Gå til innhold

hva spiser du i løpet av en dag ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei :) jeg har planer om å gå ned i vekt da (ca 10 kg) også lurer jeg på hva dere på dette forumet spiser (hvis dere er sunne da) og hvor mye dere veier/høyde.

håper noen hadde giddet å svare meg :)

selv så veier jeg 60 kg og er 167 cm høy. i løpet av en dag spiser jeg ca slik:

Frokost:

- to knekkebrød (31 kcal pr stk) med 1 kokt egg

- en frukt eller en grønnsak

- 1,5 l vann

Lunsj:

- to brødskiver med pålegg med leverpostei (trenger egentlig noen tips til hva annet jeg kan ha på brødskiven. er veldig vann)

Middag:

- en porsjon av det vi har (prøver å ta masse grønnsaker)

Kveldsmat:

- en yoghurt (forslag til en yoghurt som er sunn)

- en frukt/grønnsak (eller to)

- melk

også på lørdager spiser jeg ikke kveldsmat, men koser meg med litt godteri. Trener ikke noe særlig, men har veldig lyst til å begynne. Går en tur i ny og ned da, men har veldig dårlig kondis og blir sliten med en gang. ille :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) 10 kg ned når du veier 60 høres ikke noe særlig bra ut. Tror det er smartere å satse på 5, så ser du om du er fornøyd når du er der.

2) Regelmessige måltider, ca hver 3-4 time. Å kutte ut kveldsmat er ikke ideelt.

3) Få i deg noe melkeprodukter, kjøtt, grønt, frukt, bær, proteinrik mat som egg. Varier mellom alt.

4) Ikke overstig 1800 kcal per dag om du skal ned i vekt.

5) Sunt fett er alfa og omega

Gjest Peachbud
Skrevet

58 kg, 166 cm.

Er noenlunde sunn.

Frokost: 1-2 skåler cornflakes med lettmelk.

Lunch: Grovbrød med pålegg, to frukter (pærer, epler, en skål druer).

Middag: Noen ganger vegetar, andre ganger kylling, kyllingkjøttdeig eller fisk. Pasta (både fullkorn og vanlig), ris, villrisblanding, chapati eller poteter. Uliker paster, chili. Grønnsaker eller salat.

Utover kvelden: Frukt, middagsrester.

50 kg er alt for lite på 167 cm forresten.

Skrevet

Kan ikke hjelpe deg så mye med maten, men begynn for all del og gå mer tur. Det er mye viktigere å være i god form enn at vekta minsker, mener jeg. Du vil nok merke bedring i form og kondis ganske fort, hvis du jobber litt for det.

Gjest Peachbud
Skrevet

Kan legge til at jeg trener i snitt annenhver dag, enten timer på treningssenter eller jeg jogger. I tillegg sykler jeg 45 min fem dager i uken.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvis du er 167 cm høy og veier 60 kg har du en BMI på 21,51. Har man en BMI under 20 regnes man som undervektig. Går du ned 5 kg vil du ha en BMI på 19,72, og går du ned 10 kg vil du ha en BMi på 17,93.

Det er helt ok å ville holde seg sunn og holde seg i form ved å trene. Men hvis du virkelig mener at du trenger å gå ned i vekt tror jeg du trenger hjelp fra en psykolog.

Gjest gjest Bia
Skrevet
Heihei :) jeg har planer om å gå ned i vekt da (ca 10 kg) også lurer jeg på hva dere på dette forumet spiser (hvis dere er sunne da) og hvor mye dere veier/høyde.

håper noen hadde giddet å svare meg :)

selv så veier jeg 60 kg og er 167 cm høy. i løpet av en dag spiser jeg ca slik:

Frokost:

- to knekkebrød (31 kcal pr stk) med 1 kokt egg

- 1,5 l vann

Lunsj:

- to brødskiver med pålegg med leverpostei (trenger egentlig noen tips til hva annet jeg kan ha på brødskiven. er veldig vann)

Middag:

- en porsjon av det vi har (prøver å ta masse grønnsaker)

Kveldsmat:

- en yoghurt (forslag til en yoghurt som er sunn)

- en frukt/grønnsak (eller to)

- melk

også på lørdager spiser jeg ikke kveldsmat, men koser meg med litt godteri. Trener ikke noe særlig, men har veldig lyst til å begynne. Går en tur i ny og ned da, men har veldig dårlig kondis og blir sliten med en gang. ille :(

Herregud, er den nye trenden inne på kg å bli undervektig???

Kroppen har det best på normalvekt. Hvorfor ødelegge det?

Hvis du vil stramme opp eller noe kan du trene kondisjon og styrke, ikke noe poeng for deg å gå ned i vekt hvertfall!

Gjest madelen
Skrevet
Hvis du er 167 cm høy og veier 60 kg har du en BMI på 21,51. Har man en BMI under 20 regnes man som undervektig. Går du ned 5 kg vil du ha en BMI på 19,72, og går du ned 10 kg vil du ha en BMi på 17,93.

