Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

... og alle disse kryssende rådene kommer jo som et resultat av at det ikke er en lavkarbofilosofi der ute, men mange. Noen eksempler

Atkins : I induksjonen (den strengeste fasen) er mye ost, all koffeinholdig drikke, søtningsstoffer og en god del andre matvarer helt uaktuelt, kaffe er fy, alkohol er fy

South Beach: Magert protein, lavkarbo grønnsaker og "sunt" fett, en del rar mat :P

Skaldeman: Fet mat rik på protein og grønnsaker som vokser over jorden

Ketolyse: Mat som er lav på karb, ingen føringer mtp meieriprodukter, og også OK å drikke lavkarbo alkoholholdig drikke.

Med andre ord, det er lett å få øynene i kryss av mange, og til dels motstridende råd. Men alle veier fører som kjent til Rom, siden jeg er i det klisjefylte hjørnet, og når vi kommer til veis ende er jo vi ved akkurat det samme resultatet, nemlig at kroppen kommer i en fettforbrennende modus på grunn av tømte glykogenlagre. Verre er det faktisk ikke. Det kan derfor nesten anbefales å finne en filosofi, og heller prøve å holde seg til den. Resultatene blir de samme, men det er mindre sjanse for å bli forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest Tjukka

En liten rapport herfra: Nå kommer jeg inn i nesten alt av klær igjen. :hoppe:

Dvs. jeg har litt igjen, men det regner jeg med går greit å bli kvitt.

Jeg syntes det begynte litt trått for mitt vedkommende, med en sen vektnedgang. Noe av det skyldtes nok at jeg trodde de som påstod de hadde greie på hva de snakket om, rent faktisk hadde det. For mitt vedkommende førte det bare til forvirring. I tillegg var det vanskelig å få en helhet i rådene. Selv om det er flere "teorier" som fører til ketose, så er det faktisk en rød tråd gjennom det hele, å påstå noe annet er feil.

Jeg har ikke veid meg, og det er kanskje litt dumt med tanke på å merke en eller annen form for vektnedgang. Men jeg har nok mistet 10 cm i omkrets i forhold til det å få kneppet igjen jakker.

Jeg har nå ikke noe problem med å leve på ketogen kost - det føles ikke som noe offer mer. Jeg har i grunnen ikke særlig fokus på mat, men vet hva jeg ikke skal spise. Å veie mat har jeg ikke gjort en eneste gang. Ikke har jeg telt kalorier heller, ikke en eneste en.

Etter å ha vært i denne tråden i en periode i våres, valgte jeg å droppe ut av lesinga fordi jeg selv følte at mange av rådene som kom stemte litt dårlig med hva jeg selv opplevde, og hva jeg leste andre steder.

Gjest M har hatt en veldig fin tilnærming til dette, og ved å implementere hennes råd i det jeg selv har erfart, har jeg altså gått ned mange kilo uten mas i det hele tatt. I de tilfellene jeg har falt ut av ketose (har skjedd i forbindelse med sosiale arrangementer), så har jeg passet på å spise en is eller to i tillegg. Filosofi: ketosen er allerede ødelagt og da kan jeg kose meg med det jeg er så glad i uten å ødelegge enda mer. Det har funket som bare det.

Jeg spiser nok litt lite noen dager i varmen, men får i meg nok vitaminer og mineraler.

Noe av det som gjorde at jeg syntes det var et offer til å begynne med, var fraværet av snop. Jeg spiste ikke mye snop før heller, men å ikke ha muligheten syntes jeg ikke var ok. Nå spiser jeg bacongull, nutrilett bar (atkins bar har enda færre karbohydrater), honningmelon og bringebær. Bringebær med varm sjokoladesaus av kokosmelk, kakao og suketter er kjempegodt. Så nå kan altså jeg også kose meg, og da går det så mye enklere.

Jeg har forresten begynt med koffeinfri kaffe igjen. Jeg ble faktisk trøtt av den koffeinfri, og det ble jeg litt lei.

