Gå til innhold

Siste forsøk på å gå ned


Suzy

Anbefalte innlegg

Hei, :blomst: jeg lurer på om jeg ikke skal melde meg inn i vektklubben..

Hvordan fungerer den?

Jeg mener er det slik at man skriver inn hva man spiser på en dag, så regner den automatisk ut hvor mye kcal det utgjør?

Det koster jo litt å være medlem der, så jeg lurer på om ikke noen kan fortelle meg litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke på slankekur selv, men vet litt om ernæring fordi jeg går på diett pga sykdom.

Det som slår meg med denne dietten din, er at det er for lite kalorier i den. Resultatet når man stadig går på sånne dietter, hopper av, spiser "normalt" for så å hoppe på en ny kur igjen etter en tid, er jo nettopp at man ikke greier å gå ned i vekt. Kroppen innstiller seg på en ny "sulteperiode" og suger til seg det den kan av næring.

Du kan lese mer om dette her.

Jeg stusser litt på at pasta i det hele tatt er en del av dietten din. Den inneholder nokså mye karbohydrater, så det er vel derfor du skal ha så lite av den.

Jeg har dessuten lært at det ikke er noe poeng i å sulte seg om kvelden. Systemet har bare godt av å få noe å jobbe med i løpet av natten. Forbrenning er en glemt kunst i mange kropper, og den må på plass igjen før man kan håpe på vektreduksjon.

Dietten min, som altså ikke primært er noen slankediett, er på en måte en ekstrem variant av Fedon, bortsett fra at jeg ikke engang skal ha kornprodukter. Jeg spiser frukt, grønnsaker, salat, fersk fisk/kjøtt, egg, honning, gule oster og mandler/nøtter. Poteter, ris og pasta er bannlyst, også brød. Som tilbehør til middag blir det enten wokede eller kokte grønnsaker, salat eller blomkålpurè.

Jeg skal love deg at jeg raste ned i vekt etter at jeg innførte denne kosten, selv om det slett ikke var nødvendig. For meg blir det mer et spørsmål om å greie å holde vekta oppe.

En viktig målsetting for å gå ned i vekt på en sunn måte, er å få i seg nok kalorier til at kroppen får lære seg å forbrenne på riktig vis, og at man må se på det som en varig omlegging av livsstilen. Samt at man er nødt til å prioritere jevnlig mosjon. Det er litt av en jobb, og det tar lang tid, men det er også den oppskriften som gir varige resultater og som helsemessig er den beste. Ting tar tid. :)

Hei Page og takk for innspill.

Det du sier er det jeg har hørt alltid - man må ikke få i seg for lite kalorier, for da går kroppen i sparemodus.. vel, jeg har tilbrakt de første fire månedene av dette året med å fokusere på å spise mest mulig proteiner - og å ligge på ca 1800 kcal pr dag (pluss selvsagt å trene slik jeg fortsatt gjør, 4 ganger i uka, spinning, core og styrke).

Resultat: Ikke ett gram ned i vekt.

Jeg går til noen som kan se på hvordan kroppen min er satt sammen og får beskjed om at jeg er muskuløs, men må fokusere mer på styrek på underkroppen - og at jeg er ca 10 kilo overvektig.

Så derfor prøver jeg dette nå da. Jeg har forsøkt å ligge på alle slags kalorigrenser, monitorert kostholdet mitt konstant og trent som bare rakkern. Når jeg da fortsatt ikke går ned i vekt, så lurer jeg på hva som er i vegen med meg, rett og slett.

Når det gjelder hva som er en del av dietten min, så er mat en del av dietten. Det er rett og slett slik at det du spiser får du målt ut i kaloriinnhold, så får du anbefalinger og oppskrifter på Vektklubb-sidene, men du kan jo spise det du velger å spise, så sant du holder deg under anbefalt inntak.

Jeg spiser mye grønt, grovt og proteinrikt - og innbiller meg at det er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på fedon før og raste ned i vekt. Problemet er at jeg ikke ønsker å leve uten å spise karbohydrater, så når jeg begynnte med det igjen gikk jeg opp fortere enn jeg gikk ned. Nå fokuserer jeg heller på å spise sunt og mindre i en periode og skal melde meg inn i stabil profil på vektklubben når jeg har gått ned det jeg vil. Da lærer jeg hvor mye jeg skal spise for å holde vekta, for det er det som er det største problemet mitt til vanlig. Jeg spiser altfor mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, :blomst: jeg lurer på om jeg ikke skal melde meg inn i vektklubben..

Hvordan fungerer den?

Jeg mener er det slik at man skriver inn hva man spiser på en dag, så regner den automatisk ut hvor mye kcal det utgjør?

