Gå til innhold

terminklubb jan/feb 2009 Skravletråd!


skogmusa

Anbefalte innlegg

Skal på kontroll om en time, får håpe det har skjedd mye siden sist...

Aimee:

Jeg ville blitt strippet dersom jeg hadde fått tilbud om det.

Hos meg har ikke det vært mulig, hvis ikke hadde jeg bedt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Aimee, jeg ble strippet på mandag av jordmor, 8 dager før termin. Dette gjorde hun fordi det var modent og jeg hadde 2cm åpning allerede. Det har dessverre ikke hatt noen effekt på meg.

Jeg syns ikke det var vondt, ubehagelig er det, men det hjelper å slappe helt av og å puste rolig.

Du blør som regel litt etterpå og har litt mensmurringer.

Det som kan være litt skummelt er at man kan få unyttige maserier som sliter deg ut. Fikk jeg det fikk jeg beskjed om å komme inn igjen for å få smertestillende. Jeg fikk ikke det.

Jeg skal inn til ny kontroll på mandag og skal be om å bli strippet på nytt.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på kontroll om en time, får håpe det har skjedd mye siden sist...

Aimee:

Jeg ville blitt strippet dersom jeg hadde fått tilbud om det.

Hos meg har ikke det vært mulig, hvis ikke hadde jeg bedt om det.

Lykke til på kontroll! Gi oss en oppdatering på hvordan det gikk da :)

Ja, det går nok mot stripping tror jeg. Hvis det betyr at jeg slipper å gå på overtid, tror jeg det er god nok grunn.

Hei Aimee, jeg ble strippet på mandag av jordmor, 8 dager før termin. Dette gjorde hun fordi det var modent og jeg hadde 2cm åpning allerede. Det har dessverre ikke hatt noen effekt på meg.

Jeg syns ikke det var vondt, ubehagelig er det, men det hjelper å slappe helt av og å puste rolig.

Du blør som regel litt etterpå og har litt mensmurringer.

Det som kan være litt skummelt er at man kan få unyttige maserier som sliter deg ut. Fikk jeg det fikk jeg beskjed om å komme inn igjen for å få smertestillende. Jeg fikk ikke det.

Jeg skal inn til ny kontroll på mandag og skal be om å bli strippet på nytt.

Takk for et fyldig svar!

Så du går faktisk rundt nå med 2 cm åpning? Jøss, trodde kanskje det hele var i gang da jeg :klø:

Det høres ikke noe gøy ut med maserier, men kanskje jeg er like heldig og slipper det. En jente, Imli, skrev i dagboka mi at hun fødte døgnet etter hun ble strippet, og det er i grunn sånn historier som gjør at jeg vil bli tøyd ;)

Krysser fingre for at du føder før mandag. Det kan da ikke være lenge igjen for deg som har hatt modningstegn i så mange dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trodde det kom til å skje ganske fort, det gjorde jordmora som strippet meg også, men nei da.. Spurte på sykehuset i natt hvor lenge man kunne gå sånn, og det var det ingen fasit på. Men hun sa at det var nok ikke lenge før de så oss igjen.. Men det er det jo ikke uansett, med termin rett rundt hjørnet..

Tror de som opplever stripping som vondt har hatt hardhendte jordmødre eller ikke har vært modne. Jeg syns ikke det var vondt i det hele tatt, men jeg var forberedt på at det var vondt og fokuserte på å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*
En jente, Imli, skrev i dagboka mi at hun fødte døgnet etter hun ble strippet, og det er i grunn sånn historier som gjør at jeg vil bli tøyd ;)

Men Imli var jo allerede godt over termin når ho blei strippa!

Eg ville nok venta til etter termin før stripping, men det kjem naturligvis an på form/psyke, og kor moden ein er. Om ein, som Mamma1, er moden, trur eg stripping har bedre effekt.

Men eg er sannelig ikkje sikker på kva eg hadde sagt, om eg fekk tilbud om stripping (og var moden). Eg har ikkje fått tilbud om det, har ikkje hatt nokon form for 'kontroll' der nede ennå. Når er det vanlig å begynne med det forresten? Bør eg vente meg gu på neste kontroll? (Då er eg 39+6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er GU etter uke 40+2, men man kan spørre og de fleste vil nok gjøre det.

Om det ikke starter fødsel så kan det bidra til at det modnes mer før riene kommer på ordentlig. Slik sett er det en fordel, då blir åpningstiden litt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg trodde det kom til å skje ganske fort, det gjorde jordmora som strippet meg også, men nei da.. Spurte på sykehuset i natt hvor lenge man kunne gå sånn, og det var det ingen fasit på. Men hun sa at det var nok ikke lenge før de så oss igjen.. Men det er det jo ikke uansett, med termin rett rundt hjørnet..

Tror de som opplever stripping som vondt har hatt hardhendte jordmødre eller ikke har vært modne. Jeg syns ikke det var vondt i det hele tatt, men jeg var forberedt på at det var vondt og fokuserte på å slappe av.

Vi får håpe stripping nr to gjør susen for deg!

