Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes egentlig at det er litt bra at dette kom som en tråd. Så kan flere bli klar over at dette også er en problemstilling.

For ja, på en måte er jeg enig med TS at mye her inne kan virke "triggende" på en med en spiseforstyrrelses problematikk. For det er mye "snurrig" som foregår oppe i toppen på en som er underernært. Men KG er langt i fra det forumet som kan trigge mest. (Mener nå jeg)

Men det jeg tror de med en spiseforstyrrelse kan litt "glemme" at disse trådene er skrevet av/for personer med en eventuell overvektsproblematikk (som er det mest vanlige problematikken her til lands (spiseforstyrrelser har fortsatt ikke toppet den statistikken)) eller ofte normalvektige personer med et forholdsvis normalt kroppsbilde, som ønsker å legge om kostholdet/hverdagen sin litt.

Og det er det dette forumet er startet for!!

Men ja; der hvor det står at xx-antall kalorier er det riktige (hvor det er ALTFOR lite) vil det bare føre til at personen som følger dette, vil stanse opp forbrenninga si, og legge på seg de kg som er tatt av, like kjapt. Så sånn fornuftsmessig vet nok de fleste at det å ligge på et så lite dagsinntak er fryktelig dumt!!

Men ja: det har helt sikkert vært trådstartere eller personer som har svart, som ikke har et normalt forhold til kropp og mat, og det kommer til syne igjennom det som er skrevet.

Så jeg håper vi som er her inne kan rett og slett bare ha denne tråden i minne, og bruke rent folkevett ;):)

Endret av yoga
Videoannonse
Annonse
Gjest apekattenico
Skrevet (endret)
Nettopp derfor skrev jeg hvis man gjør den riktig.

Er det ingen her inne som leser hva jeg skriver lenger?

...

...

Det er innlysende at om man gjør ting riktig vil man ikke ta skade av det, men du går vel ikke rundt og anbefaler folk å begynne med basehopping siden det ikke innbærer noen fare bare man gjør det riktig?

Problemet er at altfor få faktisk gjør det riktig.

Vil du ikke si at en overvektig person får helsegevinst av å gå ned til en normal vekt for så å introdusere langsomme karbohydrater igjen?

Selvsagt.

En ketogen diett er i de fleste tilfeller ikke en livsstil, men en diett, hvor man senere introduserer sunne karbohydrater i moderate mengder.

Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som gjør det til en livsstil, dessverre.

Endret av apekattenico
Skrevet
...

...

Det er innlysende at om man gjør ting riktig vil man ikke ta skade av det, men du går vel ikke rundt og anbefaler folk å begynne med basehopping siden det ikke innbærer noen fare bare man gjør det riktig?

Nå anbefaler jeg ikke det ene eller det andre, hverken en ketogen diett eller basehopping. Men jeg mener at en diskusjon rundt det kan vel ikke være noe annet enn sunn, da man da gjerne får hjelp til å finne ut hvordan man skal gjøre en slik diett riktig? Er det ingen diskusjon rundt det kan jo de det gjelder gå rundt og gjøre det helt feil uten å sette et eneste spørsmålstegn ved det.

Problemet er at altfor få faktisk gjør det riktig.

**

Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som gjør det til en livsstil, dessverre.

Og da er det det som er problemet, og ikke diskusjonen i seg selv.

Skrevet (endret)
Så jeg håper vi som er her inne kan rett og slett bare ha denne tråden i minne, og bruke rent folkevett ;):)

Enig i dette. Flott at det kom en slik diskusjon.

Er også enig at flere av trådene det er linket til er usunne og åpenbart skrevet av personer med problemer.

Jeg synes det er veldig mange usunne tråder her inne, men dette er ikke ekslusivt for k&t helse er like ille med tips om medisinering osv.

Endret av Mozilla
Skrevet
Men jeg mener at en diskusjon rundt det kan vel ikke være noe annet enn sunn, da man da gjerne får hjelp til å finne ut hvordan man skal gjøre en slik diett riktig?

Dette er jeg ikke enig i. Det er ingen helsepersonell her inne så disse diskusjoene har ingen faglig verdi og kan derfor heller ikke være sunn.

Skrevet (endret)
Dette er jeg ikke enig i. Det er ingen helsepersonell her inne så disse diskusjoene har ingen faglig verdi og kan derfor heller ikke være sunn.

