Gå til innhold

Godt oppgjør? 6,3%


Gjest Blir vi verdsatt?

Anbefalte innlegg

Gjest Blir vi verdsatt?

Sitat fra utdanningsforbundet sine sider:

Derfor streiker vi

Yrker som krever høyere utdanning, er blitt lavest prioritert i lønnsoppgjøret i KS. Det lønner seg enda dårligere enn før å ta høyere utdanning. Oppgjøret er en nedvurdering av yrker som krever høyere utdanning. Derfor er Unio i streik.

Kommunene verdsetter ikke utdanning

Kommunene verdsetter ikke utdanning. Sykepleiere, førskolelærere, fysioterapeuter og lærere har fått et dårligere lønnstilbud enn andre i kommunene. Kommuneansatte med høyere utdanning er lønnstaperne i KS.

Resultatet i KS bidrar derfor ikke til å sikre rekrutteringen til de viktige yrkene i barnehage, skole og helsevesen. Dermed setter man også kvaliteten på tjenestetilbudet i fare.

Dårlig for høgskolegruppene

Sykepleiere, førskolelærere og fysioterapeuter har sentralt bare fått 3,2 % eller 10 241 kr.

Det dekker ikke engang den forventede prisveksten. Resultatet er at mange av våre medlemmer med høgskoleutdanning får reallønnsnedgang i år.

Gjennomsnittlig lønnsvekst sentralt for 2008 er:

Ufaglært

15 270 kr

5,8 %

Fagarbeider

17 430 kr

6,0 %

Sykepleier, førskolelærer, fysioterapeut og andre med høgskoleutdanning

10 241 kr

3,2 %

Helsesøster, spesialpedagog og andre med spesialistutdanning

14 335 kr

4,1 %

Lærer

12 296 kr

3,5 %

Adjunkt

16 601 kr

4,6 %

Adjunkt m/tilleggsutdanning

21 404 kr

5,6 %

Lektor

24 538 kr

6,3 %

Lektor m/tilleggsutdanning

26 801 kr

6,4 %

Tabellen viser hva de sentrale tilleggene vil gi u gjennomsnittlig lønnsvekst for ulike grupper i 2008 (lLokale forhandlinger er ikke tatt med).

At noen få blant våre medlemmer har fått rimelig bra uttelling, er ikke nok til at Unio kunne anbefale forslaget. Til det var resultatet for det store flertallet av våre medlemmer altfor dårlig.

Den økonomiske rammen i KS-oppgjøret 2008 er høy. Det er positivt. Problemet er at KS ikke prioriterer sine ansatte med høyere utdanning.

Dårlig for lederne

Skoleledere, styrere i barnehage og andre ledere i kommunene som får sin lønn regulert sentralt, har hatt et svært dårlig oppgjør. I skoleverket gjelder dette hovedsakelig inspektører og avdelingsledere. Disse lederne har kun fått det generelle tillegget på 2,5 % i det sentrale oppgjøret.

Dårlig for skoleverket

Før tariffoppgjøret kom KS med klare signaler om at det skulle være lærernes tur i hovedtariffoppgjøret i 2008. Politiske uttalelser forsterket de forventningene dette skapte. Men resultatet ble noe annet:

Mens den økonomiske rammen for hele kommuneoppgjøret er 6,3 %, er rammen for skoleverket bare 5,4 %. Den er med andre ord nesten ett prosentpoeng lavere enn for hele KS, og den er lavere enn de 5,6 % som ble gitt i LO/NHO-oppgjøret.

Skoleverket har ikke tatt igjen noe som helst av mindrelønnsutviklingen. Tvert imot. Den negative utviklingen fortsetter og har forsterket seg.

Dermed er skoleverket fortsatt den store lønnstaperen i KS. Skoleverket har vært lønnstaper i alle oppgjør siden overføringen til KS i 2004 – det vil si 2004, 2005, 2006 og 2007. I perioden 2005–2006 hadde skoleverket en gjennomsnittlig årslønnsvekst på 3,6 % mot 3,9 % i hele KS, mens tallene for 2006–2007 var henholdsvis 3,6 % og 4,8 %.

Den negative lønnsutviklingen i skoleverket fortsetter altså gjennom oppgjøret i 2008. Slik kan det ikke fortsette. Nok er nok!

Svikter likelønnsarbeidet

Unio krevde at oppgjøret måtte ha en tydelig likelønnsprofil, og viste til at likelønnsproblemet er særlig stort for utdanningsgruppene i offentlig sektor.