Så når man stripper, og man ikke er moden, gjør det vondt (har jeg nå lært). Jeg får puste med magen og slappe av..

Men Imli var jo allerede godt over termin når ho blei strippa!

Eg ville nok venta til etter termin før stripping, men det kjem naturligvis an på form/psyke, og kor moden ein er. Om ein, som Mamma1, er moden, trur eg stripping har bedre effekt.

Men eg er sannelig ikkje sikker på kva eg hadde sagt, om eg fekk tilbud om stripping (og var moden). Eg har ikkje fått tilbud om det, har ikkje hatt nokon form for 'kontroll' der nede ennå. Når er det vanlig å begynne med det forresten? Bør eg vente meg gu på neste kontroll? (Då er eg 39+6)

Åja, det var jo ganske vesentlig, jeg visste ikke at hun var på overtid.

Jeg tror jeg hører først med JM-akupunktør om jeg er moden først, og evt hvor mye, før jeg bestemmer meg. Herregud, det blir jo kjempespennende!!

Jeg har heller ikke hatt kontroll ennå, og ikke fått tilbud om det heller. Det er akupunktøren min som spurte om jeg ville ha det, men ingen på sykehuset har spurt om det. Vi må nok vente til etter uke 40 som mamma1 sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer egentlig når man går over 40+2? Blir man kalt inn til time på sykehuset, eller må man ordne selv med lege/JM? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går som vanlig til neste kontroll. Man er ikke på overtid før man har passert 42 uker.

På Riksen sa de da at man blir satt igang hvis man kommer til 42+2...? Forvirrende greier. Jeg får spørre legen når jeg skal dit på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du er 42 uker så begynner du på overtid, og de fleste blir i gangsatt da. Men frem til uke 42 er det nok bare vanlige kontroller, og om babyen ikke har kommet så blir det overtidskontroll på sykehuset i uke 42. Dette ordner jordmor eller legen din med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter visst her og juger jeg.. Strippingen har hatt effekt på meg, nå har jeg 3cm åpning. Måtte lese gjennom papirene fra sykehuset. Det er 1cm mer enn mandag:) to cm på indre mormunn:)

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kaffedama
Ja, når du er 42 uker så begynner du på overtid, og de fleste blir i gangsatt da. Men frem til uke 42 er det nok bare vanlige kontroller, og om babyen ikke har kommet så blir det overtidskontroll på sykehuset i uke 42. Dette ordner jordmor eller legen din med.

:Nikke: Jeg tror det var sånn sist at når jeg var hos jordmor rundt uke 41 bestilte hun overtidskontroll på sykehuset på 42+2. Siden det var fullt på sykehuset den dagen og det stod bra til med magen ble jeg bedt om å komme inn dagen etter for igangsetting. Det er nok litt ulik praksis ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter visst her og juger jeg.. Strippingen har hatt effekt på meg, nå har jeg 3cm åpning. Måtte lese gjennom papirene fra sykehuset. Det er 1cm mer enn mandag:) to cm på indre mormunn:)

Juhu :hoppe:

Men, merker du det ikke på noen måte? Kan man få større åpning uten å ha rier for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke rier, så det er nok bare en modningsprosess som skjer. Har bare kynnere som ikke er vonde. De sier det er vanlig på flergangs å ha åpning en stund før fødselen. Men nå har jeg fått en cm til de siste fem dagene, og har bare hatt bittelitt murringer rett etter strippinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm, man lærer noe nytt hver dag ;) (egentlig mange ting hver dag når man er førstegangsfødende).

Det virker jo veldig bra å ha 3 cm åpning uten å merke det noe særlig. Håper jeg er like heldig OG at strippinga på mandag (blir vel mest sannsynlig det) setter i gang sakene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Jeg trodde det var fra fire cm åpning at man regnet at fødselen var i gang? :klø:

Lykke til mamma1, høres ut som det ikke er lenge igjen! :hoppe:

Kan heie litt og spre litt energi hvis noen trenger det, jeg hadde plutselig overskudd i dag!

:duskedame: :duskedame: :duskedame: :duskedame: :duskedame:

:hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er lettere sjokkert her selv, 3 cm er jo en del. Med førstefødte så tok det mange timer med rier før jeg kom så langt.

Vi var som sagt på sykehuset fra 4-6 i natt og jeg sov bare en time før det så var grusomt trøtt i dag tidlig. Men jeg gikk og la meg halv sju, mannen satt oppe og vekte jenta mi og fikk henne til skolen:) Det var deilig å våkne ca 10:)

Litt ekstra energi kan en trenge:)

Men jeg lekker fortsatt noe blank guffe.. søren altså, syns det er litt skummelt dersom det er fostervann. Babyen er litt roligere i dag også, men får da svar når jeg dytter i henne, men lite liv utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang. overtid, folkens! :klemmer:

Tvitvi, Mamma1! Krysser fingrene for at hun er ute i løpet av natta! :) Ring sykehuset igjen hvis du er usikker og bekymret. *streng*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...