Gå til innhold

Eg skal bli mamma!


Mirabella76

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg har hatt 2 kontroller allerede er nok fordi jeg ikke sa hva det gjaldt da jeg bestilte time til min første kontroll. Dermed var jeg jo inne til 1.kontroll veldig tidlig. Men når jeg først hadde begynt, så var det like greit å fortsette, sa legen! :)

Og siden jeg kun går til lege, får jeg kontroller hver 4. uke. Dermed har jeg allerede vært på 2 kontroller...3. kontroll er 14.mai!! Da håper jeg på å få høre fosterlyd... :rødme:

Ja, då skjønnar eg. ;) Hugsar no at du har fortalt tidlegare at du ikkje sa kva det gjaldt, når du bestilte time til første kontroll.

Får du oftare kontrollar når du kun går til lege, enn om du hadde gått til jordmor i tillegg? Eg trudde at ein var like ofte på kontroll uansett, berre at nokre av kontrollane var hos lege og nokre av dei hos jordmor, når ein går til både lege og jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med vekt tror jeg ikke du skal bekymre deg over. Min erfaring er nemlig at ulike vekter fort kan vise 1-2 kg forskjell. På vekten hjemme hos mine foreldre er jeg alltid 1 kg tyngre enn her hjemme :sukk: Det er heeelt sikkert min som stemmer :Nikke:

Ta utgangspunkt i det den nye vekten din viste første gang du veide deg på den, og gå ut i fra det videre i svangerskapet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, då skjønnar eg. ;) Hugsar no at du har fortalt tidlegare at du ikkje sa kva det gjaldt, når du bestilte time til første kontroll.

Får du oftare kontrollar når du kun går til lege, enn om du hadde gått til jordmor i tillegg? Eg trudde at ein var like ofte på kontroll uansett, berre at nokre av kontrollane var hos lege og nokre av dei hos jordmor, når ein går til både lege og jordmor.

Jeg veit ikke nøyaktig hvorfor det er slik, men da jeg sa til legen min at jeg kun ville gå til lege, sa han at da brukte han å ha kontroller hver fjerde uke. Så er nok mulig at jeg får oftere kontroller da jeg kun går til lege, enn om jeg hadde gått til jordmor i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt tror jeg ikke du skal bekymre deg over. Min erfaring er nemlig at ulike vekter fort kan vise 1-2 kg forskjell. På vekten hjemme hos mine foreldre er jeg alltid 1 kg tyngre enn her hjemme :sukk: Det er heeelt sikkert min som stemmer :Nikke:

Ta utgangspunkt i det den nye vekten din viste første gang du veide deg på den, og gå ut i fra det videre i svangerskapet.

:)

Ja, det virkar absolutt som om ulike vekter kan visa litt forskjellig. Og no har eg jammen meg også fått merka at same vekt kan visa ulik vekt frå gang til gang. Eg vog meg nemlig 3 gangar i går, og vekta viste forskjellig vekt for kvar gang eg vog meg. :sur: Første gangen eg vog meg, var eg 59 kg. Då eg vog meg litt seinare igjen (rett etter at eg hadde ete middag), var vekta nede i 58,6 kg! Det kan jo umulig stemma. Og seinare igjen, var vekta plutselig oppe i 60,4 kg. For ei ustabil vekt!!! Virkar jo ikkje akkurat som vekta er så veldig til å stola på.

Jeg veit ikke nøyaktig hvorfor det er slik, men da jeg sa til legen min at jeg kun ville gå til lege, sa han at da brukte han å ha kontroller hver fjerde uke. Så er nok mulig at jeg får oftere kontroller da jeg kun går til lege, enn om jeg hadde gått til jordmor i tillegg..

Så merkelig. Kan liksom ikkje skjønna kvifor ein skal få kontrollar oftare når ein berre går til lege, enn viss ein går til jordmor i tillegg.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er formen er litt bedre enn i går, men fortsatt ikkje heilt på topp. Er forkjølt enda, og litt småuggen - noko som gjer at eg har dårlig matlyst. Tydelig at eg ikkje er heilt kvitt kvalmen enda likevel, sjølv om den er mykje mindre plagsom no enn den var for nokre veker sidan.

