Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Blanding av to stk lærlingelønninger, 50% til husleie og veldig lite igjen og felles økonomi.. :) Er skeptisk til alt som skal være så utrolig bra.. Men nå får vi se...

Uff, må være slitsomt å måtte forhandle om så personlige ting, da. Ser liksom for meg at jeg må forhandle om å få bruke både bind og tamponger samtidig :)

Jeg er også skeptisk, men blir nok til at jeg prøver den billigste varianten. 150 kroner sparer man fort inn om det faktisk virker. Men ser jo på det forumet at det er blandede erfaringer folk har. Får vel høre litt mer her etter hvert som alle som har bestilt får prøvd det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra linken til Beast:

1. Find the entrance to your vagina. This sounds stupid, but I honestly thought it was higher than it really is.

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gah.....

http://community.livejournal.com/menstrual_cups/1054133.html

I woke up at my usual time and emptied my cup. (..) I go back to my room when suddenly I feel this _thing_ inside and a gush of blood! It was all over the floor in seconds >_< I quickly put on a long skirt and ran to the bathroom. The whole cup was full of the biggest clot I've ever seen! (..). I was so grossed out >.< Got rid of it and reinserted. Went back to my room. Two minutes later... again! My room was looking like someone had murdered me or something (..) Anyway, so yeah, the cup will hold a big clot but chances are it will leak because of the overflow as demonstrated by my reenactement of horror movies :eeeh::legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt min aller første menskopp, eller mooncup, som høres litt finere ut.:P Får mensen om en ukes tid så håper jeg rekker å få den før det så jeg får prøvd den ut.

Hvis den funker så er den en genial oppfinnelse.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fikk min i dag. Har ikke prøvd den enda, men førsteinntrykket er at den kanten var hard å brette. Er redd det kan bli litt vrient å få den inn uten at den popper åpen før den er helt inne. Og den åpner seg med et lite smell, så det var litt foruroligende :sjenert: Og så ser den ut til å holde ganske lite væske, tror nok jeg må bytte oftere enn de 12 timene det har vært snakk om. Den skal nok testes etter hvert som jeg får psyket meg opp, det frister bare ikke før jeg må. Som skulle bli om ca 14 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Kan noen svare på hvor langt inn den egentlig skal sitte? Skal enden av stilken bare være såvidt innenfor? Eller sitter den enda lengre ned, siden mange tar bort stilken? Håper i utgangspunktet på å klare å bruke den uten å fjerne stilken, det virker litt komplisert og ubehagelig å skulle ta den ut ellers. Må man stikke to fingre opp samtidig og klemme på koppen? Spruter ikke blodet oppover da? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan holder den seg på plass der inne? :sjenert:

Den holder seg på plass ved hjelp av et lite vakuum og underlivsmuskulaturen. :)

Fikk min i dag. Har ikke prøvd den enda, men førsteinntrykket er at den kanten var hard å brette. Er redd det kan bli litt vrient å få den inn uten at den popper åpen før den er helt inne. Og den åpner seg med et lite smell, så det var litt foruroligende :sjenert: Og så ser den ut til å holde ganske lite væske, tror nok jeg må bytte oftere enn de 12 timene det har vært snakk om. Den skal nok testes etter hvert som jeg får psyket meg opp, det frister bare ikke før jeg må. Som skulle bli om ca 14 dager :)

Jeg vil anbefale deg å prøve litt i forkant av mensen, slik at du kan bli vant til den og hvordan man bruker den. Dessuten kan det være lurt å teste "punch-down fold" som er beskrevet i liken jeg la ut tidligere i tråden. Lykke til! :)

Kan noen svare på hvor langt inn den egentlig skal sitte? Skal enden av stilken bare være såvidt innenfor? Eller sitter den enda lengre ned, siden mange tar bort stilken? Håper i utgangspunktet på å klare å bruke den uten å fjerne stilken, det virker litt komplisert og ubehagelig å skulle ta den ut ellers. Må man stikke to fingre opp samtidig og klemme på koppen? Spruter ikke blodet oppover da? :sukk:

