Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Folk som har overvektsproblematikk kan godt og vel ha en spiseforstyrrelse? Det er ikke bare overspising som kvalifiserer til det...

Ok, jeg prøver igjen ;)

Nei, du har helt rett, det er ikke bare de med en overspisingsproblematikk som er overvektige. De med bulimi kan å være det..

Dette var en av grunnene til at jeg ikke spesifiserte ordet spiseforstyrrelse i det første innlegget mitt: for dette er ofte et grunnlag for diskusjon og analysering.

Men vi må skille mellom det å ha en spiseforstyrrelse og samtidig være overvektig, og andre grunner til å være overvektig. Som f.eks gener, bivirkninger av medisiner, helt feil kosthold o.l Selv om disse og kan ha et problematisk fohold til mat og kropp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp. Overvekt er i seg en spiseforstyrrelse. Det er fakta, ikke noe jeg finner på i farta.

Skrevet
Ok, jeg prøver igjen ;)

Nei, du har helt rett, det er ikke bare de med en overspisingsproblematikk som er overvektige. De med bulimi kan å være det..

Dette var en av grunnene til at jeg ikke spesifiserte ordet spiseforstyrrelse i det første innlegget mitt: for dette er ofte et grunnlag for diskusjon og analysering.

Men vi må skille mellom det å ha en spiseforstyrrelse og samtidig være overvektig, og andre grunner til å være overvektig. Som f.eks gener, bivirkninger av medisiner, helt feil kosthold o.l Selv om disse og kan ha et problematisk fohold til mat og kropp.

OK, svaret ditt kom samtidig som mitt. Jeg er enig i det du skriver.

Gjest link gjesten
Skrevet
1) En tråd om hvilke frukter som har minst kalorier - bananer frarådes for da blir man FEIT

2) Efedrin - flere har brukt det. Flere er mer eller mindre positive.

3) "Er dette en grei dagsmeny". 1300 kalorier er spørt dersom man ikke veier noen og førti og vil videre ned i vekt. Umulig å få i seg det man trenger av næringsstoffer med en slik meny.

4) Sykehusdietten resirkuleres igjen og igjen på forum. Og det har en stor fanklubb! Sykt!

5) Trådstarter ønsker å finne en tabell med kalorier. Kalorier er oppgitt på all mat innpakkning. Kaloritabeller er blant en spiseforrstyrrets bestevenn.

6) Trådstarter ønsker å gå ned i vekt - godt som alle i denne tråden har vekt i nedre del av sunn BMI men vil fortsatt ned.

7) Trådstarter vil ned noen kilo, skisserer kostholdet sitt og får hets for sitt kosthold. Hets går igjen i flere tråder, nåde den som synder med matvarer som har mer enn en håndfull kalorier.

8) Trådstarter vil ned noen kg raskt, og får tips om en diett som gjør at man mister litt vannvekt - USUNT og typisk for folk med spiseforstyrrelser

9) Trådstarter har dårlig samvittighet fordi hun spiste en hel pose nøtter. Dette skriker SYK lang vei.

10) Trådstarter ville ned noen kg og får tips om ulike metoder, først sent i tråden blir det gjort klart at trådstarter er lett og fortsatt vil ned. Denne tråden illusterer TS poeng veldig godt! Hvem kan vite hvem som skriver? Å støtte syke opplegg som 1300 kcal er sykt uansett og denne tråden viser hvem som ofte skjuler seg bak innleggene her.

Til slutt et par "god" tråder:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=305315

Denne er rett og slett helt syk:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=312321

Denne også:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=213531

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=220803

Skrevet

Hvis målet med denne tråden var å få slettet de - etter ts' oppfatning - verste trådene her inne, så må jeg si jeg blir imponert over logikken i å legge ut en lenkesamlingen av disse, med tittelen som denne tråden har.

Skrevet

Jeg forstår ennå ikke hva som er så sykt med disse trådene?

Dette forumet er ikke laget spesielt til folk med spisefortyrrelser. Du får klikke deg inn til andre forum for å treffe mennesker som ikke "får lov" til å diskutere kropp og helse. Her er det nemlig helt lovlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Vet du, jeg er tilbøyelig til å være enig med TS. Du sier at det er sunn diskusjon her, men jeg er til tider sjokkert. Når man anbefaler og støtter opp om så lavt kalori inntak som 800kcal daglig, da er det sykt! Noen her sverger også til 1300kcal, og vil ikke høre snakk om at det kanskje er nettopp fordi de spiser FOR LITE de ikke får resultater. Enkelte her ikke er kun interessert i å høre hva de kan KUTTE NED på.

