Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Synes de koppene ser så store ut på bilder. Er de myke sånn at de blir klemt sammen når de settes inn? Eller blir man på en måte "holdt åpen" innvendig av koppen? Det siste høres ikke særlig komfortabelt ut..... Så den demonstrasjonsvideoen det ble linket til, men ble ikke så mye klokere. Der brukte de jo et vinglass å demonstrere med. Får koppen plass til å folde seg helt ut når det blir en smule trangere? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantabulous_kit, jeg tror ikke det skulle ha noe å si, men dersom du er usikker, så kan du jo spørre gynekologen din kanskje?

Til gjesten, størrelsene på koppene varierer mellom de forskjellige merkene (og hvert merke har to størrelser), her er en oversikt over størrelsene:

Mooncup/Keeper - størrelse B: 43mm diameter, 50mm lengde

Mooncup/Keeper - størrelse A: 46mm diameter, 50mm lengde

Divacup - størrelse 1: 43mm diameter, 57mm lengde

Divacup - størrelse 2: 46mm diameter, 57mm lengde

Lunette - størrelse 1: 41mm diameter, 47mm lengde

Lunette - størrelse 2: 46mm diameter, 52mm lengde

Ladycup - størrelse S (small): 40mm diameter, 46mm lengde

Ladycup - størrelse L (large): 46mm diameter, 53mm lengde

Koppen foldes ut inni skjeden og det er dette som sørger for at ingenting renner forbi den. Men samtidig er den myk og fleksibel, og selv om den kan virke ganske stor og avskrekkende, så kjenner man den faktisk ikke når den først er satt inn riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg sliter litt med å forstå fysikken her. Og vanskelig å gå inn på uten å bli grotesk :fnise:

Men altså, jeg skjønner ikke hvordan noe som er formet som en kopp, men en slags ring ytterst, kan folde seg ut når den skvises inn et sted som er trangere. Ser liksom for meg at den vil presses sammen til en halvmåneform eller noe slikt, og da blir det jo lekkasje. Eneste måten jeg kan forestille meg at den folder seg ut på er hvis den på en måte presser veggene utover så man utvides. Er det bra å gå slik i timevis da? Jeg tviler ikke på dere som sier dere har gode erfaringer altså, jeg bare prøver å forstå hvilke fysiske lover som ligger bak :fnise:

Skal prøve å få kjøpt en i London. Hvor mye kostet den på Boots? Må man lete etter en bestemt avdeling i butikken? Lite lysten på å spørre etter dette på stotrende engelsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den folder seg ut fordi det er såpass spenn i silikonen at skjedeveggene vil gi nok etter til å gjøre det mulig, men noen ganger trenger den litt hjelp, noe som løses ved å ta tak i bunnen av koppen og vri den litt til rundt. Husk at skjeden er veldig fleksibel og tåler ganske mye. :)

Den kostet £19.99 på Boots sist gang jeg sjekket og står plassert i avdelingen med bind og tamponger. Hvis du bare spør om Mooncup, så vil de sannsynligvis vite hva det er snakk om og vise deg vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Den folder seg ut fordi det er såpass spenn i silikonen at skjedeveggene vil gi nok etter til å gjøre det mulig, men noen ganger trenger den litt hjelp, noe som løses ved å ta tak i bunnen av koppen og vri den litt til rundt. Husk at skjeden er veldig fleksibel og tåler ganske mye. :)

Men blir ikke koppen presset flat hvis man setter seg ned eller spenner seg? Beklager, skal ikke stille flere dumme spørsmål tror jeg. Man ser jo uansett ikke åssen den sitter når den er inne, så man må vel bare prøve så finner man fort ut om det lekker eller ikke. Ser ikke for meg at jeg ville turt gå uten bind under, men det må jeg ha under tampongen uansett, det renner jo alltid litt etter en stund. Så jeg skal nok koste på meg de 20 pund for å se om det er like bra som dere sier :gjeiper:

Eneste skrekkscenariet jeg ser for meg er hvis den koppen først skyver på seg og begynner å lekke, så kommer plutselig alt ut på en gang. Ikke bra hvis man ikke har skiftet på flere timer....... mens med en tampong kan man gå og skifte når man kjenner at det begynner å dryppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde konstant gått rundt og bekymret meg for lekkasjer samtidig som jeg antakelig hadde spydd hver gang den skulle tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men blir ikke koppen presset flat hvis man setter seg ned eller spenner seg?

