke kjøpe i butikk? Hva slags type butikk er Boots? Litt sånn som vita?

Noen synspunkter på merke? Finnes det noen forbruksrapporter feks?

Det kommer selvsagt litt an på hvor du skal. De fleste større byer har ihvertfall en stor Boots-avdeling (Boots er litt som en kombinasjon av Vita og apotek). Jeg kjøpte min i Liverpool. :)

Divacupen er amerikansk, så da må du nok til statene om du vil kjøpe den i butikk.

Når det gjelder merker så har jeg fått følelsen av at de fleste sverger til det de selv kjøpte først og at det som regel ikke har så altfor mye å si. Selv har jeg Mooncup og er storfornøyd med den. Jeg kunne fint gått med på å prøve et hvilket som helst annet merke, men det var nå engang den jeg kjøpte. :)

Endret av Beast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må man klippe den stilken hvis den er for lang, og får den ikke da en litt sånn skarp kant? Ser liksom lettere får meg at den kan sprekke hvis man skal drive og klippe den. Og et enda litt eklere spørsmål... hvis man ligger med koppen, så blir jo væsken rennende rundt der inne... en tampong suger det jo i det minste opp... kan blodet koagulere og klumpe seg på innsiden, eller skjer det først i friluft? :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ett til - er det noen av dere som har hatt den lenge nok til at den har blitt utslitt, ødelagt? Ser det skrives at den skal holde fem år... tror kanskje jeg bestiller en, men tror nok det blir bind under i all overskuelig fremtid. Konsekvensene blir liksom litt for stygge hvis hele greia krøller seg etter x antall timer :fnise: Tamponger lekker etter en stund, men der kommer i hvert fall ikke alt på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd :klem: England er mer enn London, ikke glem det da ;) Og jeg skal ikke til London i denne omgang, skal til et veldig mye mindre sted, så da er det vel kanskje tvilsomt at jeg får tak i det der. Dessuten har jeg fått det for meg at jeg vil ha divacupen, og den kan man kanskje ikke kjøpe i butikk? Hva slags type butikk er Boots? Litt sånn som vita?

Noen synspunkter på merke? Finnes det noen forbruksrapporter feks?

Sorry, jeg er halvt engelsk og har familien min i London, så jeg har veldig lett for å tenke der først, siden det er der jeg er kjent. (Og til mitt forsvar - nordmenn flest drar til London...) :)

Men hvis du skal være der lenge nok til å kunne få levert varer (og kanskje ideelt sett bo privat...), kan du jo bestille fra Boots på nett hvis du ikke finner i lokale Boots-butikker. Jeg bestilte min ene direkte fra Mooncup, det var også veldig greit. (Nettsider) Kom i posten på noen få dager, og var ihvertfall den gangen under tollgrensa. Tror det var £18 + frakt den kostet. Jeg presterte nemlig å kjøpe feil størrelse første gang, og siden den var for stor bestilte jeg like greit riktig str på nett. Men nå får jeg vel kanskje bruk for den store også etterhvert (ref ticker).

Okay, point being: Bestiller du på nett sender Mooncup til Norge, Boots gjør det ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Finnes det noen bilder av de koppene i riktig størrelse noe sted på nettet? Har prøvd å måle på skjermen for å se, men de ser enten ut til å være avbildet forstørret eller forminsket... den femmcupen feks var jo enorm :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man klippe den stilken hvis den er for lang, og får den ikke da en litt sånn skarp kant? Ser liksom lettere får meg at den kan sprekke hvis man skal drive og klippe den. Og et enda litt eklere spørsmål... hvis man ligger med koppen, så blir jo væsken rennende rundt der inne... en tampong suger det jo i det minste opp... kan blodet koagulere og klumpe seg på innsiden, eller skjer det først i friluft? :spy:

Det blir ikke noen skarp kant, det kan jeg skrive under på, og koppen sprekker ikke. Har aldri hørt om et tilfelle der det har skjedd, og jeg har snakket med folk som har brukt den i alt fra to til syv-åtte år.

Blodet holder seg som regel ganske friskt ettersom vakumet sørger for at luften som må til for at det skal kunne koagulere stenges ute. Det er jo ikke uvanlig at menstruasjonsblod kan være litt "klumpete"/tyktflytende ettersom det er blandet med slim, men det har lite å si ettersom man bare tømmer det rett nedi do. :)

Ett til - er det noen av dere som har hatt den lenge nok til at den har blitt utslitt, ødelagt? Ser det skrives at den skal holde fem år... tror kanskje jeg bestiller en, men tror nok det blir bind under i all overskuelig fremtid. Konsekvensene blir liksom litt for stygge hvis hele greia krøller seg etter x antall timer :fnise: Tamponger lekker etter en stund, men der kommer i hvert fall ikke alt på en gang :)

Har som sagt snakket med folk som har brukt sin i bortimot syv-åtte år uten problemer. Så lenge man sørger for å koke den mellom hver menstruasjon og vaske den når man tømmer den, så holder den seg fint. Jeg kan nesten love deg at dersom du anskaffer deg en og tar deg tid til å venne deg til den og lære deg å bruke den ordentlig, så vil du aldri vende tilbake til bind eller tamponger igjen. Det at koppen skulle krølle seg kan du slutte å bekymre deg over, for det skjer ikke. Den er for "spretten i formen" til det. Så lenge den er satt inn riktig, så kan du fint gå med den i ca tolv timer uten å oppleve lekkasje (med mindre du har veldig kraftig blødning, for da anbefales det å tømme den litt oftere). :)

Endret av Beast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Noen av dere som har bestilt som har fått den enda? Tror det må testes grundig hjemme de første gangene, før man våger seg ut av huset med dem..... :gjeiper:

Tenker liksom at hvis dette hadde vært så bra som folk sier så måtte det da vært mer vanlig, og i salg på alle apotek.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Finnes det ingen som er mindre enn 40 mm i diameter? Og så syntes jeg den så hard ut på den youtube-videoen. Likte ikke den plinngg-lyden da den spratt ut i vinglasset :sukk:

Kan den gli ned sånn som med tamponger når de blir fulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da har jeg også falt for hypen i denne tråden, og bestilt en menskopp. (Forferdelig navn, forresten. Jeg så også for meg en kopp du spente på deg, og som slengte litt løst nedi trusa...herregud!).

Men er skeptisk til å fjerne/tømme denne koppen. Ser for meg et forferdelig søl når man først sliter for å få den ut, og så endelig får man tak, den spretter ut og deretter splatter blodet til alle kanter som en scene fra Motorsagmassakren eller noe...hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men er skeptisk til å fjerne/tømme denne koppen. Ser for meg et forferdelig søl når man først sliter for å få den ut, og så endelig får man tak, den spretter ut og deretter splatter blodet til alle kanter som en scene fra Motorsagmassakren eller noe...hihi.

:ler:

Tja, har opplevd blod på både gulv og vegger etter vanlig tampongskift da. Så tror jeg også skal gi det en sjanse. Har hatt noen utfordringer med å få tampongen den lille meteren bort til søplekassa på jobbtoalettet uten å søle ned alt på veien. Men tror nok det blir tamponger i lomma heretter også, ser for meg at jeg klarer miste koppen i toalettet og så stå der uten noen nødrasjon av bind og tamponger :skratte:

Forresten, koker dere koppen i en kasserolle dere også bruker til matlaging? Tror ikke jeg hadde taklet å gjøre det jeg... mental sperre selv om det blir kokvasket aldri så mye... men har en gammel lett utbrent kasserolle som vel kan brukes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...