Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dette forumet er heaven for alle med spiseforstyrrelser. Kanskje noe moderatorene burde tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sier du det?

Er det mange helt unyanserte innlegg her som forherliger å sulte seg selv og å bli tynnest mulig? Som ser bort fra at det er bra å trene, spise balansert og sunt - og at det er viktigere å se på helheten enn å se på vekta?

Vis meg, vis meg - for jeg ser det ikke...

Gjest Gjest
Skrevet

Alt handler om hvordan man kan slanke seg fortest mulig, hvordan man kan telle kalorier, og hvordan man skal holde seg til dietten.

Er det ikke det spiseforstyrrelser handler om kanksje?

Skrevet
Alt handler om hvordan man kan slanke seg fortest mulig, hvordan man kan telle kalorier, og hvordan man skal holde seg til dietten.

Er det ikke det spiseforstyrrelser handler om kanksje?

Spiseforstyrrelser handler om å ha et usunt forhold til mat og kropp. Ikke om å ville bli sunn og frisk.

De fleste som skriver inn her får svar om å passe på å ikke spise for lite og beskjed om at de ikke kan forvente mirakler. Skjønner fortsatt ikke hvordan det å spise nok betyr anoreksi..?

Skrevet (endret)

Det blir rett og slett for dumt. Man må kunne diskutere kosthold og trening på et sunt nivå. En anoretiker måtte jo ha skjermet seg helt 24 timer i døgnet for å ikke komme over noe som har med mat og trening å gjøre.

Jeg har full forståelse for diskusjon om kosthold kan virke triggende for en anoretiker da jeg selv har hatt anoreksi i årevis. Men jeg mener fortsatt ikke at alle andre skal slutte å diskutere noe så vanlig som kosthold og trening bare fordi jeg kan bli påvirket av det som står.

Her er det sunn diskusjon og ikke i nærheten av den syke diskusjonen som man kommer over om man tar seg et lite Google-søk.

Mener du virkelig at mennesket har godt av å bli skjermet for alt man blir påvirket av på godt eller vondt? Verden kan ikke være spesialtilpasset for hver enkelte sitt behov.

Endret av SuperGjest
Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet
Det blir rett og slett for dumt. Man må kunne diskutere kosthold og trening på et sunt nivå. En anoretiker måtte jo ha skjermet seg helt 24 timer i døgnet for å ikke komme over noe som har med mat og trening å gjøre.

Jeg har full forståelse for diskusjon om kosthold kan virke triggende for en anoretiker da jeg selv har hatt anoreksi i årevis. Men jeg mener fortsatt ikke at alle andre skal slutte å diskutere noe så vanlig som kosthold og trening bare fordi jeg kan bli påvirket av det som står.

Her er det sunn diskusjon og ikke i nærheten av den syke diskusjonen som man kommer over om man tar seg et lite Google-søk.

Mener du virkelig at mennesket har godt av å bli skjermet for alt man blir påvirket av på godt eller vondt? Verden kan ikke være spesialtilpasset for hver enkelte sitt behov.

Vet du, jeg er tilbøyelig til å være enig med TS. Du sier at det er sunn diskusjon her, men jeg er til tider sjokkert. Når man anbefaler og støtter opp om så lavt kalori inntak som 800kcal daglig, da er det sykt! Noen her sverger også til 1300kcal, og vil ikke høre snakk om at det kanskje er nettopp fordi de spiser FOR LITE de ikke får resultater. Enkelte her ikke er kun interessert i å høre hva de kan KUTTE NED på.

Gjest Gjest
Skrevet

Er diskusjonene her inne virkelig "sunne"? Vil gjerne se eksempler på slike "sunne" tråder.

Skrevet
Når man anbefaler og støtter opp om så lavt kalori inntak som 800kcal daglig, da er det sykt!

Vis meg gjerne en tråd som støtter opp om et kaloriinntak på 800?

Er diskusjonene her inne virkelig "sunne"? Vil gjerne se eksempler på slike "sunne" tråder.

Hvis meg heller en usunn diskusjon du. Jeg leser her daglig og har fortsatt ikke funnet noen usunn diskusjon. Hvis noen skriver en tråd hvor de tydelig spiser for lite så blir de veldig fort kjeftet på og får beskjed om å øke matinntaket. Jeg ser heller en trend hvor folk er overhysteriske i forhold til sparebluss; de er livredde for å havne der.