Dette bekreftes av likelønnskommisjonen, som peker på at en av de store utfordringene for likelønnsarbeidet er at lønnsnivået for utdanningsgruppene er høyere i privat enn i offentlig sektor.

Lønnsdiskrimineringen av de kvinnedominerte utdanningsgruppene i offentlig sektor må stoppe, sa Unio. I stedet går utviklingen i feil retning. KS svikter likelønnsarbeidet når de store gruppene med høgskoleutdanning får den dårligste lønnsveksten.

Ansatte med høyere utdanning får minst

Gjennomsnitt betyr at noen får mer enn gjennomsnittet, mens andre får mindre. Mange av våre medlemmer får lite:

Halvparten (49 %) av de kommuneansatte med høgskoleutdanning får mindre enn 10 000 kr sentralt. Ingen av de høgskoleutdannede får mer enn 15 000 kr.

Til sammenlikning får 75 % av fagarbeiderne mer enn 10 000 kr og 64 % som får mer enn 15 000 kr.

Det er ingen prioritering av ansatte med høyere utdanning. Likevel sier adm. direktør Olav Ulleren i KS i Politisk kvarter 26. mai: «Vi la veldig storvekt på å få til en profil i år som tilgodeså utdanningsgruppene.»

Feil bruk av tall

For å pynte på tallene for høgskolegruppene har KS tatt med 9700 kr som ble gitt fra 1. januar 2008. Disse pengene er etterbetaling på grunn av en feilberegning KS gjorde i under oppgjøret i 2006/2007. De skal holdes utenfor årets oppgjør, og de er da også holdt utenfor rammen på 6,3 %.

Å regne dette tillegget som en del av resultatet av årets lønnsoppgjør, er både feil og misvisende. Det er å bruke det samme lønnstillegget to ganger.

Kravene ikke innfridd

KS hadde i år en historisk mulighet til å snu en utvikling der ansatte med høyere utdanning gjennom en årrekke har vært lønnstapere. KS benyttet ikke denne muligheten. I stedet valgte de en profil på oppgjøret som ytterligere har forverret situasjonen.

Det er en underlig prioritering når KS så sterkt har understreket behovet for rekruttere og beholde medarbeidere med høy kompetanse. Årets oppgjør vil ikke gjøre det lettere å rekruttere arbeidskraft med høyere utdanning. En arbeidskraft som er helt nødvendig for kommunale tjenester av høy kvalitet.

Unio gikk inn i oppgjøret med klart prioriterte krav:

• Snu mindrelønnsutviklingen i skoleverket

• Heve lønnsnivået for førskolelærere, sykepleiere og andre med høyere utdanning

• Få et oppgjør med en tydelig likelønnsprofil

Ingen av disse prioriterte kravene ble innfridd. Derfor valgte et enstemmig forhandlingsutvalg i Unio-kommune å si nei.

Ja, må si at dette er et historisk bra oppgjør KS, tusen takk for at dere setter pris på arbeidet jeg gjør!

Hvorfor i h...... valgte jeg å jobbe med mennesker og ikke noe som er viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet som lærer (utdannet ved universitet), men jobber nå i privat næringsliv! Takk og gud!!! Tjener mer enn dobbelt av det jeg gjorde som lærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor i det private næringsliv jeg kan bruke min førskolelærerutdannelse - for jeg stikker med en gang jeg får sjansen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve i mannsdominerte bransjer, for mannfolk må ofte behandles på samme måte som barn! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve i mannsdominerte bransjer, for mannfolk må ofte behandles på samme måte som barn! :fnise:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i h...... valgte jeg å jobbe med mennesker og ikke noe som er viktig?

Ja, det må du nesten spørre deg selv om? Jeg er glad for at dere ikke får mer lønn, fordelen med at staten regulerer økonomien sosialdemokratisk er jo nettopp at sånne som deg er dumme nok til å ta dårlig betalte jobber, så hvorfor skal jeg da spytte inn mer til kommunekassa enn jeg må? Det er jo sosialistsystemet i et nøtteskall.

Hvis du mener det er urettferdig, så ber jeg deg om å definere nøyaktig hvilken prosentsats lønnsstigning som er rettferdig. Fins det i det hele tatt filosofisk objektive retningslinjer for rettferdig lønn og reallønn fordelt på yrkesgrupper?