Nei, som sagt, så er skjeden veldig fleksibel og koppen er akkurat fast nok til å holde formen, men fremdeles myk nok til at man ikke kjenner den.

Man ser jo uansett ikke åssen den sitter når den er inne, så man må vel bare prøve så finner man fort ut om det lekker eller ikke. Ser ikke for meg at jeg ville turt gå uten bind under, men det må jeg ha under tampongen uansett, det renner jo alltid litt etter en stund.

Det renner kanskje med tamponger, men det gjør det ikke med koppen dersom den er satt inn riktig. Den eneste faren for lekkasje er dersom koppen blir veldig full, men det problemet løser man bare ved å tømme den litt oftere når man har tung blødning. Du kan jo forsåvidt bruke et truseinnlegg sånn i begynnelsen frem til du føler deg trygg. Det kan også være en god ide å tørke godt etter at du har satt koppen inn igjen etter å ha tømt den, slik at du unngår restblod i trusa.

Eneste skrekkscenariet jeg ser for meg er hvis den koppen først skyver på seg og begynner å lekke, så kommer plutselig alt ut på en gang. Ikke bra hvis man ikke har skiftet på flere timer....... mens med en tampong kan man gå og skifte når man kjenner at det begynner å dryppe...

Dette har jeg aldri opplevd og jeg har brukt min i et og et halvt år nå, og har heller aldri hørt om noen tilfeller der det har skjedd. Vet ikke engang om det er mulig, ettersom vakuumet sørger for å koppen holder seg på plass.

Jeg tror jeg hadde konstant gått rundt og bekymret meg for lekkasjer samtidig som jeg antakelig hadde spydd hver gang den skulle tømmes.

Som sagt, så lekker ikke koppen hvis den er satt inn riktig, og det er faktisk mindre kvalmende å tømme koppen enn å dra ut og kvitte seg med tamponger. Man behøver ikke å ser på blodet, man kan bare vippe innholdet ned i do, tørke vekk det verste med dopapir, skylle vekk resten og så vaske den litt med en mild såpe. Ikke noe verre enn med tamponger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men man kjenner vel den tuten som stikker ut? Den ser jo fryktelig ubehagelig ut.

ser på ladycup sine sider at de anbefaler den minste str opp til 25 år. Jeg er eldre enn 25, men har veeeldig lite blødninger. Kan da uulig være vits med en large da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så lekker ikke koppen hvis den er satt inn riktig, og det er faktisk mindre kvalmende å tømme koppen enn å dra ut og kvitte seg med tamponger. Man behøver ikke å ser på blodet, man kan bare vippe innholdet ned i do, tørke vekk det verste med dopapir, skylle vekk resten og så vaske den litt med en mild såpe. Ikke noe verre enn med tamponger. ;)

Hehe, tørke vekk det verste med dopapir hørtes ikke veldig innbydende ut, det er ikke et behov jeg har med tamponger, iallfall.

Men, for all del, hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kjenner vel den tuten som stikker ut? Den ser jo fryktelig ubehagelig ut.

ser på ladycup sine sider at de anbefaler den minste str opp til 25 år. Jeg er eldre enn 25, men har veeeldig lite blødninger. Kan da uulig være vits med en large da?!

Nei, "tuten" stikker ikke ut. Koppen vil stige opp i kjeden av seg selv etter at du har satt den inn og begynner å bevege på deg.

Størrelsen har lite med tyngden på blødningene å gjøre. Grunnen til at den største er anbefalt for kvinner som har født barn og er over en viss alder er fordi veldig mange av disse kvinnene opplever at vaginaen har utvidet seg littegrann over årene, og man derfor trenger en kopp som er en smule større. Tidligere i tråden har jeg lagt ut størrelsene på alle de forskjellige koppene.

Selv er jeg 26 og bruker Mooncup størrelse B (den minste).

Kan man bade med den? Båe badekar og svømming/bading/surfing?

Ja, man kan fint bade med den. Faktisk synes jeg den er langt bedre å bade med enn tamponger ettersom vakuumet sørger for at det ikke kommer noe vann inn, mens tamponger som regel suger opp masse vann og må skiftes umiddelbart etter at man ha kommet opp fra vannet. :)

Hehe, tørke vekk det verste med dopapir hørtes ikke veldig innbydende ut, det er ikke et behov jeg har med tamponger, iallfall.