Skrevet

Det er din påstand at det er usunne debatter her og jeg har allerede oppfordret deg til å vise meg eksempler på anoreksitråder. Kom med dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har full forståelse for diskusjon om kosthold kan virke triggende for en anoretiker da jeg selv har hatt anoreksi i årevis.

Kan man egentlig kalle seg tidligere anorektier om man er så opptatt av kropp og mat at man tilbringer timer her inne hver dag?

Har du ingen eksempler på "sunne" tråder? Hvordan kan man kalle jeg vil i ketose sunt?

Skrevet
Kan man egentlig kalle seg tidligere anorektier om man er så opptatt av kropp og mat at man tilbringer timer her inne hver dag?

Har du ingen eksempler på "sunne" tråder? Hvordan kan man kalle jeg vil i ketose sunt?

Hvor har jeg sagt at jeg bruker timevis her inne?

Og hvor har jeg sagt at jeg er en tidligere anoretiker og ikke er syk fortsatt?

Ketose er ikke skadelig hvis man gjør det riktig og kjenner etter på kroppens behov. Enkelte blir veldig slappe og klarer ikke fungere på ketose (meg inkludert) og da er det ikke like sunt for meg. Men jeg vil si det er relativt sunt hvis man klarer å gå ned i vekt til et sunt nivå og dermed får en helsegevinst.

Jeg mener at alle diskusjonene her inne er "sunne" (les: at de ikke skader normale mennesker, det er mange gode råd her og de som gir dårlige råd blir veldig fort rettet på). Vil du jeg skal linke til alle trådene?

Du kan fortsatt ikke vise til en eneste usunn tråd.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg er litt enig at det er en god del snakk om dietter med et ganske lavt kalorinivå.

Det minner meg ofte om et forskningsprosjekt som ble utført under 2. verdenskrig i USA. Militærnektere fikk anledning til å melde seg frivillig, og så skulle de undersøke fysiologiske og psykiske endringer hos folk (soldater) som levde på sultegrensen. De fikk 1500 kalorier per dag... et slikt forskningsprosjekt ville ALDRI blitt godkjent etisk i dag. Nå gjaldt dette menn, som har et høyere kaloribehov enn kvinner, men allikevel er det tankevekkende. (Forresten ble noen av dem ganske smårare, stjal mat, smugspiste, overspiste på det grusomste etterpå, ble irritert, deprimert, veldig opptatt av kroppen sin osv osv...)

Skrevet (endret)
Det minner meg ofte om et forskningsprosjekt som ble utført under 2. verdenskrig i USA. Militærnektere fikk anledning til å melde seg frivillig, og så skulle de undersøke fysiologiske og psykiske endringer hos folk (soldater) som levde på sultegrensen. De fikk 1500 kalorier per dag... et slikt forskningsprosjekt ville ALDRI blitt godkjent etisk i dag. Nå gjaldt dette menn, som har et høyere kaloribehov enn kvinner, men allikevel er det tankevekkende. (Forresten ble noen av dem ganske smårare, stjal mat, smugspiste, overspiste på det grusomste etterpå, ble irritert, deprimert, veldig opptatt av kroppen sin osv osv...)

Jeg har lest om denne studien, men man må huske at det var snakk om menn som opprinnelig skulle ha 3-4000 kalorier om dagen.

(Studien bygger mye opp om en teori som brukes flittig i Sverige i behandlingen av spiseforstyrrelser om at sult skaper psykiske problemer, hvilket for så vidt er interessant, samtidig litt off-topic).

Man skal huske på at det er mange kvinner her inne, og det er ikke helt på viddene å ha en diett på 1300-1500 kalorier for mange om de skal gå ned i vekt. Det opererer blandt annet Grete Roede med (selv om kostholdet der kan diskuteres også). Jeg er ikke mer enn 157 cm høy og ernæringseksperten jeg var hos for et par år siden regnet ut at jeg trenger 1500 kalorier for å opprettholde vekten. Så ja, 1500 kan være vilt for noen, mens helt normalt for andre.

Til sammenligning så måtte jeg ha hatt et inntak på 500-750 kalorier for å få det samme kuttet i kalorier som mennene i studien det er snakk om.