Hvis du trodde du skulle få min sympati ved å syte og klage her inne, så tar du skammelig feil. Om jeg kunne bestemme skulle alle i Unio fått mindre lønn, og det står jeg for. Så lenge det er nok folk som blir sykepleiere og politifolk allikevel, så er det ikke noen vits å øke lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ba ikke om sympati, jeg bare irriterer meg grenseløst over egen ubetenksomhet da jeg rett etter videregående valgte å studere videre. Ferdig som 22, ennå ung og uvitende.

Trodde jeg var fornuftig og gjorde ting på den riktige måten.

Ja, ja, sånn er det bare, må bare finne ut hva jeg vil bli når jeg blir stor, slik at jeg kan få den lønnen jeg mener jeg fortjener.

Det er mangel på folk i mitt yrke, det er stor mangel på pedagoger i barnehage, og når jeg ser på kvaliteten på de søkerene vi får hos oss ser det ikke lyst ut for kvalitet for barna fremover.

Når da de beste(ja, regner meg selv blandt de beste) velger å forsvinne fra yrket fordi en får for lite igjen i forhold til hva en yter, ja da ser det ikke bra ut!

Du om din mening, jeg gjør en fordømt viktig jobb, jeg(vi) sparer samfunnet for mye ved å være god i jobben vår!

Du må selvsagt mene hva du vil, men når søknaden til lærerhøyskolene har minsket med femti prosent, en trenger å stå for å komme inn, ja da kan vi spørre oss selv hvor vi egentlig er på vei. Hvem som fortjener hva?

Er ikke lett å svare på, men jeg synes barna trenger kompetente voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Finnes flere veier til Rom, jeg mener ikke nødvendigvis at en som kommer direkte fra lærerskolen er best egnet som lærer. Kan gjerne tenke meg at det blir lettere for andre arbeidstagere med utdanning å ta ped og bli lærer etter å ha vært i arbeidslivet en stund.

Ellers så har jeg full sympati med sykepleierene osv, liten med lærerene. Synd det er lærerene som tuter høyest, gjør at streiken virker mot sin hensikt. Det er ikke slik at en lærer kan tjene like mye som en økonom eller jurist i det private, og arbeidspresset til lærerene er ikke det værste i Norge(selv om det er mange som hevder det).

Jeg har også flere års høyskoleutdanning, blir forbigått lønnsmessig av håndverkere osv. Men jeg er glad for utdannelsen og mener jeg har mer en nok. Utfordrende og gøy jobb og penger så jeg klarer meg.

Slutt å syte og finn den jobben som fortjener deg du da.

Og søkermengden til høyere utdanning og på jobber er mindre overalt, det er en av prisene man betaler for å ha så lav arbeidsløshet vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar søknadsmengden til høyskole utdanning..

Jeg kjenner MANGE arbeidsledige lærere,de får ganske enkelt ikke jobb.

Ergo kan det jo neppe friste til å begynne på et studie,om man vet at man trolig går ut i arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndverkere er en priviligert gruppe i Norge, det er jeg enig med dere i. Om en kan svelge at en har lav status, så kan en få høy inntekt fra tidlig av som håndverker, og relativt mye fritid. Bedre timebetalt en nyutdanna leger. Det er faktisk slik at det lønner seg å gjøre all jobben en kan selv i Norge, det en sparer på å la være å jobbe, og gjøre småreparasjoner selv, veier opp for tapt inntekt i de fleste jobber. Tør vi sette en knapp på at sosialistisk regulering av arbeidsmarkedet er årsaken til dette? Håndverkere kamuflerer hvor godt de tar seg betalt for jobben ved at en fakturerer mer for dippedutter og materialer i enkelte bransjer, og ved at en ikke får kjøpt alle saker selv, f.eks det som skal til for å legge rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Filosofen_*

Jeg må si at jeg helt enig med Unio i mye av det de sier - også fordi det er slik at dersom man utdanner seg til ingeniør kan man velge om man vil jobbe i kommunen eller det private og dermed velge sin lønn. Den valgfriheten har man ikke i samme grad som lærer og enda mindre som sykepleier.

Når man har tatt en treårig eller fireårig høyere utdannelse har man gått gjennom en kvalitetsforhøyning (i alle fall på papiret) av ens skikkethet til å arbeide. Hvorfor skal da en som tar en utdannelse som kvalifiserer til jobb i det offentlige ha ikke bare litt - men mye lavere lønn enn en som jobber i det private?

Det er på høy tid at offentlig ansatte slutter å ta til takke med knapper og glansbilder - det gjelder f.eks. ikke bare lønnen, men andre goder som vi i det private næringsliv tar for gitt. VI har gratis kaffe og sponset lunsj hos oss - på hvilken skole finner du det?