Sola skin i dag og, og det er herlig! :sol: Me treng virkelig litt fint ver no, etter ein lang haust og vinter, og ein elendig sommar i fjor.

Ha ein fin søndag, alle saman! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virkar absolutt som om ulike vekter kan visa litt forskjellig. Og no har eg jammen meg også fått merka at same vekt kan visa ulik vekt frå gang til gang. Eg vog meg nemlig 3 gangar i går, og vekta viste forskjellig vekt for kvar gang eg vog meg. :sur: Første gangen eg vog meg, var eg 59 kg. Då eg vog meg litt seinare igjen (rett etter at eg hadde ete middag), var vekta nede i 58,6 kg! Det kan jo umulig stemma. Og seinare igjen, var vekta plutselig oppe i 60,4 kg. For ei ustabil vekt!!! Virkar jo ikkje akkurat som vekta er så veldig til å stola på.

Er det en billig vekt? Vi kjøpte nemlig en gang en (ekstremt) billig vekt på IKEA, og det var iallfall bortkastet; veide man seg to ganger rett etter hverandre kunne vekten variere med 5 kg :fnise:

Heretter satses det på kvalitet :Nikke:

Endret av Melania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en billig vekt? Vi kjøpte nemlig en gang en (ekstremt) billig vekt på IKEA, og det var iallfall bortkastet; veide man seg to ganger rett etter hverandre kunne vekten variere med 5 kg :fnise:

Heretter satses det på kvalitet :Nikke:

Filleren altså, eg trudde det skulle vera skikkelig kvalitet på vekta. :( Trur eg betalte mellom 200 og 300 kr for den. Kva kostar egentlig ei vekt som er av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filleren altså, eg trudde det skulle vera skikkelig kvalitet på vekta. :( Trur eg betalte mellom 200 og 300 kr for den. Kva kostar egentlig ei vekt som er av god kvalitet?

Da burde den jo være ok. Den vi kjøpte kostet 50 kroner tror jeg.

Du får gi vekten din en sjanse til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg sjekka prisen på vekta, og fann ut at den kosta rett under 200 kr. Grunnen til at eg trudde den var dyrare, var fordi eg betalte litt over 300 kr til saman. Men frakt o.l. utgjorde tydeligvis ein stor del av den totale summen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Trøtt og sliten er jeg også for tida, veeldig! :Gjesp: Det er nok en kombinasjon av at du er forkjølet og gravid, kanskje er du forkjølet fordi du er gravid også :vetikke: Jeg er iallfall mye snufsete og tett i nesen :(

Er det et kjent merke på vekta di? Tror da de fleste vekter skal vise riktig, med mindre de er veeeldig billige... Nå har ikke jeg peiling altså, vi har ikke engang vekt vi :fnise:

Ha en fortsatt fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang blodprøver så tar de jo det hver gang man er på kontroll. De på laben på legekontroret jeg er hos sa faktisk at de syntes ikke det var noen vits i å begynne med alle prøvene før man var såpass på vei som jeg var nå (på onsdag var jeg 11+3). Aner ikke hvorfor, men.. Så at blodprøvene ikke bør tas senere enn uke 12 er nok bare sprøyt!! Er nok ingen fare med deg! :)

Det med blodprøver er det tydeligvis ganske store forskjeller i praksis på... Jeg har kun tatt blodprøver 3 ganger under svangerskapet. Første var første gang jeg var hos legen. Da var jeg rundt 11 uker, men vi var ganske usikre siden jeg ikke hadde noen menstermin å regne ut i fra.

Andre gang var i uke 28. Det var et lite stikk i fingeren for å måle blodprosenten.

Tredje gang var i uke 32. Dette er fordi jeg er Rh. - og må følges opp i forhold til antistoffer. Vil også bli tatt blodprøver på i uke 36.

Tror ikke de fleste legene tar blodprøve hver gang.

Uansett, Mirabella. De fleste får jo ikke en endelig termin før etter ordinær ultralyd, så tror ikke det er viktig. Det som skal sjekkes er jo blodprosent, om du er har antistoffer mor røde hunder, blodtype og litt sånt. Ingenting som er liv om å gjøre egentlig...

