Gå til innhold

terminklubb jan/feb 2009 Skravletråd!


skogmusa

Anbefalte innlegg

Hvordan står det til med dere januar/februar damer og de små babyene våre?

Vi koser oss mer enn jeg hadde drømt om på forhånd :rødme: .

Lille I er en harmonisk liten fyr som gror godt og smiler mye til mammaen og pappaen sin.

Tidligere denne uken var vi på seksukers kontroll og vakringen har blitt ni cm lenger siden fødselen og lagt på seg mer enn 2 kg.

Han er nå hele 60 cm lang og veier 5445 gram :)

Hvordan står det til hos dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, din har blitt stor.

Jenta mi har vokst 6cm og lagt på seg ca 1.2kilo. Så på 6ukerskontrollen var hun 56cm og 4770g.

Hun er utrolig blid og koselig:) Smiler som en sol når jeg tar henne opp. Stellebordet er det beste sted i verden, nest etter puppen da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte på 3100, og er nå oppi 5300g. Han har vokst 8 cm siden fødselen, og vi pløyer igjennom klesgavene så fort vi kan for å rekke å bruke alt før det må pakkes vekk. Han stråler som en sol, har sjelden vondt i magen, og sjarmerer oss i senk med smil og gledeshyl :D Er også flink å sove om natten, og legge seg til å sove igjen fort etter nattepupp :) Storebror spør allerede om enda flere småsøsken, men vi får vel vente et års tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har lillejenta vokst fra 3610 til 4715 g og fra 51 til 57 cm.Tall fra 6 ukers kontrollen.Hun er en meget blid liten jente,men på kvelden har hun litt vondt i magen stakkars. Hun sover fra halv ni på kvelden til fem om morran,får pupp og sover gjerne videre til 9-10 tiden, så skal ikke klage da at de blir litt surving rett før leggetid.

Storesøster er kjempestolt og synes det er kjempestas og få holde vesla og bade med henne i balja.

Jeg koser meg kjempemasse og syns tiden går alt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre om de små mirkalene!

Vi skal på 6-ukerskontroll på torsdag, jeg er utrolig spent på hvor mye han han vokst. Kommer tilbake med rapport ;)

Ellers håper jeg selvfølgelig at alle koser seg hjemme og har det bra :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner det jo å bli en liten stund siden 6-ukers kontroll (3 uker?), men da veide hun i hvertfall rett over 5 kg og var 56 cm lang. Hun sjarmerte hele helsestasjonen med smilet sitt og har fortsatt å smile siden. Har begynt å komme inn i en slags rutine også, og nå sover hun som regel i hvertfall et strekk med 5 timer i løpet av natten. Det er deilig, det.

Har vært litt utålmodig etter litt rutine, siden alt gikk så lett med storesøsteren. Men jeg har innsett at med storesøster hadde jeg krefter til å være mer konsekvent mtp mating og soving slik at vi raskt kom inn i gode rutiner både på mattider og soving. Med lillesøster har vi tatt det litt mer som det har kommet, men jommen er ikke det blitt altfor ille heller (bortsett fra at storesøsteren faktsisk sov 8 timer om natten allerede 8 uker gammel...vi har nok en stund igjen før vi er der denne gangen....).

Men vi har veldig lite gråting og veslejenta sover også på dagen nå. Særlig når vi har anledning til å legge henne ute. Greit med litt pusterom i løpet av dagen! Selv om jeg elsker å ha henne på fanget og "prate" og kose med henne!!! :rødme:

I dag kommer mormoren snart og passer henne et par tre timer for pappaen og jeg skal til parterapi (og kanskje mekling). Synd at den lille stjernen vår måtte bli født inn i noe slikt, men hun har i allefall både en mamma og en pappa som elsker henne og søsteren over alt!!!

:klemmer: til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos rutiner. Det hadde vært veldig fint om dere som har gjort dette før, ville dele erfaringer med oss andre rundt dette tema.

Når kan man begynne med soverutiner?

Hvordan begynner man og hvordan følger man opp?

Jeg skjønner at dette blir individuelt, men det er allikvel interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, din har blitt stor.

Det har han, han vokser i rekordfart!