Så det er bare diskusjoner med faglig verdi som er sunne?

Man trenger ikke være helsepersonell for å kunne komme med gode råd og for å vite mye om sunt kosthold og sunn trening.

Hvorfor ha et diskusjonsforum om den eneste meningen som teller er fagpersonell? :forvirret:

Endret av SuperGjest
Gjest Elfrida
Skrevet
Så ja, 1500 kan være vilt for noen, mens helt normalt for andre.
For de fleste norske kvinner er nok dette ganske så lite mat - og det nærmer seg grensen for for lite.
Gjest apekattenico
Skrevet
Nå anbefaler jeg ikke det ene eller det andre, hverken en ketogen diett eller basehopping. Men jeg mener at en diskusjon rundt det kan vel ikke være noe annet enn sunn, da man da gjerne får hjelp til å finne ut hvordan man skal gjøre en slik diett riktig? Er det ingen diskusjon rundt det kan jo de det gjelder gå rundt og gjøre det helt feil uten å sette et eneste spørsmålstegn ved det.

:-) Jeg forstår hvordan du tenker, men problemet i mange av emnene er at "rådene" eller informasjonen som blir gitt ofte ikke har rot i virkeligheten. Dette gjør diskusjonen usunn.

Dessverre er det slik at vi sensurer ulikt og når enkelte kommer inn her og leser noe uten å ta det med en klype salt kan det i værste fall føre til lidelser jeg ikke orker å tenke på. Akkurat det synes jeg er beklagelig.

Skrevet
:-) Jeg forstår hvordan du tenker, men problemet i mange av emnene er at "rådene" eller informasjonen som blir gitt ofte ikke har rot i virkeligheten. Dette gjør diskusjonen usunn.

Dessverre er det slik at vi sensurer ulikt og når enkelte kommer inn her og leser noe uten å ta det med en klype salt kan det i værste fall føre til lidelser jeg ikke orker å tenke på. Akkurat det synes jeg er beklagelig.

Men det vil jo tilsi at all diskusjon kan være usunn. Konsekvensene ved å ha et offentlig forum kan være store; folk setter seg i dyp gjeld, pådrar seg mangelsykdommer, tror hjerteinfarktet ikke var et infarkt likevel, kjøper en bil som to dager senere faller sammen, får stor restskatt pga misforståelser, gjør det slutt med kona gjennom 25 år fordi KG-ere mente det var en god ide.

Til tross for dette vil jeg si at konsekvensene ved å ikke tillate diskusjon er enda større.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det jeg tror de med en spiseforstyrrelse kan litt "glemme" at disse trådene er skrevet av/for personer med en eventuell overvektsproblematikk (som er det mest vanlige problematikken her til lands (spiseforstyrrelser har fortsatt ikke toppet den statistikken)) eller ofte normalvektige personer med et forholdsvis normalt kroppsbilde, som ønsker å legge om kostholdet/hverdagen sin litt.

Overvektige kan altså ikke ha spiseforstyrrelser?

Anoreksi og bulimi er ikke de eneste spiseforstyrrelsene som finnes, det er bare de man prater om. Holdningen er ofte at "De overvektige er ikke syke, har ikke spiseforstyrrelser. De er bare late og matmonser." Er det rart mange utvikler et sykelig forhold til mat når de skal slanke seg?

Gjest apekattenico
Skrevet
Til tross for dette vil jeg si at konsekvensene ved å ikke tillate diskusjon er enda større.

Point taken. Du er ven og god, og eg må sei meg heilt einig.

Skrevet

Anoreksi og bulimi er ikke de eneste spiseforstyrrelsene som finnes, det er bare de man prater om. Holdningen er ofte at "De overvektige er ikke syke, har ikke spiseforstyrrelser. De er bare late og matmonser." Er det rart mange utvikler et sykelig forhold til mat når de skal slanke seg?

Helt rett. Den største formen for spisefortyrrelse vi har i dette landet er grov overvekt. For der ER en spiseforstyrrelse i seg.

Skrevet
Så det er bare diskusjoner med faglig verdi som er sunne?

Man trenger ikke være helsepersonell for å kunne komme med gode råd og for å vite mye om sunt kosthold og sunn trening.