Det er helt ok å ville holde seg sunn og holde seg i form ved å trene. Men hvis du virkelig mener at du trenger å gå ned i vekt tror jeg du trenger hjelp fra en psykolog.

ENIG!!!!

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Jeg spiser:

Frokost: havregrøt kokt med vann

Lunsj: Kyllingsalat

Mellommåltid: eple eller yoplait 0%

Middag: Fisk/kylling/kjøtt, potet/ris/pasta, salat/grønnsaker, litt saus (overskrider aldri 400 kcal)

Kvelds: banan/eple/yoplait 0%

Om jeg blir sulten i løpet av dagen, tar jeg meg en frukt eller grønnsak..

Noen som har innspill? :)

Skrevet (endret)

Dere må huske på at optimal vekt er ulik for ulike personer, det gjelder ikke bare om man veier noen kg for mye i forhold til BMI.

Endret av Miros
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dere må huske på at optimal vekt er ulik for ulike personer, det gjelder ikke bare om man veier noen kg for mye i forhold til BMI.

Jeg veier 50 kg, er 170 høy, trener flere ganger i uka, spiser ganske sunt (og litt usunt innimellom), kan spise alt jeg har lyst på uten å gå opp i vekt, og jeg er ikke sykelig tynn. Jeg bruker str. 38/M (bortsett fra bukser), hvis jeg hadde veid 10 kg mer hadde jeg vært lubben.

Tenk dere om før dere skriker ut om psykolog og undervekt.

Jeg spiser:

2-3 brødskiver (grovt) med f.eks. kjøttpålegg/ost/egg/leverpostei og paprika/agurk - frokost

2 porsjoner middag med ulikt kjøtt/fisk/kylling, fullkornsris/pasta/pommes frites, grønnsaker, saus

3 brødskiver (grovt) med div. pålegg - kvelds

Frukt, f.eks. en boks med druer

Drikker smoothies, "nora tørst", juice og vann

Av og til junk-food, masse godt fra bakern, litt godteri eller sjokolade, yogurt, nugatti, nøtter osv. osv.

2-3 brødskiver eller frukt/yogurt innimellom hvis jeg blir sulten

Ja det er greit å være tynn/slank, man trenger ikke ha spiseforstyrrelse av den grunn. Men om du derimot hadde planer om å gå ned 10 kg burde varsellampene blinke ganske kraftig mener hvertfall jeg. Å spise sunt og trene mener jeg alle burde gjøre uansett vekt.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet

Tror ikke du trenger å slanke deg, men å trene. :)

En veltrent normal kropp er utrolig mye finere enn en dvask tynn kropp.

Gjest Gjest_Elida_*
Skrevet

Jeg veier 50 kg, er 170 høy, trener flere ganger i uka, spiser ganske sunt (og litt usunt innimellom), kan spise alt jeg har lyst på uten å gå opp i vekt, og jeg er ikke sykelig tynn. Jeg bruker str. 38/M (bortsett fra bukser), hvis jeg hadde veid 10 kg mer hadde jeg vært lubben.

Tenk dere om før dere skriker ut om psykolog og undervekt.

Jeg spiser:

2-3 brødskiver (grovt) med f.eks. kjøttpålegg/ost/egg/leverpostei og paprika/agurk - frokost

2 porsjoner middag med ulikt kjøtt/fisk/kylling, fullkornsris/pasta/pommes frites, grønnsaker, saus

3 brødskiver (grovt) med div. pålegg - kvelds

Frukt, f.eks. en boks med druer

Drikker smoothies, "nora tørst", juice og vann

Av og til junk-food, masse godt fra bakern, litt godteri eller sjokolade, yogurt, nugatti, nøtter osv. osv.

2-3 brødskiver eller frukt/yogurt innimellom hvis jeg blir sulten

Helt enig i det du påpeker i begynnelsen av innlegget her.Jeg er 170/53,og har et kosthold som er likt det du beskriver.Litt usunt,men for det meste veldig bra.Heldige vi som kan spise alt vi vil uten å gå opp i vekt :)

Skrevet
Helt enig i det du påpeker i begynnelsen av innlegget her.Jeg er 170/53,og har et kosthold som er likt det du beskriver.Litt usunt,men for det meste veldig bra.Heldige vi som kan spise alt vi vil uten å gå opp i vekt :)

Det er jo ikke dermed sagt at du verken har en bra helse eller en bra kropp kun fordi om du ikke går opp i vekt..

Gjest Gjest_Elida_*
Skrevet
Det er jo ikke dermed sagt at du verken har en bra helse eller en bra kropp kun fordi om du ikke går opp i vekt..