Endret av SuperGjest
Gjest Gjest
Skrevet

Så vi kan konkludere med, Gjest, at mange uvitende mennesker starter tråder her og ikke viser et sunt bilde av kostholdet/treningen sin. Den er grei. Poenget mitt var nå likevel at disse menneskene får gode råd, sunne råd, og det blir ikke støttet opp imot anoretiske tendenser. Man blir heller kjeftet på fordi man spiser for lite/for dårlig og får råd om høyere kaloriinntak, sunnere matvarer, hva som er en sunn vekt osv.

Gjest Gjest_ernæringsfysiolog_*
Skrevet

Er enig i at det er mye her som er langt over streken, men det er også sunne tips her.

Jeg er ikke mer enn 157 cm høy og ernæringseksperten jeg var hos for et par år siden regnet ut at jeg trenger 1500 kalorier for å opprettholde vekten.

"Frisk" ja. Dette gir deg en vekt på 44 kg og en BMI på 17.

Trenger vel ikke si mer om dine kommentarer, selvsagt vil du beskytte inspirasjonskilden din.

Gjest Gjest
Skrevet
Så vi kan konkludere med, Gjest, at mange uvitende mennesker starter tråder her og ikke viser et sunt bilde av kostholdet/treningen sin. Den er grei. Poenget mitt var nå likevel at disse menneskene får gode råd, sunne råd, og det blir ikke støttet opp imot anoretiske tendenser. Man blir heller kjeftet på fordi man spiser for lite/for dårlig og får råd om høyere kaloriinntak, sunnere matvarer, hva som er en sunn vekt osv.

:fnise:

Kommer fra en undervektig person.

Det er flere som reagerer på innholdet her.

Skrevet

Hvorfor er vekten min, BMI-en min og min sykdomshistorie av relevans? :forvirret: Det vil jeg si er å gå på persondebatt.

Jeg vil ikke beholde "min insperasjonskilde", jeg finner da vitterlig bedre insperasjonskilder enn KG om jeg vil det. (Hvem vil forresten inspirere seg selv til å bli sykere, ikke jeg i alle fall).

Jeg mener at det foregår mye sunn diskusjon her inne og at man ikke skal slutte med det bare fordi enkeltindivider kan bli påvirket. På lik linje med at jeg ikke slutter å diskutere alkohol fordi alkoholikere kan lese det.

Gjest apekattenico
Skrevet
Ketose er ikke skadelig hvis man gjør det riktig og kjenner etter på kroppens behov. Enkelte blir veldig slappe og klarer ikke fungere på ketose (meg inkludert) og da er det ikke like sunt for meg. Men jeg vil si det er relativt sunt hvis man klarer å gå ned i vekt til et sunt nivå og dermed får en helsegevinst.

Det er vel så mange som 1 av 100 vanlige mennesker som gjennomfører en ketogen diett riktig? (tilfeldig tall, poenget er at det er svært få). De andre 99 presterer å svekke immuneforsvaret sitt, senke sin mentale kapasitet, miste muskler og slutter å spise fullkornsprodukter og mange andre meget sunne produkter?

Om du ser på den fra et "helsegevinst-messig-ståsted" er jeg ganske sikker på at den forventede verdien er negativ.

Skrevet (endret)
Det er vel så mange som 1 av 100 vanlige mennesker som gjennomfører en ketogen diett riktig? (tilfeldig tall, poenget er at det er svært få). De andre 99 presterer å svekke immuneforsvaret sitt, senke sin mentale kapasitet, miste muskler og slutter å spise fullkornsprodukter og mange andre meget sunne produkter?

Nettopp derfor skrev jeg hvis man gjør den riktig.

Er det ingen her inne som leser hva jeg skriver lenger?

Om du ser på den fra et "helsegevinst-messig-ståsted" er jeg ganske sikker på at den forventede verdien er negativ.

Vil du ikke si at en overvektig person får helsegevinst av å gå ned til en normal vekt for så å introdusere langsomme karbohydrater igjen?

En ketogen diett er i de fleste tilfeller ikke en livsstil, men en diett, hvor man senere introduserer sunne karbohydrater i moderate mengder.

Endret av SuperGjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...