Dette med å bli for trøtt for fysisk aktivitet har jeg ikke merket noe til. Et par timers rask gange i hurtig tempo med noen skikkelige "merrabakker" inkludert, er ikke det minste problem. Greit nok at en toppidrettsutøver ikke vil klare å yte max under et ketogent kosthold, men det er vel de færreste av oss som trener på et sånt nivå? Påstanden om at man orker mindre fysisk stemmer iallefall ikke i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Så fint at du holder det gående :) Er helt enig med deg at man kan bli tullete av alle de ulike filosofiene, og det er nok å bli forvirret av. I tillegg baserer ofte disse sprikene seg på at det kommer ny forskning, og selv om man kanskje finner en LITEN forbedring i effekt, er den stort sett marginal for oss vanlige mennesker som ikke skal stille i fitneskonkurranse eller drive med toppidrett. Det viktigste er å finne noe som funker, og holde seg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Så fint at du holder det gående :) Er helt enig med deg at man kan bli tullete av alle de ulike filosofiene, og det er nok å bli forvirret av. I tillegg baserer ofte disse sprikene seg på at det kommer ny forskning, og selv om man kanskje finner en LITEN forbedring i effekt, er den stort sett marginal for oss vanlige mennesker som ikke skal stille i fitneskonkurranse eller drive med toppidrett. Det viktigste er å finne noe som funker, og holde seg til det :)

Nei, jeg ble da ikke tullete av alle teoriene om ketose (hvor i all verden har jeg skrevet det?)

Du har litt for vane å tolke litt andre ting inn i innlegg og svare utfra alt annet enn hva innleggsforfatter skriver. Hvorfor det? Det skaper bare forvirring. (Akkurat som du nå gjør i ditt siste innlegg). For meg var altså det kun negativt, men da jeg sluttet å tillegge det vekt, gikk det veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det finnes mange måter å tolke et oppmuntrende innlegg om å stå på på. Poenget mitt var bare at du hadde gjort en bra jobb med vektnedgangen og gjort lurt i å holde deg til en filosofi. Oh well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
En liten rapport herfra: Nå kommer jeg inn i nesten alt av klær igjen. :hoppe:

Dvs. jeg har litt igjen, men det regner jeg med går greit å bli kvitt.

Jeg syntes det begynte litt trått for mitt vedkommende, med en sen vektnedgang. Noe av det skyldtes nok at jeg trodde de som påstod de hadde greie på hva de snakket om, rent faktisk hadde det. For mitt vedkommende førte det bare til forvirring. I tillegg var det vanskelig å få en helhet i rådene. Selv om det er flere "teorier" som fører til ketose, så er det faktisk en rød tråd gjennom det hele, å påstå noe annet er feil.

Jeg har ikke veid meg, og det er kanskje litt dumt med tanke på å merke en eller annen form for vektnedgang. Men jeg har nok mistet 10 cm i omkrets i forhold til det å få kneppet igjen jakker.

Jeg har nå ikke noe problem med å leve på ketogen kost - det føles ikke som noe offer mer. Jeg har i grunnen ikke særlig fokus på mat, men vet hva jeg ikke skal spise. Å veie mat har jeg ikke gjort en eneste gang. Ikke har jeg telt kalorier heller, ikke en eneste en.

Etter å ha vært i denne tråden i en periode i våres, valgte jeg å droppe ut av lesinga fordi jeg selv følte at mange av rådene som kom stemte litt dårlig med hva jeg selv opplevde, og hva jeg leste andre steder.

Gjest M har hatt en veldig fin tilnærming til dette, og ved å implementere hennes råd i det jeg selv har erfart, har jeg altså gått ned mange kilo uten mas i det hele tatt. I de tilfellene jeg har falt ut av ketose (har skjedd i forbindelse med sosiale arrangementer), så har jeg passet på å spise en is eller to i tillegg. Filosofi: ketosen er allerede ødelagt og da kan jeg kose meg med det jeg er så glad i uten å ødelegge enda mer. Det har funket som bare det.

Jeg spiser nok litt lite noen dager i varmen, men får i meg nok vitaminer og mineraler.

Noe av det som gjorde at jeg syntes det var et offer til å begynne med, var fraværet av snop. Jeg spiste ikke mye snop før heller, men å ikke ha muligheten syntes jeg ikke var ok. Nå spiser jeg bacongull, nutrilett bar (atkins bar har enda færre karbohydrater), honningmelon og bringebær. Bringebær med varm sjokoladesaus av kokosmelk, kakao og suketter er kjempegodt. Så nå kan altså jeg også kose meg, og da går det så mye enklere.