Koppen skal settes inn slik at den sitter rett innenfor skjedeåpningen. Den vil stige oppover i skjeden av seg selv dersom den er satt i riktig, og synke litt ned når den er klar for å tømmes. Du kan også presse den nedover i skjeden ved å bruke underlivsmuskulaturen din. Ja, man må stikke to fingre opp samtidig for å få fatt i koppen, men blodet er litt for tungt til å sprute oppover. ;) Det vil selvsagt stige litt i koppen, men noe mer enn det. Personlig synes jeg det ble enklere å bruke koppe etter at jeg fjernet hele stilken, men dette er veldig individuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok da er den testet. Forsøk 1 så gikk den 2 cm inn, og ble sittende bom fast. Au. Andre forsøk gikk bedre, måtte bare la fingerne følge med litt lenger inn... yuk. Men så fløt den liksom på plass, nok til at hele stilken gikk inn. Da kunne jeg faktisk ikke kjenne at den var der, så det er jo lovende. Verste var å få den ut igjen, gikk ikke å bare dra etter stilken, så fingeren måtte helt opp til toppen og klemme inn kanten. Noe jeg innbiler meg kan være en ganske grisete affære når koppen blir full av blod. Skulle ønske denne koppen hadde en slags innføringsmekanisme sånn som tampax, og at den kunne dras ut etter stilken så man slapp å drive med fingre langt inne. Det føles ikke så hygiensk, men dette blir nok foreløpig bare til hjemmebruk inntil den er grundig testet for lekkasjer. Så da er det bare å vente i spenning på neste blødning :gjeiper:

Går det forresten å bruke denne koppen og tampong samtidig, sånn at koppen bare er til å samle opp det som lekker fra tampongen? Kan man risikere å bli videt ut av koppen sånn at tamponger ikke sitter like godt hvis man vil gå tilbake til det siden? Tror ikke jeg hiver tampaxen med det første ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min i posten i dag, en Divacup bestilt fra Sverige. Det gikk ganske lett å få den på plass, og blir nok lettere med litt trening. Ble veldig overrasket over at ejg faktisk ikke kjente den i det heile tatt, utrolig!

Så er de tbare å se om den virker skikkelig nå, men det tror jeg nok den gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... stod i "bruksanvisningen" at dersom en kunne rotere den uten særlige problemer, en halv eller en hel omgng så satt den nok skikkelig. Det stemmer ikke for min del i alle fall. Her må det øving til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min andre kopp i går, en ladycup denne gangen, og rakk altså å prøve den også i løpet av denne mensen. Det virker som den passer mye bedre, den folder seg ut uten at jeg må træle så sinnsykt, og jeg greier så vidt å rotere litt på den. Den er også mer behagelig å ha inne, kjenner den overhodet ikke. Denne størrelsen var nok mer riktig. Så sant det ikke blir noen lekkasjer nå, så er jeg kjempefornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Sverige blir det mer og mer vanlig å bruke en såkalt menskopp i stedet for bind eller tampong, se her: http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2895337.ab

Kunne dere tenkt dere å brukt det? Jeg synes det høres litt ekkelt ut! Men det er jo mer miljøvennlig da....;)

Nei, jeg kunne ikke tenkt meg å bruke det.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av dagen har jeg prøvd opptil flere ulike bretteteknikker og det virker som om den sitter på plass/er tett hver gang, men så viser det seg at den ikke gjør det :forvirret:

Skjønner jo at det kan kreve litt trening, men det føles jo på alle måter som om den sitter der den skal :roll:

Hjelper liksom ikke å øve når en ikke har mensen heller, da vil en jo ikke vite om den er tett. For jeg får den jo på plass uten problemer og jeg merker ikke at den er der.

Men jeg vurderer å klippe bort hele tappen. Den er det eneste jeg kjenner bittelitt til av og til.