Det koster jo litt å være medlem der, så jeg lurer på om ikke noen kan fortelle meg litt? :)

Det står det meste her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting.. Jeg er ingen mester på kjøkkenet. Er disse oppskriftene mulig å gjennomføre? Og passer det en studentlommebok?

Kanskje noen kan legge ut noen oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange enkle oppskrifter der :) Mye gode forslag på wok. Ellers så har matprat mange oppskrifter som er sunne og enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

Arwen: Gikk du ned i vekt på grunn av at det var karbohydrater du kuttet ut, eller fordi at når du kuttet karbohydrater så spiste du færre kalorier?

Jeg gjør alt riktig (tror jeg..) men går bare opp i vekt :(

Hva spiste du til frokost når du gikk på Fedon? Kuttet du ut havregryn, poteter, pasta, ris, brød, knekkebrød? Kom gjerne med tips, er desperat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, for jeg talte ikke kalorier da jeg gikk på fedon. Kuttet ut brød, poteter, pasta, ris (spiste villris da) Er veldig lenge siden så husker ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til noen som kan se på hvordan kroppen min er satt sammen og får beskjed om at jeg er muskuløs, men må fokusere mer på styrek på underkroppen - og at jeg er ca 10 kilo overvektig.

Så derfor prøver jeg dette nå da. Jeg har forsøkt å ligge på alle slags kalorigrenser, monitorert kostholdet mitt konstant og trent som bare rakkern. Når jeg da fortsatt ikke går ned i vekt, så lurer jeg på hva som er i vegen med meg, rett og slett.

Hvis du "bare" (mener ikke å bagatellisere, jeg er "bare" 5 kg overvektig og jeg føler meg bælfeit;)) er 10 kg overvektig så kan det jo rett og slett være at det er den vekten som er idealvekten for kroppen din. Kropper er forskjellige og det er ikke alle som kan bli tynne rett og slett..

Innser jo at dette ikke var noen trøst, sorry :)

Men det høres jo ut som du er relativt godt trent og spiser sunt så overvekten burde ikke by på helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Page og takk for innspill.

Det du sier er det jeg har hørt alltid - man må ikke få i seg for lite kalorier, for da går kroppen i sparemodus.. vel, jeg har tilbrakt de første fire månedene av dette året med å fokusere på å spise mest mulig proteiner - og å ligge på ca 1800 kcal pr dag (pluss selvsagt å trene slik jeg fortsatt gjør, 4 ganger i uka, spinning, core og styrke).

Resultat: Ikke ett gram ned i vekt.

Jeg går til noen som kan se på hvordan kroppen min er satt sammen og får beskjed om at jeg er muskuløs, men må fokusere mer på styrek på underkroppen - og at jeg er ca 10 kilo overvektig.

Så derfor prøver jeg dette nå da. Jeg har forsøkt å ligge på alle slags kalorigrenser, monitorert kostholdet mitt konstant og trent som bare rakkern. Når jeg da fortsatt ikke går ned i vekt, så lurer jeg på hva som er i vegen med meg, rett og slett.

Når det gjelder hva som er en del av dietten min, så er mat en del av dietten. Det er rett og slett slik at det du spiser får du målt ut i kaloriinnhold, så får du anbefalinger og oppskrifter på Vektklubb-sidene, men du kan jo spise det du velger å spise, så sant du holder deg under anbefalt inntak.

Jeg spiser mye grønt, grovt og proteinrikt - og innbiller meg at det er sunt.

1800kcal hørtes mye ut for ei vanlig jente som skal ned i vekt ja. Hold deg til den planen på 1300kcal, du går ikke i sparebluss på det. Legg inn noe aktivitet hver dag, om det ikke er trening så kan du gjøre litt "powerwalk".

Hvordan ser en typisk dag med spising ut for deg Suzy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800kcal hørtes mye ut for ei vanlig jente som skal ned i vekt ja. Hold deg til den planen på 1300kcal, du går ikke i sparebluss på det. Legg inn noe aktivitet hver dag, om det ikke er trening så kan du gjøre litt "powerwalk".

Hvordan ser en typisk dag med spising ut for deg Suzy?

En typisk dag:

Havregrøt til frokost

Salat med enten skalldyr eller tunfisk til lunsj

Proteinshake (pulver og vann) - før jeg går fra jobb

Proteinshake - rett etter trening

Middag (forsøker å holde meg til rent kjøtt, grønnsaker, fisk og minst mulig pasta/ris)

Mellom:

Mandler

Eple

Te

Tar Udo's choice i tillegg

Jeg trener ganske mye, syns jeg. Instruerer to spinningtimer på mandag, spinner og trener ball på tirsdag, spinner og trener styrke på onsdag, trener styrke og går tur på torsdag

I helgene blir det stort sett turgåing og husarbeid og ikke noe trening (prioriterer å være sammen med kjæresten min.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du "bare" (mener ikke å bagatellisere, jeg er "bare" 5 kg overvektig og jeg føler meg bælfeit;)) er 10 kg overvektig så kan det jo rett og slett være at det er den vekten som er idealvekten for kroppen din. Kropper er forskjellige og det er ikke alle som kan bli tynne rett og slett..