Det er lærer og sykepleier mangel. Det er med andre ord klart på tide å kreve sin rett og det er helt klart rett tidspunkt å streike på. Om det svarer seg for Unio å kjøre denne kampen akkurat nå når "alle andre" har sagt seg fornøyd er en helt annen sak. Men jeg synes ikke det er grunn til å rakke ned på dem fordi de setter et viktig søkelys på den manglende forskjellen på fagutdannelse og ufaglært arbeidskraft.

Jeg ser gjerne flere på barikadene for at de myke yrkene skal få tilsvarende lønnsvekst som de i det private. Det er kanskje en utopi - samtidig får man jo begynne et sted slik at ikke gapet blir for stort.

Og til alle dere lærere, førskolelærere og sykepleiere der ute: Den ene industribedriften etter den andre trekker ut av landet på jakt etter billig arbeidskraft. Snart er det bare service og omsorgsyrker igjen. Tenker pipen får en annen lyd fra alle de som åpenbart ser ned på dem som velger disse yrkene der man muligens ikke får så godt betalt pr dagens dato, men der man er garantert at man unngår utflagging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å lest innleggene kan jeg ikke se noe syting!

Etter ti år i barnehage har jeg fått nok, ingen syting, men jo jeg synes jeg har for dårlig lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får definitivt for lite lønn!!!!! Jeg elsker jobben min som lærer, men vil nok vurdere andre jobber senere i livet, liker ikke å jobbe for nesten ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-M-

Jeg er førskolelærer med mange års annsiennitet. Klager ikke på den lønna jeg har i dag, men mener helt klart at jeg fortjener mer i lønn!

Og som flere her skriver; flukten fra yrket er alvorlig, og utdanningsforbundet har flere forslag til løsninger på dette problemet.

Personlig ser jeg ikke for meg at jeg er i barnehagen lenger enn max 3 år til. Det handler ikke bare om lønn, men et arbeidspress som ikke står i forhold til det man tjener. Og ikke minst status i yrket. Skal man ikke snart få litt cred for den utrolig krevende jobben man gjør?!

Det hjelper forsåvidt ikke så veldig om jeg skulle gå opp 50 000 i året, heller. Jeg merker at kroppen min snart ikke makter mer i den jobben jeg står i.

Det er synd, for barnehagen trenger pedagoger med erfaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Liten sympati med lærerne? Fordi? Fordi jobben vi gjør er lite viktig? Ikke stort arbeidspress sier du? Kjære deg. det beviser bare at du ingenting vet..

Når du faktisk har høyere utdanning, bør du tjene der etter også. Det skal lønne seg med høyere utdannelse, og det beviser de gang på gang at det faktisk ikke gjør.

Jeg er luta lei å få høre at vi klager og syter, vi gjør ikke det, vi krever bare skikkelig lønn for den jobben vi gjør og som vi har utdannelse til.

Faktisk har en sykepleier i realiteten bedre lønn enn en lærer- lærere har ikke mulighet til å jobbe overtid og vi får absolutt ingen tillegg. I tillegg til dette har vi opp til flere år lengre utdanning og derfor mer studielån og tapt arbeidsinntekt.

Jeg sier ikke at ikke sykepleierne fortjener mer lønn, for det gjør de helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Marie

Sykepleiere har mulighet til å jobbe overtid sier du...og det er jo nettopp det som er tragisk, at man må jobbe over 100 % for å få en lønn en kan leve av. Det er ikke et gode! I tillegg jobber sykepleiere turnus (skift). Hvis en sammenligner kvelds og nattetillegg med mannsdominerte yrker som også jobber skift, er det rett og slett nedverdigende.!Ellers jobber sykepleiere i ferier, helligdager, helger og netter.

Dette er ikke klaging, men fakta og jeg ble bevisst sykepleier og er stolt av det, men at ikke jobben blir mer verdsatt er det som er værst. Lærerne er de som har hatt den største lønnsveksten de siste ti åra. Nå er det på tide at sykepleierne kommer vinnende ut av streiken. For det en må se på er grunnlønna, og der er sykepleierne langt etter lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg har jobbet som lærer (utdannet ved universitet), men jobber nå i privat næringsliv! Takk og gud!!! Tjener mer enn dobbelt av det jeg gjorde som lærer!