Såg litt på mammaklede, for å sjå om dei hadde noko fint. Lurte på om eg skulle kjøpa eit par mammabukser, men eg lot det vera. Fann ut at eg vil venta til magen begynnar å visa, og eg virkelig har bruk for det. For det har eg ikkje enda, til tross fpr at eg prøver å innbilla meg sjølv at magen min har blitt litt større enn den var i utgangspunktet. :fnise:

Tror det er greit å vente med å kjøpe mammaklær til du trenger det ja :Nikke: Noen går opp en del i vekt og da vil jo resten av kroppen endre seg også ikke bare magen. Kjedelig å bruke penger på mamma klær nå hvis de uansett er for små når du faktisk trenger dem...

Får du oftare kontrollar når du kun går til lege, enn om du hadde gått til jordmor i tillegg? Eg trudde at ein var like ofte på kontroll uansett, berre at nokre av kontrollane var hos lege og nokre av dei hos jordmor, når ein går til både lege og jordmor.

Tror sikkert ikke hun får oftere kontroller. Men går du til både lege og jordmor som jeg gjør så går jeg jo annenhver gang. Dermed i stedetfor å gå hver 4. uke til legen min så går jeg hver 8. uke, siden jeg er innom jordmora i mellomtida.

Men er heller ikke alle leger som begynner med kontroller hver 4. uke så tidlig. Tydeligvis litt ulik praksis rundt omkring.

Jeg var hos legen i uke 11, da trang jeg i utgangspunktet ingen ny kontroll før han ville ha meg inn etter ordinær ultralyd.

Nå ringte jeg jordmor i mellomtida, men det var egentlig bare tilfeldig. Så jeg begynte først med kontroller hver 4. uke etter at uke 20 var passert.

Nå etter jeg passerte uke 32 så skal jeg inn hver 2. uke.

Ha en fin kveld, Mirabella :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett kva eg nettopp har gjort? Kasta opp. :kjefte:

Skikkelig kjipt altså, eg som trudde at eg var over den perioden! Eg har jo følt meg uggen/småkvalm heile helga, og klarte så vidt å unngå å spy i går kveld - så eg har jo frykta det. Men eg håpte liksom at det ikkje ville bli noko meir enn småkvalme, for eg hatar å kasta opp. Og så har eg jo ikkje kjent noko til kvalmen sidan marerittveka, då eg hadde intens kvalme og oppkast mange gangar om dagen - så eg rekna egentlig ikkje med at det skulle bli slik igjen. Får virkelig ikkje håpa at dette er starten på ei ny marerittveke. Satsar på at det gir seg med dette. ;)

Synst egentlig det er ganske merkelig at kvalmen kan gå frå å vera totalt fråverande veldig lenge, til å bli heilt ekstrem i ein periode, for så å vera heilt vekke igjen i ein ny periode, før den kjem tilbake igjen enda ein gang. Trur det er litt spesielt å ha det slik. Rare kroppen min. :fnise:

Er spent på om eg klarar å gå på jobb heile denne veka som kjem. Viss kvalmen fortset, så spørs det vel. Men eg vil helst klara det, for det er ikkje så lenge sidan eg brukte egenmelding - så då er eg nødt til å få sjukemelding dersom er blir vekke frå jobb igjen no. Og eg rikkar meg ikkje inn dørene til den gamle fastlegen min, som eg har heilt fram til 1. mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Trøtt og sliten er jeg også for tida, veeldig! :Gjesp: Det er nok en kombinasjon av at du er forkjølet og gravid, kanskje er du forkjølet fordi du er gravid også :vetikke: Jeg er iallfall mye snufsete og tett i nesen :(

Er det et kjent merke på vekta di? Tror da de fleste vekter skal vise riktig, med mindre de er veeeldig billige... Nå har ikke jeg peiling altså, vi har ikke engang vekt vi :fnise:

Ha en fortsatt fin helg! :klem:

Hei på deg, Knøttet! :)

Det er nok ein kombinasjon, ja. Men eg tvilar på at eg er førkjølt pga graviditeten, for eg har ikkje kjent antydning til tett nase e.l. tidlegare i graviditeten.