Innser jo at dette ikke var noen trøst, sorry :)

Men det høres jo ut som du er relativt godt trent og spiser sunt så overvekten burde ikke by på helseproblemer.

Jeg er sunn - det er jeg ikke i tvil om, men jeg er opptatt av å stoppe overvekten min før den blir helsefarlig og før forbrenninga mi stopper helt opp. Jeg har, som nevnt, fått målt kroppssammensetningen min og det er ikke tvil om at jeg har usunt bukfett, som jeg har godt av å bli kvitt - jeg er likevel ikke tydelig "tjukk" slik at du tenker over det om du ser meg til vanlig.

Tynn kommer jeg heldigvis aldri til å bli, men jeg skal bli slank og sterk - som er slik min kropp kan være og som jeg trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk dag:

Havregrøt til frokost

Salat med enten skalldyr eller tunfisk til lunsj

Proteinshake (pulver og vann) - før jeg går fra jobb

Proteinshake - rett etter trening

Middag (forsøker å holde meg til rent kjøtt, grønnsaker, fisk og minst mulig pasta/ris)

Mellom:

Mandler

Eple

Te

Tar Udo's choice i tillegg

Jeg trener ganske mye, syns jeg. Instruerer to spinningtimer på mandag, spinner og trener ball på tirsdag, spinner og trener styrke på onsdag, trener styrke og går tur på torsdag

I helgene blir det stort sett turgåing og husarbeid og ikke noe trening (prioriterer å være sammen med kjæresten min.. )

Dette ser jo absolutt bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo absolutt bra ut :)

Det er bra - får tro det begynner å virke snart da...

Hvor lang tid regner man med å måtte være i kaloriunderskudd før kroppen faktisk begynner å "ete av" fettreservene?

Hvor stort utslag vil det gjøre med en dag over kalorigrensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kroppen eter av fettsyrene og fyller på igjen hele tiden, så balansen av dette styres av kalorinntaket mot kaloriforbruket. Kroppen bruker med andre ord ikke noe tid på å justere seg til fettforbrenningsmodus eller noe liknende.

En dag i kalorioverskudd vil bare bremse vektnedgangen. Så lenge du er i kaloriunderskudd over en uke vil du gå ned i vekt den uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen eter av fettsyrene og fyller på igjen hele tiden, så balansen av dette styres av kalorinntaket mot kaloriforbruket. Kroppen bruker med andre ord ikke noe tid på å justere seg til fettforbrenningsmodus eller noe liknende.

En dag i kalorioverskudd vil bare bremse vektnedgangen. Så lenge du er i kaloriunderskudd over en uke vil du gå ned i vekt den uka :)

Men hvorfor begynner jeg ikke å gå ned da? Jeg har jo et kaloriunderskudd sammenlagt gjennom uka, men går fortsatt ikke noe ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor begynner jeg ikke å gå ned da? Jeg har jo et kaloriunderskudd sammenlagt gjennom uka, men går fortsatt ikke noe ned i vekt.

Nå har ikke jeg sett hva du har spist og drukket siste uka, så det er vanskelig å gi bra svar på.

Har du målt med fettklype eller målebånd?

Det kan være at du rett og slett ikke er i kaloriunderskudd, at du har beregnet kalorier feil e.l.

Det kan være ekstra væske i muskulatur pga ny trening eller treningsmengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett hva du har spist og drukket siste uka, så det er vanskelig å gi bra svar på.

Har du målt med fettklype eller målebånd?

Det kan være at du rett og slett ikke er i kaloriunderskudd, at du har beregnet kalorier feil e.l.

Det kan være ekstra væske i muskulatur pga ny trening eller treningsmengde?

Jeg må ha beregnet veldig feil da i tilfelle. Jeg har veid og målt alt jeg har hatt i meg og brukt oppskrifter i Vektklubben flittig slik at jeg skal få i meg riktig mengde mat. Men jeg får være enda mer nøyaktig da - og evt kutte ytterligere. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut det, for jeg er sulten nok som det er og kjenner jeg blir skikkelig sliten av å ikke få i meg mer mat enn jeg gjør nå.

Har ikke målt med fettklype eller målebånd. Kan godt hende det er noe å hente på det, men syns ikke jeg merker noe på buksa heller.

Har ikke skiftet hverken treningsmengde eller type trening de siste ukene, så tviler på at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...