Gå til innhold

Livet med vakringen

mrsSJ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjemme fra sykehuset :)

Min lille vakring kom på torsdag klokken halv elleve på formiddagen .

Han var da 3290 gram og 51 cm lang.

Nå ligger han mett og fornøyd i kurven sin :rødme:

Det er helt fantastisk at han endelig er her og at alt er bra :)

Det ble en laaang fødsel,men resultatet ble flott. Skal skrive en skikkelig oppdatering etterpå,men først: en liten blund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gratulasjoner :klemmer:

Koser meg med babyen min, han er så utrolig vakker og god :rødme:

Litt sliten og trøtt også,er ikke så lett å følge rådet om å sove når babyen sover synes jeg...men har bestemt meg for å bli bedre på det.

Da vakringen kom til verden

Møtte opp på sykehuset til induksjon klokken syv onsdags morgen.

Var utrolig trøtt og litt småkvalm, veldig begrenset hvor mye man får sove når man vet man skal føde dagen etter.Fikk tildelt et rom nesten med det samme og etter vaktskiftet sjekket de at alt var i orden med babyen med ctg.

Alt var som det skulle med den lille gutten min og legen satte inn modningsgele klokken ni. Måtte ligge helt i ro en time, så benyttet anledningen til litt halvsoving. Kjente at murringene forandret seg ganske raskt etter at geleen var satt og det siste kvarteret var det faktisk litt vanskelig å ligge stille.

Fikk beskjed om å bevege meg litt, så mannen min og jeg vandret litt rundt i gangene,kjøpte mat,spiste appelsiner og leste litt blader på sengen. Murringene økte stadig på og rundt klokken tolv gikk vannet. Ble kjempeglad og tenkte at dette kom til å gå fort. Så feil kan man ta....

Ble undersøkt av jordmor og hadde nesten ikke åpning, så ble bedt om å smøre oss med tålmodighet. Ikke så lett når man har ventet på fødsel en hel måned :gjeiper:

Etter hvert økte riene på, orket ikke å fly rundt i gangene lenger og gikk i stedet for rundt på rommet med prekestol og varme håndklær rundt ryggen og magen. Riene ble målt med ctg med jevne mellomrom og hadde mange store utslag, så fikk igjen troen på at dette var nært forestående.

Etter en liten pause hvor vi faktisk vurderte å reise hjem, ble riene såpass vonde rundt klokken fire at jeg trodde jeg skulle bli smågal. Og når jeg står der og stanger hodet mot vinduet og småbanner for meg selv, annonserer jordmoren at det kommer en jente til inn på rommet. Var helt grusomt. Hadde så vondt at jeg trodde kroppen skulle spjære og alt dette skal foregå foran et fremmed menneske. Alle gardinene på avdelingen var nemlig til vask, så var ikke noe som delte rommet i to.

Riene økte fortsatt på i styrke og etter det som føltes som en evighet ble vi endelig flyttet inn på fødestuen.

På fødestuen tappet jordmoren et deilig bad til meg og jeg fikk litt nye krefter. Mannen min serverte iskald pepsi max og appelsiner,mens jeg badet og dusjet meg på ryggen om hverandre. Hjalp desverre ikke alt for mye med badekaret og la meg etterhvert i dobbeltsengen på fødestuen. Etter atter en undersøkelse som viste nll fremgang begynte ting å bli tungt. Riene varte på dette tidspunktet i over et minutt om gangen og hadde ikke mer enn et minutts pause mellom... Begynte å bli skikkelig sliten,lei og sint.

Etter noen timer ble jeg igjen undersøkt og siden det fremdeles ikke hadde skjedd noe mer,besluttet legen at det skulle settes en sovedose for å stoppe riene.Ble kjempeskuffet,men skjønte jo at det var den eneste løsningen. Snakket litt med legen og ble enige om at jeg heller skulle ta keisersnitt dagen etter,enn å prøve med ny gele. Tar aldri den geleen igjen, det er i alle fall helt sikkert.

Etter ti mnutters pause startet imidlertid riene opp igjen og etter en times tid var vi tilbake på det samme stedet som før sovedosen ble satt. På dette stadiet rant tårene, kroppen skalv og jeg trodde faktisk det skulle klikke for meg. Holdt meg fast i mannen som som var helt fantastisk under hele fødselen og bare gråt....var nå tretti sekunders pause mellom riene og de varte godt over et minutt hver gang.Fremdeles inegn åpning selvfølgelig....

Jordmoren,den tredje jordmoren siden vi sjekket inn på morgenen foreslår derfor epidural. Egentlig alt for tidlig i fødselen i følge retningslinjene,men også det eneste effektive middlet mot smertene.

