Gå til innhold

Et hjem fylt av kjærlighet

Kara W

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg la meg i badekaret slappet magen helt av, og det kom ingen flere kynnere før i morges, og disse er mye mildere enn de jeg hadde igår, Så jeg regner med å holde meg hjemme en stund til, men skal uansett pakke fødebaggen idag :Nikke: Jeg hadde en veldig bekymret ektemann igår, som vekslet mellom å se på meg med veldig bekymrede øyne, og stor glede :rødmer:

Etter å ha levert barna dro jeg i butikken og kjøpte meg all slags kosemat jeg kunne tenke meg uten å tenke på pris, for det syntes jeg at jeg fortjente. Og da jeg skulle betale så oppdaget jeg at hadde glemt husholdningskortet hjemme og måtte ta det på mitt eget kort uansett! Så nå har jeg nettopp spist ferdig en stor frokost bestående av grovt, ferskt brød med god ost, dyr skinke og paprika på, og to store glass med smotthie ved siden av. Til dessert blir det enten ferske bringebær, eller chips og dip.

Mamma kommer forhåpentlig innom idag. Kjenner at jeg begynner å få litt angst for alt som ikke er gjort, så skal skrive liste idag, og mase enda mer på mannen når han kommer hjem. Han har fortsatt ikke båret opp vuggen eller satt sammen kommoden. Men han har gjort alt annet jeg har bedt ham om, så han er ikke helt udugelig, og barna syntes esken med kommoden var så morsom å leke på, at vi ikke klarte å ta den fra dem.

Har en sladris på mars/april-forumet, men det skader ikke å ha en til. Tror ikke hun vet om dagboken min, så om du vil, så kan du får være Nott (får ikke til streken over o-en når jeg skriver på tab :( )

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen idag ble veldig bra. Mamma kom med kake til meg, og så hjalp hun meg med å vaske og rydde. Så nå er stelleplassen ren og ryddig og klar til bruk, soverommet har plass til både kommode og vugge og jeg har begynt å pakke baggen. Har skrevet liste over alt som må gjøres, og over det som skal med på sykehuset. Og så har jeg skrevet opp ting som foreldrene mine må huske på mens vi er på sykehuset.

Etterpå tok mamma meg med ut på luftetur. Deilig å få krysset enda et par ting av handlelisten.

Barna har fått middag, vi har lekt og nå sitter de og ser på BarneTV. Jeg sitter på sofaen og venter på at mannen skal komme hjem. Han skulle komme før leggestell lovet han.

Alt i alt en veldig god dag :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til venninnen min har brukket foten, så igår tilbragte jeg dagen hos dem, og tok med meg barna dit på kvelden. Mannen er blitt forkjølet, så han syntes det var greit å få slappet av hjemme alene litt. Følte meg bra hele dagen, men ble dårlig på kvelden, så jeg la meg tidelig. Nå har jeg vært våken i over en time :sur:

Har gått igjennom navnelisten vår. Det er fortsatt ganske mange navn på den, men har ihvertfall kommet frem til 3 jentenavn jeg liker bedre enn de andre. Synes jentenavn er mye lettere enn guttenavn. Har noen guttenavn, men ingen som jeg synes er spesielt fine, eller som føles ekstra riktig.

Også har tab-en min gått istykker :kjefte: Satte den til lading da jeg dro ut i går, og da jeg kom hjem gikk det ikke lenger an å skru den på! Så nå må jeg ta den med tilbake til butikken.

Er det veldig egoistisk av meg å håpe på at mannen er for syk til å dra på jobb idag, men frisk nok til å holde meg med selskap? Har så lyst til å ha ham hjemme idag :sjenert: Han blir bare hjemme når han ikke faktisk klarer å stå opp av sengen, og da ønsker han bare å være alene, så det er vel litt mye å håpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig egoistisk av meg å håpe på at mannen er for syk til å dra på jobb idag, men frisk nok til å holde meg med selskap? Har så lyst til å ha ham hjemme idag :sjenert: Han blir bare hjemme når han ikke faktisk klarer å stå opp av sengen, og da ønsker han bare å være alene, så det er vel litt mye å håpe på.

Skjønner deg godt jeg!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen dro på jobb, men jeg klarte meg bra for det. Fikk byttet tableten, og prøvd på kjøpe ny bilstol. De var selvfølgelig utsolgt, men de skulle få den inn igjen i løpet av uken.