Hvorfor ha et diskusjonsforum om den eneste meningen som teller er fagpersonell? :forvirret:

Faglig feil informasjon er ofte meget usunn og i dette tilfellet er det ingen tvil om at det er mye, veldig mye feil info.

1500 kcal pr dag er sprøtt og det håper jeg de fleste vet. Men jeg bekymrer meg over de som ikke vet det og tar det som skrives her inne som gode råd.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Kommentarer til trådene du postet som sannhetsbevis for at dette er et usunt forum:

1) En tråd om hvilke frukter som har minst kalorier.

2) I tråden om efedrin var det stort sett utelukkende enighet om at det var en dårlig idé og at trådstarter skulle ligge unna, med unntak av ETT gjesteinnlegg.

3) "Er dette en grei dagsmeny". Trådstarter hadde fått utdelt 1300 kalorier på vektklubb. Om du mener det er uforholdsmessig lavt får du ta med ernæringsfysiologene og legene som er knyttet opp mot vektklubb. Maten hun spiste var det ingenting å si på.

4) Sykehusdietten resirkuleres igjen og igjen på forum. Flere, meg inkludert, gjorde oppmerksom på at det ikke var en heldig måte å gå ned i vekt på.

5) Trådstarter ønsker å finne en tabell med kalorier. So what? Det er nå en gang sånn at hvis man vil gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbruker, og da kan det være greit å ha en viss oversikt over hva man inntar.

6) Trådstarter ønsker å gå ned i vekt, og det første svaret er at hun bør revurdere opplegget sitt. Vet ikke helt om en tråd kan brukes som sannhetsbevis for at dette er "anoreksi heaven" når svarene trådstarter får er stikk i strid med det.

7) Trådstarter vil ned noen kilo, skisserer kostholdet sitt og får sunnere tips av de som svarer, i tillegg til at hun oppfordres til å trene (noe alle har godt av, uavhengig av vekt)

8) Trådstarter vil ned noen kg raskt, og får tips om en diett som gjør at man mister litt vannvekt (men blir også gjort oppmerksom på at dette er en midlertidig, og usunn løsning)

9) Trådstarter har dårlig samvittighet fordi hun spiste en hel pose nøtter. Får deretter beskjed om at det ikke er så krise, og at det ikke betyr at alt er tapt. Hvis dette hadde vært SF-party ville vi vel sagt at hun burde stikke fingrene i halsen?

10) Trådstarter ville ned noen kg og får tips om ulike metoder, først sent i tråden blir det gjort klart at trådstarter er lett

Skrevet
Point taken. Du er ven og god, og eg må sei meg heilt einig.

:ler:;)

Skrevet (endret)

Beklager at jeg skrev noe som kan misforstås på den måten!

Såklart også overvektige kan ha spiseforstyrrelser!!

(Såvidt jeg kan lese, så har ikke jeg spesifisert ordet spiseforstyrrelse i det hele tatt.)

Det er mange former for en spiseforstyrrelse, deriblant overspising, som jeg tror du sikter til...

Det jeg siktet til er de personene som har en overvektsproblematikk, ikke en overspisingslidelse , og da heller ikke en spiseforstyrrelse :)

Endret av yoga
Skrevet

Glad for å se at det ikke bare er jeg som reagerer.

Skrevet
Beklager at jeg skrev noe som kan misforstås på den måten!

Såklart også overvektige kan ha spiseforstyrrelser!!

(Såvidt jeg kan lese, så har ikke jeg spesifisert ordet spiseforstyrrelse i det hele tatt.)

Det er mange former for en spiseforstyrrelse, deriblant overspising, som jeg tror du sikter til...

Det jeg siktet til er de personene som har en overvektsproblematikk, ikke en overspisingslidelse , og da heller ikke en spiseforstyrrelse :)

Folk som har overvektsproblematikk kan godt og vel ha en spiseforstyrrelse? Det er ikke bare overspising som kvalifiserer til det...

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg er tilbøyelig til å tro at hvis man spiser mer en kroppen har behov før bunner det i et forhold til mat som ikke er 100 % naturlig. Dvs at man bruker mat til å dekke andre behov enn kroppens eget behov for ernæring. (Nå snakker jeg om folk som har mer enn noen få kilo ekstra altså.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...