Jeg har forresten begynt med koffeinfri kaffe igjen. Jeg ble faktisk trøtt av den koffeinfri, og det ble jeg litt lei.

Dette med å bli for trøtt for fysisk aktivitet har jeg ikke merket noe til. Et par timers rask gange i hurtig tempo med noen skikkelige "merrabakker" inkludert, er ikke det minste problem. Greit nok at en toppidrettsutøver ikke vil klare å yte max under et ketogent kosthold, men det er vel de færreste av oss som trener på et sånt nivå? Påstanden om at man orker mindre fysisk stemmer iallefall ikke i mitt tilfelle.

Hei tjukka:))

Jeg er tidligere kjent som gjest-M-, men har nå registrert meg. Så artig å lese en oppdatering, og at du har hatt så gode resultater! Kjempemoro, gratulerer :)

Innlegget ditt om mat, snop osv kunne jeg skrevet selv. Akkurat slik har jeg også følt det. Når man finner det som passer seg, og at på til kan kose seg med litt godt, er det ikke noe problem å leve på ketogen diett.

Jeg er ikke på diett akkurat nå, har litt pause i sommer. Men jeg gikk ned 8-10 kilo i vår, og er ganske fornøyd akkurat nå. Så får vi se hvordan høsten blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Det finnes mange måter å tolke et oppmuntrende innlegg om å stå på på. Poenget mitt var bare at du hadde gjort en bra jobb med vektnedgangen og gjort lurt i å holde deg til en filosofi. Oh well

Og ikke har jeg holdt meg til en filosofi heller. (og ikke har jeg skrevet det) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hei tjukka:))

Jeg er tidligere kjent som gjest-M-, men har nå registrert meg. Så artig å lese en oppdatering, og at du har hatt så gode resultater! Kjempemoro, gratulerer :)

Innlegget ditt om mat, snop osv kunne jeg skrevet selv. Akkurat slik har jeg også følt det. Når man finner det som passer seg, og at på til kan kose seg med litt godt, er det ikke noe problem å leve på ketogen diett.

Jeg er ikke på diett akkurat nå, har litt pause i sommer. Men jeg gikk ned 8-10 kilo i vår, og er ganske fornøyd akkurat nå. Så får vi se hvordan høsten blir.

Hei du. :)

Med 8-10 kilo er du jo nesten i mål da.

Jeg skal være flink i et par uker til, men etter det må jeg rydde plass til jordbær for min mentale helses skyld. :ler: En sommer uten masse jordbær vil være tortur. Når jeg kommer til jordbærdagene, så kutter jeg mye ned på fettet, så da går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stemmer det at man får dårlig ånde av ketosebaserte dietter?

Og hvordan holder man vekten ved like når man går tilbake til et mer "normalt" kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Den "dårlige" lukten kommer av ketoner man puster ut og skiller ut i svetten og urinen. Min personlige erfaring er at det å være flink å drikke vann er mer enn nok. Ånden er verst om man er litt dehydrert. Lukten er søtlig, nesten som neglelakkfjerner. Det finnes langt dødeligere ånder enn ketoseånde ;)

Når det gjelder å holde vekten vil man alltids gå opp litt når man går ut av ketose, fordi karbohydratene man har i kroppen når man ikke er i et nullkarbkosthold holder en del vann. Dette er også grunnen til at man kan få rimelig solide vekttap de første ukene på en ketogen diett. Ut over det skal det ikke være et stort problem å holde vekten så lenge man ikke spiser mer enn man forbrenner hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Stemmer det at man får dårlig ånde av ketosebaserte dietter?

Nei, det stemmer ikke hvis man da ikke nærmest blir dehydrert. Drikk normalt, så lukter det ikke vondt av hverken ånde eller urin. Jeg pøste på med vann til å begynne med etter råd her inne (helt unødvendig det også). Nå drikker jeg 3-4 glass vann hver dag, litt brus og noen kopper kaffe - og har ikke dårlig lukt av ånden min.