Kontroll hos jordmor gikk også bra. Hadde ikke gått opp så mye i vekt som jeg trodde, og hun mente at jeg nok kunne gå enda en stund. Det er helt vanlig med mye kynnere/maserier i 3. svangerskap, så det er visst bare å belage seg på enda mer av dette før det hele er over :sukk:

Etter middag skrudde mannen og storebror sammen kommoden. Storebror leste instruksjonene og fant frem riktig verktøy og skruer osv helt selv, og forklarte pappaen sin hvordan han skulle gjøre. Søte, lille smartingen min :rodmer:

Så nå er både vugge og kommode på plass. Vuggen er vasket, og sengetøy og madrass er ute til lufting. Planen idag er å re opp sengen, samt få unna et par til småting, så er vi klare til fødsel. Vi har til og med funnet navn, tror vi. Gleder meg litt til å møte den lille i magen, selv om jeg fortsatt gruer meg en del til fødsel :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det igjen til termin? Jordmor tippet hele tiden at jeg kom til å føde før denne gangen også, siden storesøsteren kom litt over to uker før termin, og "alle" tegn tydet i den retning, blant annet at hodet var festet allerede i uke 34. Vel, hun tok feil, og han ankom ikke før 8 dager etter termin.

Hva slags strategier har du hatt når du av og til må være alene med to små? Jeg har jo 09-modellen og den nyankomne, og føler av og til at storesøsteren forsøker å ta livet av broren sin. :sukk: Hun har blekksprutarmer, og har utviklet elendig hørsel, og med min korte lunte er ikke det særlig kjekt. Disse dagene jobber mannen 16-23, og i går ble jeg berget av at svigermor kom på besøk, men i ettermiddag skal jeg være helt alene med dem. Foreløpig strategi er å ta lillebror i sjalet og håpe på det beste, spesielt siden storesøster ikke bryr seg noe særlig om TV, som hadde vært veldig hendig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bryr seg ikke om TV? Herre! Her våknet G litt før tida i dag,og da insisterte han på å få se Postmann Pat på tv'en vi har på soverommet. :sjenert:

KaraW: Det er dessverre sant dette med maserier. Jeg gikk jo gravid med min egen søster sist, og hun var tredjegangs. Det var i uke noen og tredve (33-34?) at maserier,plagsomme kynnere og den slags festligheter kom. Allikevel endte hun med 2x stripping, og en jente som var TYDELIG overtidig med mer enn 14 dager. Hun var tørr, skrukkete, hadde gått ned i vekt i magen...

Jeg håper inderlig for din del, at du slipper å gå noe særlig over da. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin er å søndag. Jeg gikk 5 dager over sist, så regner med at det blir noen dager over denne gangen også. Spesielt siden jeg etter forrige fødsel sa at jeg ihvertfall ikke skulle ha flere mai-barn! :fnise:

Storebror her er en veldig rolig gutt, så det gikk forbausende bra sist. Lillesøster sov lite på dagen, og det var dager hvor jeg holdt på å ringe mannen for å be ham komme hjem fra jobb, men det gikk seg som regel til. Lillesøster har en helt annen personlighet, så jeg gruer meg litt til å se hvordan det kommer til å gå denne gangen.

Jeg regner med at du har storesøster i barnehagen om dagen? Pass på at du bruker denne tiden til å slappe av og evt sove litt slik at du har overskudd til kvelden. Bæresjal er en genial ting, da kan du gi begge barna oppmerksomhet samtidig, selv om du ikke akkurat kan løpe rundt og herje som før. Jeg satt mye på gulvet og ammet, mens jeg så på at storebror lekte med biler eller bygget med klosser. Da er man liksom med i leken, selv om man ikke fysisk gjør noe. Man kan også lese bok, legge puslespill eller andre stillesittende leker med en baby på fanget. Ellers ble lekegrinden satt opp ganske tidelig. Storebror fikk bare lov til å være der inne etter strenge regler (bare sitte rolig, ikke ta lekene fra lillesøster osv). Ved første brudd var det rett ut. Trille tur til lekeplassen er også en god måte for storesøster å få ut litt energi på.

Ellers kan det være lurt å la storesøster hjelpe til så mye som mulig, f.eks finne frem ny bleie og hjelpe til å bestemme hvilke klær babyen skal ha på seg. Den første tiden er slitsom, men det går over :klemmer: Jeg husker at jeg levde for de 1-2 timene midt på dagen da begge sov samtidig. Mødre og svigermødre er gull verdt i denne perioden. Denne gangen skal jeg dra på hytta med foreldrene mine i de to ukene før mannen får tatt fri fra jobben.