Trur ikkje det er noko kjent merke på vekta mi. Eg har iallfall aldri høyrt det navnet før. Vekta viser det same viss eg veg meg med veldig kort tids mellomrom. Men om det går litt tid mellom kvar gang eg går på vekta, så kan den visa ganske ulik vekt.

No er helga over, og den har vore sånn bob bob, på grunn av den litt dårlige formen min. Håpar du har hatt ei fin helg iallfall! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med blodprøver er det tydeligvis ganske store forskjeller i praksis på... Jeg har kun tatt blodprøver 3 ganger under svangerskapet. Første var første gang jeg var hos legen. Da var jeg rundt 11 uker, men vi var ganske usikre siden jeg ikke hadde noen menstermin å regne ut i fra.

Andre gang var i uke 28. Det var et lite stikk i fingeren for å måle blodprosenten.

Tredje gang var i uke 32. Dette er fordi jeg er Rh. - og må følges opp i forhold til antistoffer. Vil også bli tatt blodprøver på i uke 36.

Tror ikke de fleste legene tar blodprøve hver gang.

Uansett, Mirabella. De fleste får jo ikke en endelig termin før etter ordinær ultralyd, så tror ikke det er viktig. Det som skal sjekkes er jo blodprosent, om du er har antistoffer mor røde hunder, blodtype og litt sånt. Ingenting som er liv om å gjøre egentlig...

Tror det er greit å vente med å kjøpe mammaklær til du trenger det ja :Nikke: Noen går opp en del i vekt og da vil jo resten av kroppen endre seg også ikke bare magen. Kjedelig å bruke penger på mamma klær nå hvis de uansett er for små når du faktisk trenger dem...

Tror sikkert ikke hun får oftere kontroller. Men går du til både lege og jordmor som jeg gjør så går jeg jo annenhver gang. Dermed i stedetfor å gå hver 4. uke til legen min så går jeg hver 8. uke, siden jeg er innom jordmora i mellomtida.

Men er heller ikke alle leger som begynner med kontroller hver 4. uke så tidlig. Tydeligvis litt ulik praksis rundt omkring.

Jeg var hos legen i uke 11, da trang jeg i utgangspunktet ingen ny kontroll før han ville ha meg inn etter ordinær ultralyd.

Nå ringte jeg jordmor i mellomtida, men det var egentlig bare tilfeldig. Så jeg begynte først med kontroller hver 4. uke etter at uke 20 var passert.

Nå etter jeg passerte uke 32 så skal jeg inn hver 2. uke.

Ha en fin kveld, Mirabella :klemmer:

Virkar som om det er veldig store forskjellar på legar - både når det gjeld kor ofte dei gir gravide tilbud om svangerskapskontroll, og kva slags undersølelsar / prøvar dei tar ved kvar enkelt kontroll. Synst egentlig det virkar litt rart at det ikkje er klare retningslinjer på dette, slik at alle gravide får den same oppfølginga i løpet av svangerskapet. Såklart bør ein få tettare oppfølging dersom ein har blødningar, har hatt SA/MA fleire gangar før, har eit risikosvangerskap e.l. Men så lege det ikkje er noko spesielt, så synst eg at alle gravide burde ha fått lik oppfølging, uavhengig av kva lege ein går til.

Eg bekymrar meg absolutt ikkje over tidspunktet eg har fått time til første svangerskapskontroll. Trur heilt sikkert ikkje det har noko å seia at eg er litt over 12 veker på vei ved første svangerskapskontroll! Men når det gjeld ordinær UL, så er det nok viktigare at ein får time til "rett tid".