Og hvordan holder man vekten ved like når man går tilbake til et mer "normalt" kosthold?
Det beste er om du gradvis trapper opp med mer karbohydrater. Når det gjelder å holde vekten ved et mer "normalt" kosthold, så spørs det litt hva det er du mener. For mye karbohydrater i forhold til proteiner og fett kan lett få vekta til å fly oppover igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest heiatufte

Hei. ønsker å dele min fase med dere

Jeg er i ketose fasen. Det er et program via det lokale treningsenteret .

Jeg drikker en suppe 3 ganger for dag, og 3-5 liter vann..(suppen kjøper jeg på treningsenteret) Jeg er også på ukentlig samtale med coach, som har god oppfølging med meg. SÅ DETTE ER VELDIG KONTROLLERT!

Og jeg har snakket med fastlegen min om dette, og han har ingenting imot denne kuren.

Jeg har før prøvd slanketabeletter utskrevet av lege, er 175 høy og 80 kg.

Jeg har enda ikke veid meg enda, men hvis noen ønsker kan jeg legge ut hvordan det går videre i min ketose periode,

Dag en, to og tre med dette ketose greiene var helt jæv***. Men nå etter 11 dager har jeg det supert, magen har aldri fungert bedre og jeg slipper å bruke mye tid på matlaging og tenke på hva jeg skal ha til middag..

Føler egentlig ingen problemer med dette lenger.

Jeg gleder meg til å begynne med et nytt kosthold når jeg er ferdig med dette, vanlivis spiser jeg mye junk. men nå gleder jeg meg til å spise salater osv..

Håper dette er til hjelp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest veldreid
Og ikke har jeg holdt meg til en filosofi heller. (og ikke har jeg skrevet det) :ler:

Herregud for noe flisespikkeri... du er ekstremt følsom.

De er jo bare en skrivemåte, å folk flest henger seg ikke opp i det slik som du gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brokkoli

Noen som har noen vekttap å rapportere?

Jeg begynte på kur i går etter å ha våknet søndag morgen og vekten viste 74,7..

Jeg er 169 høy. For to år siden veide jeg 60-62, og i januar veide jeg 64! Jeg har hatt det utrolig vanskelig de siste tre årene, så jeg vet hva som er årsaken til vektøkningen. Vekten gjør et jeg har et stort ekstraproblem som jeg må gjøre noe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noe flisespikkeri... du er ekstremt følsom.

De er jo bare en skrivemåte, å folk flest henger seg ikke opp i det slik som du gjør...

Haha, kanskje hun blir litt humørsyk av denne ketosen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Haha, kanskje hun blir litt humørsyk av denne ketosen;-)

Nei, det er nok bare Tjukkas personlighet. Heia Bolledeig :)

(Orker ikke utdype - de fleste som har lest hele tråden + snublet over noen av Tjukkas innlegg ellers bør skjønne hva jeg mener.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Nei, det er nok bare Tjukkas personlighet. Heia Bolledeig :)

(Orker ikke utdype - de fleste som har lest hele tråden + snublet over noen av Tjukkas innlegg ellers bør skjønne hva jeg mener.)

:ler:

Er det noen av dere som fortsatt er aktive her? Hvordan går det med dere nå?

Det lurer jeg også på.

Leser jo her at det er greit å holde vekta med ketogene dietter, samtidig som folk skriver at i vinter eller i vår så har jeg gått opp 8 kg osv. Betyr det at dere da dropper ut av dietten og lever "normalt", dvs koser dere med mat som "alle andre" spiser?

Det er i alle fall mitt problem - kommer ned i matchvekt, tillater meg selv mer og mer, og vips - 5-8 kg i pluss. IGJEN!! :frustrert: Fedonsk kosthold, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en livsstilsendring, med kutting av brus til hverdagen, lett kardio og tyngre styrketrening. Og etter 2 uker med jul så kan jeg se meg sjøl i speilet og se at jeg ikke har ødelagt det jeg jobba for før jul. Mest sannsynlig takket være økt muskelmasse!

Huske at de som slanker seg uten å trene styrke, også fjerner muskelmassen! Ergo får man lavere forbrenning osv osv. Alle vet jo dette.

Men allikevel løfter jentene på treningsstudioet tokilos vekter 25 ganger. Slik at melkesyra tar dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...