Er dere ikke klare over at veldig mange mennesker ikke forbrenner mer enn dette til daglig? Med lavt aktivitetsnivå trenger ikke kroppen mye mat, og for de som ikke har mulighet til fysisk aktivitet vil man faktisk ikke gå ned av å spise mer.

Pluss+pluss blir ikke minus.

Nettopp. Overvekt er i seg en spiseforstyrrelse. Det er fakta, ikke noe jeg finner på i farta.

Mange mennesker ønsker ikke å være sylslanke, men trives med en viss overvekt. De har et normalt forhold til mat, og spiser det de måtte ønske uten å bekymre seg over at de har 10-30 kilo for mye på kroppen. Kaller du det en spiseforstyrrelse synes jeg du skal lese litt mer om det før du uttaler deg.

Skrevet
Mange mennesker ønsker ikke å være sylslanke, men trives med en viss overvekt. De har et normalt forhold til mat, og spiser det de måtte ønske uten å bekymre seg over at de har 10-30 kilo for mye på kroppen. Kaller du det en spiseforstyrrelse synes jeg du skal lese litt mer om det før du uttaler deg.

Joda, ser helt klart hva du mener. Jeg snakker ikke om noen trivselkilo ekstra. Det finnes nyanser her også. Først og fremst sikter jeg til grov overvekt som igjen er mer enn 10 kilo ekstra.

30 kilo ekstra er helsemessig usunt uansett hvordan du vrir og vender på det. Og jeg vil gå så langt som å si at det ligger mer i problemet enn vekta som viser for mye.

Gjest Gjest nå
Skrevet

Støtte til TS. Jeg har sluttet å gå inn på kosthold og treningsidene her. Har spiseforstyrrelse og er sjelden jeg finner interresanter tråder her, de fleste gir meg bare dårlige ideer eller skyldfølelse fordi jeg spiser for mye, spiser feil, er for mange kilo, er for mange cm. . . :)

Jeg har stor interesse for sunt kosthold og trening, men er mye her inne som blir i ytterkant (og mange som er i gråsonene på en spiseforstyrrelse, spør du meg) - kalorier i en sukett, hvor mange kalorier man forbrenner av å løfte armen . . . . .

Gjest Gjest
Skrevet
For de fleste norske kvinner er nok dette ganske så lite mat - og det nærmer seg grensen for for lite.

Veldig enig!

Ikke bare er det nær grensen, men det er over grensen for hva som kan anbefales på generelt grunnlag.

Ingen seriøse ernæringsrådgivere anbefaler en diett med så lite energi uten en helsemessig vurdering av kvalifisert helsepersonell før oppstart av en slik streng diett. Og de fleste er også under nær oppfølging underveis under dietten fordi dette er så lite energi at det i verste fall kan være helseskadelig hvis det pågår over lengre tid.

Det mange synes å glemme er at hvilestoffskifte gjelder kun når personen sover, og at hvis en tilpasser energibehovet til hvilestoffskiftet vil en gå i minus med en gang en setter beina utenfor senga om morgenen.

Den riktige beregningen av energibehovet er hvilestoffskifte + hverdagsaktivitet... det er det absolutte minimum av hvor mye energi en person trenger hver eneste dag.

Energiforbruk utover hverdagsaktivitet (trening) kommer i pluss for hva en behøver hver dag, og det er der en bør beregne et energiunderskudd.

Gjest Gjest
Skrevet

Egentlig synes jeg ikke diskusjonene her er så ille, men jeg må nok si at noen tråder kan være litt på kanten. Jeg klarer liksom ikke helt å ta på alvor en som f.eks. sier hun er 170 høy og veier 60 kg og er så feit. Joda mulig drømmen er å bli 55 kg som tidligere, men man er hverken overvektig eller feit i dette eksempelet.

Synes også det blir litt vel ekstremt når man kaller det for en utskeielse å unne seg en neve potetgull på 17. mai.