Og hvilken jobb er dette? *vil ha! vil ha!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sykepleiere har mulighet til å jobbe overtid sier du...og det er jo nettopp det som er tragisk, at man må jobbe over 100 % for å få en lønn en kan leve av. Det er ikke et gode! I tillegg jobber sykepleiere turnus (skift). Hvis en sammenligner kvelds og nattetillegg med mannsdominerte yrker som også jobber skift, er det rett og slett nedverdigende.!Ellers jobber sykepleiere i ferier, helligdager, helger og netter.

Dette er ikke klaging, men fakta og jeg ble bevisst sykepleier og er stolt av det, men at ikke jobben blir mer verdsatt er det som er værst. Lærerne er de som har hatt den største lønnsveksten de siste ti åra. Nå er det på tide at sykepleierne kommer vinnende ut av streiken. For det en må se på er grunnlønna, og der er sykepleierne langt etter lærerne.

Kvelds-, helge og helligdagstillegg må selvfølgelig regnes med. Hva en sykepleier får utbetalt må være beløpet som er gjenstand for forhandlinger. Det blir en konsturert virkelighet å debattere ut fra gunnlønn når ingen sykepleiere får utbetalt grunnlønn.

Og det må være helt klart at sykepleiere tjener betydelig bedre enn lærere. Er dette riktig steg og gå når en ser på de dårlige resultatene i norsk skole? Bør ikke lærerlønnen opp for å tiltrekke seg bedre kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelds-, helge og helligdagstillegg må selvfølgelig regnes med. Hva en sykepleier får utbetalt må være beløpet som er gjenstand for forhandlinger. Det blir en konsturert virkelighet å debattere ut fra gunnlønn når ingen sykepleiere får utbetalt grunnlønn.

Og det må være helt klart at sykepleiere tjener betydelig bedre enn lærere. Er dette riktig steg og gå når en ser på de dårlige resultatene i norsk skole? Bør ikke lærerlønnen opp for å tiltrekke seg bedre kandidater?

Enig i denne!

Vil bare kommentere i tillegg at lærere også har ugunstig arbeidstid, det er bare ikke så synlig. Mange går rundt i den tro at lærere jobber fra 8-16 og så er ferdige med jobben, og skjønner ikke hvorfor lærere skal ha så lang ferie. Men lærere har ikke mer ferie enn andre, de har avspasering. Og avspaseringen står sjelden i forhold til den innsatsen en vanlig hardtarbeidende lærer gjør iløpet av et skoleår. Avspaseringen er jo fastsatt felles for alle, uten å ta hensyn til all den tid de som jobber hardt bruker på kvelds- og helgetid.

Lærere avspaserer fordi de har foreldremøter (kun to i året, tar ikke all verdens tid), kontaktmøter (minst 40 pr år, ofte mye mer fordi enkeltelever krever mer oppfølging), forberedelser og etterarbeid (rettinger og vurderinger), rapporter som skal skrives, skoletilstelninger osv som vanligvis skjer på kveldstid. Skal man gjøre en god jobb som lærer kan man ikke si seg ferdig med jobben klokka 16.

Jeg er grunnskolelærer, og jobber i snitt 11 timer pr hverdag, pluss tre timer lørdag og tre timer søndag. Det går så og si aldri en ettermiddag eller kveld uten at jeg sitter med forberedelser eller rettinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har mulighet til å jobbe overtid sier du...og det er jo nettopp det som er tragisk, at man må jobbe over 100 % for å få en lønn en kan leve av. Det er ikke et gode! I tillegg jobber sykepleiere turnus (skift). Hvis en sammenligner kvelds og nattetillegg med mannsdominerte yrker som også jobber skift, er det rett og slett nedverdigende.!Ellers jobber sykepleiere i ferier, helligdager, helger og netter.

Jeg er lærer, og jeg jobber i jula, påsken, helger osv. Forskjellen er at jeg gjør min jobb hjemmefra, og jeg får verken helligdagstillegg eller overtidsbetaling. Forberedelser, etterarbeid, rapporter, vurderinger og lignende tar så mye tid at feriene - som egentlig skal være lærernes avspassering - går med til arbeid.

Det jeg faktisk får avspassere iløpet av et år er veldig mye mindre enn den tida jeg bruker på jobben. Jeg skulle faktisk mye heller ønske meg en ordning der jeg kunne få overtidsbetaling de dagene jeg må jobbe mer enn 7,5 timer (så og si alle dager), og de gangene jeg må bruke helger, helligdager og "ferier" til å jobbe, og til gjengjeld hatt de vanlige fem ukene med ferie som andre yrkesgrupper. Da hadde jeg hatt ei mye høyere lønn, og fortsatt lik arbeidsbyrde gjennom året som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...