Har heldigvis både bra helse og bra kropp.Ikke pga.av dette med vekt,nei.Men fordi jeg lever ganske sunt,liker å være i fysisk aktivitet,og fordi jeg er glad i å ta vare på meg selv.Men er enig i at en tynn person ikke trenger å ha hverken bra helse eller bra kropp kun i kraft av vekt.På samme måte som en person som regnes for å være overvektig,ikke nødvendigvis trenger å ha dårlig helse eller dårlig kropp.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Kiloene kan jo se ulikt ut på ulike mennesker, men jeg syns likevel at det høres mye ut for TS å skulle gå ned 10 kg. Men å begyne å trene er jo uansett bra, om man ønsker å gå ned i vekt eller ikke.

For moro skyld har jeg prøvd å sette opp hva jeg spiser i løpet av en dag:

Frokost: 2 skiver grovt brød og et glass appelsinjuice. Noen ganger også et glass cultura.

Lunsj: 3 skiver grovt brød. Innimellom spiser jeg salat i stedet for brødskiver. Noen glass vann. En frukt.

Middag: Fisk og vegetarisk annen hver dag ca. Lager vanligvis maten fra grunnen av, både fordi den smaker bedre, er sunnere, jeg unngår merkelig stoffer som eventuelt måtte befinne seg i ferdigmat, i tillegg til at jeg (magen) tåler bedre mat uten tilsetningsstoffer, sukker, melk og større mengder fett. Jeg er mao. glad i lett mat. Jeg spiser da en normal porsjon, eller noe mer hvis jeg er ekstra sulten.

Kvelds: En skål havregrøt (med halvparten vann og halvparten soyamelk/laktoseredusert melk) eller en skål Cultura/skummet kulturmelk med kornblanding.

Innimellom dette spiser jeg en del frukt. Det blir sikkert fire-fem frukter om dagen, og ofte også en grønnsak som f.eks. en gulrot eller en halv agurk. Kaker og godteri blir sjelden spist utenom fredag og lørdag, med mindre det er noe spesielt. Men dette er ikke egentlig så bevisst. Det har bare blitt en vane, i tillegg til at jeg sjelden har søtsug (sikkert fordi jeg spiser mye frukt). Jeg er også veldig glad i nøtter og tørket frukt, så jeg spiser ofte det i stedet for annet godteri når jeg skal kose meg.

Av pålegg jeg spiser, går det mye i makrell i tomat, peppermakrell, avocado med pepper, sennep eller pesto med tomat, eplemos, fiskekaker, vellagret Jarlsberg eller sveitserost med paprika.

Hvis jeg skal legge til trening i denne livsstilskartleggingen, så trener jeg tre eller fire ganger i uka. Trener ca. like mye kondisjon som styrke.

For å konkludere, så tror jeg det handler om å etablere gode vaner. Jeg merker f.eks. i jula, når jeg spiser mye mer søtt enn vanlig, at søtsuget kommer snikende. Hvis jeg da skal si noe om dette ut fra min egen erfaring, forsvinner søtsuget når jeg spiser lite søtt. Det er også noe med at hverdagen blir slitsom når den blir en kamp. Om man klarer å komme inn i en god vane, går det nok etter hvert mer av seg selv, og man slipper å tenke så aktivt på å skulle leve sunt. Jeg ser at jeg spiser sunt, men jeg tenker heldigvis lite på hva jeg spiser likevel.

Endret av Frk Åberg
Skrevet (endret)
Har heldigvis både bra helse og bra kropp.Ikke pga.av dette med vekt,nei.Men fordi jeg lever ganske sunt,liker å være i fysisk aktivitet,og fordi jeg er glad i å ta vare på meg selv.Men er enig i at en tynn person ikke trenger å ha hverken bra helse eller bra kropp kun i kraft av vekt.På samme måte som en person som regnes for å være overvektig,ikke nødvendigvis trenger å ha dårlig helse eller dårlig kropp.

Jeg har heldigvis også det, og jeg er enig i det andre også :Nikke:

Man er ikke nødvendigvis usunn og utrent selv om man har en bmi som er litt over eller under "standarden". Folk er veldig flinke til å huske på det når det gjelder høy bmi, men ikke når det gjelder lav bmi :erter:

Endret av Miros
Gjest fragment
Skrevet

Slik har dagen min vært i dag:

09:00 - frokost:

- To knekkebrød med kaviar

- Et glass vann

- En kopp cafe au lait (pulver)

- CLA

13:00 - lunsj:

- En snackagurk

- Halvt beger kesam med Fun Light og havregryn

- Vann

16:00 - middag:

- Pannemix med litt pølsebiter oppi

- Et halvt eple

- Vann/Fun Light-saft

- CLA

>> Trening (1,5 time fotball) <<

21:30 - kveldsmat:

- To knekkebrød med egg og kaviar

- En snackagurk

- Ett glass melk

- En kopp te

Jeg er 175 cm/66 kilo.

Skrevet

min dag :

Frokost:

2 rugsprø m/ tynt lag lett kyllingost, agurk

Middag :

omelett av 3 1/2 egg, to skiver kokt skinke + 1/2 tomat

Mellommåltid :

1 eple

Kveld :

1 rugsprø m/samme pålegg som frokost + 1 eple

1 kopp med grønn te

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...