Og så lurer jeg på om jeg burde kjøpt en kortere variant, Divacup er jo blant de lengste, mens f.eks mooncup er blant de korteste...

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er den testet. Forsøk 1 så gikk den 2 cm inn, og ble sittende bom fast. Au. Andre forsøk gikk bedre, måtte bare la fingerne følge med litt lenger inn... yuk. Men så fløt den liksom på plass, nok til at hele stilken gikk inn. Da kunne jeg faktisk ikke kjenne at den var der, så det er jo lovende. Verste var å få den ut igjen, gikk ikke å bare dra etter stilken, så fingeren måtte helt opp til toppen og klemme inn kanten. Noe jeg innbiler meg kan være en ganske grisete affære når koppen blir full av blod. Skulle ønske denne koppen hadde en slags innføringsmekanisme sånn som tampax, og at den kunne dras ut etter stilken så man slapp å drive med fingre langt inne. Det føles ikke så hygiensk, men dette blir nok foreløpig bare til hjemmebruk inntil den er grundig testet for lekkasjer. Så da er det bare å vente i spenning på neste blødning :gjeiper:

Går det forresten å bruke denne koppen og tampong samtidig, sånn at koppen bare er til å samle opp det som lekker fra tampongen? Kan man risikere å bli videt ut av koppen sånn at tamponger ikke sitter like godt hvis man vil gå tilbake til det siden? Tror ikke jeg hiver tampaxen med det første ;)

Det er vel muligens fysisk mulig å bruke både tampong og kopp, men jeg kan ikke forestille meg at det er særlig lurt eller behagelig. Hva er det som er så ille med å berøre kjønnsorganet sitt? Det er da bare å være hygenisk og vaske hendene før og etterpå.

Det blir ikke grisete å ta den ut selv om koppen er full av blod, med mindre den er overfylt, men det unngår man ved å tømme den litt ofte i begynnelsen frem til man vet hvor fort den fylles.

Man vides ikke ut av å bruke koppen, akkurat som man ikke vides ut av å ha sex. Faktisk ville det ikke overasket meg om den gjorde at man ble "trangere" ettersom den hjelper deg å trene opp underlivsmuskulaturen (og det er den som gir følelsen av "tranghet").

Jeg klippet av hele stilken og synes det er greiere å ta koppen ut uten den. Dessuten synes jeg det er mer behagelig. :)

Nei, jeg kunne ikke tenkt meg å bruke det.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Hvorfor ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bestillte Divacup på Ebay. Tok 14 dager før jeg fikk den. Kostet rundt 150 kr med frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestillte fra mooncup.co.uk og fikk den bare noen dager etterpå! Superfornøyd, rask service mail og all ting. Smask til mooncup-damene!

Og nå har jeg eeendelig fått mensen, første test-dag i dag. Jeg syns det går strålende, ikke noe problemer å sette den inn, ikke noe problemer å ta den ut. Nå kommer første natt med mens, så blir spennende å se hvordan det blir da. Oi, jeg har rent, hvitt sengetøy også. Hehe... :):sjenert:

Når jeg setter den inn, bretter jeg den i to, legger tommelen på bretten og "skyver" den inn. Ofte faller tommelen imellom , så jeg bare klemmer den flat med tommelen mens den faller på plass. Når jeg skal ta den ut er det inn med pekefinger og tommel, og klemmer sammen bunnen og drar den sakte ut. Jeg klippet av "tappen" fordi jeg syns den var ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heisann!

Spørsmålet er kanksje allerede besvart, men hva er best av naturgummi og silikon? Noen som vet? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fornøyd... Får den på plass uten problemer, klarer å rotere iog den sitter fint, kjenner den ikke. Men det kommer like mye på utsiden som oppi den. Og da er halve vitsen borte :roll:

Jeg har prøvd ulikebrettemetoder, men problemet er jo ikke at jeg ikke får den inn, men den tetter jo ikke :sur:

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...