Så koselig å høre fra dere andre :klem:

Vurderer å starte med litt rutiner her også. Lille I har de tre siste kveldene vært ganske sutrete, så lurer på om han rett og slett er litt trøtt og at han trenger å legge seg i sengen sin der det er stille og rolig? Tror ikke han har noen andre plager nemlig, så i kveld skal vi i alle fall forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleprinsessen her er allerede 9 uker på onsdag! Jeg husker ikke helt hvor mye hun var på 6-ukers-kontrollen, men forrige mandag (nesten 8 uker) var hun ihvertfall fem kilo. Hun var 3,2 ved fødselen, så hun har også vokst godt. De måler ikke lengde her på helsestasjonen, fordi de ikke vil strekke ut babyene, så jeg vet ikke hvor lang hun er. Men hun bruker ihvertfall 62, som passer helt OK. Kanskje hun er 56-57 cm? Vet ikke.

Vi legger henne ca. halv ni, og så får hun pupp ca. 2 og ca. 6. Ikke så verst. Hun smiler verdens vakreste smil og er stort sett alltid blid og tålmodig. Noe som er bra, med tanke på at storesøster stjeler mesteparten av showet...

Hun har også begynt å leke med babygymmen, det er så artig å se!

aimee - rutiner kan "lages", men kommer også av seg selv mer eller mindre naturgitt og/eller tilfeldig. Vi merket etter noen uker at vesla var mye våken på kveldstid (noe babyer ofte er, tror jeg), og da prøvde vi bare å legge henne i sengen med pysj når vi syntes at hun hadde vært våken lenge nok. Så prøvde vi det samme noen kvelder på rad, og vips så har man en leggerutine :).

Nå skal jeg prøve å innføre noen soverutiner på dagen også. Hun sover nemlig veldig godt i vognen, gjerne 3 timer i strekk, mens hun sover mye kortere og oppstykket inne. Så nå skal jeg prøve å legge inn en fast trilletur på ca. samme tid hver dag. Kunne ha begynt med det for lenge siden, men så var det dette føret da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille I har de tre siste kveldene vært ganske sutrete, så lurer på om han rett og slett er litt trøtt og at han trenger å legge seg i sengen sin der det er stille og rolig? Tror ikke han har noen andre plager nemlig, så i kveld skal vi i alle fall forsøke.

Mener å ha lest et sted at babyer gjerne er våkne, sultne, urolige og utilpasse om kveldene for at man skal "tanke dem opp" for natten. Så kan de legge seg gode og mette. Høres jo ikke så ulogisk ut, egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi merket etter noen uker at vesla var mye våken på kveldstid (noe babyer ofte er, tror jeg), og da prøvde vi bare å legge henne i sengen med pysj når vi syntes at hun hadde vært våken lenge nok. Så prøvde vi det samme noen kvelder på rad, og vips så har man en leggerutine :).

Men godtar hun å legges helt uten videre?

Her i huset blir det skriking hvis vi legger han i senga. Derfor har vi krøpet til korset nå og begynt med smokk på kvelden når vi legger han (ikke til faste tider ennå).

Hvor lenge er det evt greit å la en liten baby skrike før man tar han opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men godtar hun å legges helt uten videre?

Her i huset blir det skriking hvis vi legger han i senga. Derfor har vi krøpet til korset nå og begynt med smokk på kvelden når vi legger han (ikke til faste tider ennå).

Hvor lenge er det evt greit å la en liten baby skrike før man tar han opp?

Ja, hun godtar å bli lagt våken i sengen, faktisk. Det gjør jo ting betraktelig enklere. Men vi må ofte løpe ned hundre ganger for å putte inn smokken igjen før hun sovner :). Smokk er en fin ting, det må dere ikke se på som noe negativt :). Hvis han roer seg når han får smokken, er jo det kjempeflott!

Det med skiking er ikke helt enkelt... noen babyer gråter litt før de sovner, og det er liksom deres "greie". Da må man jo nesten la dem gjøre det. Andre babyer gråter fordi de absolutt ikke vil ligge alene, og da er det ikke like hyggelig å la dem ligge og gråte... Man får vel en magefølelse etterhvert på hva slags type skriking det er snakk om.

Man kan jo sitte ved siden av sengen og trøste og stryke litt, slik at babyen ikke er overlatt til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aimee - rutiner kan "lages", men kommer også av seg selv mer eller mindre naturgitt og/eller tilfeldig. Vi merket etter noen uker at vesla var mye våken på kveldstid (noe babyer ofte er, tror jeg), og da prøvde vi bare å legge henne i sengen med pysj når vi syntes at hun hadde vært våken lenge nok. Så prøvde vi det samme noen kvelder på rad, og vips så har man en leggerutine :).