Når det gjeld kjøp av mammaklede, så var det det du seier eg også kom fram til då eg gjekk rundt i butikkane og kikka! For eg er heilt enig i det du seier, at det er dumt å kjøpa mammaklede allerede no, når eg ikkje har fått mage eingang enda. Då sit eg kanskje der om nokre månader med masse mammaklede som ikkje passar, fordi dei er feil i fasong og størrelse. Nei, det giddar eg ikkje. Eg blir nok nødt til å smøra meg med litt tålmodighet enda, og venta med slike innkjøp til magen begynnar å visa, og eg virkelig har bruk for slike klede. ;)

Var det eg og meinte, at ein sikkert fekk like ofte kontrollar uansett. Er vel berre det at i staden for å gå til lege ved kvar kontroll, slik nokon gjer - så kan ein velga å gå til jordmor halvparten av gangane. Det er det eg ønskjer, å gå annankvar gang til kontroll hos lege og jordmor. :jepp:

Håpar du har hatt ein fin kveld, jente 79! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er retningslinjer for svangerskapskontroller. Her ser du en oversikt over når kontrollene skal være og litt mer informasjon.

Men jeg har fått flere enn det, og det tror jeg mange andre også får. Jeg skal f.eks. på kontroll til jordmor i dag, det var det hun som sa jeg måtte. Men ser på denne oversikten at jeg egentlig ikke skulle hatt kontroll før neste legetime igjen.

Så i utgangspunktet trenger du ikke å bekymre deg før du evt. får færre kontroller enn dette...

Ultralyden er selvfølgelig viktig å få til riktig tidspunkt. Kommer en for sent, er lenger enn man trodde så er det jo ikke noe annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. kommer man for tidlig får man gjerne en ny time.

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En personvekt vil vise litt forskjellig vekt etter hvor du står på den, tror jeg. Det gjør min, og den var ganske dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom det ikke nye retningslinjer i fjor eller noe, som er de Jente 79 linker til? Min lege følger iallfall de nye retningslinjene, og ja, enig i at det er litt urettferdig at andre tilbyr mange flere. Hadde jo vært greit om alle fulgte retningslinjene. Kunne sikkert mast meg til flere, men det skal jo ikke være nødvendig. Ennå er det åtte uker til til det skjer noe mer her, så får bare smøre meg meg tålmodighet så lenge. ;)

Men merker godt at det er lett å bli litt hysterisk, derfor jeg ikke henger så mye på dedikerte gravidforum, og i tillegg virker det som om "alle" tar privat ultralyd. Satser på at ikke noe blod er godt tegn jeg, og så får jeg håpe at tiden går fort frem til juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore på jobb i dag, og det gjekk heldigvis kjempefint! :) Var litt nervøs for korleis det skulle gå, sidan eg kasta opp i går kveld, men i dag var formen fin igjen. :jepp: Eller det vil seia, formen var veldig bra så lenge eg var på jobb, men det har gått litt nedover med formen etter at eg kom heim. Det er heilt typisk at det er slik! Dei dagane eg er uggen/kvalm, så merkar eg lite om morgonen, og så blir det verre utover ettermiddagen, og verst om kvelden. Og dei dagane eg er heilt fin når eg våknar om morgonen, så begynnar eg å bli uggen om ettermiddagen, og kvalm om kvelden. Så no sit eg altså her og er kvalm, og trur det er best eg kjem meg i seng fort! Høyrer jo alltid om at det er vanleg med morgonkvalme når ein er gravid, men for meg er det akkurat motsatt. Det er om morgonen formen er best, og om kvelden den er verst.

Noko anna eg merkar mykje til for tida, er ein slags ømhetsfølelse heilt nede i magen, som kjem og går. Tippar at det er livmora som strekker seg. Eitt eller anna er det iallfall som skjer der nede. ;)

Vart litt bekymra tidlegare i kveld, for eg fekk plutselig sånne menssmerter. Akkurat slike smerter eg pleier å få rett før mensen kjem, eller akkurat når den har kome. Det var ikkje sterke smerter altså. Eg har vanlegvis minimalt med menssmerter, og dette var ikkje noko verre enn det - så poenget var ikkje at smertene var sterke. For det var berre litt ubehagelig. Men mest ekkelt og skummelt, sidan det er slike smerter eg pleier å kjenna når eg får mensen. Eg har ikkje hatt slike menssmerter ein einaste gang før, etter at eg vart gravid - så derfor vart eg litt bekymra. Men det ga seg heldigvis fort, så eg satsar på at det ikkje var noko å bekymra seg over.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...