Alt i alt synes jeg likevelat et mindretall av trådene her er anoreksi heaven.

Gjest Gjest
Skrevet
Er dere ikke klare over at veldig mange mennesker ikke forbrenner mer enn dette til daglig? Med lavt aktivitetsnivå trenger ikke kroppen mye mat, og for de som ikke har mulighet til fysisk aktivitet vil man faktisk ikke gå ned av å spise mer.

Pluss+pluss blir ikke minus.

Dette er tull! 34 kcal x vekt = antall kcal for å opprettholde vekten dersom man ikke er særlig aktiv. Om man ønsker å gå ned i vekt så er 27 kcal x vekt det man bruker, inntak under dette er ikke sunt.

En person som slanker seg på 800 kcal vil altså ha en startvekt på 28kg!! Selvsagt kan man ha en diett med ekstremt lite kcal i KORTE perioder, men en slankekur skal ikke være ekstrem da dette er meget usunt.

Skrevet
Jeg har stor interesse for sunt kosthold og trening, men er mye her inne som blir i ytterkant (og mange som er i gråsonene på en spiseforstyrrelse, spør du meg) - kalorier i en sukett, hvor mange kalorier man forbrenner av å løfte armen . . . . .

Men hva mener dere. skal man nekte forvirrede mennesker å starte tråder med "dumme" spørsmål?

Det er en hel del som stiller temmelig tåpelige spørsmål ja, men de får stort sett veldig edruelige svar fra forumdeltagerne her inne. Syns det er på grensen til latterlig å påstå at KG forherliger anoreksi fordi det tillates at spøprsmål stilles og svar bli gitt...

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet
Egentlig synes jeg ikke diskusjonene her er så ille, men jeg må nok si at noen tråder kan være litt på kanten. Jeg klarer liksom ikke helt å ta på alvor en som f.eks. sier hun er 170 høy og veier 60 kg og er så feit. Joda mulig drømmen er å bli 55 kg som tidligere, men man er hverken overvektig eller feit i dette eksempelet.

Synes også det blir litt vel ekstremt når man kaller det for en utskeielse å unne seg en neve potetgull på 17. mai.

Synes eksemplene dine illustrerer altfor mange av trådene her inne. Bra at det endelig kom en tråd om dette. Er interessert i sunt kosthold og trening men dette forumet blir ekstremt etter min smak.

Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet

Det er ikke veldig mange mennesker som ikke forbrenner mer enn 1300kcal daglig. Har du hørt om basal forbrenning?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke veldig mange mennesker som ikke forbrenner mer enn 1300kcal daglig. Har du hørt om basal forbrenning?

Det mangler veldig mye basal kunnskap her inne.... :)

Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet

Dette sier Kari Jaqueson til ei som skrev at hun spiste 1300kcal hver dag: " Spis mer! 1300 kal. er veldig lite"

I rest my case........

Skrevet

Trådstarter på viddene, hva har du nettopp lest ei bok, eller?? Hvis jeg ville funnet anoreksi-tips, så ville jeg fort mistet interessen her inne. Hva trådstartere spør om er nå én ting, men når så og si alle svar er kontra trådstarter, så kan man ikke akkurat si at det er himmelrike for anorektikere??

Kanskje kan vi opprette en ny regel på hele forumet: Det er ikke lov å lure på ting som andre ikke liker at du lurer på.

Tro hvor stille det skulle blitt på religionssiden, samlivssiden og kropp og helsesidene da.

Må også poengtere: Overvekt er ikke en spiseforstyrrelse. Det ligger i ordet hva det er. Overspising er en spiseforstyrrelse, der ligger det også i ordet hva det er.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette sier Kari Jaqueson til ei som skrev at hun spiste 1300kcal hver dag: " Spis mer! 1300 kal. er veldig lite"

I rest my case........

Nettopp!

Gjest Tigress
Skrevet
For de fleste norske kvinner er nok dette ganske så lite mat - og det nærmer seg grensen for for lite.

Sjølvsagt, viss 1500kcal er det ein treng for å halde ved like, så ligg det i sakas natur at det nærmer seg grensa for for lite!

Men folkens, det må vere lov å diskutere vekt, energiinntak og trening sjølv om dei som allereie er på tur utfor stupet kan bli inspirert av det, det må vere lov å ta utgangspunkt i dei normale, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...