Epiduralen ble satt etter en times tid og det var som å komme til himmelen :)

Jeg elsker epidural :)

Fikk et par timers søvn,før jeg kjente et par gode tak i magen. Regnet fortsatt med at det ble keisersnitt egentlig,men da jordmoren undersøkte meg var det fem cm åpning og jeg var faktisk i gang :)

Jobbet oss gjennom noen timer med rier og enda et vaktskifte. Mannen min sekunderte gjennom hver eneste ri, jeg pustet inn all lystgassen jeg orket og drakk vann og spiste enda litt mer appelsin. Etter mange timer ble det klart at vakringen ville ikke skru seg helt riktig i bekkenet, så da besluttet legen og jordmoren at han måtte hjelpes ut med vakum. Disse timene er egentlig litt tåkelagt, men har all grunn til å tro at de inneholdt diverse banning og skrik.

Øyeblikket da han kom ut derimot er helt klart.

All smerte forsvant på et blunk, tårene rant og alt var plutselig helt fantastisk.

Vakringen kom endelig ut til mammaen og pappaen sin :rødme:

Endret av mrsSJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så fin fødselshistorie! Høres slitsomt ut med tette rier som ikke førte noen vei, men det høres jo ut som det ble bra når det først ble orden på det! Gratulerer igjen, og velkommen hjem med gutten! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG du overlevde ;) KAn du si at det var en fin opplevelse nå i etterkant?

Hva syns du om sykehuset.

Sønnen din kom på samme dag som min førstefødte :)

Gratulerer så masse med vel overstått. Kos deg i dagene fremover.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en tøff opplevelse, men kan tenke meg det er verdt alt slitet når man endelig får babyen sin i armene :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG du overlevde ;) KAn du si at det var en fin opplevelse nå i etterkant?

Hva syns du om sykehuset.

Sønnen din kom på samme dag som min førstefødte :)

Gratulerer så masse med vel overstått. Kos deg i dagene fremover.

:klem:

Kan si at timene etter epiduralen var fine,men alle timene med stormrier som ikke førte noe sted kunne jeg gjerne vært uten. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri skal igangsettes med gele igjen... da blir det heller keisersnitt.

Sykehuset gjorde en fantastisk jobb, er superfornøyd med alle jordmødrene vi hadde kontakt med og med legene som i tur og orden var innom rommet vårt... Fikk kjempegod oppfølging og god informasjon om hva som skjedde underveis osv.... Følte at de lyttet på meg og imøtekom våre ønsker så langt det lot seg gjøre.Fødestuen var kjempeflott, stor plass, deilig badekar,dobbeltseng og fødeseng :)

Måtte føde på spesialavdelingen siden det ble igangsettelse,men fikk barselrom på fødestueavdelingen siden det var der vi opprinnelig ønsket å være.

Og møtte bare koselige jordmødre der også :)

Høres ut som en tøff opplevelse, men kan tenke meg det er verdt alt slitet når man endelig får babyen sin i armene :hjerte:

Det er det som er, når de la ham på brystet mitt forsvant all smerte og livet var HERLIG :rødme: Det er en helt fantastisk følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god dag :)

Kjæresten og jeg trillet tur med bebisen vår for første gang :)

Magen er flat igjen :)

Babyen min smilte til meg :) :) :) Visste ikke at de kunne smile så tidlig engang jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig at han har smilt allerede :) Høres ut som dere nyter dagene som familie :)

Kan tenke meg det er deilig å få vekk magen også... Håper jeg ligner på mamma der, hun hadde også flat mage igjen etter én uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig vakker liten gutt :hjerter_rundt:

Takk,takk :) Er selvfølgelig helt enig med deg, er sååå stolt av ham :rødme:

Så koselig at han har smilt allerede :) Høres ut som dere nyter dagene som familie :)

Kan tenke meg det er deilig å få vekk magen også... Håper jeg ligner på mamma der, hun hadde også flat mage igjen etter én uke :)

Vi nyter dagene ja... til uken skal mannen tilbake på jobb, så er spent på hvordan det blir. Forhåpentligvis blir det ikke så innmari kaldt, så vi kan komme oss litt ut.

Nå knirker det i kurven hører jeg, så da er det bare og slå opp morgenkåpen :fnise:

Han spiser MYE den lille tassen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt besøk av helsesøster.

Hadde trodd hun skulle sjekke babyen jeg,men det gjorde hun ikke. Han sov de 20 minuttene hun var her da,men trodde uansett hunne ville tatt en liten titt. Det eneste hun gjorde var og titte opp i kurven og konstatere at han er en vakker gutt :rødme:

Virket som hun var fornøyd med "rutinene" våre da, og så mente hun at nysingen hans ikke var noe å bekymre seg for, så da får jeg vel prøve det.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...