Jeg må ærlig si at jeg ikke helt husker hvordan jeg kom meg igjennom de først månedene, men jeg gjorde det jo. Etter ca 3 mnd begynte vi å få rutiner på plass og ting ble mye enklere. Men jeg hadde også storebror i barnehagen på dagtid og mannen hjemme på kvelden.

Det viktigste å huske på er at ingen barn tar skade av å måtte skrike litt. Noen ganger gråte begge barna, og da er du nødt til å prioritere. Når storesøster har bæsjet på seg, så er lillebror nødt til å vente to minutter ekstra på å få maten sin. Og når storesøster trasser så får hun bare sitte og skrike fra seg mens du ammer ferdig. Pass bare på at du ikke alltid prioriterer babyen. Og små babyer tåler mye mer enn man skulle tro, selv om det ikke akkurat er positivt når storesøster kaster leker på ham.

Husker spesielt godt denne samtalen:

Meg: Ikke kast leker i hodet på lilleøster!

Storebror: Hva skal jeg kaste i hodet på lillesøster da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipsene! Vi har nok skjemt bort storesøster litt, og hun kan aldri leke alene uansett hvor mye vi oppfordrer. Det er slitsomt, men går seg vel til over tid. Jeg har egentlig vært mest spent på leggingen, for der har hun vært high need hele veien. Men plutselig ser det ut til å ha gått seg til, for i går gikk vi bare inn på rommet, jeg satte på lydbok og pakket på henne dyna, og gikk ut. Tidligere har hun forlangt at vi lå sammen med henne til hun har sovnet, så det er stor framgang. Lillebror kommer nok til å hyle imens, men sånn får det vel bare bli.

Apropos hyler. Nå er det en som våkner, og da tar det ikke lang tid før han er rasende fordi han er sulten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva skulle han kaste i hodet på lillesøster da? :ler:

Vi har en gutt som for tiden har et STORT markeringsbehov når vi henter i bhg. I går lekte han veldig fint sammen med bestisen sin, men så kom en annen gutt fra avdelingen (som for anledningen hadde tatt av seg lua) og slengte seg med på leken. DET passet IKKE vår unge mann, så han tok like godt en spade med jord og tømte den midt på hodet til den stakkars gutten. Mørk, fuktig, deilig jord i rødt krøllete hår. :sjenert: Selvsagt kom jo noe nedi nakken og innenfor yttertøyet også.

Denne gangen ble han sjalu, for han ville ha bestisen for seg selv, men han reagerer bare sånn når vi er der. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraW: Det er dessverre sant dette med maserier. Jeg gikk jo gravid med min egen søster sist, og hun var tredjegangs. Det var i uke noen og tredve (33-34?) at maserier,plagsomme kynnere og den slags festligheter kom. Allikevel endte hun med 2x stripping, og en jente som var TYDELIG overtidig med mer enn 14 dager. Hun var tørr, skrukkete, hadde gått ned i vekt i magen...

Jeg håper inderlig for din del, at du slipper å gå noe særlig over da. :klemmer:

Huff, det hørtes ikke noe godt ut. Har ikke noe imot å gå noen dager over, men helst ikke mer enn en uke. Håper på å slippe stripping også.

Takk for tipsene! Vi har nok skjemt bort storesøster litt, og hun kan aldri leke alene uansett hvor mye vi oppfordrer. Det er slitsomt, men går seg vel til over tid. Jeg har egentlig vært mest spent på leggingen, for der har hun vært high need hele veien. Men plutselig ser det ut til å ha gått seg til, for i går gikk vi bare inn på rommet, jeg satte på lydbok og pakket på henne dyna, og gikk ut. Tidligere har hun forlangt at vi lå sammen med henne til hun har sovnet, så det er stor framgang. Lillebror kommer nok til å hyle imens, men sånn får det vel bare bli.