Men, for all del, hver sin smak :)

Man ikke tørke den med papir, det var bare et forslag dersom man er litt pysete ovenfor blod. Selv bare tømmer jeg den og skyller den med en gang, og synes det er langt mindre gørrete enn tamponger, og mye enklere også. Men som sagt, hver sin smak. :)

Hvor kjøper man divacupen? (Er det den beste?)

Hva som er best er helt opp til den enkelte. Ta en titt på denne siden om du er usikker. Der står det info om og link til hjmmesiden for de forskjellige typene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne først på bleieboden for ikke så lenge siden men turte ikke kjøpe siden jeg ikke hadde hørt om noen erfaringer med den. Nå er det bestilt fra USA og jeg venter spent.

Enda bedre hadde det vært om det hjelper på menssmerter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå er det så mange her som har bestilt, så håper dere kommer med nybegynnererfaringene etter hvert. Så kan vi som foreløpig er litt skeptiske få noen flere innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestiller dere fra a? Har vært innom endel sider og er så veldig forskjellige priser, særlig på porto!

Og fant en til som ingen har nevnt her, Femmecup. Noen som har prøvd den?

For de som lurer på om det går an å bruke med NuvaRing, har jeg sett på noen forum at det skal gå greit, så lenge den ikke detter oppi koppen og dermed ikke er i nærheten av skjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har jeg hatt første forsøk med den minste divacupen, og den er definitivt for stor. Bestilte før noen la ut den størrelsesguiden. Aner ikke om kanten er helt brettet ut, rådet om å snurre den rundt er jo helt umulig, det er altfor trangt. Den stilken stikker også utenfor selv om jeg puttet den så langt inn jeg greide, og det er en smule ubehagelig. Har allerede bestilt den minste ladycupen nå, siden den er en cm kortere burde det gå bra.

Baklager TMI. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Er de lengdene som oppgis med eller uten stilken? Er egentlig mest bekymret over bredden, da. Det er jo ikke store forskjellen der ser det ut til... er diameteren på innsiden av koppen, eller målt fra utsiden av den ringen øverst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette har jeg aldri hørt om før, men det høres jo veldig interessant ut. Høres ut som en drøm å slippe tamponger og bind. Hvordan har det gått med dere som nylig har bestilt? Funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Vel, da har jeg hatt første forsøk med den minste divacupen, og den er definitivt for stor. Bestilte før noen la ut den størrelsesguiden. Aner ikke om kanten er helt brettet ut, rådet om å snurre den rundt er jo helt umulig, det er altfor trangt. Den stilken stikker også utenfor selv om jeg puttet den så langt inn jeg greide, og det er en smule ubehagelig.
Det å rotere den har jeg aldri fått til heller, skjønner ikke hvordan det skal gå til. Men jeg pleier å føre en finger rundt den nederste delen av koppen, og når den føles helt rund har den åpnet seg. Hvis ikke den har det prøver jeg å vri litt på den, eller klemme litt nederst. Vanligvis åpner deg seg av seg selv i løpet av et par minutter hvis jeg ikke får det til på den måten.

Stilken kan du klippe av.

Det er lurt å fukte koppen og deg selv litt før du setter den inn. Vann fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å rotere den har jeg aldri fått til heller, skjønner ikke hvordan det skal gå til. Men jeg pleier å føre en finger rundt den nederste delen av koppen, og når den føles helt rund har den åpnet seg. Hvis ikke den har det prøver jeg å vri litt på den, eller klemme litt nederst. Vanligvis åpner deg seg av seg selv i løpet av et par minutter hvis jeg ikke får det til på den måten.

Stilken kan du klippe av.

Det er lurt å fukte koppen og deg selv litt før du setter den inn. Vann fungerer fint.

Hmm, får vel prøve litt mer før jeg får det helt til. Synes det er vansklig at den skal bli helt rund også, det kjennes ut som den blir ganske så oval. Men har ikke hatt noen lekasje da.

Jeg har planer om å klippe av stilken, men vil gjerne være helt sikker på at jeg får den ut uten først. ;)

Jeg brukte vann til å fukte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...