Det er sånn det er blitt her også,han er veldig våken på kvelden og det virker nesten som han ikke klarer å sove her i stuen lenger.På dagen sover han jo i alt slags støy og det samme pleide han å gjøre på kvelden, så noe er forandret.Men da får vi prøve å legge han litt tidligere :) Men frykter det blir litt trist for mammaen og pappaen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men frykter det blir litt trist for mammaen og pappaen :fnise:

Huff ja, det er jo så koselig å være sammen med babyen om kvelden! Spesielt trist for pappaen som jobber. Kjipt når leggetiden er 19 og pappa kommer hjem 17...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*

Me skal også på 6-vekers-kontroll på torsdag. Er veldig spent på kor tung og lang ho er blitt! Me har forsøkt å måle henne her heime, og kom fram til 57 cm. Ho var 50 cm ved fødsel, så eg lurer på om det stemmer. Vekta har bikka 5 kg for ei stund sidan, ifølge badevekta.

A har begynt å prate, så nå går det i "rø - arø" heile dagen her. :fnise:

Ho er framdeles flink til å sove. I natt sov ho frå ca 22.00 til kl 7:00 igjen, då vekte eg henne for å gi henne mat og bytte bleie. Då hadde eg jo bløtt ut heile senga med melk... Det er berre innimellom ho søv heile natta, vanligvis våknar ho rundt kl 4:00. Me plar stå opp rundt 9, og ho har ein ny lur i 10-11-tida.

Nå har pappaen reist til hovedstaden på kurs, og me blir åleine til torsdag kveld. Det går heilt fint, men er jo litt trist og tomt her då. Verst å legge seg åleine. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi også vært på 6-ukers kontroll. Veide 3,5kg da hun ble født og veier nå ca 5,4kg. Hun er også blitt 5,5cm lengre i løpet av disse 6,5 ukene. Så hun er nå 55,5cm lang.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kaffedama

Hmm... Vi har ikke fått innkalling til seksukerskontroll, og V er seks uker i dag! Menmen, jeg veit at han vokser, så det er ikke krise. :fnise:

Ellers står det bra til, V har ikke så lange soveøkter på natta men han sovner i alle fall greit etter amming, så vi har natt fra halv ni-ni (baby)/ca ti (meg) til ca halv åtte. (Da står storebror opp.)

Jeg er tusen ganger mer avslappa enn jeg var med førstemann, og det er deilig! :ler2:

Ang leggerutine: Da storebror var liten hadde vi ham i stua på kvelden og tok ham inn på soverommet (og jeg ammet) da vi la oss i ellevetida. Sånn hadde vi det til han var 2-3 måneder, da begynte han å bli mer sutrete på kvelden, og vi bestemte oss for å legge ham på soverommet i sju-åttetida. Tror rutinene gikk seg litt til av seg selv (selv om det skal sies at verken mannen eller meg er noe gode på rutiner, men noe fast er det jo selvfølgelig).

Da jeg hadde utreisesamtale med jordmor på sykehuset denne gangen anbefalte hun å starte tidlig med å legge V (lillebror) i sju-åttetida, siden det er den rytmen vi vil ha ham inn i. Foreløpig blir det litt seinere (halv ni-ni), men jeg jobber med å framskynde leggetidspunktet. :)

Endret av kaffedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese om ulike tips for legging og rutiner! Vi tar det foreløpig som det faller seg, men så sover også E veldig fint om natta, som regel fra 10-tiden til rundt kl 1 (når vi legger oss... :sjenert:) og så fra 1-1.30 til 9-10-tiden på morgenen. :) Tror jeg skal få lest den "The no-cry sleep solution" som vi har liggende på nattbordet. :ler:

E vokser og gror hun også! Hun var jo stor i utgangspunktet, 4,6 kg og 36 cm fra hode til rumpe (seteleiebaby, så de har fortsatt ikke strukket henne ut). På seksukerskontrollen i slutten av forrige uke var hun 5,3 kg, og utfra klærne tror vi hun er rundt 60 cm, hun er i ferd med å vokse ut av str 56. Hun er veldig våken på dagtid, og prater stadig mer. Vi hadde nettopp en lengre "guuu-guuu"-samtale på stellebordet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke noe fasitsvar på dette, men jeg spør allikevel.

Når kan man forvente å få mensen tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv - men jeg fikk mensen tilbake etter fire måneder sist gang. Det var veldig tidlig! Tror det varierer en god del, men fire måneder er ihvertfall ikke spesielt lang tid. Og jeg fullammet helt til jeg fikk mensen tilbake. Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...