Hvordan gikk det å være alene med dem? Det er ganske vanlig at barn nr 1 ikke lærer å leke alene før de blir storesøsken. 2. barnet blir fort mer selvstendig :Nikke:

I dag skulle lillesøster på tur med barnehagen, og vi måtte ordne med bilstol og slikt, så jeg prøvde å være rask og effektiv, noe som skar seg totalt. Vanligvis leverer jeg storebror først, men tenkte jeg skulle få lillesøster på plass først denne gangen. Det endte med total krise for begge barne :sukk: Jeg vet jo at de som regel er glade igjen med en gang man har snudd ryggen til, men det kjennes ikke noe godt for det :sukk:

Men etter barnehagen idag skal vi levere barna til foreldrene mine, og så skal vi på date :jepp: Vi skal se Avengers på kino, og gå ut og spise. Har ikke bestemt hvor enda, men tenker det blir tapas. Har lovet å hente barna tidelig imorgen, men mamma lager pannekaker, så da går vel det greit.

Jeg skal passe på å sove litt idag, så jeg ikke sovner under kinoen :ler: Og så må jeg finne ut hva jeg skal ha på meg! Nå føler jeg meg helt berettiget til å si at jeg har et stappfullt klesskap og ingenting å ha på meg :frustrert: Selv gravidtøyet er blitt for smått. Det lille som fortsatt passer går en evig rundgang mellom kroppen og vaskemaskinen og er ikke innom skapet en gang, og ikke føler jeg meg spesielt elegant i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen i dine beskrivelser av hvilket tøy som faktisk KAN brukes på skrotten akkurat nå. Det er LITE. Jeg fikk låne litt tøy av Nótt (amme- og gravidtøy), så den ene buksa hennes har fått brukt seg godt her i det siste. Samme med den ene skjorta. :sjenert: Ellers kjøpte jeg noen lange ullsingleter fra cubus på salg. Kjøpte str. L,og de vil sitte fint på ugravid mage,men er fleksible nok til å dekke selv den magen jeg har nå!

En annen ting jeg synes var unødvendig, var at de første NYE strekkmerkene kom når jeg var 41 fullgåtte. Kunne ikke de bare spart seg? :sjenert: Vel er de små, men allikevel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fant jeg ut at den ene ulljjolen min har såpass mye stretch i seg at den går over magen og kan brukes som en tunika, så nå har jeg faktisk ett plagg til jeg kan bruke. Men har ikke mye jeg kan bruke under, da.

Nå følte jeg meg såpass sikker at jeg har turt å bestille kinobiletter. Babyen har vær så god å holde seg på plass til minst kl 22 i kveld :ler:

Ellers ser det ut som at vi kanskje får kjøpt hus idag! Vi så å det i høst, og hadde skikkelig lyst på det, men ble ikke enige om pris, Nå skal de legge det ut på nytt, men vi prøver å bli enige dem på forhånd. Spennende greier, og det blir jo ihvertfall noe å feire!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i dine beskrivelser av hvilket tøy som faktisk KAN brukes på skrotten akkurat nå. Det er LITE. Jeg fikk låne litt tøy av Nótt (amme- og gravidtøy), så den ene buksa hennes har fått brukt seg godt her i det siste. Samme med den ene skjorta. :sjenert: Ellers kjøpte jeg noen lange ullsingleter fra cubus på salg. Kjøpte str. L,og de vil sitte fint på ugravid mage,men er fleksible nok til å dekke selv den magen jeg har nå!

En annen ting jeg synes var unødvendig, var at de første NYE strekkmerkene kom når jeg var 41 fullgåtte. Kunne ikke de bare spart seg? :sjenert: Vel er de små, men allikevel da...

Så bra at klærne du har lånt av meg har blitt brukt. Hvilken av buksene er det du har brukt mest??? Skjorten er kjempefin, regner med at det er den burgunderrøde du tenkte på. :)

I går fant jeg ut at den ene ulljjolen min har såpass mye stretch i seg at den går over magen og kan brukes som en tunika, så nå har jeg faktisk ett plagg til jeg kan bruke. Men har ikke mye jeg kan bruke under, da.

Nå følte jeg meg såpass sikker at jeg har turt å bestille kinobiletter. Babyen har vær så god å holde seg på plass til minst kl 22 i kveld :ler:

Ellers ser det ut som at vi kanskje får kjøpt hus idag! Vi så å det i høst, og hadde skikkelig lyst på det, men ble ikke enige om pris, Nå skal de legge det ut på nytt, men vi prøver å bli enige dem på forhånd. Spennende greier, og det blir jo ihvertfall noe å feire!

Deilig å finne ut at man kan bruke klær man ikke trodde man kunne bruke.

Spennende med hus da - skal krysse fingrene for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...